Mazda 121 1.3i GLX (1997)

autoreview

Mazda 121 1.3i GLX (1997)

Signalement

Uitvoering121 1.3i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf156.000 km
KM-stand laatst166.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 10.000 km

  • 166.000 km

Vanwege mijn afstudeerstage heb ik besloten een auto te kopen. De auto zou in deze periode (6 maanden) 18.000 km gaan rijden en moest daarom goedkoop (student) betrouwbaar en zuinig zijn. Na een zoektocht waarbij meerdere auto’s zijn bekeken (Peugeot 205, Nissan Micra en een Toyota Starlet) toch uitgekomen bij een Mazda 121.

De auto stond te koop voor een redelijk bedrag bij een bekende garage. Na een proefrit besloten de auto te kopen. De auto is gekocht met een km stand van 156.000 km op de klok. Een auto van +- 1000 euro blijft natuurlijk altijd een gok maar het gevoel bij deze auto was goed.

Op dit moment zijn we 10.000 km verder en rijdt de auto nog steeds uitstekend. De reis naar mijn stage is 90 % snelweg waarbij een gemiddeld verbruik van 1:16.5 wordt gehaald, wat ik zeer netjes vind.

Pluspunten:
- Verbruik
- Comfortabel (relatief voor een auto van 1997)
- Betrouwbaar

Zoals hierboven al genoemd is het verbruik van 1:16.5 zeer netjes te noemen. Verder is de auto redelijk comfortabel. Na 10.000 km geen last van rug of iets dergelijks. Verder heeft de auto mij tot nu toe geen een keer in de steek gelaten. Elke morgen start de Mazda meteen, hopelijk blijft dit zo in de winter als het kouder wordt.

Minpunten:
- Het blijft een oude auto waardoor er enkele rammeltjes aanwezig zijn
- Vermogen
- Ontbreken derde remlicht

“Het blijft een oude auto waardoor er enkele rammeltjes aanwezig zijn”. Ik heb sinds dat ik mijn rijbewijs heb (2010) altijd gebruik mogen maken van mijn ouders auto (Volkswagen Jetta, 2008). Onbewust ga je hier dus ook je eigen auto aan spiegelen. Dit is natuurlijk niet representatief omdat er een verschil in leeftijd van meer dan 10 jaar in zit maar toch. De auto voelt minder solide en stevig als een moderne auto. Zeker in het begin heeft dit wat gewenning gekost, maar na 10.000 km ben ik helemaal gewend aan het karakter van de auto.
Het vermogen van 60 pk is niet denderend. Toch is meekomen met het verkeer geen enkele moeite alleen zou iets meer vermogen fijn zijn m.b.t. de inhaalacties etc.

Het laatste minpunt lijkt wat onzinnig maar het valt me op dat er op de snelweg vaak (zeker in slecht weer) hard wordt geremd. In zo’n situatie hoop ik altijd dat mensen achter mij zien dat er hard wordt geremd zodat er niemand achter op mijn auto knalt. Voor de veiligheid zou een derde remlicht niet overbodig zijn. Het is niet noodzakelijk maar geeft mij persoonlijk een veiliger gevoel.

Er is intussen wel het een en het ander aan de auto vervangen. Voordat mijn stage begon is er een grote beurt uitgevoerd waarbij o.a. de remvloeistof is vervangen.

Na ongeveer 5000 km na aanschaf begon de auto soms uit te vallen. Het probleem kwam voor bij een snelheid van ongeveer 20 km/h. De Mazda viel op het moment van het intrappen van de koppeling terug in toeren van 1000 naar 200 toeren per minuut. Hierdoor viel de auto dan ook vaak uit. Na een bezoek aan de garage bleek dat een slangetje valse lucht trok waardoor de motor niet goed meer liep. Slangetje is gratis vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.

Bij 7500 km was helaas de voorvering aan vervanging toe. Ik wist bij de aanschaf van de Mazda dat de voorvering in een redelijke staat was maar helaas moest de voorvering (gezien de veiligheid etc) toch vervangen worden. Aan beide kanten is de vering en zijn de dempers vervangen.

Conclusie:

Na 10.000 km kan ik melden dat de Mazda 121 nog steeds bevalt en dat ik destijds een goede keuze heb gemaakt. Vooral het lage verbruik en het comfort zijn punten waardoor ik nog steeds blij ben met de auto. Als het goed is ben ik eind januari afgestudeerd en blijf ik de auto rijden zolang er geen extreem hoge kosten meer komen.

Eind januari zal ik nogmaals een update geven.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens