Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover Td6 HSE |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het allerbeste dat Land Rover kon overkomen is de tijdelijke inlijving door BMW. Een grote campagne ter vernieuwing van een icoon werd op de rails gezet en juist voor de release van "The New Range Rover" werd Land Rover verkocht aan Ford.
De door een engels 4wd autoblad tot beste diesel terreinwagen ooit bekroonde, is tevens een comfortabele. Mede door het sublieme ophangingssysteem, luchtvering en monocoque rijdt de auto zowel op verharde wegen als in het terrein als "een vliegend tapijt". Het schitterende interieur met haar BMW touche en vernuftigheden vormen een harmonie van luxe en degelijkheid. Het is aan te raden om eens een kostuum te huren om naar de dichtstbijzijnde Land Rover dealer te gaan om een proefrit te maken.
Oneffenheden op en vooral naast de weg worden gladgestreken, maar het bochtenwerk is minder fenomenaal. De 2,5 ton wegende koets kiept vrij stevig uit het gareel bij hoge bochtsnelheid. Mocht u het werkelijkte bont maken: BMW"s "Big Brother" is watching you; de techniek grijpt in, remt tijdig bij en viert de teugels van de td6. Boven verwachting is deze motor erg pittig, pittiger dan Landrover Discovery"s 3.9 liter V8 naar mijn mening. De acceleratiesnelheid (of voor de verwende mensen: -traagheid) geeft zeker geen ergernis en de topsnelheid is prima: 193 is mijn record (sorry, in Nederland ja). De automaat schakelt soepel en snel en zorgt voor uitermate eenparige versnelling. Tot stilstand komen is ook geen probleem: samen met "break assist" en ABS trekken de remmen je in je gordel om gauw tot stilstand te komen, terwijl "de hoed vanaf de hoedenplank op uw dashboard gepleierd wordt".
PROBLEMEN
Het naar de bestuurder toebewegende stuurkolom na instappen bevat diverse electromotortjes. Na twee maanden begon het daar wat te kraken en een maand later was dat veranderd in een luid "gejank". Een productiefout (lees ontwerpfout) was de oorzaak: Eén van "de klossen" in het stuurwiel liep na vervorming aan. Gelukkig levert en monteert Land Rover bij deze klacht gratis een nieuw stuurkolom van een nieuwere generatie.
Ook lijkt soms de koppeling tegen de rem aan te hangen: als wordt gestopt voor een stoplicht, daalt het stationair toerental tot onder het neutrale toerental en resoneert de auto iets. Reden: onbekend
De tuner van Harman-Kardon valt soms zonder reden weg: er is geen geluid meer uit te krijgen. Diverse malen aan-en uischakelen doet het euvel verhelpen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Reden: onbekend. Overigens is op de HSE de optie "DSP+subwoofer" aan te raden: deze geeft een schitterende geluidsweergave van uw favoriete muziek door 12 speakers.
Soms geeft de boardcomputer ten onrechte aan dat de "tailback" (bovenste achterklep) open is. Even open en weer sluiten sust "de techniek". Reden: onbekend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.