Lexus IS 300 SportCross Executive (2001)

autoreview

Lexus IS 300 SportCross Executive (2001)

Signalement

UitvoeringIS 300 SportCross Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf91.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds begin december trotse eigenaar van deze Lexus.
Heb erg veel auto’s overwogen, ik was al jaar of 5 een fanatieke BMW rijder (heb 3-4 verschillende gehad). Maar ben erg ontevreden met de (gedeeltelijk) onbetrouwbaarheid van BMW. Hij heeft me nooit in de steek gelaten, maar er gaat regemlatig van alles kapot, wat constante repataties en hoge rekeningen met zich meebrengt.
En een kennis/autokenner heeft me deze SportCross 300 aangeraden.
Ik heb veel testritten met verschillende auto’s gemaakt, maar niets beviel me.
En na een paar testritten met IS was ik verkocht.

Voor mij als (erg) sportieve en vlotte rijder is dymaniek van de auto zeer belangrijk. En omdat ik aan getunde BMW (en M-onderstel) gewend ben, is het vrij moeilijk mij tevreden te stellen.

Lexus rijdt als een sprookje. In de bochten plakt hij op de weg (orig. velgen/17 inch en Conti Sport Contact 2), met winterbanden moet ik mezelf met moeite in de stoel houden, want ik vlieg al weg, maar de auto staat nog ’op rails’.
Het was even wennen om op (weliswaar 3 liter) benzineauto te rijden na jaren getunde 3-liter diesels. Er is (voelbaar) minder trekkracht onderin, maar eenmal op 2k en meer gaat het als een speer.
Erg goede geluidsisolatie (aan de zijkanten beter dan onderin, soms zou je je banden wat minder luid willen horen), perfecte vering (het zou hard moeten zijn, maar het is veel aangenamer dan sportieve M-onderstel van BMW, bijvoorbeeld), hoewel kleine kuilen (dwars op de weg, bijv. verbindingen tussen wegdelen) af en toe vrij scherp voelbaar zijn.
Automaat is simpelweg perfect, bij BMW schakelde ik vrij vaak naar Sport/Tiptronic in de stad, hier heb ik er zelden behoefte aan.
Ruimte was een andere punt van twijfel. IS 300 Sportcross is aanzienlijk kleiner van binnen, dan BMW 3-serie touring. Minder beenruimte achter, kleinere kofferbak.
Maar op de weg naar franse Alpen en terug (3 volw. + kind in een kinderstoel) bleek dat het geen probleem is, alles past (met dakdrager, uiteraard)
(Dakdragers voor SportCross zijn wel een raar stuk techniek, je autodak wordt simpelweg geklemd in de dwarsliggers. Geen verankering aan de carosserie, gewoon klemmen. En je moet hopen dat ze onderweg niet over je dak gaan schuiven...)

Enige minpunt tot nu toe: verbruik.
Vooral na diesels (1 op 10 ongeacht de snelheid en rijstijl (altijd vrij hoog/sportief) valt benzineverbruik van IS 300 niet mee :)
Ik rijd 100km gemiddeld op 12 liter (puur snelweg, 150 km/h op cruise control) tot 15-16 liter (stad), wat neerkomt op 8.3 km/l tot 6.5km/l
Maarja... Als je zo’n auto koopt, moet je dat er ook voor overhebben.
En ik wil mijn motor nog laten controleren, misschien injectoren schoon laten maken en dat ie zuiniger gaat rijden.

UPDATE
01.04.07 / 105.000km
Tot nu toe alles perfect. auto heeft een beurt gehad, ook motorsoftware update. Start nu beter (was af en toe lang aan het starten of met gaspedal ingedrukt), verbruik afgenomen. Verder uiterst tevreden.

Laatste update:
Op 15.03.2008 op de A2 van de weg gevlogen, recht in de boom.
Ik reed met vrij vlot, het schemerde, voor mij kwam een auto met zo'n 80km/h zonder richtingsaanwijzer van rechts. Zo'n 10-15 meter voor mij. Ik kon nog net naar links uitwijken, maar het is me niet gelukt de auto op de weg te houden. Rechts de berm in geslipt, boom kwam recht van voren in de motorkap. Werd wakker op de airbag. Roos op de voorruit, bloedende voorhoofd, lichte hersenschudding. Kwam er verder zonder verwondingen vanaf.
De andere auto stopte ook (gelukkig) en heeft verder tegen politie de waarheid verteld - hij heeft me niet gezien en idd zonder richtingsaanwijzer plotseling naar links.
Al met al: Lexus total loss. Heeft wel mijn leven gered. De verzekering van de tegenpartij heeft de auto wel volledig vergoed.
Lang leve IS300.

Hierna kort een Ford Mondeo als tijdelijke oplossing gereden, daarna Landrover Discovery 3 (om eens minder snel te rijden), daarna Toyota Prius. Nu VW Passat: http://www.autoweek.nl/autoreview/37212/volkswagen-passat-variant-20-tdi-170pk-bmt-highline

PROBLEMEN

Tot nu toe - geen problemen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.