Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Lexus IS200 SportCross

Minder smaakt naar meer

Lexus IS200 SportCross
  • Arno Böckling
  • Eerste rijtest
16 december 2002 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 45
AutoWeek 2002 week 45

Je leest het in AutoWeek 2002 week 45

Vorig jaar kwam Lexus met de IS300 SportCross. Deze kruising tussen een stationwagon en een hatchback kreeg er een 'zwakkere' broeder bij; de IS200 SportCross. Die heeft iets minder in huis, maar is ook een stuk minder prijzig.

AutoWeek nr. 41, 2001. Rij-impressie Lexus IS300 SportCross. We lezen: 'Als je de SportCross ziet, kun je er in een oogopslag zeker van zijn dat je met een IS300 te maken hebt. Een IS200 SportCross is er niet. Maar wat niet is, kan nog komen. Zo denken ze er bij Lexus ook over; zonder keiharde toezeggingen te doen.' Dat schreven we omdat er wél een IS200 sedan was. Het zou dus een koud kunstje zijn om de motor uit de sedanversie ook onder de kap van de SportCross te stoppen. En ook wel een goed idee, want in '200' uitvoering is de IS een stuk minder prijzig. Bovendien heeft de SportCross het soort koetswerk dat de laatste jaren erg in de smaak valt. Het model moet concurreren met wagens als de BMW 3-serie touring en de Audi A4 Avant. Dat zijn, wat je 'luxe stationwagons' zou kunnen noemen. Geen werkpaarden, maar luxe paarden, ook wel lifestyle-combi's genoemd. De twee Duitse automobielen hebben wel een stationwagon-achtige carrosserie, maar die is niet nadrukkelijk toegesneden op het vervoer van zoveel mogelijk bagage. Hun koetswerk is aan de achterkant niet hoekig. Er wordt dus binnenruimte opgeofferd aan een mooie lijnvoering. Met de SportCross is Lexus daarin nog een stapje verder gegaan; z'n afgeronde, schuin aflopende achtersteven komt dicht in de buurt van die van een hatchback. Oké, een SportCross is multifunctioneler dan een vierdeurs, maar als pakezel is deze carrosserievariant absoluut niet bedoeld. Dat wordt ook meteen duidelijk als je de achterklep opent, en de keurig beklede laadruimte ziet. Dit is geen plaats om een paar zakken tuinaarde of een stel modderlaarzen neer te zetten. Wat ook opvalt, is dat de mooi vlakke laadvloer netjes op bumperhoogte ligt. Dat maakt het in- en uitladen van spullen in elk geval gemakkelijk. Onder de vloer vinden we nog een paar vakken waarin het een en ander opgeborgen kan worden. En je kunt het 'deksel' van het grootste vak uitnemen, waardoor je op die plaats een lager liggende laadvloer krijgt en er dus grotere 'stukken' mee kunnen. Hoeveel koffers, tassen, dozen zakken er meegaan, hangt natuurlijk af van de manier waarop de bagageruimte is ingericht. Moet de boel onder de rolhoes blijven, stapel je verder, tot aan de bovenkant van de rugleuningen of ga je zelfs tot het dak? Nog meer plaats voor bagage kan de in delen neerklapbare achterbank opleveren. En als je de rugleuning van de rechtervoorstoel vooroverklapt kunnen er zelfs erg lange voorwerpen mee.

Verloren vermogen
Het scheelt natuurlijk wel even of er onder de motorkap een 2.997 cc-krachtbron zit – zoals bij de IS300 - of een 1.988 cc-machine zoals bij de IS200. Maar één ding is hetzelfde: beide krachtbronnen zijn zescilinder lijnmotoren. En ze lopen als een naaimachine, of als een zonnetje of eigenlijk allebei. Net als de 3,0-liter is ook de 2,0-liter keurig stil en alle twee de zespitters draaien zijdezacht rond. Maar zo'n liter verschil in inhoud heeft natuurlijk wel gevolgen voor vermogen en prestaties. De IS300 komt aan 214 pk en een koppel van 288 Nm. Voor de IS200 geeft de fabriek een vermogen van 155 pk op en een koppel van 195 newtonmeter. Maar de verschillen in prestaties die je met de twee motorvarianten neer kunt zetten, vallen eigenlijk nogal mee. Met de IS300 SportCross moet je in 8,4 tellen van nul naar honderd op kunnen trekken; als je achter het stuur van de IS200 met dezelfde carrosserie zit, heb je voor dat sprintje toch minimaal 9,5 seconden nodig. En de topsnelheid van de IS300 bedraagt 230 km/h, de IS200 komt tot 215 kilometer per uur. Het moge duidelijk zijn: ook met de IS200 kun je nog vlot zat vooruitkomen. Maar je moet wél zelf schakelen. Een IS300 krijgt standaard een vijftrapsautomaat mee, op de IS200 is een handgeschakelde zesversnellingsbak standaard. Sterker nog; deze motorvariant kan niet in combinatie met een automatische versnellingsbak geleverd worden. Het voordeel van een handgeschakelde bak is dat er minder vermogen in 'verloren' gaat dan in een automaat. Daar staat tegenover dat je zelf de pook ter hand moet nemen. Maar is dat echt een nadeel? Wie zal het zeggen? De ene automobilist heeft liever een automaat, terwijl de ander zelf schakelen wel zo leuk vindt. Hoe dan ook, voor z'n handbak hoef je de IS200 niet te laten staan, want die laat zich prima schakelen. Z'n pook gaat soepel en trefzeker van het ene verzet naar het andere. En de 2,0-liter zescilinder, heeft die meer moeite om de zo'n 1.400 kg wegende wagen vooruit te krijgen? Niet opvallend. Goed, het maximumkoppel ligt lager en is ook pas bij een hoger toerental paraat, maar je zult niet gauw het gevoel krijgen dat je power te kort komt. Maar één keer tijdens onze rit kregen we de gang er een beetje moeilijk in. Dat was toen we na een stoplicht meteen aan een stevige klim moesten beginnen. De rijeigenschappen van de IS200 Sportcross zijn net zo uitstekend als die van z'n sterker gemotoriseerde broer. Maar de twee wagens hebben dan ook dezelfde mooie wielophanging, met dubbele triangels voor en achter en dezelfde prima afgestemde vering en demping. Dat onderstel laat deze Japanner van klasse tegelijk soepel, en als op rails over de weg gaan. Als je uit een eenvoudiger soort automobiel komt – en dat zal al gauw het geval zijn – moet je wel even wennen aan de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die je bij een lager tempo meer werk uit handen neemt dan wanneer het harder gaat.

Prijsvoordeel
Bij alle twee de versies van de SportCross gaat het motorvermogen via de versnellingsbak naar de achterwielen, net als bij belangrijke concurrenten als BMW en Mercedes. Traction control helpt het vermogen goed op de weg te brengen. De IS300 krijgt ook een stabiliteitsysteem en noodstopbekrachtiging mee. De IS200 niet Kortom; de IS200 is wat minder uitbundig bedeeld met vermogen en uitrusting, maar... hij verbruikt ook minder; geen 11,2, maar 9,7 liter per 100 kilometer. En, nog veel belangrijker: hij is een stuk minder prijzig. Een IS200 SportCross Business staat in de prijslijst voor € 33.500; een IS300 SportCross heb je pas voor € 50.800. Dat scheelt een slok op en borrel; als dat niet naar meer smaakt...

  • Houd me op de hoogte over de Lexus IS
Lexus Lexus IS

Uitgelicht aanbod

    Lexus IS 250 EXECUTIVE | VOLLEDIG DEALER ONDERHOUDEN!!

    Lexus IS 250 EXECUTIVE | VOLLEDIG DEALER ONDERHOUDEN!!

    • 2007
    • 183.641 km

    € 9.250

    Lexus IS 300h Business Line Pro 1e eigenaar dealer onderhouden | Navigatie | Climate & Cruise control

    Lexus IS 300h Business Line Pro 1e eigenaar dealer onderhouden | Navigatie | Climate & Cruise control

    • 2016
    • 125.211 km

    € 22.645

    Lexus IS 300h Hybrid Business Line | Dealeronderhouden | 1e eigenaar | Adaptive Cruise Control

    Lexus IS 300h Hybrid Business Line | Dealeronderhouden | 1e eigenaar | Adaptive Cruise Control

    • 2017
    • 108.813 km

    € 25.950

Meer Lexus IS occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus IS specificaties
  • Lexus IS occasions
  • Lexus IS video's
Advies en informatie
  • Lexus IS tests
  • Lexus IS gebruikersreviews
  • Lexus IS index
PREMIUM
Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

Bij de nieuwe NX heeft Lexus een voor ons land zo belangrijke plug-in hybride aandrijflijn...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Executive (2006)

    Lexus IS 250 Executive (2006)

    4
    • 14 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    12
    • 23 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business (2006)

    Lexus IS 250 Business (2006)

    9
    • 2 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    4
    • 7 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2013)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2013)

    7
    • 14 november 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    10
    • 11 november 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Business Line (2017)

    Lexus IS 300h Business Line (2017)

    7
    • 29 oktober 2020
meer reviews
Lexus IS F - Op de Rollenbank

Lexus IS F - Op de Rollenbank

94

Bij Lexus zijn het allemaal brave mensen met hun groene hybridetechniek en hun eerste stapjes...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Lexus IS F - Op de Rollenbank

    Lexus IS F - Op de Rollenbank

    94
    • 13 januari 2022
  • Nieuws
    Lexus IS Wax Edition heeft platenspeler in handschoenenvakje

    Lexus IS Wax Edition heeft platenspeler...

    21
    • 25 maart 2021
  • Nieuws
    Lexus IS F: terugblik op de 'M3 uit Japan'

    Lexus IS F: terugblik op de 'M3 uit Japan'

    10
    • 24 februari 2021
  • Nieuws
    Lexus IS 500 F Sport Performance is herboren IS-F

    Lexus IS 500 F Sport Performance is herboren...

    33
    • 22 februari 2021
  • Nieuws
    Lexus IS krijgt F-behandeling

    Lexus IS krijgt F-behandeling

    10
    • 22 februari 2021
  • PREMIUM
    BMW 325i (2008) vs. Lexus IS 250 (2008) - Occasion Dubbeltest

    BMW 325i (2008) vs. Lexus IS 250 (2008)...

    • 14 juli 2020
  • Nieuws
    Dít is de nieuwe Lexus IS

    Dít is de nieuwe Lexus IS

    89
    • 16 juni 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lexus LS 430 (2003) - Facelift Friday

    Lexus LS 430 (2003) - Facelift Friday

    75
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Lexus RX klaar voor debuut

    Nieuwe Lexus RX klaar voor debuut

    22
    • 18 mei 2022
  • Autotest
    Eerste rijtest Lexus RZ450e - zo rijdt elektrische Lexus met Knight Rider-stuur

    Eerste rijtest Lexus RZ450e - zo rijdt...

    59
    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Lexus UX krijgt nieuw infotainmentsysteem

    Lexus UX krijgt nieuw infotainmentsysteem

    16
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Lexus RC - Facelift Friday

    Lexus RC - Facelift Friday

    97
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Geheimzinnige Lexus LC ‘F’ op duister beeld

    Geheimzinnige Lexus LC ‘F’ op duister beeld

    5
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Lexus RZ 450e: zo'n 400 km elektrisch rijbereik

    Lexus RZ 450e: zo'n 400 km elektrisch rijbereik

    193
    • 20 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden