Mazda 2 1.3hp Silver Edition (2014)

autoreview

Mazda 2 1.3hp Silver Edition (2014)

Signalement

Uitvoering2 1.3hp Silver Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf10.250 km
KM-stand laatst63.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een lekker wagentje

  • 63.000 km

Begin 2016 hebben we een 1,5jaar oude Mazda 2 Silver Edition met 10.000km op de teller aangeschaft als vervanger van een Mazda 2 uit 2008 die 73.000km had gereden.

We hadden inmiddels 4jaar ervaring opgedaan met een Mazda 2 als 2e auto en waren ervan overtuigd dat we wederom weer voor eenzelfde type wilde gaan. De vorige Mazda was bijna 8jaar oud en we kregen nog een aardige inruilprijs ervoor terug bij de Mazda-dealer. Daarnaast had de vorige Mazda, behalve airco, eigenlijk geen extra opties. Met deze Silver Edition kregen we een auto waar veel extra opzit ervoor terug en is het een auto waar je met een glimlach instapt.

Opties / extra's:
- Navigatie
- Stoelverwarming
- Sportstoelen
- Verwarmbare buitenspiegels
- Elektrische ramen voor-achter
- Elektrische buitenspiegels
- Mooie alu velgen
- Spoiler
- Getinte ramen
- Regensensor

Het rijden:
De Mazda 2 is een genot om in te rijden en dan vooral voor de binnenwegen. Hij stuurt lekker direct maar wel met veel gevoel en het schakelen/koppelen gaat ook lekker soepel maar niet gevoelloos. Vooral in de bochten (op bijvoorbeeld rotondes) is hij net een kart en sprint je zo naar de volgende rotonde. Wil je echter snel optrekken van 0 naar 100 moet je wel wat meer geduld hebben, dan merk je wel dat hij wat vermogen te kort op het tussengedeelte (60-90) komt om met de "turbo-auto's" mee te komen, iets wat ik verder niet echt als storend heb ervaren.

Wat ik wel als storend heb ervaren is het rijden met de Mazda boven de 120km/u, daar kreeg ik het gevoel dat hij de grip op de voorbanden een beetje verliest (dat gevoel had ik ook bij de vorige Mazda), maar wellicht komt dat omdat je met een auto onderweg bent die niet al te veel weegt en daar heb ik verder niet heel veel ervaring mee. Omdat we de auto vooral voor woon-werk gebruikte of als boodschappenwagen en daarbij zelden op +120km-snelwegen kwam had ik daar verder niet veel last van. Die enkele keer dat ik over de A5 van Hoofddorp naar Amsterdam reed kon je in de spits toch zelden harder rijden dan 110.

Betrouwbaar:
Binnen de garantie wilde één buitenspiegel niet meer elektrisch inklappen. Het motortje bleek defect en werd keurig in de garantietermijn vervangen. Verder hebben wij in de 4jaar dat wij deze Mazda hebben gereden geen enkel mankement gehad. In deze 4jaar hebben we ruim 50.000km afgelegd.

Ruimte:
Met mijn 1,86 zat ik prima op de bestuurdersstoel. Totdat onze 3e geboren werd gebruikte we deze auto ook weleens als we met het hele gezin weggingen. Dat was prima te doen. Na geboorte van onze 3e hebben we dat zeer zelden gedaan, al is het wel mogelijk 3 kinderen (waarvan 1 niet op een verhoger) achterin te hebben.

De kofferbak was ruim voldoende om bijvoorbeeld de buggy of 3 grote boodschappentassen in te zetten.

Verbruik:
Tot en met begin 2019 reed ik dagelijks ca 40-50km met de auto waarvan grotendeels een N-weg en stuk snelweg. Het verbruik schommelde van c.a. 1:14,5 in de winter tot ca 1:16 in de zomer. Daarbij moet ik wel aangeven dat onze vorige Mazda uit 2008 (met iets minder PK's) zuiniger was over dezelfde route, want daarmee haalde ik in de zomer weleens 1:18. Na veranderen van werkgever begin vorig jaar werd mijn woon-werkafstand verkort tot maximaal 20km per dag en werd de auto eigenlijk nauwelijks meer warm. Het verbruik liep daarmee ook terug naar ca 1:13 a 1:14 maximaal.

Afscheid 2020:
Met pijn in het hart hebben we begin maart 2020 besloten onze 2e auto de deur uit te doen. Reden hiervoor is dat mijn vrouw ook van werkgever is veranderd en alleen nog maar met het OV naar haar werk kan reizen en daarmee een 2e auto overbodig is geworden. We vonden het geen optie om de auto aan te houden aangezien deze nog redelijk wat waarde vertegenwoordigde en naar alle waarschijnlijkheid zeer zelden gebruikt zal worden. In het weekeinde gebeurde het toch al zeer zelden dat we met twee auto's apart op pad waren.

Tot nu toe is de auto 3weken niet meer in bezit en we hebben een 2e auto nog niet gemist.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.