Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 300 km |
KM-stand laatst | 1.984 km |
2 maanden in bezit
- 1.984 km
december 2013:
Ik ben nu 1 maand in het bezit van de nieuwe Mazda 3.
Het is de versie met 2.2 Sky Active motor, versie GT-M, incl. lederen bekleding wit/zwart.
De auto is nagenoeg nieuw door mij gekocht. Dealer Legemaate uit Zierikzee was bereid om zijn demo aan mij te verkopen, omdat ik niet wilde wachten tot maart 2014.
Auto is opgeleverd met afneembare trekhaak en diverse opties als chromen pedaalset en beschermdorpels bij deuren en achterklep.
De auto bevalt tot nu toe uitstekend.
Comfortabel en ook pittig. Bij een zeer koude start in de morgen is de motor in het begin nogal ongedurig, maar na 500 meter is dat over.
Het verbruik komt bij mij uit op 1;12. De ritten waren lang, kort en in de stad. Wat opvalt is dat je bij een bijna lege tank (volgens de boordcomputer) maar max 40 liter benzine kan tanken (capaciteit 51 liter).
De auto is een plaatje om te zien en geeft veel positieve reacties in mijn omgeving.
Update 26-01-2014:
Inmiddels nu ruim 2 maanden in bezit van de Mazda 3.
Even voor de duidelijkheid, ik heb een 2.0 liter versie/benzine.
VERBRUIK/PRESTATIE
Inmiddels heb ik diverse langere ritten gemaakt. Het verbruik is op de snelweg ongeveer 1:18 (snelheid 120 km p/u). Overall komt het verbruik op 1:13. Maar bij alleen maar lange stukken zou ik dus duidelijk beter scoren.
De auto blijft lekker stil op alle snelheden. Wel hoor ik bij het linker portierraam een beetje rijwind. Ik ben benieuwd of andere rijders dit ook hebben.
BEDIENING
Door de vele extra accessoires moet ik nogal eens naar het instructieboekje kijken voor de handleiding. Bediening van het dashbord op zich is wel makkelijk maar je moet het wel even weten.
Hinderlijk is het scherm van de navigatie/radio. 's Avonds geeft dat teveel licht. Dit kan je via een moeilijk bereikbaar knopje wel weer aanpassen, maar toch vraag je je af of dat niet anders zou kunnen.
Radio, navigatie etc. werkt prima. Vooral de centrale toets tussen de voorstoelen laat zich nagenoeg blindelings verdienen.
De stem van de navigatie, 'drukt' de radio even weg. Dit is niet altijd even prettig, ik heb nog niet teruggevonden of ik dit kan aanpassen.
DAKDRAGERS
Voor vervoer van mijn surfplank heb ik een dakdrager er bij gekocht. Bij montage hiervan bleek dat de standaard dakrail op de Mazda dan ook vervangen moet worden. Anders kan je niet bij de gaten waar de dakdrager op gemonteerd moet morden.
Door mijn dealer (Legemaate/Zierikzee) is dit goed opgelost.
Simpel 'even' monteren van de dakdrager is er niet bij. Via een klein soort draadeind dat je in je dakrail schroeft, monteer je de dakdrager.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.