Lynk & Co 01 (2023) #6
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 01 |
|---|---|
| Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2023 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 18.220 km |
| KM-stand laatst | 31.974 km |
Auto vlak voor de vakantie opgehaald
- 18.220 km
Vlak voor de vakantie de nieuwe auto op kunnen halen, we waren erg benieuwd. Een lange rit van 1400km naar Toscane.
De auto heeft ons enorm verrast qua comfort, gedrag maar ook verbruik. Gestart met een volle batterij en de batterij sparen voor later modus gebruikt. De accu werd gebruikt wanneer de Lynk of ‘Tank’ zoals wij hem noemen dat ene goed idee vond. Met 6km accu bereik kwamen we aan in Toscane.
Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer was 4.7 per 100 km, we reden op adaptive cruise control en eerlijk is eerlijk meestal niet harder dan 110-115 km per uur. Lekker op het gemak met het verkeer mee.
Wanneer mijn zoon erg moest plassen dan kon de Tank ook even flink gas geven naar de eerst volgende pomp, kan prima sportief mee met de rest.
In het stadse verkeer merk je dan men makkelijk opzij gaat voor de ‘Tank’, of ze geven me nu graag voorrang dat kan natuurlijk ook.
Op de terugweg zal ik zelf het verbruik ook bijhouden en zien of de boordcomputer erg afwijkt.
Doortrappen op de autobahn
- 21.717 km
Het eerste deel van de reis terug vanuit Toscane waarbij ik het verbruik weer bijhoud.
We rijden veel op adaptive cruise control, heerlijk is dat. Alleen wel opletten wanneer je voorganger afslaat dat je niet mee afremt. Heerlijk reizen is het met de lynk of Tank zoals wij hem liever noemen.
Tank is compleet volgeladen met spullen, dat zal voor het gewicht niet gunstig zijn.
Op de terugweg hebben we een stuk autobahn gepakt waarbij de auto lekker mee kan met de snelle auto’s.
Opvallend dat de lynk met 150 km per uur makkelijk nog even versnelt voor een inhaalactie. Ongemerkt schiet je naar de 170-180 en wat hoger. Ik verwacht dat dit voor het gebruik niet gunstig is, maar dat zal ik zien bij thuiskomst.
Bij thuiskomst was het verbruik minder mooi dan bij de heenreis. Het stuk autobahn, vlottere rijgedrag en een route via de bergen in plaats van de tunnels heeft geresulteerd in een verbruik van 1 op 17,5 in plaats van 1 op 22.
Alsnog valt het verbruik me erg mee en het verbruik klopte met het door mij handmatig bijgehouden verbruik. Komende maanden zal ik het verbruik met regelmatig thuisladen bijhouden en het ok onze ervaringen bijhouden.
Ongeveer 9000km verder
- 31.974 km
Onze Lynk (Tank, zoals we ‘m liefkozend noemen) maakt ons nog elke dag blij. Inmiddels hebben we er 31.974 kilometer mee gereden, en we zijn nog steeds enthousiast.
Opladen doen we gewoon voor de deur met een lang snoer op 220V. Dat gaat prima, al is er niet altijd plek direct voor de deur. We gebruiken de auto vooral voor de langere ritten; doordeweeks pakken we allebei de fiets.
Voor langere afstanden zet ik de stand Save Battery for Later aan zodra ik de snelweg op ga. Op die manier rijden we het zuinigst en houd ik stroom over voor in de stad of in de file. Dat vind ik echt heerlijk — rijden op de elektromotor is zó soepel en stil.
Onlangs zijn we met de caravan (1500 kg) van Rotterdam naar Luxemburg gereden. Wat een fijne rit! De auto trekt het moeiteloos, je merkt bijna niet dat de caravan erachter hangt. Wel even opletten: je hebt een BE-rijbewijs nodig, want het totale gewicht van auto + caravan ligt boven de grens. Dat rijbewijs halen viel overigens reuze mee: inclusief lessen en examen was ik €440 kwijt.
Qua verbruik zijn we ook dik tevreden. Over de afgelopen 9.307 km geeft de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km aan – inclusief de rit met caravan naar Luxemburg en slechts af en toe laden in Nederland.
Kortom: wij zijn meer dan tevreden. Een comfortabele, zuinige en veelzijdige auto die elke rit weer een glimlach oplevert
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Lynk & Co 01
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Deze Lynk & Co 01 en andere plug-in hybride-SUV’s koop je voor €25.000

Praktijkervaring Lynk & Co 01: Is gedeelde smart…?

Designreview Lynk & Co 01: ‘perfect voorbeeld van Chinese productontwikkeling’

Eindejaarsvideo - Cornelis - Lynk & Co 01





