Lexus GS 430 Executive (2001) #3

autoreview

Lexus GS 430 Executive (2001)

Signalement

UitvoeringGS 430 Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf107.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 37%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Lexus GS430

Jaren lang heb ik Lexus als merk geen blik waardig gegund. Naar mijn gevoel was er te weinig eigen identiteit. De uitstraling was erg japans en anoniem. Ik had er, zoals vele anderen, weinig gevoel bij. Qua design was er nogal geshopt bij andere merken. Sinds vorig jaar is mijn gevoel wat dat betreft gewijzigd. Ik heb nog steeds wel een Mercedes gevoel bij bijvoorbeeld de vorige Lexus LS, maar de andere modellen krijgen steeds meer een eigen identiteit. De nieuwe IS en GS bijvoorbeeld hebben gaandeweg een eigen gezicht gekregen. De nieuwste LS460 sluit zich daar goed bij aan en is schitterend. Ondertussen heb ik mijn mening over het merk Lexus dus moeten bijstellen. Tegenwoordig kan ik zelfs zeggen dat ik niets anders meer wil. Degelijkheid, betrouwbaarheid en een afwerking op eenzame hoogte gecombineerd met een verfijnde trillingvrije motor en aandrijflijn die, in die combinatie, tot oppermachtige en ongekende prestaties in staat zijn, zijn daarvan de oorzaak. Hier is sprake van volmaakte techniek.
Ik heb in februari 2006 een Lexus GS430 gekocht uit 2001 met ruim 107.000 kilometer op de teller. Nu ruim 20.000 kilometer later ben ik razend enthousiast en wens nooit meer wat anders. In die context denk ik aan auto’s in dezelfde prijscategorie zoals de Audi A6 4.2, BMW 540I, Mercedes E500. Een GS430 heeft een ingetogen maar imponerend design. Hij valt niet echt op in het straatbeeld. Het is een zacht zoemende 8 cilinder van ruim vier liter van ruim 280 pk die de auto zijdezacht doet voortbewegen. De vijfversnellingen automaat doet daarbij onmerkbaar zijn werk. Een snelheid van ruim 50 kilometer bij een toerental van 1000 klinkt aardig, maar bij een koppel van 417 resulteert dat in stationair toerental bij elke snelheid in de stad. En dat volkomen geruisloos, trilling- en schokvrij. Ongekend.
Een andere kant van deze auto is de waanzinnige acceleratie en snelheden die kunnen worden bereikt. En dat overkomt je met slechts met minimale afrolgeluiden. Andere geluiden zoals van motor en ophanging ontbreken volledig. Kleine correctie: vanaf 200 km per uur begin je enig motor geluid waar te nemen. Hier past het woord soeverein. Het rijden op die snelheid is een waar genot en je houdt dat, indien gewenst, uren lang vol. Het woord onovertroffen is hier volstrekt op z’n plaats. Een goed strak stuurgevoel en prima communicatie met de weg. Alles went maar je denkt in het eerste geval dat je tientallen kilometers zachter rijdt dan dat de snelheidsmeter aangeeft. De power onder de motorkap vind ik fantastisch, maar deze auto laat zich ook uiterst ontspannen rijden en op de snelweg is hij onovertroffen qua rust en (geluids)comfort.
De uitrusting is zeer compleet. Ik noem de uitstekende automatische airco, een voortreffelijke stereo CD installatie en een navigatiesysteem die bovendien alle drie eenvoudig via een touchscreen te bedienen zijn. Verder zijn ook de stoelen elektrisch instelbaar.
Het doorsnee brandstofverbruik over de volle 13.000 km komt uit op ongeveer 1 op 8. In de stad kom je al snel op 1 op 7. Dat compenseer ik door de afstanden op de provinciale- en snelweg. Daar resp. 1 op 11 en 1 op 10. Uiteraard houdende aan de snelheid. Bij 200 km per uur is het verbruik 1 op 5.
Kortom: een luxe sedan en een waar race monster met toch alle luxe en comfort.

PROBLEMEN

Bij de aanschaf van de auto bleken de remschijven voor ongelijke slijtage te vertonen. Dit probleem was exemplarisch en de schijven zijn vervangen Daarna heeft mijn GS430 een reguliere beurt gehad. Geen buitenissigheden hier. Binnenkort (maart 2007) weer een beurt waarbij mij al is medegedeeld dat de remblokken achter vervangen dienen te worden. De auto is uiterst betrouwbaar en is vrij van eigenaardigheden. Dit was wel anders bij andere auto’s die ik heb gehad. Hiervoor ben ik in het bezit geweest van een Renault Vel Satis 3.0 diesel, een Saab 9.5 2.3T alsook een nieuwe Volvo XC70 uit 2001. Met deze auto’s heb ik de nodige problemen gehad.
Destijds bij de Saab dealer vond ik een uurtarief van ruim €.60,-- toch wel fors. De Lexus dealer doet daar nog een schepje bovenop. Het door hen gehanteerde tarief is ruim €.81.—excl. Btw. Ik ben uiterst tevreden over de dealer maar een dergelijk tarief doen een simpele beurt wel op €.475,-- (incl. btw) uitkomen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.