Lexus IS 250 Business Line (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 250 Business Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 246.516 km |
KM-stand laatst | 300.000 km |
Eerste ervaring
- 247.000 km
Ik had in het verleden een IS, zie een van mijn andere reviews. Daar was ik heel blij mee. Die auto was toen zakelijk, mijn kinderen waren het huis uit, hij werd me wat te duur en ik heb 'm ingeruild tegen een Toyota waar ik fiscaal wat mee kon.
Maar ik heb er heb altijd spijt van gehad, dat ik de auto inruilde, en ik zat regelmatig te kijken of er niet eentje te koop was.
Kom ik een week of vier geleden bij de dealer om eindelijk de zomerbanden te laten plaatsen onder de Yaris. Bij Louwman Groningen heb ik een leuke contactpersoon. Ik zeg: 'je vindt geen IS250 meer voor 10.000 euro.' Jawel', zegt hij. 'Vanmiddag komt er eentje binnen'. 'Ik blijf wel even' zeg ik. 'Nee, want als jij om die auto begint te draaien moet ik meteen 1000 euro meer inruilwaarde geven. Kom morgen maar terug'.
Ik de volgende dag al vroeg terug. Auto staat er. Eerste eigenaar heeft 'm bij Louwman laten onderhouden. De volgende niet en de auto heeft bij 160K en 240K de zogenaamde 80K beurten van Lexus gemist. En er zitten chinese banden onder. Dat lijkt op kosten besparen. Maar de lak was goed en ook het interieur fraai. Bovendien een tamelijk luxe uitvoering met allerlei dingen er in die ik in de vorige Lexus niet had.
Ik moest de volgende dag voor een paar weken naar Frankrijk. Afgesproken: breng de IS up to spec qua onderhoud, ik ruil mijn Yaris in en je maakt maar een mooie prijs.
Na 3 weken terug. Yaris brengt na 6 jaar nog 9200 euro op (nieuw 17.000. Later kreeg ik nog een bod van 10.200). Alles bij elkaar moest ik 1500 euro bijbetalen, waarbij inbegrepen een afleverbeurt. Mijn man bij Louwman: 'we maken de auto tiptop in orde en gaan je vertrouwen niet teleurstellen'. Daar vertrouwde ik inmiddels wel op, na 18 jaar klant te zijn.
De Lexus had 246.500 km op de teller. Voor mij geen probleem. Toch enkele puntjes van aandacht. Chinese banden maken kabaal en sturen vreemd. Rechtuit goed, maar als je door de bocht wilt zit er eerst een weerstand in. Die banden maken bovendien nogal wat rumoer. En het stuur staat scheef.
Van de vorige auto heb ik een modificatie bewaard: het inlaatdeel tussen luchtfilter en gasklep. Daarin zit een resonator. Bijbehorend een KN-filter. Dat ding schoongemaakt met een reinigingspakket van KN. Dit is niet moeilijk: insprayen met een reinigingsmiddel, wachten, royaal uitspoelen. Dan goed drogen aan de lucht en insprayen met olie. Flinke tijd laten drogen. Geïnstalleerd. De motor maakt hiermee een lekkere brul als je flink accelereert en daarmee wordt de auto, die natuurlijk erg op comfort zit, toch wat leuker.
Wat moet er eerst gebeuren: uitlijning goed maken, wielen balanceren. Als dat goed is en ik hoor nog teveel lawaai dan komen er 2 nieuwe voorbanden van Michelin of een andere stille band.
Verder.... lak is mooi. Binnen het leer bij langs. Er zitten hier en daar wat kleine scheurtjes in. Ik heb bij m'n vorige IS de lak verknoeid in de wasstraat. Daar ga ik niet meer heen. Wassen met de hand.
Ik ben blij dat ik opnieuw een IS 250 heb. De monteur gesproken bij Louwman. Hij was niks bijzonders tegengekomen, en volgens hem kun je met deze auto een miljoen kilometer maken.
Na eerste tankbeurt.
- 247.296 km
780 km gereden waarbij de 'Tank average' 6,7 liter per 100 aanwijst. Dit is 1 op 15. Er ging 58 liter in de tank hetgeen 1 op 13,4 is. Dat betekent dat de tank bij aflevering toch niet helemaal vol was.
De cruise-control is een keer op hol geslagen. De auto versnelde kort en heftig. Daarna brandden er enkele lampjes die na het uitzetten van de auto weer doofden. Er kwam een melding over de handrem (in dit geval met de voet bediend) die niet vrij zou staan. Misschien was dat de aanleiding.
Met de garage heb ik afgesproken dat er wordt gekeken naar de banden. De achterbanden hebben een onjuiste maat, ze zijn te smal. De vorige eigenaar heeft er rondom 225/45 op laten zetten terwijl achter 245/45 nodig is.
Ik denk dat een set goede nieuwe banden het beste is.
Sterke verbetering na een valse start
- 250.662 km
Na enkele weken rijden bleek er met de auto toch het een en ander niet helemaal goed te zijn. De problemen concentreerden zich vooral rondom de vooras. De auto remde slecht, trok scheef. Daarbij stond het stuur ook scheef bij rechtuit rijden. De auto wilde niet soepel sturen vanuit de middenstand. De vooras trilde. Daarnaast bleek de bandenmaat op de achteras onjuist, namelijk te smal. Verder was de band links achter lek.
De cruise-control sloeg enkele keren op hol, en daarna af, gevolgd door het oplichten van een aantal rode en gele lampjes. De auto reed overigens gewoon verder. Na uitzetten van de auto verdween dit 'probleem' elke keer.
En nog een reeksje van minder ernstige dingen: binnenspiegel dimde niet automatisch; er ontbrak een instructieboekje; een clip van de luchtfilterbak was afgebroken; de contactdoos voor de aanhanger bleek defect te zijn, en de sleutel van de afneembare trekhaak zat afgebroken in het slot. De handrem (voetbediend) had een veel te grote vrije slag. Wat piepjes en knarsjes in het interieur (makkelijk te locasieren met 'de duim').
Inmiddels was ik met de caravan achter de auto in Limburg en dan voel je je met ontbrekende aanhangerverlichting, vreemd aangrijpende remmen, een onbruikbare cruisecontrol en een dashboard met rode lampjes toch niet zo prettig. Maar goed: de auto deed het. Ik heb niet in het donker gereden en zo weinig mogelijk geremd. De boete voor niet werkende verlichting is onplezierig hoog.
De verkoper bij Louwman, die ik al geruime tijd ken als een betrouwbare en prettige vent, voelde zich duidelijk ongemakkelijk bij de situatie. Hij had mij toegezegd de auto pico bello af te leveren en mijn vertrouwen niet te beschamen. Bij aflevering had ik een gesprekje met een mij bekende Lexus monteur, die desgevraagd meldde niets bijzonders tegen te zijn gekomen. Merkwaardig, ik kom er op terug.
Een afspraak voor herstel van de problemen, waarvoor ik belde ergens eind juli, zou in eerste instantie niet eerder dan half september kunnen plaatsvinden. Na enig aandringen van mijn kant werd het tweede helft augustus.
De auto is ongeveer 2 weken in de garage geweest. Er belde een monteur die met mij de hele lijst van gebreken doornam en aangaf wat ze wel en niet gingen doen. Hij begon zelf over de vastzittende remmen op de vooras en zijn 'toon' was er één van verbazing. Hij zei het niet met zoveel woorden maar dat de remmerij niet deugde was duidelijk. Wij werden het eens over de uit te voeren zaken. Enkele dingen ging men niet doen, zoals het 'oplossen' van de afgebroken sleutel in de afneembare trekhaak.
Wat is er gebeurd:
- 2 nieuwe voorbanden Yokohama Blu-earth, voor mijn rekening.
Alle overige zaken hieronder voor rekening van Louwman, met een totale waarde van 1785 euro:
- 2 nieuwe achterbanden Yokohama Blu-earth in de juiste maat
- handrem afgesteld
- nieuwe stekkerdoos
- 2 ruilremklauwen vóór
- remblokset vóór
- nieuwe remschijven vóór
- remmen achter gangbaar gemaakt
- een nieuwe 'gebruikte' binnenspiegel
- een reeks nieuwe clips om de afdekplaten over de motor mee vast te zetten
Verder:
Het 'op hol slaan' van de cruise-control kon niet worden gevonden.
De kans op eventueel aanzuigen van valse lucht in de luchtfilterbehuizing leek met het KN-filter en bijbehorend afdichtingsvet zeer gering.
En wat leverde het op. De herstelde remmen, nieuwe banden en uitlijning van de vooras hebben er voor gezorgd dat de auto nu rijdt zoals ik me herinner van de vorige IS: stil, geen trillingen, soepel aangrijpende remmen, prettige besturing. Dit was de hoofdmoot van de problemen. Wel hoor ik bij remmen een tikje linksvoor. Dat klinkt als een klauw met ietsje teveel speling. Het zit me niet dwars.
Het 'op hol slaan' doet zich niet meer voor. Had het misschien te maken met zwaar lopende voorwielen en compenseren van de cruise-control?
De contactdoos werkt. Het dimmen van de 'nieuwe' binnenspiegel lijkt nog steeds niet te werken. Wat is er dan nog over? De sleutel in de trekhaak. Die ga ik er zelf maar uitpeuteren. Een reservesleutel is aanwezig. En er zijn enkele rammeltjes in het interieur. Die los ik ook op. Vergt wat geduld maar kost niet meer dan wat stukjes schuim of rubber.
De koplampglazen waren in eerste instantie dof. De garage heeft die gepolijst. Dat kon nog beter en heb ik zelf gedaan met 3M 'Perfect-it' III.
De trekhaak heb ik er afgehaald door de bracket, waarin het uitneembare deel zit, los te maken. Deze zit met 2 bouten aan de auto vast. Eenmaal op de werkbank bleek het verwijderen van het slot niet zo moeilijk en kon de trekhaak uit de bracket worden genomen. Na een uurtje priegelen kon ik ook de afgebroken sleutel verwijderen. Die trekhaak is van Brink. Daar kun je sleutels nabestellen en vast ook complete sloten.
Bij de 'tweede aflevering' werd ik te woord gestaan door iemand die ik nog niet kende. Een nieuw gezicht. Hij leek in eerste instantie geïnteresseerd maar toen ik hem vertelde over de gebeurtenissen begon hij me af te poeieren. 'Heeft u de auto hier gekocht?', 'Ja, maar de auto is niet nieuw hè', 'Waren die problemen van buitenaf te zien?'. Werkelijk....
Deels waren die problemen inderdaad van buitenaf te zien. De verkeerde bandenmaat. En die had men laten zitten. En bovendien: verlaat men zich bij het afleveren van een auto uitsluitend op de uiterlijke kenmerken? Bij nader inzien zou je het in dit geval bijna gaan geloven.
Betreffende persoon vond mij bovendien 'kortzichtig'. Een riskante mening. Zo ga je niet met om met een klant die bij 'jouw bedrijf' de vijfde auto op rij koopt. En dat heb ik Louwman laten weten.
Facit: de gang van zaken is niet zoals ik het in de afgelopen 18 jaar bij Louwman gewend was. Het lag niet aan de verkoper, en ook de eerste monteur die ik sprak, ken ik als een betrouwbare vent. Ik kan maar één ding verzinnen, en dat is uiteraard speculatief.
Zou het personeelsgebrek kunnen zijn, zoals in zoveel sectoren? Te veel haast bij de eerste aflevering, vanwege drukte? Een afspraak voor herstel pas na - in eerste instantie - 6 tot 8 weken? Een nieuw personeelslid dat volstrekt 'out of synch' lijkt te zijn met de vrijwel altijd vlekkeloze houding van het bedrijf en zijn personeel?
Inmiddels rijdt de IS250 zoals ik het had verwacht en men heeft uiteindelijk zijn best gedaan om de toezeggingen na te komen.
Het verbruik is tot op heden 6.7/100 ofwel 1 op 15 en dat is prima. De motor draait prachtig. Het geluidsniveau zit omstreeks de 60 dB bij 100 km/h. De Yokohama Blu-earth banden helpen daar aan mee. De auto remt nu mooi strak en de trillingen zijn weg. Het is een comfortabel geheel. Dit neemt niet weg dat de wegligging strak is. Je kunt er heel hard mee door de bocht als je wilt. Wat je niet moet doen is met deze auto de stad ingaan. Dan gaat het verbruik naar 1 op 10. Heel veel andere plus- en minpunten heb ik in het verleden gedetailleerd aangegeven bij mijn vorige IS250, zie aldaar. Ik gaf die auto als eindcijfer een 9.
255000
- 255.000 km
Ik heb met de auto in pakweg 4 maanden circa 8000 km gereden. In de afgelopen weken ben ik heen en weer geweest naar Oostenrijk. 2 keer ongeveer 1000 km. Dat heeft de auto goedgedaan. Ik kan het horen.
Mijn vermoeden is dat de auto door de vorige eigenaar vooral is ingezet voor korte ritten. Het risico is dan dat de motor nooit goed warm wordt en dat er afzetting is van kool in de cylinders. Bij het starten van de motor hoorde ik de eerste maanden wat genagel dat leek op het geluid van een dieselmotor. De compressieverhouding van de motor is al heel hoog en met koolafzettingen wordt die nog hoger. Maar na de 2 x 1000 km klinkt de motor na het starten een stuk zachter.
Hoe gingen dan die lange ritten? Min of meer: hele dag doorrijden, 1 keer een pauze van een kwartier en verder niks. En dan kom je aardig aan, niet al te moe. Dat is een kwaliteit van deze auto. Hij is comfortabel.
Op de terugweg van Oostenrijk naar Groningen heb ik een paar keer 200-220 kmh aangeraakt. Dat ging goed. Duitsland lijkt totaal in onderhoud te zijn. Bij elke brug of viaduct moet je terug naar 60, lijkt het wel. Daartussen kun je gas geven en aan het eind van de dag kom je gemiddeld uit op 100 per uur. Het verbruik zit 'm dan op ongeveer 1 op 13. Dat is prima.
Bandenperikelen.
- 258.000 km
Nadat de chinese banden waren vervangen door goede banden werd het tijd voor winterbanden plus bijbehorende velgen. Louwman had een set originele velgen liggen waar ik even naar heb gekeken. Deze waren helaas nogal beschadigd, zodat er in overleg werd gekozen voor velgen van het merk 'Dezent' met goede winterbanden van Goodyear. Offerte gemaakt, klaar. Half november.
Enkele weken later was 't spul gereed. Mooi. Zet ze er maar onder. Dat kon, ergens in januari 2023. Pardon, jongens? Ja. Eerder geen tijd.
Dat geloof je toch niet? Ze verkopen je voor pakweg 1600 euro een set winterwielen en die kunnen er niet onder worden gezet? Okay, ik kom er aan en gooi maar in de auto. Afspraak bij de Kwikfit. Ik kan ze er ook zelf onder zetten, geen probleem.
Kom ik bij Louwman, beetje mopperen en dan blijkt er toch nog een momentje te zijn op korte termijn. Mooi.
Wielen er onder. Volgende dag stuurt de auto vreemd. 35 km verderop, op mijn werk hoor ik van mijn assistente dat de rechter voorband leeg is. De pechhulp van Lexus komt langs en zet de thuiskomer er op. Ik naar de garage en leg het lege wiel voor de balie. Ik denk dat ik 35 km heb gereden met een nagenoeg lege band.
Belt men de volgende dag. Band zogenaamd nog in prima staat en kan weer op de velg. Ik pruttel een beetje maar men verzekert mij van een veilige band. Ik haal de auto op en dan blijkt er toch een nieuwe band omgelegd te zijn. Als dat niet was gebeurd was ik linea recta naar een bandenfirma gereden. Men voelde kennelijk aan dat het verstandig was geen risico te lopen op een klapband.
Even praten met mijn verkoper. Louwman Groningen heeft te maken met personeelstekort. Nieuwe jonge gasten, afkomstig van o.a. Noorderpoort-autotechniek stellen hele hoge eisen en hebben geen idee wat er zich afspeelt onder de motorkap van de auto's die ze verkopen.
Daarnaast: Toyota verkoopt veel nieuwe auto's zoals de Yaris Cross. Daar hebben ze het druk mee. Ik zou zeggen: wees zuinig op je vaste klanten en zorg goed voor die vloot. Anders gaan je klanten bij je weg.
Het is op deze site mogelijk sterren te geven voor 'comfort', 'prestaties', 'betrouwbaarheid' en 'gebruikskosten'. Het is mijn voorstel dat daar een item aan toegevoegd wordt: 'kwaliteit dealer'.
Die was voor mij in de afgelopen 17 jaar 5 sterren en bevindt zich nu op een krappe 3 sterren. Net voldoende om niet te kiezen voor een ander merk. De uitleg is: een auto kan af fabriek heel goed zijn, maar is na de aanschaf afhankelijk van de kwaliteit van de dealer.
Enquete en gesprek met de dealer
- 270.000 km
Vandaag was ik voor de APK bij de dealer. En tevens had ik een gesprek met een medewerker. Lexus had kortgeleden een enquete, die ik naar waarheid had ingevuld. En met heel wat commentaar, met name op de kwaliteit van de geleverde service.
Naar aanleiding daarvan vandaag een gesprek met een medewerker. Hij werkt 38 jaar bij de vestiging en ik heb in de afgelopen bijna 20 jaar regelmatig met hem te maken gehad. Hij nam de tijd en heeft alles, wat ik met deze auto heb meegemaakt, met me doorgenomen. Hij schrok er niet voor terug om ook te praten over vertrouwen en intenties.
Hij herkende mijn uitstekende ervaringen met de vorige 4 auto's, en ook de frustratie met de huidige auto. Hij was zo eerlijk om te vertellen dat er in de organisatie de laatste tijd problemen waren en dat men zelf ook ontevreden was, dat het kwaliteitsniveau wat men wenste, niet werd gehaald. Ik had al de indruk dat e.e.a. na de overname van ADG beter verliep en hij heeft een aantal zaken toegelicht.
Kort en goed: een gesprek waar ik hard aan toe was, en zeer op prijs stelde. Over enige tijd gaan we in alle rust kijken naar de punten aan mijn auto, die er nu nog zijn.
Al pratend merkte ik aan mezelf dat deze Lexus IS250 de auto is die bij me past, en dat ik er wat voor over heb om het voertuig in goede staat te krijgen, en er mee door te gaan. Ik heb er vertrouwen in dat dat gaat lukken.
En zo blijkt dat niet alleen de 'harde' aspekten van een auto er toe doen, maar ook de - lange - relatie met een dealer, en het vertrouwen over en weer.
Remproblemen opgelost
- 276.000 km
De auto is in juni enkele weken bij de dealer geweest. De remproblemen zijn opgelost. Het was weliswaar poging nummer 5 maar nu is het in orde. De remmen zijn goed te doseren. Een heel enkel piepje vind ik geen probleem.
In de ervaring van 27-6 had ik al aangegeven waar het probleem van de organisatie kennelijk zat. Men heeft nu zijn best gedaan en ik ben nu tevreden. Het feit dat ik een jaar heb volgehouden om de auto in orde te krijgen vertelt me dat ik dit model gewoon graag wil houden.
Afgezien van de remmerij waren er geen andere problemen meer. Ik zou het leuk vinden als ik nog een enkel kraakgeluidje kan oplosssen. Dat is het. Motor, aandrijving, wegligging en dergelijke zijn goed.
Grote beurt
- 278.000 km
Deze auto heeft elke 90.000 een grote beurt. Wat er precies gebeurt weet ik niet maar uit de nota blijkt dat olie en filter zijn vervangen, de remvloeistof, waarschijnlijk de differentieelolie (80w90), 6 bougies en het interieurfilter. Verder is waarschijnlijk de hele auto nagezien.
Het enige dat verder nodig was bleek het vervangen van de ruitenwisserbladen te zijn.
Direkt aansluitend heb ik een reis gemaakt van ruim 2000 km waarbij alles goed werkte. 2 bijzonderheden:
- er zitten wat rommelige geluiden in het onderstel bij rijden over slechte wegen. Mijn vermoeden is dat dat komt door versleten rubbers.
- er zitten ook wat rammeltjes in het interieur.
Het stoort me wel een beetje. De auto rijdt niet minder om.
Een mooie kans om het verbruik na te zien in een lange dagetappe. Dat blijkt 1:13 te zijn op de snelweg bij 110-120 kmh. Ik vind het in orde. Bij 100 kmh zoals in Nederland wordt het 1:14.
Rammels
- 278.000 km
Warempel. Soms moet je even iets doen waar je weinig van verwacht.
Voorin onder de motorkap ALLE plastic afdekplaatjes - dat zijn er wel een paar - die verder geen functie hebben, verwijderd.
In de kofferruimte hetzelfde gedaan. Reservewiel en krik laten zitten.
95% van de rammels en het gerommel is weg.
Nu nog een trilling oplossen in het dashboard en in de linker deur. Plus de rechter deur laten stellen. Die hangt een beetje.
Stukken beter!
300,000
- 300.000 km
Vandaag deze kilometerstand overschreden. De auto doet het goed.
Recent een rit van ruim 4000 km gemaakt, in een week. Dat ging goed. De topsnelheid werd gehaald (225) en de auto blijft daarbij goed in het spoor. De remmen doen het ook goed.
Tijdens deze lange rit werd soms een gemiddelde gehaald van 1:15, gemeten aan de pomp. Dat lukt met 105 op de snelweg.
Dus het gaat goed. De rammels zijn er nog steeds. Geen tijd gehad om er naar te kijken.
Ik ben tevreden met deze auto. Comfortabel, stil, mooi, zuinig, snel zat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.