Mazda 121 1.3i GLX (1991)

autoreview

Mazda 121

Signalement

Uitvoering121 1.3i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een slechte ervaring met een Golf mk2 besloot ik eens Japans te gaan rijden. Na een lange zoektocht werd het een Mazda 121 die zowel van binnen als van buiten in een zeer goede staat is. Het rijgedrag van de Mazda bevalt zeer, hij is lekker fel de koppeling is precies, en hij stuurt licht (er zit geen stuurbekrachtiging op maar dat ben ik ook niet gewend). In de eerste tot vierde versnelling kun je vele auto’s te snel af zijn, maar bij 120 km/h is de pit er uit en klimt hij met veel pijn en moeite naar de 155/160 km/h. Niet dat dit een groot probleem is want ik rijdt toch altijd 110 km/h en dan loopt de motor mooi rustig. Het verbruik vind ik iets te hoog, 1 op 12 bij korte stukken en 1 op 14 op lange stukken maar hier staan Mazda’s om bekend, het zijn goede betrouwbare felle motoren, maar daar vragen ze ook wat voor terug. Overigens denk ik dat het verbruik en de lage topsnelheid veroorzaakt worden door de slechte cW-waarde van 0.40, wat waarschijnlijk veroorzaakt word door de hoge opbouw en de kont.

PROBLEMEN

Problemen:
(januari 2007) (km-stand:115000km)
Bij de aanschaf moest ik twee kleine roestplekjes in de dorpels vlak voor de achterwielen behandelen voor de rest is de auto roest vrij. Wel moet ik regelmatig de voorkant van de motorkap bijwerken omdat deze zeer gevoelig is voor steenslag. De motor reageert perfect en start meteen. Verder is er nog niets aan de auto kapot gegaan en verbruikt de motor geen olie. Tot nu toe veel beter dan een Golf mk2 of een Citroen AX.

(november 2007)
Bij aanschaf stond de teller op 112000km en dat is nu gestegen tot 123000km. De auto bevalt perfect en er is tot nu toe nog niets! kapot gegaan. Ook start de auto altijd en verbuikt hij geen druppel olie. In het voorjaar ben ik ermee naar frankrijk gereden, 1100km in een dag. gewoon continu 140 km/h zonder een centje pijn. Ook viel het mij toen op dat ik totaal niet moe was naar deze lang rit. het
comfort is dus top, goede stoelen en vering. Wat mij wel is gaan opvallen is dat de kumho voorbanden snel doorslaan bij een natwegdek.

(december 2007)
De mazda heeft een nieuwe apk en een beurtje gehad. Alleen de handrem zat linksachter vast voor de rest kwam hij glansrijk door de keuring. Ook is er een heel jaar niets kapot gegaan, echt helemaal niets. En dat allemaal voor nog geen 1000 euro. Mazda, hulde!

update 23-03-2008 (km-stand: 130000)
De mazda is tegenwoordig is tegenwoordig van mijn zus, maar gelukkig is deze topper nog steeds in de familie. Er is nog steeds niets kapot gegaan aan deze auto. Ook verbruikt hij geen enkele vloeistof (behalve benzine). Top auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.