Lexus NX 300h AWD Luxury Line (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | NX 300h AWD Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 71.000 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Japanse extra klasse in betrouwbaarheid en veiligh
- 75.000 km
Hoog tijd om mijn ervaringen te delen met de Lexus NX 300h. Dit is al mijn tweede Lexus NX. De eerste ben ik 'verloren' doordat ik een ongelukkige inhaalmanoeuvre heb uitgevoerd en daarmee een vrachtwagen voor de voeten reed... Daarover later meer.
Eerst deze. Twee maanden geleden opgehaald. Mooie uitvoering. Import auto (zoals zoveel NX en) met Lexus onderhoudshistorie en uit particulier bezit.
Een fijn rijdende en gedegen wagen met een oerbetrouwbaar karakter. Ik hoop met deze een jaartje of tien te kunnen doen. Waarom een NX? Een combinatie van factoren: de reeds genoemde spreekwoordelijke betrouwbaarheid, maar ook de - vind ik - bijzondere vormgeving en nette interieurafwerking. En dan natuurlijk de onnavolgbare techniek: in zekere zin ' old school' hybride techniek (een beetje een zware variant op de Prius) met een zware 2,4 liter viercilinder die op lage toern en zonder turbo in combinatie met de electromotor zorgeloos oud kan worden. Ik heb een zware auto nodig voor mijn caravan (max. 1500 kg KNAUS) en daarom de AWD versie gekozen.
Wat valt op aan deze (en mijn vorige NX met 20000 km ervaring):
- het gevoel van een grote comfortabele auto, een beetje het gevoel van een ouderwetse koets. Dat komt ook doordat het onderstel nogal amerikaans geveerd - schommelend - overkomt. Dat heeft zijn voordelen maar zeker in combinatie met de caravan ook zijn nadelen. Om die reden heb ik er MAD hulpveren onder laten zetten (oorspronkelijk ontworpen voor de RAV4 maar dus ook passend onder de NX, want hetzelfde onderstel). Dat helpt al behoorlijk, maar ik ga binnenkort nog een stapje verder door er ook Koni's Special Active schokdempers onder te plaatsen. Ik ben benieuwd wat dat nog uitmaakt.
Hopelijk doet dat ook wat voor het wat lompe onderstelgevoel - wel comfortabel maar ook wat bumpy.
- een motorkarakter dat je echt moet leren te waarderen berijden. Om het maximale eruit te halen in soepelheid en verbruik leren om een beetje met het gaspedaal te spelen (een beetje gasgeven en daarna gas terug), waardoor je optimaal gebruik maakt van de EV stand enerzijds en een bescheidener motorgeluid anderzijds.
- als je vol accelereert zet die motor overigens een luide keel op: heel eerlijk: geen mooi geluid, vandaar leren een aangepaste rijstijl te kiezen.
- als je eraan gewend bent: een fijne auto met een soepel karakter waar je al met al toch redelijk geruisloos mee onderweg kunt zijn.
- in mijn huidige auto een prachtig panoramadak. In mijn vorige een schuifdak. Dat is wat mij betreft niet erg aan te bevelen. Omdat het dak naar boven toe opengaat veel windgeruis en qua bruikbaarheid dus beperkt. Dan maar liever meer licht in de auto met het panoramadak.
- ik rijd nu de update versie (vanaf najaar 2017 beschikbaar). Die is absoluut te prefereren boven de eerste versie, want een veel beter bruikbaar infotainment systeem (apple car play compatible) en dan ook voorzien van een betere audio. In mijn versie nu ook voorzien van het safety pakket, waarin een adaptieve cruise control is opgenomen. Die werkt fantastisch en is er niet in de eerder versie.
- verbruik is niet bijzonder indrukwekkend, maar is met 1 op 13 a 14 toch keurig voor zo'n zware auto. Opvallend is dat de auto in de stad voordeliger is dan op de buitenweg, doordat je deels electrisch onderweg kunt zijn.
- wat dan nog meer: je moet een beetje wennen aan het typische hybride geluid bij optrekken en afremmen van en tot stilstand. Maar dat went heel snel.
- dit is een auto die je typisch steeds meer gaat waarderen wanneer je hem langer in gebruik hebt. Je went eraan en de auto went aan jou en dan is het een fijne reisgenoot.
Dan nog even terugkomen op mijn eerste verloren Lexus NX. Ik was ermee onderweg met de caravan en wilde invoegen op de linkerbaan, waar een achterop komende vrachtwagen niet meer tijdig kon afremmen. Het gebeurde met een snelheid van 70 tot 80 km per uur, waarbij een vrachtwagen mij op het portier ramde en mij al remmende vooruit zich uit ploegde als een soort van ' sneeuwploeg' (met de caravan parallel aan de vrachtwagen). Als door een wonder ben ik heel en zonder verwondingen uit de auto gestapt. Alle hulpverleners waren verbaasd over het feit, dat de auto deze klap zo goed had weerstaan. Die foto's heb ik ook maar even bijgevoegd...
Ik dank mijn leven dus aan de Lexus NX. Om die reden was mijn vervangende auto dus weer een NX.
Daarmee even mijn laatste ervaring: een zeer veilige auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.