Lynk & Co 01 (2022) #13
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 01 |
|---|---|
| Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2022 |
| Jaar van aanschaf | 2022 |
| KM-stand laatst | 112.000 km |
Drie jaar lang een Lynk&Co 01
- 89.900 km
Inmiddels rij ik de Lynk&Co 01 nu ruim 3 jaar. In maart 2022 opgehaald uit Diemen en na een beknopte uitleg de eerste km huiswaarts gemaakt. Geen gebruik gemaakt van de abonnementsvorm, maar deze auto zakelijk geleased op basis van ongeveer 30.000 km per jaar. Zeker in 2022 kreeg je veel auto voor je geld ( nu trouwens nog goedkoper als je voor business uitvoering gaat) voor nog geen 40k.
In feite koop je een verlengde XC-40 in T-5 uitvoering waarbij je bij de Volvo dealer 16.000 euro meer moest bijbetalen. Natuurlijk zitten hier wat nuances bij, maar je krijgt gewoon heel veel auto voor je geld. In de praktijk lente/zomer is 65 km elektrisch zeker haalbaar en incl. volle tank benader je de 650 km. Natuurlijk is het een zware jongen met ruim 1800 kg. Als je minder gebruik maakt van de accu, dan zie je het verbruik ook stijgen naar een 7,5/100km. Gemiddeld zit ik nu na 3 jaar en bijna 90.000 km op een gemiddelde van 4.6/100km volgende de boordcomputer.
Zeer compleet uitgevoerd en complimenten van de geluidskwaliteit dat uit de boxen en subwoofer van Infinity komt. Achterin een stuk ruimer als de XC-40 wat met twee pubers erg prettig is. De ruimte van de bagage is gemiddeld met 460 liter. Trouwens wel een aangename opening en het is nog licht flexibel aangezien je de vloer kan verstellen.
De handmatige parkeerrem is na een 2 jaar stuk gegaan. Je zou verwachten dat dit onder garantie zou worden vervangen, maar de lease maatschappij kreeg de volle rekening van de plaatselijke Volvo dealer uit Leeuwarden.
Verder geen gebreken gehad. Binnenkort opnieuw een 30.000 km beurt en ik verwacht geen bijzonderheden. Al met al erg tevreden, ook met de kwaliteit van het interieur dat weinig gebruikerssporen na 3 jaar achterlaat. Het weggedrag zou ik eerder goedmoedig als dynamisch omschrijven, maar voor het dagelijkse gebruik is dat prima. Waarschijnlijk het laatste jaar en ik verwacht dat de nieuwe rijder nog een hoop plezierige kilometers in deze auto gaat maken!
Inmiddels 5 maanden later
- 103.000 km
De teller staat inmiddels op 103.000 km en we zijn net met het gezin naar Italië geweest. Bij 90.000 ( of eerlijk gezegd 94.000 km ) een grote beurt gehad en hier kwamen opnieuw geen bijzonderheden naar voren.
Op de terugreis in de Gotthardtunnel kreeg ik een rode waarschuwing op het dashboard. Koelvloeistof op een laag niveau en gelijk stoppen, maar ja dat lukt niet zomaar in deze tunnel. Dit probleem is een vaak voorkomend probleem bij Lynk en oa de thermostaat dient vaak vervangen te worden. Eerlijk gezegd heb ik de auto aan/uit gedaan en het rode lampje is niet meer tevoorschijn gekomen. Verder eigenlijk geen bijzonderheden gehad, maar ik zou zeker bij aanschaf nagaan met name de 2021 en 2022 modellen of hier eerder klachten mee zijn geweest.
Het komende half jaar blijf ik de Lynk nog trouw, voordat er een andere auto op de oprit komt staan!
Lynk gaat eruit
- 112.000 km
Gisteravond heb ik de bevestiging ontvangen dat mijn nieuwe auto in de showroom van XPeng klaar staat. Dit betekent dat mijn Lynk er na bijna 4 trouwe jaren terug gaat naar de lease maatschappij. Is er nog iets geks geweest de laatste 10.000 km? Nou ja gek, had een hele lichte aanrijding achter, gelukkig wat lichte lakschade maar sindsdien een storing in het scherm RCTA en LCW. Dit heeft met de sensoren te maken. Autoschade bedrijf zegt deze te hebben uitgelezen, maar het probleem is niet opgelost. Is in ieder geval zorg voor de toekomstige eigenaar.
Overall kan ik zeggen dat het een erg plezierige betrouwbare auto is geweest. Eigenlijk zijn alle kilometers probleemloos geweest en met voldoende comfort. Nu richting de winter zie je dat de accu met snelweg km ( 100 km/u) een dikke 40 km volhoudt, terwijl dit zomers richting de 60 gaar. En ook merk je dat hij qua benzine dorstiger is. Al met al geeft de boordcomputer een 4,4 liter aan, gedurende de kilometers van de afgelopen jaren. Daarbij heb ik de mogelijkheid om de auto dagelijks te stekkeren op de oprit. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier aan beleefd als ik!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

'€311,95 voor een nieuwe 12-volt accu in mijn Lynk & Co 01, is dat niet wat veel?'

Deze Lynk & Co 01 en andere plug-in hybride-SUV’s koop je voor €25.000

Praktijkervaring Lynk & Co 01: Is gedeelde smart…?

Designreview Lynk & Co 01: ‘perfect voorbeeld van Chinese productontwikkeling’



