Lexus IS 200 SportCross Business (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 200 SportCross Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 108.316 km |
KM-stand laatst | 113.800 km |
Unieke auto
- 113.800 km
Na 15 jaar een meer dan tevreden Honda rijder te zijn geweest (zie mijn review over de Honda HR-V 1.6i 2WD uit 2000) was het tijd voor wat anders. Omdat mijn ouweheer al enkele jaren een Lexus IS 200 reed en ik zo nu en dan een ritje kon maken in zijn auto waren die ritjes pure kermis attracties. Dat mijn volgende auto dus een Lexus zou worden was wel duidelijk.
Na maanden zoeken waren er 3 modellen waar ik mijn aandacht op vestigde. De Lexus IS 200/300 Sportcross en de Lexus IS 250. Als eerste viel toch de IS 250 af. Niet om het financiële plaatje maar om 2 andere redenen; 1) Hij was er niet in station versie. 2) Ik vond het uiterlijk een stuk minder spannend dat de eerste IS serie. Met name de kont. De 'rauwheid' miste gewoon t.o.v. de eerste IS serie.
Bleef over de IS 200 Sportcross en de IS 300 Sportcross. Beiden auto's die je weinig ziet en ook weinig kunt vinden als occasion.
Uiteindelijk viel ook de IS 300 af omdat het benzineverbruik toch wel hoog ligt (1 op 7) en ik het liefst een pure schakelbak onder m'n kont heb.
Nu ik mijn aandacht kon vestigen op een IS 200 Sportcross waren mijn minimale eisen: origineel NL kenteken, schadevrij, alle beurten gehad bij een Lexus dealer, niet meer dan een ton gereden. Goed onderhouden en 100% in originele staat. Na 6 weken zoeken kwam er eindelijk een model te koop met 108.000 op de teller die verder aan alles voldeed. De koop was rond.
Ik ben een zeer kritische rijder. Ik hoor en zie alles. Irriteer me ook snel aan kleine dingen. Dus ik was nieuwsgierig hoe het met Lexus zou gaan. (Honda was overigens altijd smetteloos)
Als eerste viel mij het koetswerk op. Alles was pure degelijkheid. De deuren zijn kluizen, de afwerking is erg goed met kwaliteitsmaterialen. Overal is over nagedacht. Voorbeeld: een demontabele (los vervangbare) strip over de breedte van de auto zodat je geen deuken in de deuren krijgt. Dit was wel even andere koek dan al die Honda's die ik reed. Cijfer: 9
Toen de wegligging. Die is absurd. Absurd goed. Alles wat men zegt over de wegligging van de IS serie klopt...het is pure adrenaline wat je voelt als je rijdt. Ik rijd (ook nu nog) het liefst met de radio uit zodat ik kan genieten van het rijden. De auto voelt snel aan maar is het niet echt. Dit komt echter weer door die heerlijke 6 cilinder die je het gevoel geeft van absolute macht over het asfalt. Kortom: hij loopt als een naaimachine met de wegligging van een kart. Cijfer: 10
Motor: weinig over te zeggen. De 6 cilinder is een droom voor iedere autofreak. Hij loopt schitterend en is heerlijk direct. Schakelen is ook een feest; extreem direct. Ook onder de motorkap is het feest. Het ziet er super uit. Cijfer: 10
Ruimte: Ik wilde een ruime wagen en deze station voldoet daar redelijk aan. Het nadeel bij zowel de 200/300 en latere 220/250 serie is de ruimte achterin. Als je zelf bijna 1.90 bent is de ruimte achterin gewoon nihil. Daarom ben ik ook erg content met de grote kofferbak die overigens (ook weer) schitterend is afgewerkt. Geen thuiskomer maar een 5e wiel. De kofferbak is in hoogte verstelbaar. Cijfer: 7
Gebruik: In- en uitstappen vereist soms wel (met mijn lengte) enige handigheid. De auto ligt vrij laag. Knoppen zijn logisch ingedeeld. Nadeel zijn de auto-functies bij gebruik van de Climate Control; ze springen automatisch in bepaalde standen als je de CC in een bepaalde stand zet. Lichtelijk irritant en onnodig want je wilt dat ding zelf bedienen. Stoelen zitten erg goed en stevig. De stoffen bekleding was als nieuw. Overal lampjes (asbak, dashboardkastje, deuren, kofferbak etc). Cijfer: 8
Verbruik: Ik haal constant 1 op 10,3. Of ik nu bergpassen neem of continue 170 rijd op de snelweg; hij verbruikt altijd evenveel. Ik vind voor een auto met een 2 liter blok, 6 cilinders en ruim 1.400 kg ruim 1 op 10 meer dan netjes. Cijfer: 9
Uiterlijk: Je ziet deze auto zelden tot nooit. Daar komt bij dat hij een zeer stoer uiterlijk heeft zowel front als kont. Ik mis dat helaas bij de 2e IS generatie (uiteraard persoonlijke mening). Vanwege de exclusiviteit en unieke ontwerp t.o.v. andere stations geef ik als cijfer een 9.
Degelijkheid: En hier kom ik toch op een punt wat ik verder nergens lees. De auto is perfect, echter...bij drempels hoor ik een kraak onder de motorkap. Nadat de draagarm rubbers zijn vervangen is het geluid nog steeds aanwezig (met name bij kouder weer). Na diverse Lexus filialen te hebben gebeld bleek wel dat dit een typisch IS 200 probleem schijnt te zijn..... Het probleem is is dat het aan veel dingen kan liggen. Dus voor je het weet kan het een kostbare aangelegenheid worden.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik mij (nogmaals) irriteer aan de kleinste geluiden; mijn vrouw hoort de geluiden niet eens maar ik wel en stoor mij er aan.
Ik hoop in de komende maanden deze kraak voorgoed te herstellen. Pas dan krijgt de auto een 10. Voor nu houd ik het op een 8.
Ik kan nog wel uren doortypen maar rijden is een feest met een Lexus IS serie! Kopen!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.