Lexus GS 300 President (2005) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | GS 300 President |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 224.000 km |
KM-stand laatst | 280.000 km |
Eerste review
- 280.000 km
Deze auto is in de plaats van twee andere auto's gekomen: een Toyota Celica uit 2000 (midlife crisis) en een Toyota Auris Hybrid vanwege het praktische. Op een gegeven moment wilden we geen twee auto's meer (zelf werkloos, echtgenote werkt aan de overkant van de straat), dus ben ik op zoek gegaan naar een mooie, ouwere Lexus, een LS of een GS. En die hebben we gevonden. We waren het er allebei over eens dat dit wel een heel mooie auto was om die weinige kilometers per jaar die we nog aflegden voor in te zetten. Een President uitvoering, in mooi donkerblauw.
We zijn afgegaan op een bevriende garagist, die hem bij het verkopende autobedrijf aan een onderzoek onderwierp, en zijn goedkeuring eraan hechtte. De auto zag er prima uit, er was geen roest te bekennen, en alles wat er in en op zat werkte. Dat laatste gaf ons al een aardige indicatie van de bouwkwaliteit van een Lexus; immers, het ding is afgeladen met elektromotoren, elektronica en sensoren, en dat alles na 12 jaar nog storingsvrij werkte, wekte vertrouwen.
Het rijcomfort was precies wat we ons voorgesteld hadden: de auto was zeer stil, en erg comfortabel door de ruimte en de stoelen. De wagen ligt erg zeker op de weg, en, vreemd genoeg, leek dat zelfs alleen maar beter te worden naarmate de snelheid hoger werd. Cruisen op 150 of 160 in Duitsland is een zeer eenvoudige en rustgevende bezigheid op deze manier. Het verbruik lag tussen de 1:10 en 1:11, en aangezien ik stiekem was uitgegaan van 1:8, viel me dat erg mee. De banden waren al redelijk op, dus die hebben we vervangen, door Michelin CrossClimates. Er moesten eigenlijk 245x40 banden op, maar die waren er niet, dus hebben we er 245x45 op laten zetten. Geen enkel probleem, alleen overdrijft de snelheidsmeter nu nog nauwelijks, en dat is iets om rekening mee te houden.
Na enige weken begon er opeens een aantal lampjes te branden, die aangaven dat er wat mis zou zijn met de katalysator en/of brandstoftoevoer. Vervelend, maar de auto liep er niks minder om. Systemen als de ESP en de ACC werkten niet meer, omdat daarbij ook af en toe gas gegeven moet worden, en de computer vond blijkbaar dat hij een goede en veilige werking niet kon garanderen. De gewone CC was wel gewoon werkzaam.
Tja, lampjes. Ik ben er geen fan van, dus het moest wel opgelost worden. Ik had in diverse fora gelezen dat dit wel een typisch GS probleempje was, en dat het redelijk kostbaar kon worden om op te lossen. Uiteindelijk hebben we het probleem kunnen pinpointen naar de O2-sensoren achter de katalysatoren, en na het nodige geexperimenteer heb ik besloten de beide sensoren eruit te laten programmeren. Een middagje in Hoogeveen was voldoende om nooit meer last te hebben van deze twee sensoren, terwijl gelijkertijd ook nog was extra power en efficiency uit het blok gehaald kon worden. De auto liep nog soepeler, en verbruikte gemiddeld tussen de 1:11 en 1:13, toch wel tot mijn verbazing. De uitlaatgassen laat ik nu regelmatig bij de garage controleren, en die zijn altijd uitstekend voor elkaar.
Tijdens het grondig onderzoeken van de brandstoftoevoer en het uitlaatsysteem, was ons opgevallen dat er wat gaatjes in de uitlaat zaten, precies op de plek waar er een mof om de uitlaat zat. De uitlaat is weliswaar van RVS, maar er was toch een corrosie ontstaan op de plekken waar het RVS met een ander metaal in aanraking kwam. Het vreemde was dat de lekken nauwelijks te horen waren (de mof hield het lawaai blijkbaar tegen). Maar ook dit moest opgelost worden, vond ik, dus navraag gedaan. Originele Lexus onderdelen zijn vrij prijzig, en mijn speurtocht naar een andere oplossing leidde naar het noorden van het land waar een bedrijf uitlaten op maat maakt. Uiteindelijk bleek dit nog duurder dan een originele, maar dan was hij wel met de hand op maat gemaakt en met een levenslange garantie. Dus de dure stap toch maar gezet, en we hebben er nog geen spijt van gehad: je kunt merken dat de auto nog beter ademt, en soepeler loopt. Het geluid wilde ik graag zo dicht mogelijk bij het originele, in ieder geval qua decibellen, en dat is heel aardig gelukt. Wel komen er meer lage tonen door (absorptiedempers), in tegenstelling tot de hogere tonen bij schottendempers. We zijn er ondertussen helemaal aan gewend.
Ondertussen zijn we overgestapt op RON 98, want deze Lexus houdt natuurlijk niet van E5. In combinatie met de remap en de nieuwe uitlaat, rijden we nu tussen de 1:12 en 1:14. De nieuwe max van 100 scheelt daarbij ook, we hebben laatst een keer een rit naar Utrecht gemaakt waarbij we bijna 1:16 haalden. Ik vind dat erg bijzonder voor zo'n grote auto.
We zijn nu zo'n drie jaar verder, en de blauwe dame bevalt ons nog steeds uitstekend. We zijn wat meer gaan rijden dan we gepland hadden, maar we zijn nog lang niet van plan het beessie om te ruilen voor wat anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.