Mazda 3 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 99.067 km |
Eerste week ervaring
- 1.700 km
Na enkele voorloop auto's van collega's te hebben gereden, waaronder een Audi a3 1.6 TDI en Volvo V50, kon ik begin mei een auto bestellen die ik naar eigen wens mocht samenstellen.
Na lang zoeken / twijfelen tussen Import Golf GTD, Seat Leon FR TDI en Mazda 3, voor de laatste gegaan.
Voornaamste reden was dat de nieuwprijs icm met alle opties, rijgedrag nav de proefritten en het zeer degelijke 2.2D motorblok mij deed verbazen over de auto. Je krijgt waar voor je geld, alle toeters en bellen zitten erop, en met hulp van de dealer Kreijne uit Amersfoort hebben we een fantastische auto opgebouwd. Groot voordeel daarbij was dat de auto op voorraad was en de Volvo tegen en grote beurt aan stond (230k) en ik op vakantie zou gaan in de tijd dat ik de beurt zou moeten laten doen.
Ik rijd 55-60k per jaar en weggedrag icm met een hoger koppel dan een standaard diesel ivm het invoegen en inhaal gedrag, is voor mij een belangrijk aspect. Uitstraling van de auto is ook belangrijk, al moet ik zeggen dat het imago van de Mazda een beetje stoffig is. Ok met de nieuwe 6 en deze 3 (ook al weer bijna 3 jaar op de markt, is Mazda goed bezig, maar nog ondergewaardeerd. In DLD en Uk is het merk vaak als erg goed uit de bus gekomen, en ik kan jullie aangeven, dit klopt echt.
Het is een SKYlease GT, en ik heb er een aantal zaken als accessoires op zitten (dus geen bijtelling hierover):
Hooglans pianolak wielen (de standaard 18 inch zijn gespoten)
Grill en mistlampen in pianolak
Dak is zwart hoogglans gewrappt
Logo achter en Mazda embleem is pianolak gespoten
Spoiler pakket (zijskirt wordt later geleverd, was niet op voorraad)
Eibach Pro Kit verlagingsset
Eerste indruk na 1700 km, by far mijn fijnste auto ooit die ik in bezit heb gehad (heb Leon 150 pk TDI, Golf 5 170 PK gereden oa.) Ok dat was 5 jaar geleden, maar dan nog, wat is dit top. Strak sturend, korte versnellingsbak, stoere uitstraling en een mooie koppelcurve.
Ik hou jullie later op de hoogte. Nu in Frankrijk vakantie aan het vieren.
Na vakantie, nu eerste werkweek
- 4.500 km
Nadat ik de auto 10 juni had opgehaald ben ik na 3 dagen op vakantie gegaan naar de Dordogne zoals hierboven beschreven.
Nu 3000 km verder. Afgelopen week in Nederland 1000 km gereden in het drukke werkverkeer. Simpelweg goed, dat is wat je deze auto mag noemen. Hij rijdt met een verbluffend gemak in de 6 zo'n 120 met lage toeren om vervolgens zonder terugschakelen naar 140 + te gaan in no time. Schakel je terug, dan is het helemaal feest.
Wegligging is echt super, heb hem verlaagd met een Eibach pro Kit, circa 18 mm lager en dat merk je in de bochten en op de vele rotondes. Goede keuze geweest qua wegligging, maar zeker ook voor de looks.
Enkele plus en min punten na de eerste 3 weken zijn:
Plus:
- De soepele motor met ruim voldoende koppel (mede door lage gewicht snel genoeg in NL)
- Nodigt uit tot erg sportief rijden icm verlaagde onderstel
- De uitstraling en het feit dat je de 3 weinig ziet en door sportpakket uniek te noemen, veel positieve reacties gehad
- Het interieur / opties icm afwerking zijn gewoon goed
- RVM, rear view mirror werkt goed en is echt een meerwaarde vanwege ietwat slecht zicht naar achter
- De stoelen zitten goed, ik rij veel en stap fris uit de auto elke keer weer
- Bose sound systeem, met mijn jazz/funk/rap/disco collectie echt briljant!! Alsof Corne Klijn zelf in de auto zit.
- Radio werkt goed icm Spotify, mailtjes, app en meldingen Flitsmeister
- Front assist / Radar van de cruise control werkt top
- Ruimte voldoende. Met 2 kids van 2 en 4 en met golftas op vakantie gewoon ruimte over in de kofferbak
Min:
- De voorspoiler van het sportpakket is erg laag en heb al wat krassen onderop door oa trambaan A'dam
- Witte hemel is niet mijn smaak
- De dame van navigatie zegt erg snel dat je te hard rijdt...kan uit snap ik, maar om bij 52 km/h te zeggen om zachter te rijden...mijn dochter is haar assistent ondertussen en wijst mij daar dan ook extra op
- Airco kan niet kouder dan 15 graden
- Af en toe werkt key less entry niet zoals het hoort
- HUD vind ik ik niet super
Zag wat mensen bij andere Mazda zoeken naar centrale deurvergrendeling van binnen...gewoon de rode knop links bij deurhendel naar binnen drukken, gaan alle deuren dicht.
Zal zsm een paar goede foto's plaatsen, deze zijn wat donker, de rode remklauwen icm pianolak velgen zie je bijvoorbeeld niet goed.
Op naar de volgende 5000 km
Auto is nu echt af!
- 7.400 km
Na de eerste 5 weken te hebben gereden met alle plezier ontbrak er nog eea. De skirts onder de deuren was er nog niet, de claxon was niet naar mijn wens (leek net een dafje uit 1981) en binnen moet nog eea op scherp worden gezet met telefoon bekabeling, pedalen en Brobit houder.
Vandaag de auto afgegeven om die puntjes op de i te zetten.
Bij ophalen om 17 uur was ie klaar en voor mij echt af. De zij skirts icm met eerdere aanpassingen bleek nu echt de oplossing te zijn. Zo blij dat ik Mazda 3 heb gekocht ipv Golf GTD. Looks, handeling en met name dat we met Kreijne een unieke auto gemaakt hebben,
Nu 4 jaar stoeien met hem, wordt mooi. Nu met 7400 kilometer ben ik blij,
Hou juliie op de hoogte.
Rij veel dus ook meer ervaring
- 8.900 km
Elke week rij ik ongeveer 1200 km werkverkeer. M.n A28, A27, A12, A20 en A13. Zit veel in Rotterdam, Den Haag en Utrecht e.o.
Zit veel in de auto en enkele zaken die nu gaan opvallen:
Verbruik gaat omlaag van gemiddeld 6.3 naar 6.1 nu. Is nog veel in verhouding met fabriek opgave, maar ik ben geen eco rijder. Trap ook niet door, maar af en toe even gas erop om uit de drukte te komen op snelweg doe ik wel. Ben iemand die veel belt onderweg, handsfree natuurlijk, maar doordat iedereen in NL kluitje rijdt heb ik daar moeite mee met bellen. Gooi ik ff een stukje gas erop om vervolgens netjes 110 te rijden.
Jullie zullen denken wat lult ie nu. Ik maak veel mee onderweg, en bel minimaal 3 x per week RWS om rotzooi op te laten ruimen op snelweg. Veiligheid voor alles. Dan liever ff de club Astra en Golf rijders die bumperkleven ontwijken en met zichzelf bezig zijn.
Hou altijd afstand en nu met Active Cruise Control bezig, Nu zomer vakantie en dan is het makkelijk, ben benieuwd in september.
Had wel last van navi/telefoon/bleutooth vorige weken, na harde rest bij Kreijne niet meer. Enige minpuntje dus.
Positief nog steeds die duimpjes omhoog en dat ik de V40 gasten gek maak met hun D4. Heerlijk.... Meer auto de Mazda en net zo snel en in bochten met de Eibach echt leuk.
Nieuwe module in aantocht
- 11.190 km
Tja, dat valt ff tegen, telefoon valt minimaal 1 keer per dag uit en dan na de reset die onlangs gedaan is, geen goed gevoel. Gewoon op de snelweg tijdens bellen valt hele systeem uit. Doe je niets aan, na 3 minuten weer ok, maar als je bedenkt dat ik tijdens reistijd 50% bel, is dat wel vervelend.
Gelukkig heeft de dealer het begrepen. Ik krijg nieuwe hardware zelfs in de auto binnenkort, dat zal betekenen dat ik de auto ff kwijt ben binnenkort, maar wel goed dat ze op deze manier oplossen dan update na update te gaan geven. Laat staan harde resets.
Verder blijft het heerlijk rijden. Een forum lid heeft jl zaterdag in de auto gereden en was ook enthousiast. Heeft zelf ook de 3 besteld en wou weten qua onderstel. Laat ik aan hem over (ExTaxi)
Positief blijft het koppel icm drukke verkeer, rijdt echt top. De duimpjes omhoog af en toe is altijd leuk, blijft uniek in deze uitvoering natuurlijk.
Negatief, tja het probleem met de Navi / telefoon verhaal
Tip; Als je een mazda 3 wilt, er komt een nieuwe aan las ik. Wat kleine wijzigingen, maar toch goed om te weten en te delen met jullie.
Eerste beurt en winterbanden met nieuwe velgen
- 20.500 km
Aangezien ik 5000 km per maand rijdt en de auto sinds 10 juni in bezit is, nu op ruim 20.000 kilometer de teller staan. Vandaag de eerste beurt en net opgehaald.
En de tijd en kilometers gaan snel. Nog steeds erg tevreden over de auto, nog steeds veel bekijks en zelfs mijn vader van 71, een Volvo rijder pur sang (V70 en C70) vindt het een fantastische wagen, hij is geen kenner, maar zag gelijk dat ie bijzonder is. Een dikke duim toen ie hem zag.
Na 20.000 kilometer is nu eindelijk de Navi/GSM module gereset. Daar heb ik echt veel gezeur mee gehad, Ik weet niet of dat bij andere Mazda rijders ook zo is, maar dat was echt een tegenvaller. Nu moet ie op nieuwe data het beter doen, we wachten het af de komende tijd.
Enkele pluspunten:
Dat blijft het koppel, de wegligging en de schakelbak. Heerlijk en met weinig toeren cruisen op de a12, of als je wilt terugschakelen naar de 4, dan is ie echt snel. Zonder moeite makkelijk naar 160+. Ga niet overdrijven want ben ook snellere auto's gewend waar ik af en toe in rij, oa Maserati 3200 GT en BMW 328i uit 2013, maar voor dit geld en de 2.2D heb je weinig andere snelle opties.
Nadelen heb ik zeker ook:
Naast het euvel van de navi/gsm module vind ik het storend dat de midden-armsteun erg kraakt als je er op leunt. Echt irritant. Ook de regensensor is niet altijd optimaal. Niet consequent zeg maar. De vervuiling van de pianolak velgen en interieur delen in die kleur is ook vervelend, ga nu 1 keer per week naar de wasstraat, dure hobby zo.
1 oktober is de showroom van mijn dealer KREIJNE uit Amersfoort heropend na verbouwing en heeft de auto daar als showmodel gestaan, erg leuke reacties van de bezoekers gehad. De dealer heeft mij daarvoor bedankt met een mooie korting op een nieuwe set originele Mazda wintervelgen en Bridgestone winterbanden. De velgen zijn de 18 inch in donker grijs, erg fraai bij de auto. Minder bruut dan de pianolak zomervelgen, maar blij dat het geen aftermarket velgen zijn geworden.
Nu maar afwachten wat de banden doen qua geluid en verbruik. De afgelopen 20.000 km was dat 6.2 liter op 100 km met een gemiddelde snelheid van 70 km/h over deze kilometers. De kenner weet dat ik dus meer op de snelweg zit dan in de stad, en ik niet alleen op de rechterbaan zit.
Foto met nieuwe velgen binnenkort als het droog is.
Bijna 30.000 in een half jaar
- 29.750 km
Nu na twee maanden opnieuw een bericht van een nog steeds tevreden rijder. Met de winterbanden nu dus sinds 10.000 km (ik wou niet apart terugkomen nl om deze er in december op te zetten) en moet zeggen top banden. Bridgestone Blizzak 18 inch in dit geval.
Ik lees van andere rijders van Mazda's 3 en 6 dat ze allemaal last hebben van bandenruis, afrol geluiden etc. Ik heb echt nergens last van.
Wel last van water wat bij de voorruit blijft staan (linksvoor) en bij een scherpe rechter bocht dan komt er een plens water uit de motorkap op de voorruit, erg apart.
Verder bij veel dauw en/of regen is de motorkap niet snel droog en duurt het pas bij hoge snelheden dat het water eraf is. Alles op de voorruit ook weer, duurt een minuut of 5 ongeveer, dit is bij mij na 2 km op de snelweg A1 opgelost (woon in Amersfoort Noord en duurt ca 5min). Ook op de achteruit komt er van het dak nog veel water op, valt me gewoon op.
Zeer tevreden over Spotify en de koppeling met Flitsmeister/Mail via Outlook en het MM systeem. Werkt echt super, ook tijdens bellen gewoon Flitsmeister en email meldingen via de speaker.
Puntje van kritiek is wel de trage opstart van het gehele MM systeem en het uitschakelen van de Parkeerhulp (kan handmatig, maar duurt dan nog lang voordat MM aanstaat)
Verbruik
Ik blijf op 6.2 / 100 staan, tja, rechtervoet is zwaar. Ik rij vaak tussen Utrecht en Den Haag, dan minimaal 130, zeker nu dat mag daar en als het kan. Er zijn zeker momenten dat ik geheel rechts zit, maar dan ben ik aan het bellen.
Bandenslijtage van Dunlop Sport Maxx was prima volgens de dealer, kunnen de hele zomer weer hun dienst doen, Mis mijn pianolak velgen wel, maar deze antraciete MAZDA velgen die er op zitten zijn ook top, gelukkig geen aftermarket,
Voordelen blijft het koppel, je gaat als een speer als je wilt en de nog steeds de unieke looks van de auto in deze configuratie. Blijft een auto waar men de duimpjes voor opsteekt.
Volgende week foto's maken met ExTaxi een mede forum rijder van een gloednieuwe Mazda 3.
40000 km en doorgaan!
- 42.360 km
Vrijdag de auto naar de dealer gebracht voor de reguliere 20k beurt, had een week ervoor een kleine schade gereden dus was benieuwd wat de eind van de dag zou brengen.
Ok, eerst de normale zaken; heb nog steeds veel plezier aan de auto. Enige dat me irriteert is de rammelende middensteun, en dat is na gisteren verholpen.... had ik eerder bij de dealer moeten aangeven dus. Ze hebben een extra punt vast geparkerd en dat heeft resultaat gehad.
Het water klotsen in de linker voorscherm zijde is niet opgelost, konden niets vinden, wie van de Mazda rijders kent dit euvel? Erg benieuwd.
De schade tja.... ik reed bij een boerenlandweg rustig achteruit om de auto te parkeren..BOEM! Rechtsachter een elektra kastje geraakt, heel zachtjes maar toch, rechterspatbord ontzet en een kras op de onderlip! F%^&*. Gelukkig geen blikschade alleen is het spatbord uit de bevestiging geraakt. Mazda krijgt hem niet super haaks meer terug, een kenner kan het zien, ik ben al blij dat er geen grote schade aan de onderlip is gekomen, na 1 regenplas is die al met vuil bedekt. Geluk gehad dus.
Verder de zomervelgen er weer onder, wat blijven die toch gaaf, echt een dikke uitstraling weer zo! En elke week een paar keer wassen met een ongelimiteerd autowas abonnement, dan blijven ze mooi. Ook bij de action bandenzwart gekocht. Werkt top.
Binnen houdt ik hem ook netjes, al kunnen mijn 2 dochters van 2 en 4 er een bende van maken, gelukkig is het leer goed schoon te maken. Achterin 1 keer in de week ff de stofzuiger erin en een natte lap erover. Niemand die het ziet.
Steenslag voor is vervelend, ontkom je niet aan als je 60000 km per jaar rijdt. Alle donker gespoten delen zijn weer bij getipt. Blijf je houden.
nagevraagd bij de dealer aangaande banden slijtage, dat is gewoon goed. Geen gekkigheid. Geen remblokken en schijven hoeven te vervangen, had ik ook niet verwacht, hou afstand in verkeer en hard remmen doe ik zelden. Blijf wel sportief op de snelweg rijden, verbruik is 6.4 op de 100 nu. Valt wat tegen, oorzaak de rechtervoet op de lange stukken.
Grote grijns weer en op naar de volgende kilometers!
Enkele puntjes van kritiek
- 49.650 km
Na de 40k beurt die zonder problemen is uitgevoerd weer 9000 kilometer verder. Heb de laatste weken een paar zaken gehad waar ik niet helemaal blij van ben geworden.
Ten eerste liet de railing rechts op het dak los tijdens een ritje op de snelweg, klapperend gestopt en daar de railing met duct tape vastgezet. Wat bleek, het dak is gewrapped en de steuntjes om de railing vast te zetten waren niet op de juiste plek vast gezet. Mooi dan, blij dat ie geen schade heeft aangebracht.
Ten tweede vindt ik dat het stuur en de leren wangen van de stoelen nu wel verarmen, donker leer wordt echt aantoonbaar lichter. Ik ben hiervoor nog in overleg met de dealer hoe dit op te lossen.
Diesel verbruik na een kleine 50k is 6.3l op 100. Banden zijn nog prima. Het zomersetje Dunlop Sportmaxx beveel ik iedereen aan.
Wel positief:
Heb de auto 2 keer per week stralend schoon, binnen/buiten, heb enorm plezier van het unlimited abonnement bij de lokale wasstraat. Aanrader!
Morgen naar autotaalglas, had een ster of 3 in de voorruit, op de grootste ster even wat met mijn duim gedrukt en pats, een dikke scheur erin. Die kunnen we dus mooi vervangen.
Exact 1 jaar oud!
- 58.960 km
Sinds vrijdag 10 juni heb ik de auto exact 1 jaar in bezit en het blijft overall een fijne rijdersauto. Met een jaarkilometrage van 58k is het voor jullie lezers duidelijk dat ik veel in de auto zit. Voornamelijk snelweg kilometers van Amersfoort naar Rotterdam, Den Haag e.o. Volgende week weer op vakantie dus dan zullen er ook in twee weken veel kilometers gemaakt gaan worden.
Nu met 40k op de zomerbanden nog geen bandenwissel hoeven te doen. Ondanks dat het een sportieve auto is, blijf ik zuinig op de auto en hoek weinig om de rotondes. Lange doordraaiers neem ik vaak wel sportief en dan merk je voordelen van de verlagingsset.
Verdere pluspunten blijven de korte schakel overbrengingen en het voldoende koppel voor in NL. Ook de stoelen zijn top en ik kom na een dag met 300 km sturen fris uit de auto, Heb dat bij andere auto's vaak anders ervaren. (LEON, GOLF en A3). Verder is de kofferbak meer dan voldoende en heb geen dakkoffer nodig volgende week, gewoon strak inpakken en de golfset kan er nog bij.
Heb wel veel last van steenslag en veel donker gespoten delen van de grill tonen witte puntjes, jammer. Ook heb ik al diverse krassen op de zijkant doordat de dochters nog klein zijn en met hun jas/rits tegen de stijlen aan komen. Het is een auto dus gebruik voorwerp, maar toch zonde.
Nadelen verder zijn de automatische deuropening en sluiting, werkt niet altijd lekker. Verder is de midden armsteun erg fragiel en al twee keer gebroken. Ook het stuur is niet van top kwaliteit en vertoont al witte plekken door het leer heen, dat is niet fraai en die slijtage mag naar mening niet. Navi blijft traag en audio en telefoon pakt ie af en toe niet direct. Das best vervelend. Wel een gratis update gehad van de kaart. Prima.
De gespoten velgen blijven mooi al heeft 1 velg een klein afbladder puntje, gaat hersteld worden bij de wissel naar winterbanden. Wsl niet goed in de primeur gezet.
Blijf al met al een zeer tevreden bestuurder, met een unieke auto. De diesel consumptie is en blijft 6.3 op 100. Rij gem. 700 km op 1 tank, dus sta om de twee drie dagen bij de SHELL mijn airmiles aan te vullen.
Op naar de volgende 20k.
Vakantie en weer op weg!
- 70.902 km
In juni ben ik op vakantie gegaan met het gezin naar midden Frankrijk. Met 2 jonge kinderen dus nog voor de grote meute uit en met een rit van een kleine 900 kilometer voor de boeg in de vroeg ochtend vertrokken. Auto volgepakt en met golftas voor mezelf, voldoende ruimte over, geen dakkoffer nodig gehad, maar netjes inpakken. Het blijft gewoon een ruimere auto dan een Golf of V40. In Frankrijk rond de middag fris aangekomen. Niet harder dan 140 gereden, de auto rijdt dan heerlijk.
In Frankrijk helaas een vervelende actie gehad; na een kopje koffie op het terras onderweg naar de auto en daar aangekomen lag de kentekenplaat van de voorkant en bij nadere inspectie is mijn hele grill aan gort gereden!!! Geen briefje oud achtergelaten, MERDE!
Na wat ducktape en tie-raps, standaard in de auto, naar de Peug dealer in het dorp gereden die me keurig netjes een paar popnagels voor de kentekenplaat erin boorde, en na het afgeven van twee taarten mijn weg vervolgd. Treurig dat het zo moest zijn, en na terugkomst in NL bleek de schade 900 euro te zijn. PFF viel tegen, maar aangezien mijn werkgever het betaald, was de pijn wat minder. Dit afgezien van het feit dat ik mijn auto drie dagen kwijt was en in een Mazda 3 benzine moest vertoeven.
Op de derde dag dat ie klaar was, er was wat spuitwerk en onderdelen waren niet op voorraad, word ik gebeld dat ie klaar was, echter er was een ander probleem ontstaan; bij het oprijden op de autoambulance voor transport van schadeherstel naar garage hebben ze de onderlip er vol afgereden. Reden; hij is net teveel verlaagd dan dat ze dachten. Resultaat, 6 weken wachten op een nieuwe onderlip, maar als genoeg doening een weekend een nieuwe MX5 mee gekregen en een puntje van de eedere schade gratis hersteld (zie eerder review hierover).
Min-punten:
-Dieselverbruik blijft 6.2 op 100
-Leer op stuur is erg verarmd, toont veel vlekken
-Navi loopt nog steeds af en toe vast
Plus-punten:
-Blijft toch de motor
-De looks van de auto en allemaal positief commentaar erop
-De wegligging
Met Kreijne uit Amersfoort de dealer blijf ik top contact houden, heb zelfs mijn auto voor hun beschikbaar als ze een klant hebben die een proefrit wil maken. En er zijn tijdens mijn cabrio weekend en dat de 3 bij de dealer stond, zelfs mensen geweest die de auto wouden kopen. Leuk om te horen. Blijf ook zuinig en hou hem goed schoon van binnen en buiten.
Op naar de 80.000 km.
Fijn weekend!
De winterbanden er weer op!
- 81.050 km
Zo we zijn weer bij de dealer geweest. Met 80.000 was ie toe aan een vers blik olie, nieuwe remblokken en op de voorbanden nieuwe schijven. Ik ben zelf van mening dat dit redelijk snel is, maar goed als er mensen zijn die dit netjes vinden, dan hoor ik dat graag.
Afgelopen review gaf ik al aan dat het stuur diverse slijtage plekken vertoonde, dit heb ik indertijd ook bij Mazda gemeld. En warempel ik heb sinds vrijdag een nieuw stuur in de auto. Erg blij mee, een hele verbetering dit en netjes van de dealer hoe ze dit opgelost hebben. KREIJNE bedankt!
Ook zitten de winterbanden er weer onder, zou eigenlijk nog niet nodig zijn, maar goed, ook in de regenperiode nu zijn ze beter dan afgesleten zomerbanden. Deze zal ik vervangen in het voorjaar.
Paar kritieke puntjes nog steeds:
De navigatie blijft af en toe steken, had ik ook in een nieuwe Mazda 6 die ik meehad (wat een verschil die nieuwe diesel motor in de 6, is echt enorm stil). En de telefoon pakt ie af en toe niet.
Interieur rammelt en kraakt regelmatig, daar mogen ze in de nieuwe 3 echt wat aan doen. Is nu echt een domper.
De key-less entree blijft ook kuren houden. Af en toe dus gewoon de a.b. gebruiken.
Positief :
Verder blijft ie gewoon top, in DLD onlangs ff uitgelaten op de terugweg uit Keulen, boven de 200 blijft ie gewoon echt strak liggen. Kan ook aan de verlaging liggen, maar het doet niet onder voor een BMW 1 serie qua wegligging.
Looks blijft leuk en top, krijg nog steeds veel duimpjes en mensen die me aanspreken. Is het een LEXUS mijnheer?? hahahaha leuk.
Blijf me ook nog steeds verbazen over de grote kofferbak, een vriend van me heeft een A klasse en is echt 2 koffers kleiner dan de 3.
Verbruik:
Rij nog steeds 6,2 op de 100, blijft meer dan de opgave van Mazda. In de winter zal dat richting 6,3 of 6,4 gaan verwacht ik.
Op een volle tank ca 700 km is te weinig in deze klasse.
Volgende review met 100k.
bijna 100000 km
- 99.067 km
Na november de laatste keer een update. En nu 20k later en dus weer een beurt gehad opnieuw een korte feedback.
Ten eerste valt het me mee qua benzine verbruik, waar ik in november 6.2 gemiddeld had, is dat blijven staan ondanks de winterperiode. De winterbanden hebben hun dienst bewezen al heb ik een klein paaltje geraakt bij het uitrijden lees uitglijden een maand geleden en had ik een vervelende schade in het rechtervoorportier, gelukkig weer hersteld en gelijk de motorkap laten spuiten.
Na 40 k op de winterbanden gereden te hebben, zijn ze bijna op, de zomerbandjes zijn er net weer onder en dat zijn nieuwe gekko's van Dunlop (Sportmaxx). Echt top banden en ben ook weer blij dat de zwarte velgen er weer onder zitten ipv de antraciete LM's.
Nadelen:
-De speakerbox links voor trilt als ie boven volume 45 komt. Laat ik nakijken zsm, kom er net achter deze week terwijl ie een beurt heeft gehad
- het verschuil met de nieuwe motoren is wel groot, dat G vectoring merkt je echt bij de nieuwe 6 en 3. Dus motorgeluid is nu hinderlijk af en toe, vandaar de radio wat harder :)
- key less blijft haperen
- RVM is af en toe irritant, net als front laser die gaat piepen als je een scherpe bocht maakt naar rechts en hij ziet links nog een auto oid.
- lederen bekleding op rijders stoel is niet helemaal top meer, maar goed rij ook veel km en zit alleen met spijkerbroek in de auto en niet met een zacht kantoorpantalonnetje van Suit Supply.
- het witte interieur binnenwerk op A B en C stijlen en plafond is toch wel jammer
Voordelen
- De wegligging!
- Motor qua prestaties
- Looks nadat je de wasstraat weer uitrijdt
- Fun factor als ik alleen ben en hij is en leeg qua tank en lading, dan ff de sporen geven. Die 100 kilo minder merk je dan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.