Lotus Eletre (2024)

autoreview

Lotus Eletre (2024)
Lotus Eletre (2024)Lotus Eletre (2024)Lotus Eletre (2024)Lotus Eletre (2024)Lotus Eletre (2024)Lotus Eletre (2024)Lotus Eletre (2024)

Signalement

UitvoeringEletre
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf8.000 km
KM-stand laatst18.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie auto, drama ondersteuning

  • 18.000 km

Ik ben nu een aantal maanden in bezit van de Eletre. Kom uit een SQ8. Wilde graag iets speciaals en snel. Kleur zwart is standaard bij al mijn auto s. Eerste duizend km's zit er op. De Eletre leren kennen op de EV race day op Zandvoort. Mooie lijnen, uber snel en perfect qua ruimte. Alles leek perfect. Auto ingeruild en begonnen aan wat leek een mooie relatie. Auto ligt mooi op de weg. Wennen aan de glinsteringen vanuit de HUD projector en de ipad (geen voorstander van hoekige schermen) is door de zon eigenlijk onleesbaar. Dan begint er een kermis aan geluidjes en piepjes: 'let op uw snelheid', 'pas op midden van de weg', 'let op inhalende auto's', 'U lijkt vermoeid?'. Kennelijk een sportscar met het Mary Poppins syndroom. Uitzetten? Ja dat lukt 1 ritje. Dit betreft een aantal veiligheidsknopjes die zich niets aan lijken te trekken van een profiel opslag. Het rijden is subliem. Ik ben bekend met hoge auto's: X5, Range Rover, Q8; en eerlijk de auto heeft een mooie wegligging. Geen bochtenwerk a la X5, maar toch prima wegligging. De auto schiet als een raket vooruit. Even aarzeling bij de start, maar eenmaal op snelheid onverslaanbaar. Piepjes zijn het er alleen niet mee eens... Auto heeft een heel mooi sound systeem (qua muziek uiteraard). Wel duidelijk hoorbaar aan buitenkant met dichten deuren. Niet zo mooi geluiddicht als bijvoorbeeld een Q8. KEF audio. Stage sound is erg mooi. De materialen in de auto zijn echt premium. Plak carbon is daarentegen kansloos slecht opgebracht, met name bij de achteruitkijk spiegels. Dat voor een auto in deze prijscategorie is slecht. Het verbruik van de auto is pittig, zeker in de sport modus. Radius van 420km is gelukt, niet verder gekomen, maar ben ik ook niet het type naar (veel sport stand). Uiterlijk is de auto een plaatje. Kont: 'you love or hate it'. De software mogelijkheden zijn (nog) beperkt. Even als passagier het volume zachter zetten is een hele opgaaf... (misschien maar beter). Kortom, lijnenspel fantastisch, snelheid subliem (soort walibi gevoel), materialen interieur premium. Stoelen hadden iets meer aansluiting mogen hebben in knieholte. Achterbank electrisch stellen is een mooie feature. Ook de knopjes zijn premium afgewerkt. Toch mist bij mij een gevoel van plezier door het ontbreken van brullend geluid. Pops en bangs zoals ik gewend ben van een brullende Panamera of Quatroporte. Besluit om er een sound system op te laten zetten... Begin van het einde. De installatie gaat niet goed door het foutief onderbreken van het electronisch circuit. Tuner erkend fout en hierdoor slaat de auto compleet 'op slot'. De dealer moet er aan te pas komen en vanaf dit moment krijg ik de grootste leerles ever: wat voor support zit er vast aan een merk? Blind op de koop van de auto, vergeet ik te controleren of de auto ook prima overal in onderhoud kan... 4 dealers in Nederland... Lotus zelf heeft een indentiteitscrisis simpel omdat EV's nou niet bepaald prettige historie voegen aan het racemerk. Uitslag: auto maanden in onderhoud, niemand veratand van dr auto (moeten mensen uit Engeland en China komen). Drama. Zal geen namen noemen, maar woon zelf regio Utrecht en dan kies je de dichtsbijzijnde. Arrogantie ten top. Gevoel een auto te bezitten die totaal niet geliefd is bij de dealer zelf. Helaas kan garage 'ome Piet' op de hoek ook niets met de auto en zit je dus gebonden aan vier dealers... voelt niet goed. Nooit gerealiseerd dat het afwegen van het dealerschap net zo belangrijk is als de auto zelf. Kosten reparatie belachelijk, met namr het leergeld van de dealer zelf. Lesson learned zullen we maar zeggen.
Kortom: heerlijke auto qua rij comfort, bediening scherm lastig en nog niet 100% gebruiksvriendelijk, maar hier werkt Lotus aan hoop ik. Lotus app is brakkig. Wat een raket! Ervaring met 1 vd 4 dealers regio Utrecht ver, ver beneden maat. Zou ik de auto weer kopen wetende van het onderhoud? Nee. Ik had beter moeten weten gezien de 230+ auto's in Nederland van dit type.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.