Lexus GS 430 Executive (2002) #2

autoreview

Lexus GS 430 Executive (2002)
Lexus GS 430 Executive (2002)Lexus GS 430 Executive (2002)Lexus GS 430 Executive (2002)Lexus GS 430 Executive (2002)Lexus GS 430 Executive (2002)Lexus GS 430 Executive (2002)Lexus GS 430 Executive (2002)Lexus GS 430 Executive (2002)

Signalement

UitvoeringGS 430 Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf272.800 km
KM-stand laatst420.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een lexus of geen lexus (op LPG)

  • 342.000 km

Begin april 2017 heb deze auto aangeschaft. Met een km stand van 272.000.

Mijn vorige auto waren Citroen XM's en dat is mijn norm, qua comfort, kosten en (on)betrouwbaarheid.
De Lexus moet mijn nieuwe standaard worden of inmiddels al zijn.

Waarom deze Lexus?
Het was na de XM of downsizen of nog een keer proberen als een vorst te rijden. Maar dan wel zonder de verplichte garagebezoeken elke
twee maanden.
Ik was me al een klein jaar aan het orienteren op een Lexus GS en zag de advertentie voor dit exemplaar staan op marktplaats.
1 proefrit van een kwartier en ik was verkocht.
Ook vond ik de advertentie en de verkoper sympathiek. Dat weeg ik mee tegenwoordig. Naast de voor lexus-begrippen schappelijke verkoopprijs (6000 euro).

Een lexus op gas
Naast de V8 was de prins LPG G3 installatie de "unique selling point". Ik reed tot de aanschaf van deze auto altijd diesel.
De eerste tank gaf me een gemiddelde van 1 op 7,5 en hier heb ik aan moeten wennen. Ik bijna last van wat bij elektrische auto's range-anxiety wordt genoemd ware het niet dat ik nog een 75 liter tank benzine achter de hand heb...

Inmiddels weet ik de weg naar de LPG pomp te vinden. LPG tanken kan alleen bij bemande tankstations die op het moment van tanken daadwerkelijk bemand moeten zijn.
Dat is iets wat je dan al doende leert.
Sommige tankstations op de snelweg stunten met de LPG prijs en gecombineerd dat die vaak 24/7 open zijn maakt dat ik na 20 jaar afwezigheid weer de pompstations op de snelweg op zoek.
Mijn range-anxiety is daarom bijna verdwenen.
Wat ook helpt is dat de gasprijs bijna een derde is van de benzine prijs.
Wel is het zo dat ik nu 2 keer per week moet tanken ipv 1 keer in de 2 weken....

Verder loopt de motor als een juweel op gas. Vrijwel geen verschil merkbaar met benzine. En 1 op 8 als ik normaal doe en 1 op 7 als ik belachelijk doe.
En belachelijk doen met deze auto kan echt wel. Zaak om de toeren boven de 3000 omwentelingen te houden.
Wat nog niet zo makkelijk is met deze op lage toeren afstelde V8: stationair door de stad heen toeren is de norm.

Tijdens het beslissing proces om deze auto aan te schaffen, heb ik me behoorlijk druk gemaakt (zie ook: kopen van een particulier) over het feit dat toen al 90.000 km op gas reed. Want hoe weet ik of de auto niet kapot gaat van de LPG?
Zoeken op internet bood geen soelaas. Het internet staat vol met meningen over auto's op gas. Bovendien praat iedereen elkaar na.
Feiten echter zijn nauwelijks te vinden.
Of het moet zijn dat Toyota ontraad haar auto's op gas te laten rijden, uitgezonderd enkele bij naam genoemde typen.
Ik heb de gok gewaagd dat deze auto goed blijft qua motor en automaat. Een gok want als het kapot gaat, is de auto feitelijk total-loss (zie ook: kopen van een particulier)

Voor wat betreft de (vergelijkende) brandstof kosten:
Reken met LPG (ruwweg) op een halvering van de benzine kosten. Deze auto rijdt gemiddeld 1 op 10 op benzine (inderdaad belachelijk zuinig voor dit type auto) en met gas dan 1 op 20. Of 1 op 15 vergeleken met diesel.
Mijn vorige twee XM's reden 1 op 15 op diesel. Mijn huidige brandstofkosten zijn dus ongeveer hetzelfde gebleven.
Dat was ook de bedoeling hoor maar wel een beetje een gok toen ik deze auto kocht. Maar het moet gezegd worden, deze v8 is werkelijk een juweel op dit gebied.

Hieronder stond nog een verhaaltje over het LPG klepsmeersysteem. Dat systeem heeft deze auto ook maar de rest heb ik voor de leesbaarheid weggehaald.

kopen van een particulier

  • 342.000 km

naast de range-anxiety had ik vlak voor en korte tijd na de aankoopvrij veel stress van het feit dat deze auto wel of niet goed zou kunnen zijn in verband met de leeftijd, kilometerstand, de (onbekendheid met de) gas installatie en de onbekendheid met dit model in het algemeen.
Achteraf gezien had ik vanwege deze stress deze auto niet van een particulier moeten kopen maar ik beschouwde op dat moment deze auto als een buitenkans. Ik denk dat ik de volgende keer een auto koop bij een garage die ik vertrouw / waar ik gedurende langere tijd een band mee heb opgebouwd. Kost meer geld natuurlijk maar de stress koop ik daar mee wel af.
De stress was gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet terecht: zie onderhoud en kosten.

Wat is er goed aan de Lexus

  • 342.000 km

Bij deze auto staat het comfort op zeldzame hoogte.
Een zijdezacht lopende motor, een vrijwel onmerkbaar schakelende automaat, een fluisterstil rijgedrag. Het is ongekend. Nog een klasse beter dan toen mijn XM nog goed was. En dat na inmiddels 350.000 km.
Bovendien is de rijervaring tot de 100 km /uur totaal anders. Wat logisch is bij een benzine-automaat. Maar toch.
De aandrijflijn wordt overal bejubeld en dat is terecht. De v8 heeft power zat maar wordt toch voornamelijk als comfort verhoging ingezet --> dat is de toegevoegde waarde.
Ook vind ik de stoelen beter zitten dan in de XM's. En ik dacht dat dat niet kon. Maar op lange ritten merk ik veel verschil.
Ook is de gewichtsverdeling in orde. De Xm's waren wat obees met die 2,5 liter turbodiesel voorin. Deze auto is veel beter uitgelanceerd. Wat zich vertaald in een licht aanvoelende auto die verbazingwekkend (bizar) hard door de bocht kan. Zonder piepende banden. Voor wat betreft de "high performance" zie: wat is er niet goed aan de lexus.
Het is een lexus dus geen roest, de auto zit uitstekend in de lak, alle elektronica werkt naar behoren en ik verwacht dat de motor en de automaat even lang meegaan als de rest van de auto.
En ook niet onbelangrijk: dat de aandrijflijn gedurende de rest van zijn leven net zo smeuïg blijft als nu het geval is.
Deze auto is gemaakt om in alle stijl, rust en comfort te cruisen. Dat is ook de reden waarom ik deze auto heb gekocht.

Wat is er niet goed aan deze lexus

  • 342.000 km

Vooropgesteld. Ik verwacht een super auto en ik leg op alle vlakken de lat heel hoog. De auto is niet superieur op alle vlakken:

vermogen
Volgens de specs moet er een kleine 300 pk in zitten. Vooruit met de lpg installatie en de koppelomvormer ongeveer 270 pk maar dat merk ik niet echt. De auto is vlot maar van 270 trappelende paardjes verwacht ik eigenlijk meer. Het ongemak
zit met name tussen de 2000 en 3000 toeren. Het toerengebied waar ik altijd in rijd, 2500 toeren bij 120 km/u. Ik mis daar koppel. De auto is snel zat maar niet wat ik verwacht van een dergelijke motor.
Ter illustratie: wanneer ik wil invoegen op de snelweg als ik 80 rijd, duw ik het gaspedaal in om te versnellen en dan gebeurt er niet genoeg. Ik trap nog dieper en nog steeds denk ik: waar blijft je nou. Dan maar plankgas, de auto schakelt twee versnellingen terug, gaat vervolgens toch als de brandweer en ik haal de tweede vrachtwagen links van mij alsnog ruimschoots in voordat de invoegstrook ophoudt. Het hele proces tot de brandweer kost twee seconden. Ik verzeker je: dat zijn hele lange seconden.

Ik merk wel dat door het goede onderhoud dat ik deze auto heb gegeven de afgelopen vier jaar ook het motor gedrag positief wordt beinvloed. Het slome gedrag is inmiddels verdwenen.

rechtuitstabiliteit / stuurgedrag
De grootste ergenis heb ik bij het sturen. Ik ben ontevreden over de rechtuit stabiliteit. Door de 17 inch velgen heeft de auto last van spoorvorming. Ik moet hierdoor vaak corrigeren en de stuur correcties gaan me te zwaar. Ik heb 15 jaar met 1 pink aan het stuur rondgereden (bij wijze van spreken dan) maar met deze auto moet ik het stuur goed vast houden en goed opletten dat ik rechtuit blijf rijden. Toen ik de auto net had, was het nog veel erger. Maar ik ben nog steeds niet tevreden.

Ik merk wel dat door het goede onderhoud dat ik deze auto heb gegeven de afgelopen vier jaar ook stuur gedrag positief wordt beinvloed. Ik merk nog steeds dat rechtuit rijden niet superieur is maar een andere chauffeur zal dat niet zo snel merken.

Zie ook onderhoud en kosten.
In een eerdere versie van deze review beschreef ik het onduidelijke sturen. Dat is inmiddels (oktober 2021) verdwenen door een volledige revisie van het onderstel. Toen ik de auto in april 2017 kocht, was het onderstel -achteraf gezien- ook al versleten.

achterwielaandrijving
Goed, daar kan de GS niks aan doen. Het hoort er bij. Maar ik vind het niks. Ik vind voortgetrokken worden veel prettiger rijden dan voortgeduwd worden. Dan maar wat minder hard door de bocht.

De auto is ruim 1700 kilo en heeft een automaat die niet meehelpt om de auto te remmen. Deze auto rolt uit als een tank. Wil ik anticiperend rijden -en dat wil ik want comfortverhogend en brandstof verbruik verlagend- dan moet ik én afstand houden tot het overig verkeer én goed opletten wanneer ik van het gas af moet; namelijk veel eerder dan met een andere auto. Goed opletten hoort niet bij comfortabel rijden: deze extreme uitrol eigenschap beschouw ik als comfort verlagend.

Onderhoud en kosten

  • 342.000 km

LPG
Het LPG bespaart me tussen de 150 en 200 euro per maand en daar heb ik de ruim 50 euro extra aan wegenbelasting dan al afgehaald.
Toch is deze auto is niet goedkoop om te rijden. Wegenbelasting van ruim 130 euro per maand (wel 15 euro minder dan mijn vorige diesels) en dure onderdelen als ze bij de dealer vandaan moeten komen en vergeet de 17 inch velgen
ook niet.

Valse start
In het begin heb ik ongeveer 3000 euro aan kosten gemaakt om onder andere de distributieriem te laten vervangen, het achteraf ingebouwde alarm van Franse makelij uit te bouwen (want vals alarm 's nachts past niet in het concept) en de voortrein te reviseren: draagarmen, stuurhuis en stuurbekrachtigingspomp.
Deze drie dingen had ik nog nooit kapot gehad bij mijn Citroen XM's. Ik wist niet dat er nog meer kapot kon gaan dan wat er kapot ging bij de Citroens.
En er was nog meer zoals een lek koelvloeistof reservoir, kleine lekkages in het koelsysteem en een door de vorige eigenaar niet gerepareerde climate control.
Dit lijkt een lange opsomming. Maar om uit te vinden wat waardoor bijvoorbeeld de lpg storingen en het waardeloos sturen vandaan kwamen, was ik nog veel meer tijd kwijt.

Dealer of geen dealer
Dit is een no-brainer. Ze zien me aankomen met een GS op LPG van nu 17 jaar oud met drie en een halve ton op de teller. De redcarpet treadment krijg ik dan niet maar ook niet een uurtarief van > 130 Euro per uur.
Deze auto is in Nederland een zeldzaamheid, wat betekent dat er weinig (of geen) tweedehands onderdelen te vinden zijn en ook specifieke kennis dun gezaaid is.
Ik ben inmiddels kind aan huis bij ik denk de enige Lexus specialist die Nederland rijk is. Zijn uurtarief is onvergelijkbaar met die van de dealer en hij heeft van alles en nog wat aan gebruikte onderdelen.
Ter illustratie: ik vond de motor niet mooi lopen maar ja, wanneer loopt een V8 niet mooi. Hij vond ook van niet en heeft de luchtmassameter vervangen. Een wereld van verschil: beter stationair lopen en geen rare resonantie meer bij de 2200 toeren. Dit zijn de reparaties die het verschil maken.

Onderhoud
Lexus maakt degelijke auto's, maar de leeftijd en de kilometerstand spelen deze auto parten. Dit in combinatie met mijn hoge eisen die ik aan de auto stel. Er is voortdurend iets dat niet goed is of gewoon kapot. Zwak is toch vooral de voortrein. Dat blijft een aandachtspunt.
Ik kan dan nu ook concluderen dat ik mijn in het begin gedefinieerde doel van geen verplichte garagebezoeken elke twee maanden niet heb gehaald.

Onderhoudskosten
Ik houd rekening met ongeveer 2000 euro aan onderhoud per jaar. Op dit moment denk ik dat ik daar boven zit en dat is dan en meer dan bij mijn Citroens en ook meer dan de bedoeling is. Elke keer denk ik: en nu blijft ie heel maar helaas, dat is me nog niet overkomen.

Samengevat eerste half jaar

  • 342.000 km

ik heb de auto ge-orven met een paar mankementen mede door gebrek aan en verkeerd onderhoud die flink afbreuk deden aan de kwaliteit van de auto.
Eerlijk is eerlijk. De prijs was er wel naar.
Nu is de auto bijna perfect: een heerlijke rij-machine. Om de auto zo goed te houden, moet ik vaker naar de garage dan gehoopt. Dat kost me voornamelijk veel tijd maar ook meer geld dan verwacht.

bijna vier jaar in bezit

  • 380.000 km

Ik heb de auto nog steeds.
Vanwege Corona heb ik in 2020 heb ik fors minder gereden. Ik denk minder dan de helft van mijn normale 30K+ kilometers.
Ik rijd deze auto particulier en krijg een gedeeltelijke woon-werk vergoeding. Ik moet de meeste kosten zelf betalen.
Ik merk daarom heel goed aan mijn portemonnee dat ik veel minder rijd.

Deze auto vreet naar mijn idee banden. Dat is dus nu veel minder.

Ik benut de (financiële) ruimte die ik heb op dit moment om de auto goed te houden of zelfs nog te verbeteren.
1 van de zaken die ik heb laten aanpakken is het motormanagement lampje. Dat die niet meer brandt, is een beetje toeval en een beetje investeren.
Ik had een lekke uitlaat. Ik vreesde het spruitstuk, maar gelukkig was het ietjes verder naar achteren en kon het eenvoudig gelast worden.
Ook heb ik nieuwe bougies geplaatst op advies van een goede garage in Barneveld. De vorige bougies hadden een schimmige herkomst via e-bay.
Sindsdien is en het motormanagement lampje uit en het lijkt alsof ik 20% meer power heb.
De hierboven beschreven luiigheid is weg. De auto blijkt watervlug. Wel is het nog steeds zaak om daarvoor het gaspedaal goed in te trappen. En dat voelt wat tegennatuurlijk aan. Bovendien houd ik van gemoedelijk rijden.
Verbruik blijft hetzelfde tussen de 1 op 7 en 1 op 8 op LPG.

Ik zit te dubben om de ophangrubbers, veren en schokbrekers te laten vervangen. De ophanging voelt oud aan. Wel heel comfortabel.
Ik hik wat tegen de kosten aan en de buurtgarage die ik nu heb, is wel heel behulpzaam maar doet alleen het hoognodige.

Wordt vervolgd

een nieuwe tweedehands auto

  • 395.000 km

Een van de voordelen van het bijhouden van een review is dat ik eenvoudig kan zien hoeveel kilometers ik rijd per jaar.
Mijn kilometers zijn gehalveerd voor in ieder geval 2020 en 2021.

Hoef ik ook geen V8 meer te rijden!

Ha echt wel.

Mede door mijn deelname aan klokjerond heb ik dit jaar contact gezocht met een specialist om het onderstel te verfrissen.
De initiële offerte was dusdanig hoog (tussen de 5 en 7 duizend euro) dat we het uitgesplitst hebben.
Eerst veren, schokbrekers en voortrein. De achtertrein later.

Inmiddels is het hele onderstel aangepakt en op mijn verzoek is ook een trekhaak geplaatst.
Deze auto mag officieel niet trekken en alhier bij autoweek las ik bij een review dat dat kwam door het gebrek aan koeling op de automaat.
Er zit daarom nu ook een extra koeling in.
En dat voor een fractie van de prijs dat de dealer zou vragen. Los van het feit dat de dealer geen trekhaak meer inbouwt voor dit oude model.

Al met al moet de auto nu klaar zijn voor nog vijf jaar, want voor dit geld had ik ook een andere gebruikte auto kunnen kopen.

Ik heb nu:
- een heel fijn sturende auto. Klein detail: een van de hardy schijven is vervangen. Alles lag toch los. Die is 600 ex btw bij de dealer. Geluk bij een ongeluk dat de andere hardy schijf nog wel goed was
- een nog smeuiiger aandrijflijn. Ook de diff is nl. aangepakt met nieuwe rubbers

Inderdaad, de specialist heeft veel werk gehad aan mijn auto. En goed werk afgeleverd (kcperformance in helvoirt maar carrec was ook een optie geweest)

Eens kijken of de auto zich nog een jaar of vijf goed houdt.

Still going strong, Of toch niet?

  • 420.000 km

Corona
Sinds Corona rijd ik veel minder kilometers. Ik ben van 35.000 km per jaar naar 10.000 km per jaar gegaan.
Dat komt deels door persoonlijke omstandigheden, en deels omdat mijn werk zich uitstekend vanaf huis laat doen. Dat deed het al 20 jaar, maar er was een pandemie voor nodig om dit verder te laten doordringen voor kantoor medewerkers zoals ik.

Ik mis het niet, spits rijden. En waar mogelijk ga ik met de trein.

Om deze reden heb ik vorig jaar, 2023, de auto geprobeerd te verkopen. Ik heb ook nog een oude mazda premacy en 1 auto blijkt voldoende te zijn voor mijn thuis situatie.
Ik wilde er 6000 euro voor hebben, maar dat heb ik er niet voor gekregen.
Dat snap ik wel, ik doe dat ook niet voor een 21 jaar oude auto met dik 4 ton op de teller. Maar ik dacht, ik probeer het. Misschien is er toch nog een liefhebber. En met een dergelijk bedrag krijg ik tenminste nog íets terug van de forse investeringen van de afgelopen jaren.

Ik heb de auto dus nog steeds.

de differentieel
Hierboven heb ik het groot onderhoud beschreven dat ik heb laten uitvoeren in 2021. Tijdens dit onderhoud kwam kcperformance er achter dat de differentieel olie lekte. Dit is toen gerepareerd met nieuwe seals.
Helaas was dit waarschijnlijk toch te laat, want de diff maakte niet al te lang daarna een hoorbaar slijtage geluid --> de diff was kapot aan het gaan.
Ik heb eerste een gebruikt exemplaar geprobeerd (afkomstig van Deijne) maar helaas die bleek zo mogelijk nog slechter.

Maar weer terug naar kcperformance en die hebben de diff gereviseerd. Tenminste, dat was de bedoeling. Vanwege de na-ijleffecten van Corona lieten de onderdelen 8 maanden (........) in 2022 op zich wachten.
De auto heeft dus 8 maanden stil gestaan, op het terrein van kcpeformance.

Stilstand is achteruitgang
Kcperformance heeft de diff gereviseerd. En dat hebben ze heel goed gedaan. Ik ben heel erg tevreden over dit bedrijf. Super professioneel, goede service en heel erg volhardend.
Maar zo een oude auto 8 maanden laten stilstaan --> dat liep niet goed af.
Uiteindelijk hebben ze alle rubberslangen moeten vervangen in de motor. De stilstand was de genadeklap voor 20 jaar oud rubber.

Als een zonnetje.
Die kapotte diff is echt zonde geld. Gecombineerd met bijna een halve motorrevisie door het lange stilstaan.
Hoewel dit nu een dik jaar achter de rug is inmiddels, doet het nog steeds pijn. Deze 5000 euro extra was ik liever niet kwijt geweest.
Maar door alle componenten in de motor na te lopen én te vervangen waar nodig loopt de motor nu nóg beter dan die al deed.
Sinds ik de auto had, moest ik oppassen met vol gas op LPG --> dan sloeg het LPG systeem in storing. Dat is nu helemaal weg.
Blijkbaar waren er al rubberslangen poreus sinds ik de auto had.

Eind 2023 is ook nog de uitlaat vervangen. Ik wist dat die slecht was, ik had me er al geestelijk op voorbereid.
Omdat een originele uiteraard niet te vinden is, net als de diff, is deze op maat gemaakt door alweer kcperformance. Gelukkig hoefde alleen het voorste deel, niet de hele uitlaat, en met 700 euro kwam ik met de schrik vrij. Het kan dus ook wel eens meevallen. Nb: dit is een op maat gemaakte uitlaat van RVS. En het zijn er 2 he! Want: deze auto heeft 2 cilinder banken (zo heet dat dan bij een V8).
Verschil in vermogen merk ik niet. De auto is wel nóg stiller geworden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.