Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)

autoreview

Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)
Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)

Signalement

UitvoeringRange Rover 4.4 SDV8 Autobiography
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf197.825 km
KM-stand laatst264.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Upgrade

  • 197.825 km

Zoals te lezen was in de review van mijn L322 was deze op het eind van zijn Latijn.
Ik had er graag nog wat mee doorgereden maar het mocht niet zijn.
Dus op zoek naar een opvolger.
Vereisten:
- moet zeker 2.5t kunnen trekken.
- minder dan 200000km
- schuifdak
- luchtvering
- automaat
- stoelverwarming
- Bij diesel, grijs kenteken

Met dit eisenpakket in mijn achterhoofd de marktplaatsen van deze wereld afgeschuimd. Door de goede ervaringen met mijn L322 bleef ik wat bij Range Rover hangen. Toen kwam deze L405 in beeld. Aangeduid bij de favorieten, berichtje gestuurd naar de verkoper. Daags nadien een afspraak gemaakt om te gaan kijken.
Aangezien deze in Lelystad stond en dit voor mij een hele trip is toch maar wat andere autos gezocht om die dag ook te testen. Het lijstje in gedachten kwam ik uit op volgende auto's:
- Volvo XC90 T8 Inscription uit 2017 166.000km
- BMW X5 40e uit 2015
- Porsche Cayenne e-hybrid uit 2015 met 132.000

Met iedereen een afspraak gemaakt en ik op weg. De laatste grote rit in de L322. Alsof hij het wist weigerde die s morgens te starten.

Eerste stop was Lelystad bij de Range Rover. Prachtige kleur en vol in de opties, Ja dit was het gewoon. Testrit gemaakt en nog meer onder de indruk. Dat zijdezachte rijden, die souplesse en power. Zoals een Amerikaan ooit zei: " there is no replacement for displacement". Tenzij elektrisch, want dat rijdt even zacht en soepel. Wat verder gekeuveld met de verkoper en ondertussen de documentatie bekeken. Volledig ingevulde historie en maar twee eigenaren (de eigenaar van het garagebedrijf gebruikte hem zelf en heeft hem op grijs kenteken laten zetten). Origineel Nederlands ook. Dus goede punten voor de L405. Alleen die km stand, daar had ik een beetje twijfels over.

Tweede stop was Dronten, dit voor de Volvo. We hebben zelf reeds goede ervaringen gehad met een XC60 D4, dus ik was er gerust in. Viel dat tegen. De getoonde XC90 had dezelfde kleur als onze XC60. Klassiek bruin, wel met een zwart interieur. Ook mooi in de opties, alleen geen trekhaak. Maar dat kon de verkoper wel regelen. Dit is mijn eerste ervaring met hybride, dus ik was wel benieuwd. Ik nam plaats achter het stuur en merkte direct op dat de stoel wat los stond, ik meldde dit aan de verkoper maar deze wuifde dat weg. Hij zei dat dat normaal is bij die stoelen omdat die multi verstelbaar zijn. Nu zijn deze in de Tesla en de RR dat ook, maar die staan wel vrij vast. Toen ik daarna plaats nam in een V90 die er stond stond doe stoel wel vast. De verkoper zag mijn reactie en verbeterde zichzelf met te zeggen dat hij daar ging laten naar kijken. Op pad dan maar met de XC90. Op elektrische aandrijving vertrokken, soepel en zijdezacht. Goede positie, moderne cockpit. Maar dan, na het tweede ronde punt was er wat ruimte tussen voorligger en mij. Daarom denk ik van even wat gas te geven om te kijken wat die dubbele aandrijving doet, motor springt bij, auto gaat vlot van zijn plaats. Als ik bijna bij de voorligger ben en van het gas ga zakt de motor diep in toeren en wil de elektrische aandrijving het weer over nemen. Daar gaat het mis, een luide kraak, wat gepiep en gedaan met de elektriciteit. Direkt gestopt. Auto even uitgelegd en opnieuw gestart, geen verschil. Motor slaat direkt aan en wil niet meer zuiver elektrisch. Ik draai mezelf en keer terug, wat een gepiep en gekraak intussen. Bij de garage aangekomen heb ik mijn ervaring gedeeld. De verkoper stond erbij en keek ernaar. Wat van zijn melk denk ik.
Ik had dan ook nog interesse in die V90 T8 en de verkoper bood me daar een rit mee aan, maar na mijn ervaring toch maar vriendelijk bedankt. Op naar de andere afspraak.

Aangekomen net onder Amsterdam voor een rit met een Porsche, een jongensdroom komt uit. Toegegeven het is geen 911, maar je moet ergens beginnen.
Super mooi bedrijf waar ze alleen 2de hands Porsches verkopen, veel lekkers in de showroom. Maar we waren hier voor een SuV, niet die tweezits 911 cabrio. Die kan trouwens toch niets trekken.
Na het verplichte praatje vertrokken met een bruine E-hybrid. Dit reed ook niet slecht, lekker aan het gas, sportief voor zo een grote bak eigenlijk. En zonder de elektriciteit nog een potente motor ook (3.0 v6). Niet onbelangrijk bij het trekken van 2 ton.
Maar, niet de juiste opties voor mij. De ene had geen luchtvering. De ander geen stoelverwarming. Dat was niet zo duidelijk in de advertentie.

Zoals je leest geen BMW in het verhaal. De 40e werd me door meerdere personen afgeraden. De 45e is veel beter, maar buiten budget.

Maar de Range had toch mijn hart gestolen. En die van mijn vrouw (enkel op foto, maar toch).
Ik keek voorbij de km stand en zette alles nog eens op een rijtje.
- uitvoering zoals ik het wou, zelf nog beter (dat blauw-ivory interieur)
- gestaafd verleden
- perfecte grijs kenteken uitvoering. Er zit nog +-40cm tussen voorzetel en schot, je kan dus alle ruimte voor de zetel gebruiken. En als de hond meerijdt moet hij niet in de achterbak.
- het is een Range. Niets kan aan dat comfort en die klasse tippen.
De verkoper getelefoneerd om te vragen wat hij nog voor mijn L322 wou geven. Had niet teveel verwacht maar zijn bod voldeed toch.

Dus na een week wachten ben ik hem zaterdag gaan halen.

Eerste impressie na 250km:
- comfort met nog een grotere C dan de l322. Werkelijk alles zit erop en werkt. Stoelverwarming/koeling, massage, panoramisch schuifdak, elektrische koffer in twee delen, trekhaak elektrisch, adaptieve cruise control, blind spot verklikker, meridian sound, stuurverwarming enz...
- potente motor. Wat een verschil met die traktorblok uit de l322. Snel als het moet, rustig als het kan. Met 110, 1100 toeren. Op de terugweg een gemiddeld verbruik van 7,7l/100km. Met een V8. Kon ik met de vorige enkel van dromen.

We gaan deze zeker de aandacht geven de komende jaren die hij verdient.
Ik heb me serieus ingelezen in deze motoren en autos, goed onderhoud verhelpt veel. Dat gaan we dan ook doen.

Dinsdag mag hij al wat werken door de caravan tot in de Champagne te trekken. Na de reis kom ik hier terug met wat updates.

Eerste test

  • 198.750 km

Ondertussen in Frankrijk.

De L405 heeft de eerste test goed doorstaan. Met de caravan eraan gezwind tot in de Champagne streek. De auto trekt echt goed. De automaat is niet zo lui als de l322. Dit is echt de ultieme caravan trekker.
Gemiddeld verbruik van de reis tot nu 11.8l/100km. Met 400km trekken. Dit zijn nette cijfers.

Echter 2 puntjes van kritiek:
- de velgen: op minder gladde wegen zijn deze een maatje te groot. Ik denk dat het comfort nog hoger zal zijn met 21" of 20". Als het tijd is voor nieuwe banden eens kijken naar een mooi setje.
- de koffer gaat niet altijd helemaal open. Wss de steunen wat versleten. Mss eens vervangen.

Dit was het voor nu.

Blijf van een ander zijn gerief

  • 198.850 km

Even een snelle korte update.

Op reis in Frankrijk vonden onverlaten het nodig de sterkte van de ruiten te testen. We stonden geparkeerd op een parking waar we vertrokken voor een wandeling. Bij terugkomst zagen we een Nederlandse Suzuki SX4 met ingeslagen ruit. Direct even gecheckt bij onze auto en Ja hoor, de rechtse zijruit vooraan proberen inkloppen.

Gelukkig is dit gelaagd glas en zijn ze er niet door geraakt. Niet dat ze niet hebben geprobeerd, we tellen tien tot twaalf inslagen. Stevig ruitje denk ik dan.
Een geluk bij een ongeluk dus.
Bij thuiskomst maar even langs de ruit specialist voor een nieuwe.

Zie fotos.

Wat een verschil

  • 204.973 km

Ondertussen hebben we de auto een goeie 7000km.
Ik kan niet anders dan positief zijn over de Range Rover, zeker in vergelijking met de voorganger. Misschien is de vergelijking niet helemaal eerlijk aangezien er 10 jaar leeftijdsverschil tussen zit. Maar toch ga ik het even doen.

Motor: Wat een kracht en souplesse, de 700nm tov de 400nm voel je echt altijd. vooral als je iets trekt. Nooit heb je het gevoel dat deze adem te kort komt. Bergop, bergaf, even inhalen. Altijd staat de motor paraat, zeker in combo met de automaat. Het verbruik valt me ook mee. Nu zit ik gecombineerd aan 9.5l/100 km. Dit scheelt 2 liter tov de L322.

Automaat: De achttraps ZF automaat doet zijn werk ook voortreffelijk. Kiest bijna altijd de juiste versnelling. Past zich aan aan rijgedrag, bvb als er gewicht aanhangt schakelt hij net iets later op en net iets vroeger terug. Dit in tegenstelling tot de 5 bak in de L322 waar ik bij trekken al rap in Sportstand reed of manueel. Dit om de gang er wat in te houden. DE schakelpeddels zijn ook wel een leuke toevoeging.

Interieur: Het interieur is werkelijk een rijdend salon. De stoelen zitten als een fauteuil en kan je op alle mogelijke manieren bedienen. De massageknop en stoelkoeling hebben ook al hun dienst bewezen. De afwerking is ook top. Zo is zowat alles bekleed met leer, dak, dashboard enz.. Het blauw met ivory is een prachtige combo. Zeker met het blauwgrijze exterieur. Het infotainmentsysteem is een beetje verouderd en soms wat traag, maar het werkt wel. Je kan twee telefoons aansluiten, en bvb de ene gebruiken voor te bellen en de andere voor muziek te streamen.

Rijcomfort: Zoals ik al eerder aangaf vond ik de combinatie met de 22 duimers niet ideaal. Maar het went, ik was natuurlijk 18 duim met hoge wanden gewoon op de L322. Ze mogen erop blijven, het is werkelijk een prachtige velg die echt goed past bij de auto. Ik heb nog geen andere standaard RR velgen gezien die dit type zo goed staan.
De luchtvering doet zijn werk ook subliem, je voelt hem harder worden bij wat sportiever rijden. De wegligging is er dan ook naar, zeker voor een mastodont van 2.450kg.

Nu kan ik nog even doorgaan, maar ik wil ook de wat mindere punten aanhalen:

- Motorstoring: Heel af en toe bij koudstart en dan achteruit rijden en licht aan het stuur draaien valt de motor uit. Even van het contact halen en terug starten gaat dan direct. Wat er dan soms nog gebeurd is dat er een waarschuwing op komt: Beperkt Vermogen. De auto gaat dan maar tot 3000 toeren. Even afleggen en terug starten en de melding is weg. Bij het uitlezen met een simpele obd lezer vind ik geen foutcodes.
Ik heb dan ook een afspraak gemaakt bij de dealer in Goes om hem even uit te lezen. Ze denken een foute sensor. Ik ga hem dan ook gelijk zijn onderhoud laten geven.
Na het bezoek aan de dealer kom ik hier op terug.

-Aanhangerherkenning: De auto weet wanneer er een aanhanger aanhangt, geeft dit dan ook aan in het display en bij achteruit rijden geeft hij aangepaste begeleiding. Je geeft dan aan welke aanhagnger het is en het doel, dan geeft de auto instructies. Ook valt de dode hoek sensor uit en past de ESP zich aan. Nu werkt dit behoorlijk, maar enkel met aanhangers met gewone verlichting en geen LED zoals onze caravan. Dit door de geringe weerstand van LED. Je kan hiervoor een adapter kopen, maar dit zou toch niet mogen bij autos van deze leeftijd, zeker omdat de auto zelf overal ledverlichting heeft.

Maar toch een tevreden Range Rover bezitter.

Kilometers malen.

  • 218.900 km

Een kleine nieuwjaarsupdate.

Ondertussen dik 20.000 km gereden, dit is iets sneller gegaan dan initieel gedacht. De reden is dat ik een nieuwe opdracht heb sinds medio oktober in Zwijndrecht. Dat maakt dat ik op werkdagen gemiddeld 220km rij. Dan tikt het wel aan natuurlijk.

Ondertussen heeft de auto zijn eerste beurt gekregen.
- Olie vervangen, filters gewisseld
- Nakijken motorstoring. Lag aan een versleten MAF sensor. Fout is weg. Paar tientjes voor de sensor.

Voor de rest nog altijd reuze tevreden. Wel ondertussen een klein kritiekpuntje gevonden.
De zetels zitten echt goed, alleen kan ik met mijn linkerarm geen blijf. De rechter kan ik laten rusten op de armsteun en is de positie perfect voor het stuur vast te houden. Bij de ander kant is de steun aan de deur te laag, en de overgang tussen deur en raam te hoog. Ik heb al gespeeld met de hoogte van de stoel en het stuur, maar ik vind het niet.
Nu ja, dit is natuurlijk wat muggenziften.
Een ander iets is het onderste deel van de kofferbak. Dit gaat normaal allemaal automatisch. Echter het sluiten gaat niet altijd even goed. Hij trekt zichzelf dicht, maar net op het einde stopt hij en valt terug open. Mss even smeren.

Tot de volgende update.

Kwartaal update

  • 237.000 km

Zo zijn we weer bijna 20.000 km verder, tijd voor een update.
Ik heb 2 zaken te melden
De pakking van de oliekoeler lekt, daardoor komt er olie op de EGR koeler die er onder zit en verbrand dan. Bij stilstand heb je dan een lichte geur van verbrande olie. Niet zo leuk en veilig. Het stukje ligt ondertussen thuis en zal deze week ingebouwd worden. Dan ook gelijk nog eens een beurt geven zodat hij klaar is voor de APK in mei.
Tweede iest ligt meer aan mezelf dan aan de auto, bij het aansnijden van een bocht op een smalle weg heb ik met de spiegel tegen een spiegel gezeten van een bestelwagen die mij kruiste. Hij zat ook net iets te dicht naar het midden. Geviolg laat zich raden. De spiegel lag aan diggelen op de grond, de kap is niet beschadigd. Op zoek dus naar een nieuw spiegelglas. En nu komt de aap uit de mouw, een spiegel bij LR kost maar liefst 350€. Dit omdat ze verduisteren bij felle lichten.

Dit was het dan voorlopig. Voor de rest niets te klagen. De auto bewijst iedere dag wat hij waard is.

Eindejaarsoverzicht

  • 264.000 km

We zullen hier nog eens een update neerpennen.
Eigenlijk niets bijzonder te melden. De auto doet zijn ding. En dit met alle gemak en in het grootste comfort.
- Deze zomer op reis naar Zuid-Frankrijk, wat een magnifieke reisgezel. Je stapt even fris uit als in. KM's malen zijn echt zijn ding.
- Trekken Caravan: tja, een betere auto hiervoor kan je niet vinden denk ik. De kracht en souplesse waarmee de motor met het gewicht omgaat is superieur. Ook de stabiliteit onderweg is ongekend. Nooit een rare beweging door het gewicht of lengte van de sleep.
- Uitstraling: De auto kan gerust 5 jaar liegen over de leeftijd. Op een cars en coffee in het voorjaar toch wat complimenten gekregen. Ik betrap mezelf er ook op dat ik in de winkelruiten naar mijn eigen auto kijk.
- Onderhoud/Kosten: Buiten een lekje in de pakking oliekoeler en uit de herstelling een gescheurd koelwaterleidingkje nog geen extra kosten gehad. Buiten regulier onderhoud en banden. Nu staan de remmen op de agenda. Dit is wel een grotere kost, maar normale slijtage.

Op naar het volgende jaar

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.