Mazda 3 Sedan e-SkyActiv 2.0 186 Luxury (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 3 Sedan e-SkyActiv 2.0 186 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 26.150 km |
Mazda 3, skycruise (full option), e-skyactiv-x, 18
- 5 km
De eerste 2.000km.
Inleiding:
Toen ik eind 2020 aan het rondkijken was voor wat een leuke, mooie, betrouwbare, luxueuzere en complete(re) vervanger zou kunnen zijn voor mijn Renault Clio (zie review: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/renault-clio-tce-120-limited-2017-2/ ) kwam ik tot volgende shortlist: Mazda 3 Skycruise (sedan), Toyota Corolla Premium Plus (ook een sedan), Honda Civic Executive (nogmaals een sedan), Mercedes A180/200, en, om Renault (“mijn” merk van de laatste +35jaar) te plezieren de Kadjar en Megane RS line. Ook eventjes gekeken bij Opel omdat mijn vrouw daar werkt maar nah. Niks voor mij die Opels.
De Renaults vielen als eerste af wegens te lelijk (en eigenlijk wou ik ook geen 5-deurs meer), vervolgens viel de Mercedes af wegens wel mooi van buiten maar vooral dat gruwelijke kleuterinterieur hield me tegen en - komt daar natuurlijk bij - het hele peperdure en onoverzichtelijke gedoe met alle mogelijke packs en dergelijke.
Iets wat me bovendien bij andere merken ook zwaar stoort. Zit je zo’n configuratie in te vullen, komen dan al die packs voorbij en dan wijzigt ineens de uitvoering of het net eerder gekozen pack en blablabla en ineens istie ook nog eens 20K duurder en daarna komen dan nog eens opties.
Ga toch weg met die onzin.
Hou het simpel en laat me kiezen uit enkele uitrustingniveau’s alstublieft.
Liefst maar 3; een basismodelletje niks-option, een half-option en een full-option model.
Zodat ik meteen de compleetste kan nemen en al dadelijk kan zien wat ie kost zonder dat freaking gepuzzel.
En dan weet dat ie ook echt full-option is, zonder dat ik me nog moet laten naaien met één of ander “pack” (de naam alleen al) of “optie” of “optie op pack” of “pack op optie”.
Ellendelingen.
Dus ja, toen schoten enkel de 3 vergelijkbare Japanners over en de mooiste daarvan vond (en vind) ik de Mazda 3 dus exit Toyota en Honda.
Wat een mooie wagen!
2 garages geselecteerd, overnameprijs laten maken voor de Clio, wat onderhandelingetjes heen en weer en op 31 januari de Mazda3 besteld.
Het type/model heet hier in België ‘Skycruise’ (lijkt ook wel cool voor een vliegtuigje of zo), vergelijkbaar met de “luxury” in Nederland alleen dat ie nog meer optie(s) heeft (zoals bijvoorbeeld het open dak (wist ik nog niet eens, zag dat pas bij de aflevering)).
De motor is die e-Skyactiv-x met z’n 186 PK en de kleur heet Machine-Grey.
En het is een automaat, ik wil geen handgeschakelde bak meer omdat ik oud en lui ben en ook wel omdat mijn rug versleten is en bijgevolg mijn linkerbeen niet meer zo functioneert als op mijn 18e.
Uiteindelijk was hij een maandje vroeger in België dan voorzien (joepie!) en konden we hem begin mei gaan afhalen.
De rijkwaliteiten die ik verder zal beoordelen moet je een beetje bekijken in vergelijking met de andere wagens die ik de laatste jaren gereden heb, ttz de genoemde Clio maar ook de Peug 2008 (benzine, 118PK), een Fiat 500X (benzine, full option) en (beroepshalve) een Isuzu D-Max (4x4 diesel-werkpaard).
De aflevering:
Uitstekende uitleg (en een fles cava) gekregen bij aflevering.
Na een opmerking van mijn vrouw dat er een vlekje op de lak zat werd ie helemaal nog eens opgeblonken en na de opmerking van mij dat de elektrische zetelinstelling ‘voor-achter’ het niet deed (vervelend want de pedalen stonden wel erg ver weg) werd daarvan het bedieningsknopje omgedraaid wegens verkeerd gemonteerd.
De rest lijkt tot dusver wel allemaal correct gemonteerd. 😊
Behoorlijk veel opties en instellingen dus al met al duurde het toch wel een uurtje.
Fijn dat men er de tijd voor genomen heeft, het was allemaal heel begrijpelijk.
Van alle mogelijke opties lijken volgende zaken me het enige wat ontbreekt:
- het kofferdeksel opent en sluit niet automatisch, je moet het nog ouderwets dichtklappen
- er is geen voorverwarmingssysteem-op-afstand is.
Nu ja, niks om over te neuten.
Wat me echt opviel is ik, met mijn 181cm, al 2x mijn hoofd stootte bij het in/uitstappen en de Clio was nu ook niet meteen een grote of hoge wagen.
Verder rookt de wagen lekker nieuw en is ie – echt waar – erg mooi!
Hoe rijdt de Mazda 3 skycruiseeskyactivxmachinegrey (duh)?
Erg goed tot dusver, zeer comfortabel, heel zacht, goede vering (niet te hard, niet te zacht), zeer stabiel, vlotjes in de bochten zonder dat je scheef gaat hangen.
Het is geen stoplichtracemachine maar hij trekt toch lekker door (als je wil). En voor ik het door heb rij ik alweer te snel want hij blijft gaan als je de rechterpedaal blijft indrukken.
Wil je het rustig aan doen: hij is er voor gemaakt.
Wil je hem hoog in de toeren laten draaien: hij vraagt er om.
Vind ik hè. 😉
Niks geen gerammel, geen vervelende geluidjes of kraakjes en piepjes.
De automaat (6) vind ik zeer soepel schakelen. De schakelpeddels en de sport-stand zijn funny om wat mee te spelen.
Eens even doorgeduwd tot +200 en daar zat ik aan voor ik het door had, nog ruim voldoende kracht over om nog eens stuk verder door te gaan op een comfortabele manier.
Dat wordt leuk voor de Alpenvakanties.
Alle veiligheidsysteempjes zijn goed afgesteld, niks vervelends aan. Ik heb wel wat waarschuwingsgeluidjes afgezet omdat de visuele waarschuwing wel volstaat. De stuurtrilling van de lane keeping assist heb ik ook behouden, stoort niet.
Het opmerken van achteraankomend verkeer, kruisend verkeer detecteren bij het achteruitrijden van parking op straat vind ik ronduit indrukwekkend. Hij ziet echt dingen aankomen voor ik het zelf zie. Echt een plus qua veiligheid.
Alle Mazda 3’s hebben een head up display en wat is dat toch een fijne feature zeg! Netjes instelbaar (positie/helderheid) en de juiste duidelijke info (navigatie, subtiele waarschuwingetjes,…), het is eigenlijk de kers op de taart van de heerlijke cockpit.
En wat een heerlijke cockpit zeg! Een 2e kers op de cockpittaart is de middenconsole. Wat is die (ook alweer) goed ontworpen, het lijkt wel maatwerk, zo’n perfectie.
De commanderknop van het MZD-connect systeem werkt ook goed; voertuiginstellingen, veiligheidsinstellingen, communicatie, radio, navigatie etc allemaal makkelijk en vlot te bedienen.
Spraakcommando’s, nog zoiets waar ik van sta te kijken. Eindelijk eens systeem wat me verstaat! *snif
Overige opties werken ook prima; automatische verlichting, ruitenwissers, parkeerhulpjes en een prima 360° camera. Allemaal in orde.
Klimaatcontrole lijkt me wat minder, op hete dagen koelt ie wel voldoende maar hij blaast wel steeds de koude lucht de cockpit in op je gezicht, dat had wat beter verdeeld kunnen zijn. Aangezien het nog niet echt koud is geweest heb ik geen idee hoe de verwarming het doet, dat komt later wel, in de winter vermoed ik zo.
De koffer en de bagageruimte is wel iets waarvan ik op voorhand wist dat het heel wat anders ging zijn, na jaren met 5-deurs-hatchbacks gereden te hebben is zo’n 4-deurs sedan wel even wennen.
De koffer biedt erg veel ruimte maar de toegang is beperkt en de laaddrempel is vrij hoog, de achterbank kan deels of volledig plat maar het systeempje om dat te doen is vrij dom, eerst in de koffer een hendeltje lostrekken en dan aan de zetel een knopje indrukken en de zetel platleggen. Waarom toch dat hendeltje in de koffer Mazda?
Ook jammer dat ie geen skiluik heeft, daarvoor zal er een zetel plat moeten. Op zich niet erg, doorgaans ga ik alleen skiën of gaat mijn vrouw mee dus achteraan zit toch nooit iemand. Maar een skiluik zou wel praktischer geweest zijn. Verder krijg ik voldoende bakken bier in de koffer, toch wel belangrijk. 😊
De eerste brokken…
Jawel, tijdens een ritje door de Ardennen wierp een tegenligger een steentje op.
Op de voorruit.
KRAK, een flinke barst van zo’n 10cm.
Recht voor mijn neus.
250 km op de teller.
Dik pech natuurlijk maar gelukkig goed verzekerd, de ruit is ondertussen vervangen door een andere originele ruit (om moeten vragen en een weekje langer op moeten wachten) bij de welgekende autoruitenboer.
En dan is er nog iets met de rechterspiegel gebeurt bij het achteruitrijden uit de garage. Volgens mij is de garage toen een beetje opzij gesprongen en heeft de garage de spiegel geraakt met opzet.
Miniem klein stukje lak van de spiegel af, binnenkort eens laten retoucheren of de spiegelkap laten vervangen.
Dat zien we wel, hij moet toch effe binnen om zo’n anti-marter-martelapparaat te installeren.
Het stikt hier van de rotbeesten maar voorlopig hebben ze meer interesse in de kippen. ☹
En heb ik al gezegd dat hij mooi is?
Hij is echt erg mooi! Ik betrap me er op dat ik er regelmatig gewoon naar sta te kijken, het is echt, echt, echt, een heel mooi stukje design! Ook nog nooit eerder meegemaakt dat men me vroeg of ze er een fotootje van konden nemen.
Ook vanbinnen vind ik hem erg mooi, functioneel sober ontworpen en toch lekker om naar te kijken en heerlijk om in te zitten.
De lederen zetels zijn van uitstekende kwaliteit en de elektronische verstelling in alle denkbare richtingen werkt uitstekend. Geheugenfuncties ook, erg handig! Mijn moeilijke rug is er ook erg tevreden mee.
Wat en hoeveel drinkt ie?
Hij lust op aanraden van de verkoper vooral het E5(98)-spul.
Hij drink ook voldoende, de eerste 500 km zo’n 1 op 12,5, de laatste 500 km zo’n 1 op 14 maar ik denk wel dat dat eerder aan mij ligt en aan de trajecten die ik afleg dan aan de motor. (1 op 10 heb ik ook al eens gehaald maar toen had ik erge haast).
Ik ben geen treuzelaar, geef graag gas en ik rij vaak binnendoorweggetjes en eerder korte dan lange afstanden, dat speelt natuurlijk ook wel mee.
De stukken dat ik lange tijd cruise (en met het verkeer mee rijd) tegen zo’n 70 à 90km/u komt ie makkelijk onder de 1 op 20 uit. Dus wie zuinig wil rijden kan dat zeker met deze wagen.
Al met al, om tot een voorlopige conclusie te komen na de eerste 2.000km, ben ik er zeer tevreden mee en hij rijdt geweldig.
Enkel het ontbreken van dat skiluik (OK ja, ik wist het op voorhand), de klimaatregeling bij hitte vind ik wat minder.
Daarnaast vind ik hem niet ideaal voor lange mensen maar voor mij, met m’n 1m81, is ie perfect, het lijkt wel maatwerk.
Voor een gezin met kleine kinderen is ie ook goed maar op reis gaan met 4 volwassenen zou ik niet doen.
En hij is mooi, zo mooi! 😊
Wordt vervolgd!
Alles loopt perfect
- 4.000 km
We zijn alweer eventjes verder en de Mazda loopt gewoon perfect.
Zalige wagen om te rijden echt een genot.
Het verbruik schommelt nu zo rond de 7l/100km (ca. 1/14) en da's al beter dan met de Clio, ook al omdat ik nogal een zware voet heb. (die me weer een boete heeft gekost)
Toch enkele kleinere minpuntjes:
- ik blijf mijn hoofd stoten als ik instap, OK ik ben een kluns maar toch denk ik dat grotere mensen (ikzelf ben 181cm) er last van kunnen hebben.
- de airco; bij warm/heet weer blaast die volle bak koude lucht recht in je gezicht en niet elders. Dat had toch beter verdeeld mogen zijn.
- de automatische verlichtingsregeling; de echt donkere dagen moeten nog komen maar ik vind dat de verlichting pas laat aan gaat. Anderzijds vind ik het raar achter iemand aan te rijden (in het donker) en de grootlichten te zien aanspringen ook al kan de voorganger er dan geen last van hebben. Denk wel dat ik dit systeem binnenkort ga uitschakelen. :)
En dan een kwestie winterbanden; ik had graag winterbanden op velg gehad en dan liefst originele Mazda velgen.
Hier in België zijn deze enkel verkrijgbaar bij Mazda en liggen er Yokohama winterbanden op, wil je andere banden betaal je een pak meer. En die Yoko's wil ik niet; ik wil de veel betere Bridgestone of Michelins er op (ik reis binnenkort ongeveer maandelijks naar de Alpen dus heb ik liefst de betere band)
Wel ga ik naar een 16" wiel (i.p.v. de 18" zomerwielen), maatje smaller, wat beter in sneeuw.
Bijvoorbeeld de prijs voor de 16" Mazda velg met Yoko's = €1.090,-
Dezelfde velg met Michelin Alpin 6 = €1.400,-
En dat is me een beetje te gek, heb nu Dezent (KS Graphite) velgen en Bridgestones (Blizzak LM-005) banden elders besteld voor €1.030,- TPMS, montage, programmeren en de hele boel inbegrepen.
Dan maar geen Mazda velgen. Sorry Mazda, jullie schuld!
Zo, het winterseizoen komt er aan, de kilometers gaan nu wat sneller oplopen ik kijk er naar uit om er de autobahn en de bergen mee in te trekken.
Tot de volgende! ;)
7000 km, eerste retourtje Italiaanse Alpen zit er
- 7.100 km
Zo, het eerste op-en-afje naar de Italiaanse Alpen zit er op.
Op 2 weken tijd dik 2.000km afgelegd zonder enig probleem (zoals het hoort natuurlijk)
Verbruik (autobahn, enkele bergpassen ed inbegrepen) viel ook prima mee, 6,5l/100km oftewel 1/15,5 waar ik in het dagdagelijkse verkeer toch op 1/12,5 à 13 zit.
De adaptieve verlichtingsregeling vind ik een beetje overbodig, ik word ongemakkelijk om het blauwe grootlichtledje te zien oplichten wanneer er anderen voor me aan het rijden zijn ook al hebben ze er dan geen hinder van.
Overigens hoeft dat grootlicht ook niet de ganse tijd alleen maar in de berm te schijnen, vind ik nogal zinloos.
Anderzijds is de verlichting wel erg goed. :)
Ergonomie, zitcomfort,... bij deze lange ritten ook zeer goed, je voelt echt het verschil aan je lichaam na enkele 100-en kms continu gereden te hebben. Veel minder vermoeid in vergelijking met de eerdere auto's aangekomen.
Het CTS (cruising en traffic support) systeem en de besturingshulpfunctie vind ik een erg aangenaam hulpmiddel in de file (die er helaas waren). Het zorgt er toch voor dat je veel meer ontspannen achter het stuur zit en je zelf minder makkelijk een lompe fout kan maken.
De adaptieve cruise controle doet ook wat het moet doen, enkel wanneer ik door iemand werd ingehaald die nadien vrij kort voor mij terug invoegde vond ik de afremming vaak te sterk en vervelend voor achterliggend verkeer, hier speel ik op in door de CC manueel even af te zetten.
En verder blijft ie erg mooi al ben ik er in geslaagd om met de rechterzijde iets te dicht tegen boordstenen aan te rijden hetgeen te zien is aan de velgen. Tja, stomme boordstenen. :)
Over de winterbanden kan ik niet veel zeggen, geen sneeuw en amper wat ijs tegen gekomen, da's voor over enkele weekjes als we weer eens die richting uitgaan tenzij Covidperikelen roet in de skivakantie gooien. ;)
10K, 2e winterse Alpenrit zit er weer op.
- 10.000 km
Zo, de 2e Alpenrit zit er alweer op en de eerste 10.000km is bereikt.
Deze keer in behoorlijk winterse omstandigheden. Behoorlijk koud & vrij veel sneeuw waarbij de laatste klim (naar Sulden, It.) volledig over besneeuwd wegdek liep.
En dat zonder enig probleem en zonder de sneeuwkettingen nodig te hebben.
Ik heb wel de stabiliteitsregeling en de lane keep assist uitgeschakeld op de sneeuw/ijs en zonder enige hapering bergop kunnen vertrekken en rijden.
Goed, de winterbanden zijn natuurlijk nieuw maar ben er wel erg tevreden mee.
Enig puntje is dat op de heenrit, vanaf -10°C ik de waarschuwing van het TPMS systeem kreeg dat de bandendruk te laag kwam te staan (+/- 2,3bar). Deze waarschuwing verdween pas op de terugrit toen de temperatuur weer boven 0 uitkwam.
Doet me er aan denken dat ik ze eens aan de compressor ga moeten hangen.
Gemiddeld verbruik in de gemoedelijke heenrit 6,3 l/100km (een aardige 1 op 16). Op de terugrit, gemiddeld verbruik 8,8l/100km (een onaardige 1 op 11,5).
Op de terugrit stevig doorgedrukt, lekker zo op de autobahn met droog wegdek en amper verkeer. Als je enkele uurtjes zo tussen 170 en 210 kan doorrijden schiet het lekker op. :)
Een deel van de de tijd die je ermee wint kan je dan lekker spenderen aan een extra tankbeurt maar dit geheel terzijde. :-)
De wagen rijdt aan deze hoge snelheden bijzonder fijn, weliswaar wat hoger motorgeluid maar geen extra rammel- of kraakdingen, geen stuurtrillingen, nee, lekker relaxed doorrijden.
Nog een dingetje, zowel op de heen als terugweg is het i-activsense systeem eens volledig weggevallen gedurende een tijdje, zogezegd omdat de camera's en/of sensoren niets meer konden detecteren. Nochtans waren deze niet bedekt door sneeuw of vuil, gewoon, een tijdje niks detectie.
Dus ook geen radar cruise control wat ik vervelend vond maar goed, snel overgeschakeld naar de ouderwetse 'normale' cc.
Beide keren deed ie het weer na een tijdje, heel raar. Zal het eens melden bij het eerstkomend onderhoud, net zoals ik moet melden dat de (automatische) ruitenwisser af en toe te ver doorslaat naar links en je een vervelende 'tik' te horen krijgt, daar stoor ik me eigenlijk wél aan zeker als je zo'n 300km door de stromende k**regen moet rijden en de ruitenwisser moeilijk op non actief kan.
Overigens, ook in regenweer en op (erg) nat wegdek goed kunnen doorrijden zonder erger- of verveeldingessen.
Ik blijf erg tevreden van de wagen, ook fijn gebruik kunnen maken van de stuur- en zetelverwarming, heerlijk hoor bij deze diepvriestemperaturen.
Ook geen enkel startprobleem na enkele dagen tot -20°C s'nachts en max -15° overdag. (Hij lag wel onder een pakje sneeuw)
De verwarming en de ruitontdooiingsdingen zijn - in tegenstelling tot de airco - meer dan prima. Ik heb het altijd lekker warm en de temperatuur valt goed te regelen.
De cockpit & de ergonomie zijn (al gezegd waarschijnlijk) uitstekend en een weldaad voor lichaam en geest.
Bagage geen enkel probleem, 1/3e zetel plat voor de verzameling ski's. Aangezien ik ofwel alleen, ofwel met max. 1 passagier rij heb ik geen (gruwelijk lelijke) dakkoffer of iets dergelijks nodig. Alles netjes achterin.
De rijstrookassistent, dat vervelende ding dat je bijstuurt, heb ik uitgezet. Zeker op een glad wegdek is dit bij-zon-der irritant. Anders trouwens ook maar op een glad wegdek schrik ik me een ongeluk als ie bijstuurt.
Het rijstrookafwijkingswaarschuwingssysteem mag aanblijven.
Nu moet ik eens kijken of ik nog wat fotootjes kan toevoegen i.p.v. die standaard catalogus foto. :-)
Want, naast de goede rijkwaliteiten, blijft het een mooi ding om naar te kijken.
Tot de volgende, over enkele weekjes hopelijk terug de bergen en sneeuw in als dat Omivirus zich wat weet te gedragen. ;)
13,5K - weer op en af italië, flippende ruitenwis
- 13.500 km
Zo, weer eventjes skiën geweest maar dan met z'n 2-en.
Dochterlief mocht mee, vrouwtje moet nog een maand wachten, die skiet toch niet zo graag. :-)
Wat rij je tegenwoordig vlot door Duitsland zeg, op 8,5 uurtjes heen en op 8 uurtjes terug (route B-limburg, Koblenz, Karlsruhe, Stuttgart, Fernpass, Reschenpass). Prima zo.
Heen me netjes aan de regeltjes gehouden en niet (of amper) boven de 150 uitgekomen, verbruik 6,3l/100km oftewel 1/16.
Terug me minder netjes aan de regeltjes gehouden al heb ik me nog gedragen, het was dan ook niet rustig op de weg (200 km/u rijden is best leuk maar liefst met zo weinig mogelijk anderen), verbruik 6,7l/100km oftewel 1 op 15.
Best OK zo, zeker omdat ik op de autobahn zo'n 2,149 eurootjes betaald heb voor een litertje 98-spul.
Na ja, je kan ook thuisblijven natuurlijk en hopen dat er op een dag een berg in je tuin staat en het sneeuwt.
Verder alles weer erg netjes verlopen, zalige wagen om dergelijke afstanden in dergelijke tijd te doen. Dochterlief (die haar tijd doorgaans in een SQ5 doorbrengt - u weet wel, zo'n Duitse Race Tank) was er zeer over te spreken.
Niks geen enkele storing van de systemen, niks geen haperingen en niks geen ander irritante zaken (behalve enkele andere chauffeurs).
Met uitzondering van de ruitenwissers.
Geen idee wat Mazda met de ruitenwissers heeft aangevangen.
Bij m'n vorige rit stelde ik vast de de rw's te ver doorsloegen naar links.
Dealer gebeld, langsgegaan, rw's aangepast (duurde toch >1 uurtje).
Blijkt dat nu, bij hevige regen, de rw's niet ver genoeg naar links doorslaan (of hoe noem je de ruitenwisserbeweging?)
Natuurlijk ook vervelend zo'n rw die midden voor je ruit stopt en maar de helft proper veegt. Effe af en aanzetten en het ging weer.
Wel blij dat het weer geen 3 uur aan een stuk goot.
Dus ja, dit zal de dealer binnenkort nog eens mogen nazien.
Geen probleem meer met de bandendruk, enkele dagen voor vertrek met een klein huis -en tuincompressortje de boel (wat) opgeblazen.
Heel erg leuk is het om na de stop aan rode lichten op dubbelbaanswegen - waar je moet afslaan - het gaspedaal vol in te drukken en weg te scheuren (ja, ik blijf soms een klein kind).
Hij ligt, zelfs met deze winterwielen, heel stabiel en helt amper over. In andere wagens plak je dan meestal tegen de deur of je passagier. :-)
Nu, na 3/4e jaar, zit ie vol op vermogen en zijn alle systeempjes me bekend en ben ik gewend aan alles.
Het blijft dus verder zalig rijden in een zalig mooie wagen ook al is ie nu weer helemaal gepekeld en zo smerig als een varkentje in een gezouten modderpoel. :-)
Nu nog een fotootje toevoegen van in de sneeuw en binnenkort weer op pad en richting 1e onderhoud (en aangepaste review).
Dahaag! :-)
16K, nog eens Alpen, 1e verjaardag en 1e onderhoud
- 16.000 km
Gelukkige verjaardag mooie Mazda! :-)
Niet zo bijzonder veel kms gereden de laatste tijd maar wel nog eens op en af skiën geweest. Allemaal zonder vervelende problemen en zo.
Gelijkaardig verbruik als de vorige ritten, alleen de benzineprijzen maken het wat minder lollig.
Twee licht storende dingetjes als we dan toch eens in zeurmodus schakelen:
1. de adaptieve cruisecontrol (acc) verveelt me soms. In flauwe (en iets minder flauwe) linkse bochten ziet ie soms het verkeer op de rechterrijstrook als voorliggers en gaat ie in de remmen. Daar moet je wat alert voor zijn.
2. de automatische verlichting. Toch al enkele keren flikkerende tegenliggers - telkens vrachtwagens - gehad in gelijkaardige bochten als in 1. Die ziet ie dan blijkbaar niet of te laat.
Ook de "autohold" functie ontdekt. Wat een gemak, enkel jammer dat je dit keer op keer terug dient te activeren. Maar wel echt een meerwaarde!
De cruisecontrol met stop & go functie is ook zo'n heerlijke uitvinding, bij sterk vertraagd verkeerd en filerijden zorgt het ervoor dat je lekker ontspannen kan aanschuiven. Wat een luxe, vergeleken met het geklungel als je met zo'n prehistorische manuele bak in een file terechtkomt.
Ondertussen is de Maz één jaartje oud geworden en heeft ie vorige week zijn eerste onderhoud gehad.
Het probleem met de ruitenwissers zou nu helemaal van de baan moeten zijn, nieuw programmaatje er in (eigenlijk vrij bizar dat die nu ook al met software gestuurd moet worden maar goed, vooruitgang hè).
Als het nog eens wil regenen weten we wel of het wat uitgehaald heeft.
Verder viel er niks te melden, op 3 kwartiertjes was ik weer weg. En maar goed ook want ik zat me de hele tijd te verlekkeren op zo'n MX5-je. Wat een lekker fijn autootje ziet me dat er toch uit. Jammer dat er geen ski's in passen. :p
Overigens de buitenzijde eens grondig onder handen genomen; uitgebreide douche -en (zachte)schrobbeurt en eens grondig in de wax gezet.
Om dan 5 dagen later weer helemaal opnieuw te moeten beginnen omdat ik onder een boompje stond waar ik weet niet hoeveel kleverige rotzooi uitgevallen was.
Maar blinken doet ie nu wel.
Na een jaar nog altijd erg tevreden van deze 3 en ik vind hem nog steeds even mooi. Vrienden hebben een CX30 gekocht en als ze naast elkaar staan is de 3 sedan toch zo'n paar miljoen keer mooier. :-)
Zo, we zijn weer bij (denk ik), geen reisplannen de eerste maanden, gewoon weer werken. Veel kilometers liggen er niet dadelijk aan te komen.
Fijne zomer allemaal!!
26K - blijft lekker rijden
- 26.150 km
Zo, da's lang geleden. :)
Ondertussen de afgelopen maandag weer enkele keren op en af Italië gereden en telkens vlotjes en zonder problemen.
Enige puntje is dat wanneer ie smerig, vies en vuil is wil de radar en/of camera wel eens zeggen dat ie niks ziet. Regelmatig wassen of eens met een doekje over de dingetjes en probleem opgelost.
Afgelopen zomer heb ik de binnen en buitenzijde eens grondig laten wassen en het leder laten verzorgen. Zelf begin ik daar niet graag aan.
Laatst had ie een vervelend kraakje, kwam doordat de achterzetel niet goed genoeg terug ingeklikt was nadat ik die platgelegd had. Dat platleggen moet ik doen om mijn ski's er in te krijgen, jammer dat ze niet aan een skiluik gedacht hebben.
En nog minder gedacht hebben om het platleggen van de achterzetel wat makkelijker te maken. Eerst achter in het koffer een knop uittrekken en dan kan de zetel pas plat. Die knoppen in het koffer staan ook vervelend in de weg als je wat grotere zaken er in wil proppen.
Qua verbruik, lange stukken autosnelweg aan 120 à 160, 6,5litertjes/100. Heel aardig. Bij dagdagelijks woon-werk-winkel-verkeer zo'n 7,0l. ook prima.
Ben er wel eens in geslaagd om op nog geen 300km een volledige bak leeg te rijden, het schiet echt wel op zo'n tijdje doorvlammen op een zo goed als lege autobahn. :)
Goed voor de economie en één of andere oliesjeik.
De wagen houdt zich wel heerlijk stabiel en rustig en zelfs op hoge snelheden blijft het eerder cruisen dan racen.
Met de winterbanden op sneeuw en ijs trekt hij lekker bergop, kettingen nog steeds niet nodig gehad, ook goed, zeker als je de sukkelende achterwielaangedreven Duitse mormels achter je laat.
Spiegelglas van de rechter spiegel vorige week laten vervangen, bij het achteruit rijden stak een struik naast onze oprit er een stevige tak in. Met als gevolg een gebarsten glas.
Doet me er aan denken van de kettingzaag eens uit te halen komend weekend.
Op 10 minuutjes tijd weer als nieuw (en 130 eurootjes kwijt).
Verder niks aan kosten of problemen.
Het blijft een heerlijke wagen om mee te rijden, nog nooit er tegenop gezien om ergens naar toe te moeten rijden. Die cockpit en alles eromheen zit zo goed in elkaar dat je haast vervelend is om al op de bestemming te arriveren.
En (nog steeds) zo mooi! :)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3


Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mazda 3 Sedan - Toyota Corolla Sedan - Dubbeltest

Mazda haakt aan bij Japans onderzoek naar biobrandstoffen

Mazda heeft nieuwe CEO

Praktijkervaring Mazda CX-5: dit vinden eigenaren van hun auto

Dit kost de vernieuwde Mazda 2
