Lynk & Co 01 (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 01 |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 86 km |
KM-stand laatst | 6.722 km |
Het plug in hybride-avontuur!
- 86 km
Op 1 juli werd onze Lynk&co 01 thuisgebracht. Door een scholier die dit als bijbaantje doet. We zouden de auto komen halen, maar er waren logistieke problemen in de “hub” in Diemen waardoor ons deze service werd aangeboden. Een echte afleverervaring geeft dat niet; de vriendelijke jongen die ‘m bracht wist er niks van: die verplaatst alleen auto’s voor zijn werkgever, een transportbedrijf.
Ik ben van plan hier alle fijne ervaringen met en nukken en grillen van deze auto te delen. Een auto die, in tegenstelling tot onze vorige alles zelf kan -maar zich daarvoor ook óveral mee bemoeit.
Ook ga ik weer een tijdje het verbruik bijhouden.
Na een maand
- 2.200 km
Na een maand rijden kan ik echt iets over deze auto zeggen.
Daarbij moet ik me een beetje over de negatieve reacties heen zetten, die variëren van "totaal irrelevant" tot "ik heb een nieuwe auto gekocht-pulp" (verwijderd -maar niet vergeten). Ik begrijp werkelijk niet wat je hier te zoeken hebt als je alleen maar negatief wilt zijn. Wat verwacht je nou op het gebied van gebruikersinformatie als iemand maar een paar dagen met een auto gereden heeft?
Rijden en bediening
We lopen 18 jaar automobielontwikkeling achter. We komen uit de top van de topklasse in 2006 (Mercedes R-klasse), en toch is dit beter. Het rijdt voortreffelijk: stil, snel, comfortabel hoewel geen luchtvering en een geweldige geluidsinstallatie van Infinity. Maar het heeft natuurlijk geen bulderende V6, sterker: je hoort vrijwel niets, ook niet buiten de auto. Wennen hoor.
Het infotainmentsysteem is te uitgebreid om te beschrijven en te uitgebreid om ooit alles te gebruiken, maakt niet uit.
Passagiers merken niet wanneer de auto op benzine loopt of op elektriciteit -ik weet dat wel, omdat ik het dashboard en het display zo heb ingesteld. Dat display zit in het dashboard in plaats van er bovenop zoals je vaak ziet. Ik vind dat heel prettig.
Voor temperatuur, ventilator en volume zijn er nog ouderwetse draaiknoppen, lekker. De airco is elektrisch en werkt waarschijnlijk op de hybride-accu. Hij doet 't immers ook als je elektrisch rijdt... Er zijn twee standen: eco en voluit, dat heeft ongetwijfeld met het stroomverbruik te maken maar eco volstaat ook bij 35 graden nog prima.
Zet je de verlichting uit, dan branden alleen de LEDjes aan de voorkant. Gebruik deze stand nooit! Hoe vaak zie je niet van die eikels bij wie in dichte mist de achterlichten niet branden? Levensgevaarlijk, daar zou de EU iets aan moeten doen! In de "auto"-stand kiest de auto zelf welke verlichting van toepassing is, maar de achterlichten branden ALTIJD. Geely denkt met me mee. Of is het Volvo?
Verbruik
Tot nu toe rijden we zonder de accu op te laden. Ik was benieuwd wat de auto in deze modus doet: gaat het benzinemotortje extreem veel verbruiken omdat het een elektrische aandrijflijn plus accu moet meezeulen? Het antwoord is nee. Hij zorgt dat er net genoeg in de accu zit om optrekken vanuit stilstand altijd elektrisch te doen. Dat scheelt enorm veel brandstof en zorgt ervoor dat het verbruik in de stad en daarbuiten nauwelijks verschilt. Je moet dan wel rustig optrekken, anders grijpt de benzinemotor in wat je voelt als een heel klein rukje. Tot nu toe geeft de boordcomputer een stabiele 1:17 aan, maar die lijkt wat enthousiast: omslaan van de getankte liters naar gereden kilometers komt vooralsnog op 1:14,6. Wat ook nog netjes is voor een auto van 1900Kg.
Nukken en grillen
Het eerste waar ik op gelet heb is de maximum-snelheidherkenning. Omdat de EU wil dat dit geluidssignalen gaat afgeven en niet uitgezet kan worden. Ik hou mijn hart vast, want dit werkt gewoon nog niet goed genoeg. Voorbeeld: Op de A1 word ik er overdag aan herinnerd dat de maximumsnelheid 120 is. Maar dat is niet zo, je mag er overdag maar 100. Ook is er een tracé waar 90 geldt bij nat wegdek. En je snapt het al: dan gaat de indicatie naar 90, ook als de weg al dagen zinderend droog is. Rijd je langs een ventweg waar 30 geldt, dan gaat de indicatie ook naar 30. Bloedirritant!
Het is de bedoeling dat de auto 's nachts wordt opgeladen zodat het verbruik gigantisch gaat dalen, maar... onze garage, waar we hem aan het stopcontact willen hangen (13ct/KWh) moet nog even uitgeruimd.
Rijmodi - bijgewerkt
- 5.100 km
Zo, daar zijn we weer na ongeveer 5000 kilometers.
Ik heb de auto in die tijd goed leren kennen en waardeer het comfort.
De "berstuurdershulpsystemen" waardeer ik nog niet zo heel erg: de auto geeft nog regelmatig een piepje waarvan ik geen idee heb waar het voor dient. Maar daarin is de Lynk&Co niet alleen; dat hebben de meeste auto's wel tegenwoordig. Bij de Lynk kunnen ze wel allemaal worden uitgezet, zelfs de adaptieve cruise control kan je omzetten naar een normale cruise control - maar dat moet wel voor vertrek en iedere keer opnieuw.
Waar ik erg benieuwd naar was -en ik hoop geïnteresseerde lezers ook, dat zijn de verschillende instellingen waarmee de auto zich voortbeweegt.
Er zijn drie rijmodi: hybride, pure en power.
Daarnaast zijn er twee instellingen: "accu sparen voor later" en "motor accu laten opladen".
En dan is er nog de B-stand van de versnellingspook. Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd.
Rijmodi
hybride
De auto start altijd in de hybride-modus. In deze stand rijdt hij te allen tijde eerst de accu leeg als die vol is tenzij je veel vermogen vraagt, dan doet het benzinemotortje even mee.
Is de accu eenmaal leeg, dan gaat hij zich als een normale hybride gedragen: de accu wordt een paar procent geladen om optrekken vanuit stilstand en lage snelheden elektrisch te kunnen doen.
pure
Dan heb je de pure-modus. In deze stand rijdt hij consequent elektrisch: niets kan hem daarvan afbrengen. Tot de accu leeg is, dan wordt het weer een "gewone" hybride.
power
En er is de power-modus. In "power" rijdt hij uitsluitend op de benzinemotor. Ook optrekken vanuit stilstand, lage snelheden, noem maar op. Maar als je een snelle (tussen)sprint wilt of je komt boven de 130, dan doet de elektra mee om het volledige vermogen te kunnen bieden. Bij flink gas geven in de power-stand gaat de auto echt als een raket!
In deze stand wordt de accu constant ruim 10% vol gehouden. En, grappig: de econometer in het dashboard verandert in een toerenteller.
Instellingen
accu sparen voor later
In het menu kan je kiezen voor "accu sparen voor later". Deze instelling kan je alleen kiezen in de rijmodus "hybride". De accu wordt inderdaad gespaard omdat op hogere snelheden de benzinemotor loopt, maar wanneer "later" precies is bepaal je niet zelf, dat bepaalt de auto. Optrekken vanuit stilstand en lage snelheden doet hij namelijk toch elektrisch.
Ben je met deze instelling over de snelweg naar je bestemming gereden, maar is die bestemming een flink eind van de snelweg in een grote stad? Dan kom je met deze instelling toch met een (deels) lege accu aan.
motor accu laten opladen
Deze instelling spreekt eigenlijk voor zich. Zodra je boven de 50 komt, gaat de benzinemotor de elektromotor aandrijven om de accu op te laden. Dit merk je wel in het benzineverbruik; dat zakt naar 1 op 9 (normaal 1 op 15). Laden duurt ongeveer 75 kilometer, ongeacht hoe hard je rijdt.
Voorbeeld: wil je de auto thuis met een volle accu kunnen stallen? Gebruik dan "motor accu laten opladen" en als de accu vol is de rijmodus "power".
Je moet wel even uitrekenen of het meerverbruik niet meer kost dan laden aan de lader. Ik kom in een later stukje nog op het verbruik terug.
B-stand versnellingspook
Tenslotte heeft de versnelling nog een stand "B".
De Lynk remt regeneratief. Als je de rem intrapt rem je af op de elektromotor, die hiermee gratis stroom aan de accu levert. Natuurlijk gaan bij harder remmen ook de gewone remmen meedoen.
In de B-stand gebeurt dat regenereren al bij “gas los”, dus zonder dat je zelf remt. Het rempedaal zakt naar de regeneratiestand en dat heeft als voordeel dat de remlichten branden, ook al rem je niet zelf. Slim bedacht, maar je moet er wel mee opletten: een achteropkomer kan zich eraan ergeren, die had misschien willen uitrollen en moet nu ook remmen!
Volgens de Lynk&Co Car Guide is stand B bedoeld om de accu extra op te laden. Maar als je zelf remt gebeurt precies hetzelfde, dus ik neem dat “extra” met een korreltje zout.
Alles bij elkaar is de 01 een zeer voordelige auto die erg veel* biedt en waar we bijzonder tevreden over zijn.
En nee, de garage is nog steeds niet opgeruimd (wat een troep bewaart een mens toch…), dus we laden nog openbaar. Het zou een apart stukje waard zijn om te vertellen wat een wildwest-cowboywereld dat laden blijkt te zijn zeg: palen, passen, keys, apps, kosten en tarieven -gek word je ervan!
*hij schijnt ook zichzelf te kunnen parkeren! Dat probeer ik later nog eens uit.
Eerste ervaringen met het verbruik
- 6.722 km
Dan nu het verbruik! Er werd in de commentaren al naar gevraagd en ik was er zelf ook heel benieuwd naar.
Allereerst: ik heb geen idee hoe die fabrieksopgave tot stand is gekomen. Nou ja, ik heb wel een idee, maar het zou verboden moeten zijn. Ik denk dat ze 100 kilometer rijden waarvan de eerste 80 elektrisch onder ideale omstandigheden. Dan doe je de laatste 20km op benzine en die liters sla je om over de totale gereden 100km. Dan kom je in de buurt van de 1 op 80, wat natuurlijk waanzin is.
Het verbruik op alleen benzine is een stabiele 1 op 15. De auto geeft, zoals ik al eerder zei, 1 op 17 aan dus je moet echt de getankte liters tegen de gereden kilometers afzetten.
Om te kijken wat het nou echt kost, heb ik een berekening bedacht op basis van de volgende waarden:
Kosten van laden,
Prijs van de getankte liters,
Benzineprijs,
En een theoretisch bedrag: de kosten van benzine wanneer ik NIET zou laden.
De uitkomst van deze berekening kan je vinden in de laatste paar tankbeurten die ik in de Verbruiksmonitor op deze site heb gezet.
Rekenvoorbeeld:
Na 1173,7 km ging er 37,19 liter in.
Bij een prijs van € 1,80 per liter kostte dat € 66,90.
Ik heb de auto diverse keren opgeladen voor een totale stroomprijs van € 43,27.
Totale kosten dus € 66,90 + € 43,27 = € 110,17.
Als ik niet zou hebben geladen, waren de kosten geweest:
1173,7km / 15 (verbruik) X 1,80 (benzineprijs) = € 140,84.
€ 140,84 - € 110,17 is dus dik 30 euro verdiend!
Je moet de berekening elke keer opnieuw maken omdat de benzineprijs varieert en ook stroom niet overal hetzelfde kost, maar de voorlopige conclusie is: hoe meer je laadt, hoe meer je overhoudt en je schijnt er ook de planeet nog mee te redden... Enige minpunt: ik heb hem de afgelopen periode 11 keer aan een laadpaal gehangen, dat kost natuurlijk tijd en vooral in de regen is dat best armoe. Maar ik heb het ervoor over!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Lynk & Co 01
Had je deze auto's al gezien?

Lynk & Co 01 1.5 Hybrid | Full Black Pack | ACC | Pan.Dak | 360 Cam. | Infinity | Fabrieksgarantie |
- 2022
- 59.529 km

Lynk & Co 01 1.5 Plug-in Hybrid | Private lease vanaf €499,- | Panoramadak | Adaptive cruise control | LED koplampen | Navigatie | Climate control | Apple Carplay / Android Auto |
- 2023
- 45.672 km

Lynk & Co 01 1.5 | Panoramadak | Adaptieve Cruise Control | Achteruitrijcamera | Elek. Achterklep | Stoelverwarming | Apple Car Play | Parkeersensoren voor + achter
- 2023
- 41.846 km