Lexus IS 200 Sport (1999) #3

autoreview

Lexus IS
Lexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus IS - interieurLexus IS - interieur

Signalement

UitvoeringIS 200 Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf148.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het wachten op een IS250 duurt lang. En dan heb ik nog een zilvergrijze genomen, want de witte (parelmoer eigenlijk) was voorlopig helemaal niet in zicht (en mijn vrouw vond dat trouwens een twijfelachtige kleur). Dus OK, (saai) zilvergrijs dan maar.

Eind augustus mijn Honda Accord diesel moeten inleveren. Over een technisch perfecte auto gesproken! Behalve een (opgelost) probleem met de sporing in het begin is het enige dat ooit kapotging de aansteker. Verder is er nog geen lamp vervangen. Geen klachten dus.

Maar goed, nu tijdelijk een IS 200, zwart. Ondanks de leeftijd, de auto is ruim 8 jaar oud, is de carroserie nog superstrak, evenals het interieur en het onderstel. Mist wel een beetje grip achter, vooral op nat wegdek. De motor is gezond, maar erg lawaaiig. Zeker omdat de machine met een kort gespatieerde zesbak graag veel toeren maakt. Heeft dit ding soms een sportuitlaat? Had ik eigenlijk niet verwacht na de rust en stilte van een IS 250. De hoge toerentallen en het bijbehorende geluid werken erg vermoeiend na een tijdje. Wel is de motor erg soepel, pakt ook bij lage toeren in een hoge versnelling gemakkelijk op. Haast moet je dan niet hebben, want onder de 3500 - 4000 toeren is er niemand thuis.

Andere mogelijke oorzaak van het geluidsniveau is mogelijk de transmissie. Die is verschrikkelijk mishandeld door een eerdere bestuurder. Je zou haast denken dat ’ie constant met z’n voet op de koppeling heeft gereden. Koppeling slipt en grijpt erg vaag en schokkerig aan. Synchro van de bak lijkt versleten en af en toe klinken er behoorlijke dreunen in de aandrijflijn (bij op- of terugschakelen). Schakelen moet echt met zijden handschoentjes wil je de medepassagiers niet de indruk geven dat je echt niet kan rijden.

Andere reviews die ik las kloppen. Erg snel is deze auto niet. Ondanks het indrukwekkende gebrul van de motor gaat het niet echt hard, zeker niet sneller dan mijn Honda. Die, maar in feite elke goede TDI rijdt je er gegarandeerd af. Wel stuurt de wagen erg scherp, en ondanks het sportieve onderstel is ’ie behoorlijk comfortabel. Tikkeltje korte stoelen, dat wel. Een fijne kar om in te rijden, apart ook. In mijn geval gooit de versnellingsbak wat roet in het eten, maar ik twijfel er niet aan dat dat normaal gesproken anders is.

Ik hoop niet heel lang meer met deze IS 200 te rijden, maar zal zeker een review schrijven van de IS 250 AUT die ik binnenkort ga krijgen. Kijk er al naar uit, de proefrit smaakte naar meer.

PROBLEMEN

geen, behalve de bak, maar die heeft vlgs. mij een kleine revisie nodig.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.