Mazda 2 SkyActiv-G 90 Luxury (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 1 km |
Onverwacht groots!
- 1 km
Na al jarenlang met veel plezier allerlei reviews te hebben gelezen op deze pagina, nu eindelijk zelf maar eens in het toetsenbord geklommen.
Begin 2023 de beslissing gemaakt om, voor het eerst in mijn leven, een private lease aan te gaan.
De jaren daarvóór had ik behoorlijk wat pech gehad met mijn (oude) auto’s en mijn partner drong er bij me op aan om voor een private-leaseconstructie te gaan.
Zijzelf reed op dat moment al een paar jaar, naar volle tevredenheid, een elektrische Mazda MX-30 middels private-lease via de locale Mazda dealer, letterlijk bij ons om de hoek.
Dus op een mooie dag in januari de stoute schoenen aangetrokken en een afspraak gemaakt bij onze “buurman”.
Na een uitgebreid en tof gesprek in de showroom bij deze garage, viel mijn keuze op de Mazda 2; mijn budget liet een grotere/duurdere auto niet toe dus die beslissing was snel gemaakt.
Vooral toen bleek dat bij neergeklapte achterbank mijn “werkspullen” (ik ben muzikant…) makkelijk zouden passen, werd ik voorzichtig enthousiast.
Samen met de verkoper een paar Mazda 2 exemplaren bekeken die op dat moment voorradig waren.
Na op het buitenterrein een paar auto’s in diverse grijstinten te hebben gezien, liepen we een hoekje om en… daar stond ‘ie!
Een prachtige, rode Mazda 2 met gave lichtmetalen velgen. Ik was gelijk verliefd! Bleek het ook nog eens om een Luxury uitvoering te gaan, met mooie opties als stuurverwarming en automatisch dimmende binnenspiegel.
Hoewel ik het interieur er erg volwassen en chique vond uitzien, was ik eerlijk gezegd tóch wel wat sceptisch over het gebruiksgemak, comfort en de rijeigenschappen van de M2.
Dit kwam vooral omdat mijn vorige auto’s een stukje groter waren; een VW Passat station uit 2003, een VW Caddy bestel uit 2006, en een Audi A4 station uit 2005. Naar mijn idee zou zo’n klein wagentje als de Mazda 2 een stuk luidruchtiger en minder comfortabel moeten zijn…
De verkoper glimlachte en zei: “neem deze hier maar even voor een testrit mee de snelweg op.”
Het betrof een grijs-blauwe demo auto en er werd bij gezegd: “deze is wél wat minder uitgebreid in opties dan die rode Luxury hoor!”
Het eerste wat me opviel tijdens de proefrit, was dat de auto groter aanvoelde dan dat hij in werkelijkheid is. Vast op de weg, écht weinig geluid van buitenaf en vooral een erg stevig en fijn stuur- en schakelgedrag.
En ondanks het predikaat “minder uitgebreid in opties” vond ik toch dat deze auto al rijkelijk bedeeld was; automatisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, electrische ramen voor en achter, climate control, cruise control, érg fijne stuurbekrachtiging en een uitgebreid multimedia systeem met fijn bedienbaar display.
En ook nog allerlei veiligheidssystemen waaronder lane-assist en dodehoek waarschuwing.
Na de proefrit was ik definitief verkocht en ben ik een private lease aangegaan voor de prachtige Mazda 2 Luxury in Soul Red Crystal.
Later meer over mijn ervaringen met deze auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.