Mazda 3 Sedan SkyActiv-D 2.2 150 Skylease (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sedan SkyActiv-D 2.2 150 Skylease |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Lease alternatief voor de autoliefhebber
- 3.500 km
Inleiding:
In Nederland wordt de leaserijder erg gestuurd in zijn keuze voor een auto door de uitstoot afhankelijke hoogte van de bijtelling. Als er gekozen moet worden tussen het plezier van een 20% bijtelling auto en de betaalbaarheid van een 14% bijtelling auto wint over algemeen de portemonnee. Niet verwonderlijk want wij Nederlanders zijn altijd wel in voor een voordeeltje. Bij een auto van 30000 euro is dat voordeel netto al meer dan € 60,- per maand. In de compacte middenklasse wordt er zodoende nauwelijks meer iets anders geleaset dan de spaardiesel en hybride varianten van de:
- Golf/Leon/Octavia/A3
- Renauld Megane
- Peugeot 308
- Volvo V40 D2/4
- Toyota Prius/Auris en Lexus CT200
Hoewel op het gebied van comfort deze auto's weinig te wensen overlaten, kan je nou niet zeggen dat ze uitblinken in rijplezier (m.u.v. de V40 D4). Het zijn geen onaangename verschijningen maar omdat iedereen er in rijdt is het bepaald niet exclusief.
De bovenstaande argumenten wegen bij mij zwaar dus ik heb besloten om de hogere maandlasten van de 20% bijtelling maar voor lief te nemen ten behoeve van rijeigenschappen en exclusiviteit. De keuze viel op een Mazda 3 diesel met 20% bijtelling en ten behoeve van de exclusiviteit de in Nederland zelden gekozen sedan.
Hopende dat meer mensen gaan voor rijeigenschappen en exclusiviteit schrijf ik daarom een review.
Signalement:
Het betreft een Mazda 3 SkyActive-D in de SkyLease uitvoering. Als optie heb ik gekozen voor de Soul Red kleur en als accessoire 18" wielen. De uitrusting van de auto omvat onder meer:
- Navigatie
- Automatische airco
- Cruise control & Speedlimiter
- Bluetooth interface voor handsfree bellen en streaming audio
- Wifi interface om te verbinden met het internet
- Startstop systeem (i-stop)
- parkeersensor achter
- Smart city brake
Comfort:
Vergeleken met andere C segmenters valt de 3 op door zijn ruime en rustige interieur. De stoelen zijn goed instelbaar en zitten bovengemiddeld goed. Mazda heeft duidelijk extra aandacht besteed aan de afwerking van het interieur door gebruik te maken van hoogwaardige materialen. De kwaliteitsbeleving komt daardoor aardig in de buurt van VW Golf. De extra aandacht die Mazda heeft besteed aan de stijfheid van de carrosserie is ook goed merkbaar want nooit hoor een rammeltje of kraakje zelfs als het wegdek erbarmelijk is. De 18" velgen met lage banden hebben geen positief effect op de comfort omdat ze behoorlijk rumoerig zijn. Hobbels en richels zijn duidelijk merkbaar maar door de manier van demping en vering is het nooit echt storend. Het onderstel behoort duidelijk tot de top in zijn klasse.
Weggedrag:
Dit is DE rede om een Mazda 3 te kiezen. Het onderstel heeft een balans die ik niet eerder aangetroffen heb in een compacte middenklasser. Door de zware dieselmotor zit er redelijk wat gewicht in de neus waardoor ik van te voren huiverig was voor te veel onderstuur. Gelukkig is dit niet het geval. Als de weg droog is kan je idioot hard insturen zonder dat hij doorschuift wat te danken is aan een fantastische afstelling van de voortrein en waarschijnlijk ook de bredere banden. Bij gas los laten in een bocht op de limiet doet in sommige gevallen zelfs de achterkant een stapje opzij. Zeldzaam vermakelijk gedrag voor een voorwielaandrijver in deze prijsklasse! Ook opvallend vind ik de balans in het onderstel tijdens lastwisselingen. Als je een bocht hard neemt en er zit een hobbel in de weg zie je dat veel auto's de balans verliezen, de 3 niet, hij blijft stabiel en dat geeft een enorm vertrouwen.
Als het regent steekt onderstel wel de kop op. Het vertrouwen dat de 3 geeft bij een droge weg gaat wordt tijdens een regenbui enigszins ongedaan gemaakt. In een snel genomen bocht op een natte klinkerweg schrok ik daar wel een beetje van. Iets om zeker rekening mee te houden.
De volwassenheid van het onderstel is wel weer goed merkbaar op de snelweg. De auto blijft uitermate stabiel op hoge snelheid, misschien komt dat door de relatief lange wielbasis van 2700 mm. In lange snelwegbochten op hoge snelheid merk je aan de G-krachten dat het erg hard gaat maar niet aan de stabiliteit. Dit gevoel doet bijna denken aan een BMW 3 serie.
Prestaties:
De diesel in de 3 is geen spaardiesel. Het is een dikke 2,2 liter met een redelijk vermogen (150pk) en een stuwmeer aan koppel (380Nm). Daarmee zit de Mazda in 8 seconden op de 100 en trekt hij door tot ruim over de 200km/uur. Natuurlijk prettig maar niet anders dan zijn concurrent C segmenter diesels met 20% bijtelling. Het karakter van deze dieselmotor is wel wat afwijkend. Ten eerste vind deze diesel het niet erg om wat verder in de toeren te klimmen. Het maximum toerental zit pas bij 5000rpm. Bij hogere toerentallen voel je ook niet een grote terugval van de trekkracht wat je bij andere diesels wel hebt. Misschien dat dit komt door de lage compressieverhouding van 14:1.
Indrukwekkend bij zo'n dikke diesel is natuurlijk het koppel bij lage toerentallen. Dit merk ik vooral op de snelweg in de 6de versnelling. Als je 150 rijdt maakt hij dan maar 2500rpm en als je op het gas trapt gaat hij er als een haas vandoor. Het motorgeluid blijft bij dergelijke excercities erg op de achtergrond en doet niet echt dieselachtig aan. Alleen bij wegrijden met lage toerentallen is het genagel van de diesel hoorbaar. Omdat mijn vorige auto op benzine liep moet ik wel even wennen aan het diesel gepruttel bij sportief rijden, dat past niet helemaal bij het sportieve karakter van de 3.
Multimedia:
Mazda rust de 3 uit met een nieuw navigatie/multimedia dat bestaat uit een groot scherm op het dashboard en een bedieningspaneel op de middenconsole. Dit zogenaamde Mazda Connect systeem ondersteunt functies zoals:
- Navigatie
- FM/AM radio
- Bellen/sms ontvangen via Bluetooth verbinding met telefoon
- Streaming BlueTooth audio van een smartphone
- Streaming internet audio van "Sticher" en "Aha"
- Mediabibliotheek van een USB databron
- Instellingen van de auto
- Apps
Het is een lange lijst waarover veel te zeggen valt maar ik zal mij beperken tot de algemene indrukken. Het systeem ziet er mooi uit en de bediening met een grote draaiknop werkt uitstekend. De radio, de USB muziekbibliotheek, het streamen van BT audio en het bellen werken naar behoren. Het navigatiesysteem ziet er verzorgd uit en heeft een soepele weergave maar werkt niet helemaal stabiel. Een aantal keer bemerkte ik dat het systeem geen wegen mee weergaf en soms stuurde het systeem mij doodlopende landweggetjes op. Als het systeem het "druk" heeft merk je dat aan de soepelheid van de weergave en zodra je gebeld wordt verdwijnt de weergave van de navigatie. Het streaming internet audio en de Apps zijn gimmics met erg weinig toegevoegde waarde.
Al met al moet ik concluderen dat Mazda Connect een zeer uitgebreid systeem is met een mooie bediening maar het geeft nog niet het vertrouwen dat wat mij betreft essentieel is voor een auto. Het systeem is duidelijk nog erg nieuw en behoeft nog wat softwarematige verfijningen.
Verbruik:
Omdat ik gezegend ben met een tankpas en geen KM beperking is het verbruik van de auto voor mij niet een erg zwaar wegend aspect. Desalniettemin is het natuurlijk wel prettig als je niet te vaak hoeft te tanken en wil ik het milieu natuurlijk niet al te erg tot last zijn. Het is mij opgevallen dat de 3 veel brandstof verstookte in de eerste 1000 km. Het zal de nieuwigheid wel zijn want ik zie dat hij dat nu veel beter doet. Het gemiddelde verbruik over de eerste 3500km is 6,5 l/100km. Dat is zeker niet om over naar huis te schrijven maar ik verwacht nog wel een verbetering.
Trillingen en rammelingen
- 55.000 km
55k op de odo, tijd voor een update. Allereerst moet ik zeggen dat ik het na 1,5 jaar nog steeds een mooie auto vind. Ik ben niet de enige want ik krijg veel complimenten. Vooral aan de voorkant en de zijkant vind ik het een elegante verschijning. De kleur en de wielen dragen daar zeker aan bij. Fraai staaltje design Mazda!
Inmiddels heb ik er al aardig wat lange ritten mee gedaan, waaronder een aantal hoge snelheid trajecten in Duitsland. Daar komt deze auto het beste uit de verf. Tussen de 150 en 200 km/u is deze auto fantastisch. Comfortabel, krachtig, stabiel, stil, er blijft weinig te wensen over. Hij haalt 212 echte km's/uur en ligt op die snelheid als een blok op de weg. Dat getuigt volgens mij van een uitstekende bouwkwaliteit...
Of toch niet; de remmen zijn volgens mij niet helemaal gemaakt voor zware belasting. Bij hard remmen vanaf hoge snelheid onder zware belading hoorde ik verontrustende geluiden en ging er een trilling door de hele auto. De remwerking was er nog wel maar het is natuurlijk niet prettig. Hier laat ik de dealer naar kijken bij de volgende beurt.
Onder de 150km/u heeft de Mazda sowiso last van wat trillingen en rammeltjes. Met zo'n krachtige diesel kan je natuurlijk prima 90 rijden in z'n zes maar hij trilt op die snelheid toch meer dan wenselijk waardoor ik toch liever even terug schakel. Verder zit er ook een trilling in volgens mij het rechter voorportier wat er niet is als er iemand zit. Als ik de gordelsluiting iets naar voren duw wordt het trillen minder. Erg irritant allemaal en het geeft een slechte indruk van de kwaliteit die verder uitstekend is. Ik krijg het gevoel dat de 3 door de vele gewichtsbesparende maatregelingen van Mazda wat moeite heeft om de vibraties van de grote dieselmotor in bedwang te houden.
Sinds ik de navigatie zelf een update heb gegeven ben ik meer tevreden over werking ervan. Ik heb geen vastlopers meer gehad en hij stuurt mij niet meer over over wegen die er niet zijn. De verwachtte aankomsttijd is meestal wel wat pessimistisch (dramaqueen ;-) ) De werking van het gehele infotainment systeem is beter dan bij de vroegere sofwareversies. Het werkt allemaal goed, inclusief BT audio, bellen en SMS berichten voorlezen.
Het verbruik is iets beter geworden sinds mijn vorige review. Hij geeft nu 6,1 l/100km aan. Ik doe eigenlijk nooit mijn best om zuinig te rijden en ik maak graag gebruik van het grote koppel van de motor. In dat licht bezien vind ik het een acceptabele score.
De Mazda 3 sedan met 2.2 diesel is een volwassen auto die ik vooral aan kan raden voor mensen die veel km's maken op hoge snelheid. De trillingen en rammeltjes zijn jammer en Mazda onwaardig maar de verdere kwaliteitsindruk maakt een boel goed. Het merk Mazda kan ik iedereen aanbevelen. Premium kwaliteit voor een redelijke prijs.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 2.0 GT-M
- 2015
- 142.518 km

Mazda 3 2.0 GT-M Sport Leder Bi-Xenon 18â Head-Up NAP Camera
- 2016
- 125.689 km

Mazda 3 1.6 CiTD Navigator Koppakking is lek, motor loopt wel maar niet goed. Climate control, Navigatie, Elektrische ramen, Cruise control, Koppakking is lek
- 2013
- 237.708 km