Lexus LBX 1.5 HEV Relax (2024) #2

autoreview

Lexus LBX 1.5 HEV Relax (2024)

Signalement

UitvoeringLBX 1.5 HEV Relax
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst3.450 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus LBX Relax 2024

  • 3.450 km

Orientatie
Vanwege het inleveren van mijn (laatste) lease auto vorig jaar zochten wij een andere “daily driver”. Omdat het lease contract van onze Audi A3 limousine in februari 2024 zou eindigen al in de tweede helft van 2023 begonnen met de zoektocht.
Voor mij was al duidelijk dat het een zuinige auto zou moeten worden, met een hogere instap dan de A3 en mogelijk iets kleiner. Een EV nu nog even niet vanwege voorziene laadperikelen onderweg en een hybride auto leek mij een mooie tussen oplossing.
Met die uitgangspunten (zuinig, hoge instap, kleiner) was de long list destijds voor mij beperkt tot de merken Ford (Puma), Kia(Niro), Opel(Crossland) en Toyota. Op basis van persoonlijke voorkeuren, reviews, de specs en auto testen kwam ik uit bij Toyota’s en wel de Yaris - of Corolla Cross. Vanwege het formaat van de auto viel de Corolla af en lag de focus in eerste instantie op de Toyota Yaris Cross.

Proefrijden
Uiteindelijk in oktober 2023 een proefrit kunnen maken in de Yaris Cross (met 116 pk).
De start was goed, instappen is aanzienlijk beter voor mij dan de lage instap van mijn A3 Limousine, maar het rijden … Dat viel best tegen, zeker als je het vermogen van de A3 gewend bent (40 tfsi DSG), ook het geluid in het interieur tijdens het rijden in de Yaris Cross viel erg tegen (luid). Veel windgeruis, bij accelereren motorlawaai en veel geluid uit de wielkasten. Dat werd m niet, maar wat dan wel ?
Ik had al gelezen dat er in 2024 een kleine Lexus op de markt zou komen en de aankoop adviseur van Louwman in Amsterdam had al wat materiaal en prijzen beschikbaar van de Lexus LBX en bood zelfs een koopoptie aan met mogelijkheid van annulatie als de auto in werkelijkheid zou tegenvallen. Leverbaar voorzien ergens medio 2024, maar een auto kopen zonder erin gestuurd te hebben was voor mij geen optie.
Gelukkig was mijn werkgever zo vriendelijk om het lease contract van de A3 op te rekken naar augustus 2024 en hadden wij de lease auto nog even ter beschikking. Dus de druk was van de ketel in de zoektocht naar een andere auto. In januari 2024 zou er een preview zijn van de LBX in Rotterdam. Dan toch maar even wachten om de auto in het echt te zien.
In januari ‘24 naar Rotterdam gereden voor de LBX preview, wat een beauty in het echt, en met de gewenste hoge instap en ook een hybride motor die stiller zou zijn dan de Yaris Cross. Eigenlijk waren wij vanwege het model en de afwerking al verkocht, maar voordat er gereden kon worden moesten we nog wel een paar maanden wachten.
Uiteindelijk zijn wij in Juni 24 gaan rijden in de LBX, een Relax uitvoering met Advanced pakket (heb bijna nooit proefgereden in een “kale” auto, vanwege de commercie krijg je meestal een luxe auto mee. Briljant toch). Wij hebben een proefrit gemaakt van bijna anderhalf uur en waren beiden verkocht. De Lexus is zoveel stiller dan de Yaris Cross en heeft met 136 pk meer vermogen dan de YC waarin wij eerder hebben gereden. Na de proefrit hebben wij onze eerste Lexus besteld die eind oktober is afgeleverd. Na ampele afweging gekozen voor de kleur Ultra Silver (na 2 Audi’s in Daytona Grijs) mede omdat in deze kleur naar mijn mening de vormen van de carrosserie beter tot hun recht komen. Een en ander in combinatie met een bruin leren interieur en het Advanced pakket.

De eerste kilometers
Altijd spannend om je eerste kilometers te maken na de aflevering eind oktober.
Deze auto zit vol met hulpsystemen (o.m. Adaptive Cruise Control, Lane Assist, Snelheid, kruisend verkeer, 360 graden camera) wat best wennen is als je uit een basale auto komt met alleen Cruise Control en botspiepers. Maar goed, na een eerste uitleg van de systemen naar huis gereden en het gevoel van de proefrit was snel weer terug. Relaxed rijdend, bij stoplichten rij je meestal elektrisch weg en na enige tijd assisteert de motor met een licht brom. Op provinciale wegen rijd je ook vaak delen alleen elektrisch maar op de snelweg heb je nagenoeg altijd ondersteuning van de motor. Als de motor koud is en/of zwaar wordt belast dan is die meer aanwezig en incidenteel wel luidruchtig maar over het algemeen heerst er mede ook vanwege de isolatie van de auto een aangename stilte binnen in de auto in vergelijking met de Audi die ik hiervoor reed.

Op reis
Kort na de aflevering een paar dagen naar Duitsland geweest. Waar je in Nederland op de snelweg nog goed mee kan komen qua acceleratie, moet je in Duitsland (snelheid 130 plus) rekening houden met het mindere vermogen van de auto omdat je zeker op snelle autobahn stukken niet direct de snelheid van de linkerbaan hebt. Ook is de motor van de auto bij die snelheden meer aanwezig qua geluid en verbruikt de auto meer brandstof. Maar goed, wij hebben de auto vooral aangeschaft om in Nederland mee te rijden en dat gaat hier meer dan uitstekend.
De ondersteunende systemen zoals o.m. Lane Assist helpen (bij goede wegbelijning) ook mee om je reis comfortabeler te maken en je alert te houden door licht mee te sturen in bochten.
Al met al is rijden in deze auto de laatste maanden best verslavend geworden voor mij.

Plus en minpunten
+
Als je naar de auto toeloopt en instapt krijg ik elke dag weer een lach op mijn gezicht. Een stoere auto die uitstekend is afgewerkt en voorzien is van alle denkbare luxe. Zeker deze tijd van het jaar is de stoel- en stuurverwarming heerlijk. Door de stilte in de cabine (filtert veel omgevingsgeluid weg, maar hulpdiensten hoor je nog wel) is rijden in de Lexus beslist geen straf. Je zit gemiddeld hoger dan veel andere weggebruikers en hebt daarmee een goed overzicht op de weg en omgeving, de wegligging van de auto is goed zonder snaarstrak te zijn (zoals de Audi A3 was). De LBX helt niet teveel over in bochten, absorbeert verkeersdrempels goed en afrolgeluid van de weg (ZOAB of ruw wegdek) is amper te horen binnen in de auto.
Het standaard navigatiesysteem (naast Apple Carplay) is goed te gebruiken. Reageert snel bij veranderende omstandigheden (lees: je rijdt anders dan geadviseerd) en kan ook met de spraakhulp ingesteld worden.
Bagageruimte is voldoende, zeker voor twee personen, en bij vervoer van grote koffers of dozen kan de achterbank in delen neergeklapt worden.
-
Wat minder is, maar dat wisten wij toen we de auto kochten, is de instap en zit achterin. Voor korte ritten en mensen tot 1.80 meter is de zit achterin goed te doen, voor langere ritten met meer dan 2 volwassenen zou ik toch voor een groter model (Lexus) kiezen.
Zelf ben ik 1.80 meter en is de zit achter het stuur goed in te stellen met de kanttekening dat vanwege de wielkasten de voetruimte voorin aan de bestuurderskant minder ruim is om de benen makkelijk te strekken onder het rijden. Ook de opbergruimte binnen is beperkt, maar een mooie aanleiding voor mij om minder spullen in de auto te leggen.
Het Mark Levinson audio systeem is ons een beetje tegengevallen in vergelijking met het B&O systeem dat in de Audi A3 zat. Het klinkt klinisch en niet zo warm als de B&O, maar dat is persoonlijk.
De Head Up Display (HUD) is heerlijk maar met een gepolariseerde zonnebril op minder goed te zien.
Natuurlijk speelt de aandachtvrager in de auto (vanwege EU richtlijn) regelmatig op. Als je even zijwaarts kijkt omdat je iets ziet of zoekt dan begint het systeem gelijk te pruttelen dat je wel de aandacht bij de weg moet houden. En dat is soms ergerlijk ook omdat je dat systeem niet op stil kan zetten ..
Verder voor mij eigenlijk verder geen minpunten aan de auto of het moet de benzinetank zijn die van mij wel wat meer inhoud had mogen hebben (is 36 liter waarmee je bereik ergens tussen de 650-700 kim is). Dus als je een lange rit maakt zul je dan twee keer per dag moeten tanken. Boeiend.

Ongemak
Anderhalve maand na de aflevering kwam er bij korte drempels/snel in-/uitveren van de voorvering een ongemakkelijk bonkgeluid vanuit de wielkast. Bij bezoek aan de garage is vastgesteld dat er linksvoor zand en vuil zat (van de weg) die de constructie rubber/veer/veerschotel zo verstoorden dat die dat geluid maakten. De veerpoot is schoongemaakt en het rubber ingespoten met silconenspray en sindsdien is het geluid nagenoeg verdwenen. Las overigens op een Toyota forum dat deze klacht (en de oplossing met spray) ook bij andere types uit het Toyota huis voorkomt.

Banden en verbruik
De auto is afgeleverd op Michelin banden (de LBX heb ik ook gezien op Dunlop en Yokohama banden) die redelijk stil zijn qua afrolgeluid. Voor de winter heb ik Kleber banden laten monteren op andere velgen zodat er niet steeds op de originele velg gewisseld hoeft te worden.
Qua verbruik zit ik nu (dooreen) op 5,2 liter/100. Op lange stukken snelweg/provinciaal haalt de auto 4,7 liter/100 maar echt korte stukken (1-2 kilometer enkele reis) schiet het verbruik omhoog naar 7-8 liter/100. Ik vermoed dat de winterperiode het dooreen verbruik omhoog jaagt en ben benieuwd hoe dat in het voorjaar/zomer gaat.

Vooralsnog vinden wij het een heerlijke auto en met verschillende bestuurders qua lengte is de elektrisch instelbare bestuurdersstoel met 3 geheugenstanden een uitkomst (optie voor de Relax en Cool).

Over een paar maanden zal ik een update geven over stand van zaken en kosten vanwege de eerste onderhoudsbeurt. Beslist geen spijt van de aankoop !

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Lexus LBX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.