Lexus UX 300e Electric Business (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | UX 300e Electric Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 31.500 km |
KM-stand laatst | 65.986 km |
Lexus UX300e TOP
- 31.500 km
De Lexus UX300e
De Keuze:
Al 23 jaar rijden we Lexus, IS, eerste was de IS 200(1999) en na 10 jaar verder met de fraaie IS 250, deze is nog steeds in ons bezit. Al heel wat Suzuki’s heeft mijn vrouw gereden, 2 x Alto, Jimny en 2 x Swift.
Maar vanwege grote hobby in zonnepanelen hebben we gedacht om onze zelf opgewekte stroom als brandstof te gaan gebruiken. De benzinepomp in 2022 was duur met de oorlog Rusland/Oekraïne dus op zoek naar wat moois en goeds.
De keuze is reuze, maar de voorkeur is ook sterk, dus eerst naar Lexus(Ondanks toch wel matige reviews). De proefrit. Mijn vrouw was direct weg van de UX300e. En terecht, wat rijdt dit fijn! De voormalig auto van de verkoper van Louwman Rotterdam stond te koop. Nette auto van 1,5 jaar oud met ca 31.500 km, helaas zwart, maar geen breekpunt. Het was zeker geen aanbieding(best prijzig zelfs), maar met de inruil v.d. Swift Sport hadden we een nette deal. Super wat is de auto stil! We hebben de basis uitvoering maar ook die is al goed uitgerust, adaptive cruisen, lane assist, autom grootlicht, enz. Geen motorische achterklep of stoelverwarming, maar dat zijn dingen die we niet missen. De garantie is verlengd naar 10 jaar op de auto, dus tot december 2030 garantie of 1 miljoen km op de accu’s. Dát gaan we vast niet halen, maar geeft wel vertrouwen.
Reviews….:
Dat er nog een “oude snel laad aansluiting(lees: minder traag)” in zit, voor ons GEEN probleem. De UX wordt privé gereden en heel af en toe een lange rit. 95% tanken we thuis, zo komen de zonnepanelen ook beter tot hun recht! We proberen het meeste op te laden bij daglicht, zo stellen we de oplader in. Maar zolang we nog kunnen salderen is dit geen must.
Verbruik:
Ondanks dat, hebben we er in 10 maanden al ca 12.000 km gereden en een kleine 2000kWh verbruikt. In het voorjaar/zomer gebruikt de auto ca 16 kWh per 100km en in de winter schrokken we van de (soms ruim)22 kWh per 100 km. Daardoor zakte de actieradius bij -2 en meest snelweg naar 200 km. In de zomer wordt de 300 km makkelijk gehaald. In theorie kom je met 16 kWh en een 54 kWh accu een 350 km ver, maar dat hebben we nog niet geprobeerd. Als het niet nodig is zetten we de kachel of airco niet aan, maar we gaan onszelf ook niet pesten. Indien nodig/prettig gaat die aan. Dat klimaatregeling is best een grootverbruiker in EV.
Min:
Het enige minpunt wat ik zo kan noemen is het rijgeluid achteruit. Een geluid is verplicht bij EV's maar hoe kunnen ze dit verzinnen. Het zou de hoge snelheidstrein van Japan moeten nabootsen, maar het lijkt meer op een mechanisch probleem?, jammer van die keuze.
Plus:
Stil, soepel, vlot, echt Lexus, enz……
Verder eigenlijk alleen maar lof.
Verbruik van 1 jaar
- 46.561 km
Update inzake verbruik na 1 jaar bezit van onze UX300e
We hebben nu 46.561 km op de teller. dus een 15.000 km gereden. Daarbij hebben we 2490,1 kWh verbruikt. Dat is 16,38 kWh per 100 km.
Er is slechts 67,1 kWh "buiten de deur getankt". 1ste onderhoudsbeurt ook achter de rug, dit om de 10 jaar garantie in stand te houden.
Verder nog steeds geheel tevreden.
Update op 66,000 km
- 65.986 km
Nog steeds naar volle tevredenheid met onze UX 300e. In juli heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad. Wel 409 euro afgetikt. Ik begrijp dit getal niet helemaal, is een verdienmodel voor Louwman en voor instant houden vd 10 jaar garantie en op de accu nog veel meer garantie. Ik hoor Tesla's die 4 jaar niet in de garage komen......
Maar goed, nog steeds erg fijn rijden, onthaastend en relaxed. We hebben vd zomer rond de 14 kWh per 100km gedaan, met heel weinig airco gebruik. Nu het weer oktober is en de temperatuur zakt zie ik alweer 16 kWh op het display staan. Vorige week de eerste "kosten" gehad, 2 nieuwe voorbanden (Pirelli Powergy 96V PI215/60V17PG) waren hard nodig en wel zo veilig in het regenseizoen(of was dat het hele jaar al..) Zodoende de remschijven ook bekeken, zgan, we proberen veel regeneratief te remmen. We rijden meestal of alleen of met 2 personen, maar het blijft wat krap als er eens 3 of 4 personen in moeten stappen, de stoel iets omhoog(voor de voetenruimte achterpassagiers) en wat naar voren. We hebben dit jaar pas 1 x buiten de deur opgeladen. Vakantie zijn we met de IS250 geweest, tobben onderweg met opladen, snelladen bestaat niet bij onze UX, dus dan maar gemak en wat rijdt de IS250 toch nog super.
Al met al, super tevreden nog steeds met onze EV!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.