Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 92.737 km |
KM-stand laatst | 203.500 km |
Van beurt naar beurt
- 203.500 km
Algemeen: Van beurt naar beurt
Sinds juni 2021 mag ik mezelf de trotse eigenaar noemen van een donkerblauwe Mazda 3 GT-M 2.0 uit 2016. Vers uit de corona-tijd en met wat extra spaarcentjes op zak was ik na de eerste proefrit helemaal verkocht. Na meerdere Duitse auto's en een kortstondig intermezzo met de Kia Picanto voelde dit toch als het echte werk! En inmiddels, na meer dan 110.000km is dat gevoel nog exact hetzelfde. Wat een prettige, zuinige en betrouwbare auto - geheel in lijn met de reputatie van Mazda.
Rijgedrag en verbruik: een heerlijke auto met een heel net verbruik
In veel recensies komt het rij- en stuurgedrag naar voren als pluspunten, net als het soepele schakelen en de prettige lineaire 2.0L krachtbron. Hierin koos Mazda grotere motorblokken boven de turbo's en wist desondanks het verbruik terug te dringen. Naast de betrouwbaarheid vind ik dat ook een groot pluspunt van deze auto. Weliswaar rijd ik veel op de snelweg (80:20 met een totaal verbruik van zo'n 20.000km/jaar), maar het blijft mooi om te zien het gemiddelde verbruik te registreren van 5.9L/100km (net niet 1:17). Een hele nette score, vooral veroorzaakt door de stadskilometers, want met 103-106 km/u op de cruisecontrol is 1:19 of 1:20 prima mogelijk - de magische 5L/100km. En wanneer er toch behoefte is om op te gaan in het Autobahn-verkeer is dat geen probleem – terug naar z'n 5 en in no time passeert de wijzer 140-150 km/u.
Interieur: Degelijke kwaliteit, voldoende hoofdruimte en IKEA-proof
Voor wat betreft het interieur en de zitpositie ben ik ook tevreden met deze auto, zelfs met mijn 1.91m reis ik met plezier langere ritten en zonder ongemak. Het klopt dat de zitting voor de (boven)benen iets dieper had gemogen, maar het is in mijn beleving geen showstopper. Daarbij zit ik comfortabel in de laagste stand en heb dan meer dan genoeg hoofdruimte. De lederen bekleding met rode stiksels maken nog steeds een heel nette indruk, en ondanks de gevorderde leeftijd oogt de bekleding fris en geenzins doorleefd. Zitplekken achterin zijn prima voor kinderzitjes en/of nageslacht tot een jaar of twaalf. Daarentegen zullen volwassen familieleden van (Hollands) formaat 1.80m+ vermoedelijk met minder plezier een retourtje Frankrijk maken. Daar legt de Mazda het af tegen andere modellen, net als de bagageruimte. Desalniettemin typeer ik de Mazda volmondig als 'IKEA- & bouwmarktproof', want alles wat tijdens verhuizingen/verbouwingen ooit gekocht is paste zonder al teveel moeite. Helemaal dik in orde dus.
Onboard entertainment: Ignore Mazda & Enter Android Carplay
Over het entertainmentsysteem, tsja daar is e.e.a. ook op internet over geschreven en niet het unique selling point van de Mazda. Tenminste, de software-matige kant want de fysieke bediening is wel degelijk het vermelden waard. Niks geen touchscreen of kostenbesparende frutsels, gewoon een multifunctioneel draaiwiel naast de versnellingspook. Echt een fantastische Mazda-feature en superhandig onderweg. En met een kleine investering ontloop je het originele entertainmentsysteem – je bouwt Apple/Android Carplay in en bent permanent ervan verlost. Zeker vanwege de lange maandelijkse ritten naar Duitsland heb ik de 300 euro inbouwkosten er dubbel en dwars uit gehaald. Ook voorkom je ermee het (on)bedoeld bedienen van je telefoon tijdens het rijden met alle mogelijke financiele gevolgen van dien.
Betrouwbaarheid: van beurt naar beurt
De titel van deze recensie 'van beurt naar beurt' geeft de essentie weer voor het thema onderhoud en betrouwbaarheid. Over de gehele periode dat ik de auto heb gehad waren de onderhoudskosten waren zo'n 70 euro/mnd., aanzienlijk lager dan wat de ANWB in haar tool voorrekent. De enige echte prijzige operatie was de gelijktijdige vervanging van een dynamo, een achterveer en twee remblokken en tot op heden de enige viercijferige rekening (1200 Euro; 2023), gevolgd door een grote beurt waarbij o.m. bougies werden vervangen in (500 Euro, 2022). In beide gevallen waren het slijtagegevoelige onderdelen en/of ouderdom. Verder is het een vrij eentonig verhaal: van beurt naar beurt.
Inmiddels ben ik vier jaar verder en heb ik in mei de 200.000km aangetikt. Deels geïnspireerd door Klokje Rond, deels uit nieuwsgierigheid en risicobeheersing heb ik de auto kort daarna bij een andere garage aangeboden voor een 'totaalbeeld/zomercheck'. Daaruit kwamen tot mijn blijdschap geen schokkende zaken, of aanstaande kostbare reparaties naar voren. Slechts twee kleine zaken werden geïdentificeerd die niet per direct vervangen of gerepareerd dienden te worden.
De toekomst: Opnieuw Aziatisch, hybride of EV?
En wat nu, nog een keer 100.000km erbij? In alle eerlijkheid heb ik rationeel gezien geen reden om afstand te doen van deze Mazda3, maar de alternatieven lonken dagelijks. En de kans op prijzige reparaties neemt ook toe. Om die reden houd ik deze auto nog enkele maanden aan en ga in het najaar deze inwisselen voor een andere Aziatische auto: Toyota Corolla of een Kia Niro. Een jonger model, dat willen wel meer mensen, is het niet?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 2.0 TS 120pk 5-Drs Navi Clima Cruise Control Trekhaak 16inch LM *NL auto* 50193km! *Titanium Flash Brown*
- 2016
- 50.193 km

Mazda 3 1.6 Business | Cruise + Clima Nu € 8.450,-!!!
- 2013
- 147.901 km

Mazda 3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-M // LED // DODEHOEK // LEDER-ALCANTARA // NAVI // CLIMA // CAMERA+PDC //
- 2016
- 107.754 km