Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2014)

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2014)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst6.800 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor 't eerst een Mazda

  • 1.300 km

Precies een maand geleden werd mijn nieuwe Mazda3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M afgeleverd. Er waren bijna vier maanden verstreken sinds ik de auto bestelde. Dat duurde dus best lang, voor mijn gevoel eigenlijk té lang. Moeilijk te begrijpen waarom Mazda dit niet beter voor elkaar heeft.

Tijdens het keuzeproces heb ik een Volvo V40, VW Golf, Seat Leon, Audi A3 en een Mercedes A-klasse overwogen. Mazda kwam op dat moment nog niet in het rijtje voor. Dat veranderde toen ik een rij-impressie van de Mazda3 (van 2 oktober 2013) van Frank Jacobs van Autoweek zag. Deze rij-impressie was bijzonder positief. Ook andere testen en reviews waren zonder uitzondering lovend over vooral de uitstraling en de rijkwaliteiten van de Mazda3. Bovendien viel ik meteen voor het design van de auto. Dus het werd na lang twijfelen tussen de Volvo V40, ook een heel mooie auto, de Mazda3.

Het lange wachten was niet voor niets: bij de dealer stond begin juni een prachtige alu-grijze hatcback op mij te wachten! Voorzien van alu dorpelbeschermers en een alu achterbumperbeschermplaat. Stijlvol!
De proefrit destijds was mij uitstekend bevallen dus mijn verwachtingen waren hoog gespannen.
De aflevering door de dealer verliep plezierig: veel uitleg in een prettige sfeer.
Daarna de auto naar buiten gereden en mijn eerste ritje van 10 km. van de dealer naar huis. Het was meteen volop genieten!

Na zo'n 1300 km ben ik erg te spreken over de rijkwaliteiten: de Mazda stuurt en schakelt heerlijk en is zeer stabiel, ook op hogere snelheden. Qua stabiliteit ervaar ik Audikwaliteit.
De 2.0 motor is zeer soepel en komt mooi lineair op. Wie heeft er op deze manier nog een motor met een mini-inhoud en een turbo nodig!?
Wat het design betreft, ik heb louter positieve reacties ontvangen, ook over de kleur. En mede omdat hij nog niet veel te zien is op de Nederlandse wegen is het ook een headturner.
De stoelen zijn comfortabel en de zit achter het stuur is goed in te stellen. Het stuur ligt lekker in de hand.
Het interieur ziet er zeer verzorgd uit met zijn zwarte leren bekleding met rode stiksels, chromen en aluminium accenten en mooie materialen. Op een haar na premium.
Wel doet het interieur enigszins minimalistisch aan, maar als je daar van houdt, zoals ik, is dat helemaal prima.
Ergonomisch zit de auto goed in elkaar. Geen uitgebreide knoppenwinkel maar veel op het scherm bedienbare functies door middel van de iDrive-achtige draai-/pushknop. Even wennen, maar dan heel prettig in het gebruik.
Ook de head-up display bevalt uitstekend: biedt gemak en is veiligheidsbevorderend.
Ik kende een dergelijk systeem van de Peugeot 3008 waarin ik vorig jaar nogal wat km's heb gemaakt tijdens een vakantie in Schotland. Zo'n head-up display kan ik iedereen aanbevelen.
Het Bose geluidssysteem is geweldig. Ik heb mijn iPod er op aangesloten en het klinkt grandioos!
De kofferruimte is niet heel groot maar valt me in de praktijk toch niet tegen, zeker in vergelijking met de Volvo V50.

Zijn er ook minpunten? Jazeker.
Het zicht naar achteren is matig. Je hebt de grote spiegels en de parkeersensoren echt nodig.
De aflegmogelijkheden in het interieur zijn zeer beperkt.
In de deuren zijn houders aangebracht voor grote flessen. Die vind ik erg onpraktisch omdat je er door de vorm moeilijk andere zaken op een goede manier in kwijt kunt. Bovendien heb je al flessen-/bekerhouders op de middenconsole.
Het handschoenenkastje is al niet al te groot en als je het dikke handboek mee aan boord wil hebben, is er al veel ruimte weg. Ook het opbergvakje op de middenconsole stelt niet al te veel voor.
Verder vind ik het afrolgeluid van de 18 inch wielen, die wel erg fraai zijn, te nadrukkelijk.

Het benzineverbruik beweegt zich nu rond de 1 op 15. In vergelijking met de Volvo V50 (een 1.8 L uit 2007 die alleen als ik heel 'voorzichtig' reed, 1 op 12 haalde) is dat heel netjes, maar ik hoop wel dat de auto nog wat zuiniger gaat rijden (de fabriek geeft immers een gemiddelde van 1 op 19.6 op…). Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen slome rijder ben. Ik wil natuurlijk wel genieten van de mogelijkheden die de auto biedt.

Al met al kan ik zeggen dat ik zeer content ben met mijn Mazda3 en dat hij, sorry Volvo, een klasse beter rijdt dan de V50.

Zodra ik er zo'n 5.000 km op heb zitten met deze auto schrijf ik nieuwe review.

Voor alle andere autoliefhebbers met een nieuwe Mazda3: ook veel plezier ermee!

Nog steeds genieten!

  • 6.800 km

In juli van het vorig jaar -trouwens, voor ieder die dit leest: nog een heel mooi 2015 gewenst- heb ik de eerste review geplaatst over mijn nieuwe Mazda3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M. Ik had er toen zo'n 1300 km mee gereden.
Die review was behoorlijk positief van toon. Die positieve blik op de Mazda3 is 5500 km later absoluut gebleven. Elke keer als ik er in rijd geniet ik van de uitstekende rijkwaliteiten en ook van het mooie interieur van deze auto. Ook het profiel/design van de auto vind ik nog steeds erg geslaagd. Vooral als je de auto van opzij bekijkt. Hoewel, dat neusje... dat ziet er ook gelikt uit.
Nu, in de winter, merk ik ook hoe goed de climate control werkt. Blaast, zo nodig, snel de ruiten schoon en schakelt dan over op comfortabele voetenwarmte. Alleen bij zeer hoge luchtvochtigheid, zoals bij een combinatie van kou en mist, heeft het systeem vrij veel tijd nodig om de ruiten condensvrij te maken.
De stoelverwarming is een prettige optie. Het had er van mij niet op hoeven zitten, maar nu dat wel het geval is, is het zeker comfortverhogend.
De parkeersensoren voor en achter werken prima maar het zou toch fijn zijn als Mazda bij de eerste facelift van de 3 ook een achteruitrijcamera inbouwt.
Tot nu toe heb ik één storing gehad. Dat betrof het navigatiesysteem. Het scherm gaf op een gegeven moment de te volgen route niet meer weer. Wel bleef de stembegeleiding werken en ook de navigatieaanduidingen op het headup display bleven zichtbaar. Na een door de dealer uitgevoerde upgrade van de software heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
Voor de rest heeft de Mazda zich zeer bedrijfszeker getoond.
Het benzineverbruik is in vergelijking met de beginperiode niet of nauwelijks gedaald. Het schommelt nog steeds rond de 1:15. Ik had daar meer van verwacht, zeker ook als je kijkt naar de fabrieksopgave van het verbruik. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrij veel korte ritten maak. En die beïnvloeden het verbruik natuurlijk negatief.
In zeker zin negatief blijf ik over de aflegmogelijkheden in het interieur. Je kunt gewoon weinig kwijt. Verder vind ik het jammer dat de spiegels bij het in- en uitschakelen van de motor niet automatisch uit- respectievelijk inklappen.
Al met al ben ik bijzonder tevreden over mijn Mazda3 en heb ik er nog geen seconde spijt van gehad dat ik mijn Zweedse Volvo V50 heb ingeruild voor deze Japanner!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.