Mazda 2 1.3hp Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 1.3hp Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Perfect rijdende auto
- 35.000 km
Deze auto is 1.5jaar de leaseauto van mijn vriendin geweest, inmiddels van baan (en dus auto) gewisseld. Heb er zelf regelmatig met veel plezier mee gereden. Gezien het lage aantal reviews over deze auto, heb ik zelf maar eens een poging gedaan.
Waarom de mazda 2?
We hadden een aantal eisen: max budget 18000 euro, 5 deurs, ESP + 5NCAP sterren, airco en praktisch voor gebruik in de stad.
We hebben proefgereden:
De renault clio (motor?), opel corsa (1.4), toyota yaris (1.3VVTI) en de mazda 2 (1.3hp).
De eerste twee vielen al tijdens de proefrit af vanwege de zeer matige trekkracht. Ze leken beide niet vooruit te branden, en we zaten ons er continue aan te ergeren. (misschien subjectief, als je de prestatiecijfers naast elkaar legt ontlopen ze elkaar niet veel)
Dus nog over de yaris en de 2. Voordelen yaris: lekker pittig, prima sturend en vooral erg praktisch met een achterbank die tot volledig vlakke laadvloer kan worden omgetoverd en die ook 10cm naar achter kan voor meer beenruimte. Nadelen: C-label (toen althans) en de hoge prijs in de uitvoering met ESP.
De mazda 2: bij de proefrit kregen we meteen allebei een glimlach het gezicht, wat een perfect rijdend autootje is dit. Lekker pittig, en het sturen is echt een feest. De auto 'vreet' echt de bochten op en ligt als een blok op de weg. Daarbij binnen het budget leverbaar met ESP, airco, en als bonus stoelverwarming. We hebben hem dezelfde dag nog besteld
Ervaringen/betrouwbaarheid
Kort samengevat, een prima rijdende, betrouwbare auto. Hebben er in 1.5 jaar en 35000km geen noemenswaarige problemen mee gehad. Startte altijd in een keer, geen piepjes/kraakjes. Alleen 1x een zekering van de 12v aanstekeraansluiting vervangen (tomtom deed het niet meer), verder niets. Natuurlijk relatief korte tijd om de betrouwbaarheid te beoordelen, maar goed, mazda heeft een goede naam op dat gebied
Voordelen:
De rijeigenschappen, zoals hierboven al genoemd, het is echt leuk om een stukje te rijden. Reageert vlot op het gas, schakelt prima en stuurt echt perfect. Het lijkt wel een kart, maar dan een met stoelverwarming... De vering overigens echt niet zo stug dat het vervelend is. In deze klasse (mijn ervaring is overigens beperkt tot bovenstaande modellen en een honda jazz) verreweg de best rijdende/sturende auto.
Uiterlijk: vind het een mooi en sportief ogend wagentje, en is daarmee een opvallende (en toch redelijk zeldzame) verschijning op de weg.
Veiligheid: gelukkig niet in uiterste situaties hoeven testen, maar het voelt als een erg solide auto, die ook bij hard remmen stabiel op de weg blijft liggen (en ook nog goed remt, niet onbelangrijk)
Nadelen:
Het verbruik. Mazda geeft een waarde op van 5.4l/100km bij gemiddeld gebruik. Wij kwamen nooit onder de 6.6l/100km. We hebben er een tijdje echt een sport van gemaakt om zuinig te rijden, maar lager dan dat is ons niet gelukt. Bij wat sneller optrekken of ritjes in Duitsland bij 150km/h gaat het al snel richting 8 a 9l/100km. Vind dit erg hoog, zeker omdat mazda veel reclame heeft gemaakt dat de nieuwe 2 100kg was 'afgevallen' en daarmee erg zuinig is.
De laadruimte achterin is erg klein. Er kan maar weinig bagage mee zonder de bank neer te klappen. Als je dan de bank (in delen) neerklapt, ontstaat er nog geen vlakke laadvloer. Erg onhandig vind ik (en concurrenten weten hiervoor wel mooie oplossingen te bedenken)
Geen cruisecontrol, ook niet leverbaar (toen althans). Vind dit een erg fijn accessoire voor wat betreft de rust tijdens het rijden en het komt ook het verbruik ten goede.
Conclusie
Erg fijne auto, plezier om in te rijden. Nadelen vind ik het hoge verbruik (ook bij rustig rijden) en de minder bruikbare laadruimte
Huidige auto:
Omdat we de leaseauto hebben ingeleverd, gezocht naar een geschikte tweedehands. Wilden graag een japanner vanwege de betrouwbaarheid (althans, het imago daarvan). Uiteindelijk een honda jazz 1.4 uit 2002 geworden. Niet bepaald een stijlicoon, ik weet het.
Voordelen: erg praktisch (vlakke laadvloer mogelijk, kan echt VEEL in), en prima rijdend (komt overigens niet in de buurt van de rijeigenschappen van de 2...). Daarbij is hij erg zuinig, we hebben nu (met dezelfde rijstijl) een gemiddeld verbruik van 5.4-5.7l/100km. Helaas wel binnen half jaar de EGR-klep moeten vervangen a 270 euro (auto stotterde, blijkbaar bekend Jazz probleem). Ondanks het bejaarden-imago wel tevreden en hopelijk gaat hij nog even mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.