Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lexus
  • IS

Lexus IS 200 Business (2004)

autoreview

8
Lexus IS 200 Business (2004)
Lexus IS 200 Business (2004)Lexus IS 200 Business (2004)Lexus IS 200 Business (2004)Lexus IS 200 Business (2004)Lexus IS 200 Business (2004)Lexus IS 200 Business (2004)Lexus IS 200 Business (2004)
Previarijder
  • Previarijder12
  • Gebruikersreview
25 november 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIS 200 Business
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 24 november 2007

De IS200 is nu bijna een jaar bij ons in gebruik als tweede auto. Wij vinden de vorige IS een opvallende auto, die veel meer de aandacht trekt dan de zoveelste A4 of 3. Even getwijfeld over een gebruikte Avensis als ’gezond verstand-alternatief’, maar de emotie gaf toch de doorslag. De ouderdom van het ontwerp valt van binnen wat meer op, dat ligt ook een beetje aan de stoffen bekleding. Geen leer in onze Business helaas. Aan alles zie je dat je in een iets ouder model Toyota rijdt, ervaren Toyota-rijders herkennen ieder knopje en hendeltje. Niks mis mee overigens. De wagen werd keurig afgeleverd, een terloopse opmerking na de proefrit over de staat van de banden en velgen (wat krassen) was genoeg om vier nagelnieuwe lichtmetalen exemplaren met nieuwe banden te krijgen.

Gebruikt is er heel weinig mis met de prijs-kwaliteit verhouding van de IS200. Bij de dealer staan ze voor heel nette prijzen (zeker vergeleken met de genoemde concurrentie), maar dan krijg je er wel drie jaar Lexus Premium Warranty op en krijg je de Red Carpet Service. Kom daar maar eens om bij andere merken.

De kleine Lexus geeft je als rijder een bijzonder solide en sportief gevoel. Hoewel de 6-cilinder naar moderne maatstaven niet heel sterk is voel je daar weinig van. De zeldzame 3-liter uitvoering heeft nog wat meer bite, maar dat is echt niet nodig. De auto nodigt ook zo al voortdurend uit om het gas nog een beetje verder in te trappen. Vooral snel bochtenwerk en stevig doorrijden op de binnenweg is een genot. Inhalen is iedere keer weer een feest. Maar ja, meestal rijdt mijn vrouw met de Lexus, met kinderen aan boord, en die doet het dan wat rustiger aan.

Uit financieel oogpunt is het overigens wel verstandig om rustig aan te doen. Als je volop gebruik maakt van de potentie van de motor sta je wel heel snel de 70 litertank bij te vullen. Doorlopend snel/sportief rijdend, of met veel stadsverkeer (en een paar gewonnen stoplichtsprintjes) is het geen enkele kunst om onder de 1 op 8 uit te komen. Op de snelweg doorzoevend met legale snelheden is 1 op 10 tot 11 te halen, maar zoals gezegd valt dat niet mee met zo’n wagen.

Qua interieurruimte valt het ons reuze mee, voor zo’n compacte sedan zitten kinderen ook achterin prima. Door de lage zit is er genoeg hoofdruimte. Ook de bagageruimte is goed te doen.

Al met al een onderschatte ’premium’ auto, waaraan je veel rijplezier hebt en die ook nog opvalt op het parkeerdek bij kantoor.

GEEN PROBLEMEN

  • 24 november 2007

Problemen zijn er nog niet geweest. Alleen wat geks met een achterlicht. Het waarschuwingslampje gaf een defect licht aan, maar de dealer loste dit op met een flinke klap. Dit blijkt een bekend punt.

Update

  • 71.000 km
  • 2 februari 2009

We rijden al weer een tijdje rond met de IS200, en eigenlijk is er niets te melden. Geen enkel probleem, we hebben de drie jaar Premium Warranty nog nergens voor nodig gehad. De jaarlijkse onderhoudsbeurt en eerste APK viel ook erg mee, voor 260 euro waren we klaar. Alleen de reguliere dingetjes volgens het boekje, en het bijstellen van de koplampen.
Nog wel grappig om te melden: mijn vrouw had een contactsleutel gesloopt, in een poging door het stuurslot heen te draaien. Het plastic deel van de sleutel was gebroken. Dus maar een nieuwe sleutel bestellen (á 200 euro), maar dat vond de dealer (Lexus Amsterdam) onzin. Met een soldeerbout zijn ze ruim een uur bezig geweest om het plastic weer voorzichtig vast te smelten. Service!

Weer een jaar zonder opmerkingen

  • 86.000 km
  • 25 oktober 2010

Inmiddels is de IS alweer zes jaar oud, een leeftijd waarbij je bij een onderhoudsbeurt toch weer afvraagt wat er gaat komen. Maar weer niks. Iets meer dan 300 euro voor een jaarlijkse beurt, incl. het vervangen van ruitenwisserbladen. Ik hoor genoeg verhalen over veel hogere rekeningen. Ok, het verbruik blijft met gemiddeld 1:8 tot 1:9 stevig, maar de totale autokosten vallen bij elkaar toch alleszins mee. De wagen ziet er nog uit om door een ringetje te halen, en levert nog steeds positieve reacties op. De (gratis) vervangende IS250 bracht ons wel weer aan het twijfelen over inruil.

Eerste kosten..

  • 95.000 km
  • 13 november 2011

Na zeven jaar, en bijna 100.000 km ga je toch eens wat kosten verwachten. Tot op heden steeds alleen de reguliere kosten van de onderhoudsbeurten (rond de 300 euro per jaar). Nu moesten er toch echt nieuwe banden op, en nieuwe schijfremmen voor. Bij elkaar 900 euro. De eerste kosten in jaren.

Inmiddels valt op dat het comfort wel wat minder is, vergeleken met veel nieuwere auto's. Ondanks de 16" velgen voel je ieder rimpeltje in de weg, en de stoelen geven dat direct door. Maar goed, voor ons gebruik als tweede auto is dat nog goed te doen. Alleen het verbruik is echt niet meer van deze tijd. Neemt niet weg dat het een lekkere auto blijft, met lage kosten zolang je niet al te sportief rijdt.

Probleemloos

  • 105.000 km
  • 18 september 2012

Weer een jaar verder, en zonder bijzondere kosten door de jaarlijkse onderhoudsbeurt en APK gekomen. Totale onderhoudskosten in een jaar bij de dealer: 292 euro. Prima.

De distributieriem...

  • 112.000 km
  • 7 mei 2014

Niet veel te melden na weer een jaar. Dat is ook niet zo gek natuurlijk, met maar weinig kilometers als tweede auto. Maar ja, wel een distributieriem te vervangen en dat is dan toch een flinke uitgave. Toch maar laten doen. Alleen niet bij de dealer, een andere merkdealer klaarde het klusje voor de helft van de offerte van de Lexus-dealer (900 euro). Een originele Toyota distributie-set voor de Lexus kost maar 153 euro ex, dus waarom dit bij de dealer zo duur moet zijn is mij een raadsel. Hoe dan ook, de IS blijft lekker rijden en ziet er nog prima uit, dus we gaan er gewoon mee door.

Keurig

  • 117.000 km
  • 1 november 2014

Sinds we een snel woon-werk OV-alternatief hebben staat de Lexus grotendeels stil in de garage. Toch af en toe handig voor als mama-taxi richting sportvelden of de boodschappen, dus houden we hem maar aan. Na 10 jaar vallen de kosten erg mee, en het relatief hoge verbruik boeit ook niet met zo weinig kilometers.

Net weer een klein beurtje en APK, en een compliment van de dealer over de keurige tijdloze staat van de wagen. Eén APK-puntje: een kapot lampje bij de kentekenplaat.

Mag niet meer weg!

  • 135.000 km
  • 5 maart 2019

Aan de km-stand zie je al dat we de Lexus maar heel weinig gebruiken. Echt voor erbij, af en toe erg handig maar natuurlijk pure luxe. Extra kosten hebben we er niet aan, het beestje krijgt jaarlijks een standaard beurt bij de dealer en dat is het wel. Er zijn alleen twee aandachtspunten, helaas bekend bij Lexussen uit deze periode: de velgen hebben altijd last van corrosie, en er begint een randje roest bij de achterspatborden (tussen het plaatwerk) en bij de dorpel. Allebei maar een keertje aanpakken. Onze oudste zoon ziet zichzelf nog jaren in de IS rijden, dus hij mag niet weg.

Eventjes pijn

  • 152.000 km
  • 22 oktober 2021

Flink wat kosten tegelijk voor het oude beestje. Objectief misschien niet het meest verstandig, maar ja, hij mag niet weg... De distributieriem en waterpomp vervangen, de klepdeksel pakking vervangen, auw. Ook een nieuwe set Michelins (Cross Climate 2 dit keer, topband maar wel prijzig - let op de acties bij de bandenboer!). En toen we toch bezig waren ook meteen maar de roestende wielkasten en de velgen laten herstellen. Alles bij elkaar een heel stevige uitgave voor deze steeds bijzonder wordende youngtimer, maar hij is wel weer helemaal in top-staat. En nu er ook twee kinderen in rondrijden willen we natuurlijk geen enkel risico lopen. We maken geen wereldreis met de Lexus, dus het hoge verbruik overleven we ook wel weer. En er staat een Model 3 naast als daily driver, dat is pas goedkoop rijden.

  • Rijd je zelf met een Lexus IS? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lexus IS
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus IS specificaties
  • Lexus IS occasions
  • Lexus IS video's
Advies en informatie
  • Lexus IS tests
  • Lexus IS gebruikersreviews
  • Lexus IS index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer
 

Lexus IS reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 Executive (2004)

    Lexus IS 200 Executive (2004)

    7
    • 27 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 (1999)

    Lexus IS 200 (1999)

    4
    • 16 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 Executive (2003)

    Lexus IS 200 Executive (2003)

    4
    • 5 april 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 (2000)

    Lexus IS 200 (2000)

    2
    • 31 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 Business (2004)

    Lexus IS 200 Business (2004)

    4
    • 5 april 2019
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 (1999)

    Lexus IS 200 (1999)

    4
    • 23 december 2018
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 200 Executive (2000)

    Lexus IS 200 Executive (2000)

    6
    • 1 februari 2016
meer reviews
Lexus IS 200 Compressor (1999) - Op de Rollenbank

Lexus IS 200 Compressor (1999) - Op de Rollenbank

43

Geen schande als de Lexus IS 200 Compressor niet direct een belletje doet rinkelen, want het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 220d Business (2007)

    Lexus IS 220d Business (2007)

    2
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Executive (2006)

    Lexus IS 250 Executive (2006)

    5
    • 14 januari 2022
  • Lexus IS F - Op de Rollenbank

    Lexus IS F - Op de Rollenbank

    94
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    12
    • 23 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business (2006)

    Lexus IS 250 Business (2006)

    9
    • 2 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    4
    • 7 augustus 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    32
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    31
    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    1
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 220d Business (2007)

    Lexus IS 220d Business (2007)

    2
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus ES 300h President Line (2020)

    Lexus ES 300h President Line (2020)

    7
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen in Europa'

    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen...

    71
    • 2 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    2
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden