Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 2

Mazda 2 1.3hp Executive (2008)

autoreview

3
Mazda 2 1.3hp Executive (2008)
gustavson
  • gustavson9
  • Gebruikersreview
2 maart 2010 om 11:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering2 1.3hp Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Perfect rijdende auto

  • 35.000 km
  • 2 maart 2010

Deze auto is 1.5jaar de leaseauto van mijn vriendin geweest, inmiddels van baan (en dus auto) gewisseld. Heb er zelf regelmatig met veel plezier mee gereden. Gezien het lage aantal reviews over deze auto, heb ik zelf maar eens een poging gedaan.

Waarom de mazda 2?
We hadden een aantal eisen: max budget 18000 euro, 5 deurs, ESP + 5NCAP sterren, airco en praktisch voor gebruik in de stad.
We hebben proefgereden:
De renault clio (motor?), opel corsa (1.4), toyota yaris (1.3VVTI) en de mazda 2 (1.3hp).
De eerste twee vielen al tijdens de proefrit af vanwege de zeer matige trekkracht. Ze leken beide niet vooruit te branden, en we zaten ons er continue aan te ergeren. (misschien subjectief, als je de prestatiecijfers naast elkaar legt ontlopen ze elkaar niet veel)
Dus nog over de yaris en de 2. Voordelen yaris: lekker pittig, prima sturend en vooral erg praktisch met een achterbank die tot volledig vlakke laadvloer kan worden omgetoverd en die ook 10cm naar achter kan voor meer beenruimte. Nadelen: C-label (toen althans) en de hoge prijs in de uitvoering met ESP.
De mazda 2: bij de proefrit kregen we meteen allebei een glimlach het gezicht, wat een perfect rijdend autootje is dit. Lekker pittig, en het sturen is echt een feest. De auto 'vreet' echt de bochten op en ligt als een blok op de weg. Daarbij binnen het budget leverbaar met ESP, airco, en als bonus stoelverwarming. We hebben hem dezelfde dag nog besteld

Ervaringen/betrouwbaarheid
Kort samengevat, een prima rijdende, betrouwbare auto. Hebben er in 1.5 jaar en 35000km geen noemenswaarige problemen mee gehad. Startte altijd in een keer, geen piepjes/kraakjes. Alleen 1x een zekering van de 12v aanstekeraansluiting vervangen (tomtom deed het niet meer), verder niets. Natuurlijk relatief korte tijd om de betrouwbaarheid te beoordelen, maar goed, mazda heeft een goede naam op dat gebied

Voordelen:
De rijeigenschappen, zoals hierboven al genoemd, het is echt leuk om een stukje te rijden. Reageert vlot op het gas, schakelt prima en stuurt echt perfect. Het lijkt wel een kart, maar dan een met stoelverwarming... De vering overigens echt niet zo stug dat het vervelend is. In deze klasse (mijn ervaring is overigens beperkt tot bovenstaande modellen en een honda jazz) verreweg de best rijdende/sturende auto.
Uiterlijk: vind het een mooi en sportief ogend wagentje, en is daarmee een opvallende (en toch redelijk zeldzame) verschijning op de weg.
Veiligheid: gelukkig niet in uiterste situaties hoeven testen, maar het voelt als een erg solide auto, die ook bij hard remmen stabiel op de weg blijft liggen (en ook nog goed remt, niet onbelangrijk)

Nadelen:
Het verbruik. Mazda geeft een waarde op van 5.4l/100km bij gemiddeld gebruik. Wij kwamen nooit onder de 6.6l/100km. We hebben er een tijdje echt een sport van gemaakt om zuinig te rijden, maar lager dan dat is ons niet gelukt. Bij wat sneller optrekken of ritjes in Duitsland bij 150km/h gaat het al snel richting 8 a 9l/100km. Vind dit erg hoog, zeker omdat mazda veel reclame heeft gemaakt dat de nieuwe 2 100kg was 'afgevallen' en daarmee erg zuinig is.
De laadruimte achterin is erg klein. Er kan maar weinig bagage mee zonder de bank neer te klappen. Als je dan de bank (in delen) neerklapt, ontstaat er nog geen vlakke laadvloer. Erg onhandig vind ik (en concurrenten weten hiervoor wel mooie oplossingen te bedenken)
Geen cruisecontrol, ook niet leverbaar (toen althans). Vind dit een erg fijn accessoire voor wat betreft de rust tijdens het rijden en het komt ook het verbruik ten goede.

Conclusie
Erg fijne auto, plezier om in te rijden. Nadelen vind ik het hoge verbruik (ook bij rustig rijden) en de minder bruikbare laadruimte

Huidige auto:
Omdat we de leaseauto hebben ingeleverd, gezocht naar een geschikte tweedehands. Wilden graag een japanner vanwege de betrouwbaarheid (althans, het imago daarvan). Uiteindelijk een honda jazz 1.4 uit 2002 geworden. Niet bepaald een stijlicoon, ik weet het.
Voordelen: erg praktisch (vlakke laadvloer mogelijk, kan echt VEEL in), en prima rijdend (komt overigens niet in de buurt van de rijeigenschappen van de 2...). Daarbij is hij erg zuinig, we hebben nu (met dezelfde rijstijl) een gemiddeld verbruik van 5.4-5.7l/100km. Helaas wel binnen half jaar de EGR-klep moeten vervangen a 270 euro (auto stotterde, blijkbaar bekend Jazz probleem). Ondanks het bejaarden-imago wel tevreden en hopelijk gaat hij nog even mee.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda 2? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 2
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Mazda 2

INFO
ANWB
ANWB
Mazda 2 SkyActiv-G 90 Skylease+ (5D/5H)
€ 344
Stel samen ▸
Mazda
Mazda
Mazda 2 SkyActiv-G 75 (5D/6H)
€ 339
 
Mazda 2 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda 2 1.5 S-VT Executive 103PK 5Drs Airco Cruise Ctr 16" AchterSpoiler Apk

    Mazda 2 1.5 S-VT Executive 103PK 5Drs Airco Cruise Ctr 16" AchterSpoiler Apk

    • 2008
    • 292.640 km

    € 2.745

    Mazda 2 1.3 TS Plus | 1ste eigenaar

    Mazda 2 1.3 TS Plus | 1ste eigenaar

    • 2010
    • 64.062 km

    € 7.950

    Mazda 2 1.3 XS

    Mazda 2 1.3 XS

    • 2010
    • 124.658 km

    € 3.800

Meer Mazda 2 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mazda2 | Nieuw: facelift 2020

    92
    • 30 januari 2020

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 2 specificaties
  • Mazda 2 occasions
  • Mazda 2 video's
Advies en informatie
  • Mazda 2 tests
  • Mazda 2 gebruikersreviews
  • Mazda 2 index
PREMIUM
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer
 

Mazda 2 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp Touring (2008)

    Mazda 2 1.3hp Touring (2008)

    1
    • 27 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.5 GT-M (2008)

    Mazda 2 1.5 GT-M (2008)

    1
    • 9 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp Executive (2008)

    Mazda 2 1.3hp Executive (2008)

    6
    • 23 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.5 Executive (2008)

    Mazda 2 1.5 Executive (2008)

    3
    • 22 november 2015
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3 XS (2010)

    Mazda 2 1.3 XS (2010)

    1
    • 28 juli 2015
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3 S (2010)

    Mazda 2 1.3 S (2010)

    • 18 juni 2014
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp Touring (2008)

    Mazda 2 1.3hp Touring (2008)

    5
    • 20 januari 2014
meer reviews
Klokje Rond - Mazda 2 1.5 Executive - 2008 - 321.240 km

Klokje Rond - Mazda 2 1.5 Executive - 2008 - 321.240 km

127

Onlangs schafte Gaston van der Heijden zich een Mazda 2 aan met een flinke smak kilometers....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mazda 2 Hybrid heeft een prijs

    Mazda 2 Hybrid heeft een prijs

    78
    • 31 januari 2022
  • Reportage
    Hyundai heeft beste multimedia in compacte klasse

    Hyundai heeft beste multimedia in compacte...

    76
    • 8 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2012)

    Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2012)

    • 5 januari 2022
  • Nieuws
    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota nodig hebben

    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota...

    37
    • 7 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris

    Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris

    137
    • 6 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 75 S (2019)

    Mazda 2 SkyActiv-G 75 S (2019)

    • 27 november 2021
  • PREMIUM
    Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

    Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

    • 7 september 2021
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-30 Advantage (2021)

    Mazda MX-30 Advantage (2021)

    8
    • 4 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden