Lexus NX 300h AWD F Sport Line (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | NX 300h AWD F Sport Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 29.000 km |
KM-stand laatst | 53.495 km |
Klassebak
- 37.966 km
Eind september 2018 gekocht met net geen 29.000 km op de teller bij de Lexusdealer in Arnhem. We zijn inmiddels 8.000 km en ik moet zeggen het rijdt goed! Niet zo zuinig als op papier wordt beloofd maar 1 op 13 (winter) en nu inmiddels gemiddeld 1 op 14 is haalbaar. En dat voor een auto van 1.760 kg. Het enige wat ik af en toe mis is het de smeuïge loop/karakter van een 6 cilinder zoals voorheen de IS 250. Ondanks het gewicht heb je niet het idee dat je met een zware auto onderweg bent. Deze suv/crossover is niet echt zijwindgevoelig, dat is dik voor mekaar.
Het enige echte minpunt wat ik tot op heden kan verzinnen is de Bridgestone autoband welke de Lexus NX er standaard op heeft. Deze band heeft label C qua verbruik en een decibel van 71 wat toch zorgt voor enig rijgeluid. Om het in Lexus termen te zeggen. Het is niet des Lexus. Hier mee slaat de importeur toch de plank mis. De vorige IS was voorzien van Dunlop Sport Maxx. Bij de bandenwissel gaan we voor die banden. 68db en label A qua verbruik.
Op de normale stand een gemoedelijke auto en toch behoorlijk vlot, maar in de sport S+ toch alerter op het gas en strakker sturen.
De F-sport line is goed uitgerust. De lederen sportstoelen zitten erg goed. Afwerking op een hoog niveau. Bij de audio misten we toch wel de hele lage warme tonen van de subwoofer zoals in de IS, maar dit is opgelost door het plaatsen van een platte subwoofer onder de bijrijdersstoel.
Waar ik op blijf terugkomen is de onjuiste benaming F-sport. Tuurlijk, voorzien van sportieve accenten, andere grill, stoelen, flippers aan het stuur etc. maar om het echt goed te doen had Lexus het vermogen ook een beetje moeten kietelen. Maar dat is slechts mijn mening en doet geen afbreuk aan deze auto.
Met hemelvaart toch eens de sleurhut er achter hangen, kijken of hij dat kan waarmaken. 1.500 kg trekgewicht, caravan 1.300 kg.
Heeft er iemand ervaring met OBD tuning? Lexus verstopt zich achter de uitspraak, het is niet des Lexus dus niet doen, maar ik denk dat er het een en ander mogelijk moet zijn.
2e review
- 45.600 km
Ruim 16000 km verder. De vakantie zit er op, naar Annecy geweest, Franse Alpen. Max gewicht caravan is 1.300kg. We denken dat de caravan ongeveer 1.200 kg woog. In het kofferbak een buitenboordmotor incl. Aluminiumpanelen. Totaal gewicht ongeveer 70 kg. Max trekgewicht van de NX awd is 1.500 kg. De NX had totaal geen probleem met het gewicht. Gemiddelde snelheid rond de 105 - 110 km per uur op de teller. Voor deze 900 km rit een gemiddeld verbruik van 1 op 7,6. Dat viel tegen! De terugreis iets rustiger gereden, gemiddeld verbruik 1 op 9,1. Wel viel het hele zachte zoemen van de electromotoren op.
Rijden in de bergen (zonder caravan) beviel goed maar wel in de sport+ stand en zelf flipperen. Bij bergop, klom de motor hoger in de toeren met een acceptabele brul, maar dat moet toch beter (lees stiller) kunnen. Afdalen vnl elektrisch en door het flipperen werd er behoorlijk afgeremd op de aandrijving. Eindelijk eens alle streepjes van de acculading blauw.
Een fijne auto om te rijden maar de geluidsisolatie moet toch beter. Mijn vorige ISen waren stiller. Heb de rijgeluiden vanuit het kofferbak al kunnen verminderen met speciale platen, maar nu nog de wielkasten en toch ook evt de motor.
3e review
- 53.495 km
Vandaag de beslissing genomen en de NX is verkocht en wordt over enige dagen vervangen voor de IS 250, van het huidige model! In dtsl is enkele jaren lang naast de IS 300h en IS 200t ook een IS 250 verkocht. Ik mistte toch de 6 cilinder en het scherpe rijgedrag. De NX f sport is zeker een fijne prachtige auto, begrijp me niet verkeerd, maar ik mistte toch iets. De F sport had meer vermogen mogen hebben. Jammer dat het niet mogelijk is om de keuze sport of sport+ in het geheugen vast te zetten. Bij ieder start moet dit aangestuurd worden. Als alternatief werd steeds meer gekozen om de automaat direct in de s te plaatsen en zelf meer flipperen. Mijn NX is nog steeds een prachtige auto en comfortabel maar soms toch net meer de zgn. gulden middenweg. Met caravan een goede combinatie en reserve genoeg. Ook in de Franse Alpen. Ingeruild bij Lexus Arnhem en ik weet zeker dat de volgende eigenaar nog veel plezier zal beleven aan deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.