Lexus GS 300 Executive (2003)

autoreview

Lexus GS 300 Executive (2003)

Signalement

UitvoeringGS 300 Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf131.048 km
KM-stand laatst146.249 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoe bevalt mijn Lexus GS300?

  • 140.000 km

Toen ik in mijn Ford Mondeo uit 2005 reed was ik zeer tevreden over die auto als machine. Ruim, betrouwbaar en met alle speeltjes die je nodig hebt in een auto. Maar hij was ook braaf en grijs en saai. Dus zocht ik iets leukers. Liefst zou ik iets van de grote Duitse drie hebben gekocht zoals een 7 serie, A8 of S. Maar dat durfde ik niet aan ivm de kosten. Een maatje kleiner dan maar en zo kwam ook de Lexus in beeld, vooral vanwege de lovende woorden op deze site. Met name de betrouwbaarheid schijnt bovengemiddeld te zijn.

De auto heb ik gekocht in Limburg voor 6.250,- incl nieuwe APK maar zonder garantie of beurt. De vraagprijs was 7.250,- maar zonder inruil (Ford privé verkocht) en omdat het niet bepaald een courante auto is, was er ruimte voor onderhandelen. Ondanks de leeftijd van (toen) bijna 12 jaar zag hij er prima uit. Het interieur is bijna als nieuw. Zelfs de bestuurderstoel is zonder zichtbare gebruikssporen. Alleen een klein elleboogplekje op de armsteun. Hier zie je toch de kwaliteit van de materialen. Het exterieur was ook prima op een 2 tal kleine deukje na. Parkeerterrein schade. De motor zag er bijna té schoon uit in de showroom, maar na dik een half jaar rijden heb ik nog eens gekeken en het zag er nog steeds schoon en olievrij uit. Super! De donkergroene kleur is prachtig. Afhankelijk van het licht lijkt ie ook wel zwart of donkerblauw.
Toch even een domper: er brandden de lampjes VSC en VSC OFF. Volgens de garage was dat een gevolg van de accu eraf halen om in de showroom te zetten. Alleen weer even resetten was de boodschap. Thuis schrok ik van de berichten op internet toen ik deze storing opzocht. Miskoop? Het zou duur kunnen worden las ik. Mijn universele garage kon het niet uitlezen dus ben ik naar een officiele Lexus dealer gegaan. Het bleek een storing in de Yawrate sensor. Kwestie van opnieuw inlezen. Half uur werk en 39 euro.
Verder gaf de achter parkeersensor op een bepaald moment storing. Was moeilijk te vinden. Is waarschijnlijk iets in bedrading ofzo. Het is nu meestal goed maar heel af en toe werkt het even niet goed. Onderzoek en schoonmaken enz kostte 147,-
Het was niet echt nodig maar ik heb toch maar 4 nieuwe Michelin Primacy 3 banden gekocht (580 euro). Die kwamen als beste uit diverse testen. Dat is zo'n auto wel waard!
Na aankoop heb ik (nog bij het universeel bedrijf) een kleine beurt laten doen: 155,-
Tot nu toe na 9000 km geen verdere kosten. Behalve natuurlijk dat verzekering, belasting en benzinekosten wel merkbaar hoger zijn dan bij een Ford Mondeo. Maar ja, dat weet je van tevoren. Benzine verbruik bij korte ritjes in de stad met koude motor: 1 op 7 ofzo. Lange vakantierit met 5 mensen en propvolle kofferbak over de autobahn (wanneer mogelijk 160 km/u kruissnelheid, maar ook veel 100 of 130 km/u) 1 op 9. Inclusief veel bergweggetjes. Binnen Nl een rit van 360 km met veel snelweg en een beetje stad: 1 op 10-11 (legale snelheden).

Het rijden is geweldig, vooral de rust aan boord. Veel stiller dan de Mondeo. De sterke motor met automaat was geweldig in de bergen en op de heuvels van de autobahn in zuid Duitsland. Je vliegt moeiteloos omhoog. De vering is wat stug maar niet oncomfortabel. Verwacht geen waterbed. Kies dan Mercedes. Met 5 mensen aan boord is de ruimte goed. Lengte van de gezinsleden: 1,99m en 1,86m en 1,94m en 2 van ong 1,70m ofzo. Vier van ons gezin van redelijk lange mensen zaten comfortabel. Alleen de persoon in het midden van de achterbank zat ongemakkelijk met de benen omhoog vanwege de hoge middentunnel. Verder zijn de stoelen en bank prima, ook voor lange mensen. Alles is elektrisch en alles werkt prima. Airco werkt uitstekend. Veel sneller is de auto afgekoeld dan in onze Fiat Grande Punto bijvoorbeeld. Zonder tocht. Het grote aanraakscherm oogt wat gedateerd maar werkt simpel en vlot. Alleen de navigatie kun je vergeten...natuurlijk verouderd.
De motor is heel stil en krachtig. De automaat vind ik wat traag als je haast hebt. Maar bij normaal rijden schakelt hij zeer soepel en bijna onmerkbaar. Prima dus.
Een raar fenomeen wat veel vaker voorkomt bij de GS is dat het alarm over-aktief is. Dit is geen storing. Stap je in en wacht je een tijdje voor je wilt starten, dan start hij dus niet. Auto op slot en van slot doen zorgt dat hij wel start. Dit gebeurt ook wanneer je eerst iets in de kofferbak legt of bijvoorbeeld iets in de auto legt en dan weer afsluit en weggaat. Stap je later weer in, zie je vaak bij het voeteneind een rood lampje knipperen. Dat is het alarm (zonder geluid)dat beweging heeft bemerkt. Zie je dat, even auto op en van slot en starten. (Zie ook Lexus forum).
De geluidsinstallatie klinkt uitstekend. Jammer dat je niet kunt upgraden naar iets met mp3 mogelijkheid bij deze versie (als iemand tips heeft, hoor ik het graag). Gelukkig wel 6 cd wisselaar.

Volgende maand de eerste echte test: een grote beurt bij de vakgarage. Ben benieuwd of er iets boven water komt. Update volgt.

Een grote beurt en meer

  • 140.729 km

De lexus heeft een grote beurt met APK gehad bij de vakdealer. In het standaard schema dat Lexus hanteert staat dat bij deze km stand/leeftijd ook de distributieriem zou moeten worden vervangen. Dat was bij mijn auto 25.000 km geleden al gedaan. Dat is dus nu niet gebeurt.

Wat kostte het?
Grote beurt: 450,-
Schokbrekers achter vervangen: 670,-
Fuseekogel linksvoor vervangen: 186,-
Schoonmaken van brandstofsysteem, airco en remmen: 125,-
Ruitenwisser: 21,-
Korting van 92,- omdat mijn parkeersensor probleem nog steeds niet opgelost is (zie eerder genoemde 147,-)
Totale kosten dus 1360,-

Een hoop geld... Toch viel het niet tegen.
De schokbrekers en fuseekogel verwachtte ik al. Het was al een aandachtspunt op de laatste rekening van de vorige eigenaar. (Jan 2014, 126034 km). Het bedrag klink redelijk. Volgens mij is dit niet (veel) duurder dan bijvoorbeeld bij een Mondeo. Hetzelfde geldt voor de kosten van de grote beurt.
Dus normaal onderhoud en normale slijtageonderdelen. Tenslotte is de auto niet gloednieuw meer. Natuurlijk hoop ik dat alles heel blijft in de komende jaren. Daarom heb ik tenslotte een Lexus gekozen. We gaan het zien.

Parkeersensor en meer

  • 146.249 km

Eerder heb ik al aangegeven dat ik problemen met de parkeersensoren achter had. Die bleven komen en gaan en dat irriteerde me toch. De garage kon de oorzaak niet vinden en ook het verplaatsen van de hardware van voor naar achter had niet geholpen. Dan dus maar vervangen. De originele sensoren waren niet meer leverbaar na 13 jaar. Universele waren mogelijk maar waren kleiner dan de sensoren die eruit kwamen. De monteur heeft keurig met kit de kleinere sensoren in de te grote gaten geplaatst. Het ziet er netjes uit maar in totaal kostte het 625,-. Even slikken en dan er niet meer aan denken. Alles werkt nu tenminste weer prima.

Bij kilometerstand 143800 ging een alarmlampje branden. Het bleek een defecte lambdasensor. Vervangen kostte 294,- bij de vakgarage. Blijkbaar gaat ook bij een Lexus af en toe iets kapot.

Bij km stand 146249 is vandaag een kleine beurt gedaan. Gelukkig niets te melden verder, behalve een nieuw interieurfilter en een toevoeging aan de benzine. Dat schijnt af en toe nodig te zijn met de hedendaagse benzine. Vooruit dan maar. De kosten inclusief APK: 234,-
Dat lijkt me redelijk voor een beurt bij een vakdealer.

In het afgelopen jaar heb ik zelf de cd wisselaar vervangen tegen een kastje van GROM (dankzij de tip in een commentaar hier beneden). Prima idee. Ik heb nu de mogelijkheid om USB sticks af te spelen en om muziek vanaf allerlei bronnen te streamen via bluetooth. Daar offer ik graag de cd speler voor op. Installeren was heel eenvoudig. Kiezen van muziek vanaf USB gaat via de originele radio. Die denkt dat hij een wisselaar bedient. Voor meer info zoek op het Lexus forum naar GROM.

Verder rijd ik nog steeds met veel plezier met de GS. Ook nu is het interieur nog steeds bijna als nieuw. Nergens slijtage of rammeltjes en rijden doet hij als een moderne, luxe auto.
Die mag nog wel een paar jaar blijven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.