Lancia Lybra SW 1.9 JTD LS Plus (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Lybra SW 1.9 JTD LS Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 117.000 km |
KM-stand laatst | 393.340 km |
Dit is mijn 2e lybra sw 1.9 jtd. Een 2e omdat de eerste het zeer goed gedaan heeft. De 1e gekocht met 140.000 op de teller en naar 350.000 gereden. Eigenlijk nog wel ok, maar had een versleten hogedruk brandstofpomp en koppeling begon slecht te worden. Niet abnormaal natuurlijk na zoveel kilometers maar samen met nog wat kleine zaken was het financieel interessanter om een vervanger te zoeken, dan reparatie.
Dat is dus de huidige geworden waar deze review overgaat. Ook over deze zeer tevreden. Tot nu toe geen grote problemen gehad. Alleen Januari 2016 had ik een kapotte krukaspoelie. Deze is vervangen en toen tevens thermostaat laten vervangen en gloeibougies. Dit was kmstand 153000. Thermostaat was niet meer 100% ok en er was ook een kapotte gloeibougie.
Afgelopen week is de distributie gedaan. Verder is afgelopen 3 jaar natuurlijk de gebruikelijke onderhoudswerkzaamheden gedaan zoals olie en filters, remmerij vervangen,banden etc,
Natuurlijke zijn er ook een paar zwakke punten van de lybra. Onder ander glijblokjes elektrische ramen, slijtage aan wielophanging sneller dan gemiddeld met geklapper als gevolg. lekkage retourleiding stuurbekrachtiging, corrosie dorpels bij langer bezit. Eigenlijk zijn de meeste zwakke punten wel beschreven op forums en ook wat te doen, zowel preventief en als het zich voordoet. Bij deze alleen een glijblokje vervangen van 1 raam.
Al met al ook dus zeer tevreden over deze lybra. Omdat de auto altijd sterk ondergewaardeerd is gebleven, waren ze altijd laaggeprijsd 2e hands. De grootste kostenpost "afschrijving" is dan zeer laag te houden. Deze Lybra heb ik gekocht voor 4000 euro en ben nu 3 jaar verder. reken maar uit....
Bij de vraag "zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen" heb ik "misschien" staan. Dit heeft te maken dat de beschikbaarheid van een volgende Lancia steeds moeilijker wordt. Er is geen alternatief voor de Lybra SW binnen Lancia gemaakt na 2005. Kan dus zijn dat ik uitwijk naar een Alfa Romeo 159 SW of misschien toch een lancia maar dan de Delta.
update
- 215.000 km
Hieronder een opsomming van werkzaamheden. regulier onderhoud zoals olie en filters etc noem ik niet op.
maart 2017 203.000 km Nieuwe draagarmen voor
mei 2017 209.000 km resterende glijblokjes elektrische ramen preventief vervangen. Bij de achterste ramen waren ze al aan het breken. net op tijd vervangen.
Juni 2017 213.000 km gestrand met de auto. Diagnose was kapotte dynamo. Vervangend vervoer gekregen en auto naar garage op transport.
Toen ik thuis was naar garage gegaan en bleek auto ook niet te starten. Na onderzoek bleek de massakabel aan versnellingsbak gebroken!!! Deze vervangen en auto weer ok.
Juni 2017 214.000 km. 2 nieuwe banden. Had michelin energy saver. Nu primacy 3 gekocht.
Al met al zeer tevreden. Gebroken massakabel was even een minpunt. Had dit nog nooit eerder meegemaakt. Was gebroken op een massief stuk bij de bevestiging aan de versnellingsbak.
Binnenkort stuurkogels laten vervangen en uitlijnen. Ook wil ik een service aan de airco laten uitvoeren. Deze doet het goed maar volgens mij kan het beter. Tot nu toe nog niets aan de airco laten doen.
"update"
- 233.000 km
Weinig nieuws eigenlijk vanaf de zomer. Wel problemen met de airco gehad. Had een verstopping na de compressor. compressor schakelde steeds op hoge druk uit. Was iets bij vulnippel afgebroken en zat verder in de leiding. Ook draaide de compressor luidruchtig. Deze is toen ook meteen vervangen.
Verder probleemloos gereden. nu net de winterbanden eronder gezet.
Vorige keer had ik geschreven dat een stuurkogel speling had. Dit bleek niet te kloppen en wordt veroorzaakt door schokbrekerlager. Verder niet ernstig en doe of laat ik voorlopig niets aan doen.
Tot nu toe totaal 2100 euro aan kosten gehad dit jaar. Ruim 40.000 km gereden. Nog steeds zeer tevreden over deze lybra en rij vrolijk verder.
update mei 2018
- 252.000 km
1 gevalletje van pech gehad. Een voorveer gebroken maar de grootste pech was dat de veer naast de schotel van schokdemper was gekomen. Het uitstekend stuk van de veer heeft de band lek gestoken.
Mijn vorige lybra, die ik nog heb ter afbraak, had ik nieuwe veren onder. Nieuwe schokdempers gekocht en veerpoten klaargemaakt met de nieuwe veren van mijn vorige. 2 nieuwe michelin primacy 3 gekocht. de band die nog goed was heb ik op de reservevelg laten zetten zodat daar ook weer een recentere band op zit.
Verder alleen een service gedaan en remmerij achter vernieuwd. Auto is weer gekeurd. Auto rijdt helemaal perfect dus lekker doorrijden...
update 7 november 2018
- 267.000 km
Afgelopen half jaar weinig bijzonderheden. Alleen pech gehad met een kapotte dynamo. Gebeurde gelukkig thuis, dus niet gestrand. Heb eerst de dynamo uit mijn vorige lybra gehaald die ik nog heb staan. Toen kon ik gelijk weer rijden. Wel een nieuwe besteld en die zit er nu in.
Voor nieuwe remschijven en blokken. Deze had ik nog liggen. Had ik bij de auto gekregen, toen ik deze kocht.
Binnenkort een kleine beurt. Olie en filters net besteld. Ook de buitenste stuurkogels mee besteld. Rechts heeft iets speling.
Dit jaar 1000 euro (incl genoemde bestelling) aan de auto besteed voor onderhoud en reparatie en ruim 30.000 km gereden. Wel 2 pech gevalletjes dit jaar. eerst die gebroken veer die helaas naast de schotel belandde en nu dan de dynamo. Vind het niet heel schokkend en rijd weer lekker door met deze.
update 06-05-2019
- 280.000 km
Weinig bijzonderheden. Alleen in Februari de stuurkogels vervangen. Verder alleen Olie + filters gedaan.
April gekeurd zonder opmerkingen.
Deze auto alweer 5 jaar in bezit en ruim 160.000 km gereden. Dat is wel weer leuk met een auto die voor 4000 euro aangeschaft is...
update 08-12-2019
- 298.000 km
Geen bijzonderheden. Deze zomer nieuwe achterschokbrekers geplaatst. November nieuwe distributieset met waterpomp, remolie ververst en een nieuwe accu. Distributie + remolie door een garage laten doen.
Totale kosten 1130 euro dit jaar, ruim 30.000 km gereden en geen enkele pech. Gelukkig niet gehinderd door opkomende LEZ's, dus blijf lekker doorrijden. De campagne "waardeer het, repareer het" laat ik de boventoon voeren ipv goed rijdende oude auto's naar de sloop sturen....
update 25-06-2020
- 306.000 km
Auto weer gekeurd en geen bijzonderheden. Ook het laatste halfjaar geen bijzonderheden gehad, maar ook heel weinig kilometers gereden.
Wel heb ik de stuurbediening vervangen van verlichting en ruitenwissers. Ruitenwissers gingen spontaan aan en bleven aan na gebruik ruitensproeiers. Gewoon ruitenwissers gebruiken gaf geen problemen. Probleem zat dus niet in ruitenwissermotor en/of electronic unit. Deze had ik eerst uitgewisseld van de afbraaklybra (was mijn vorige...). Daarna stuurbediening uitgewisseld en probleem was weg.
update 12-04-2021
- 324.300 km
auto weer gekeurd. achterdemper moest vervangen worden. Verder geen problemen.
Januari had ik een gebroken voorveer. Dit viel me wat tegen omdat ik 3 jaar geleden de voorveren van mijn slooplybra had gebruikt. Veren waren van 2012 maar hebben maar 2 jaar hun werk gedaan op mijn vorige. Verder eigenlijk niets toe te voegen aan deze update, maar ook niet veel kilometers gereden. nog altijd zeer tevreden met mijn Lybra.
Update 25-04-2022
- 340.900 km
Net weer goedgekeurd. Afgelopen jaar geen bijzonderheden maar ook niet veel gereden.
Auto was in eerste instantie afgekeurd op uitstoot. Dieselreiniger erin gedaan en motor wat meer belast. Herkeuring ging goed. Wel wat opmerkingen zoals roest dorpel, staat koplampen, conditie remschijven (ga ik nog vervangen).
Verder alleen regulier onderhoud en nieuwe set winterbanden.
update 17-04-2023
- 368.700 km
Auto weer gekeurd. Vorig jaar opmerking betreffende dorpel. Daar een nieuw stukje ingelast. Verder geen bijzonderheden afgelopen jaar. Alleen regulier onderhoud en remmerij vóór vervangen. Beetje saai update maar het is niet anders. Ik ben er blij mee en rij vrolijk verder met deze auto.
update 27-03-2024
- 383.500 km
Auto weer gekeurd en goed! Ook niet zoveel gereden afgelopen jaar. Afgelopen jaar de remmerij achter vervangen en 2 nieuwe zomerbanden.
Op dit moment is de Lybra ietwat achterstallig. Koppelingscylinder werkt niet 100% en ook de koppeling komt dichtbij zijn eind. Verder is de distributie weer aan de beurt.
Ik probeer nog even de werkzaamheden uit te stellen totdat in Wallonie duidelijkheid is betreffende de LEZ. Het plan is, dat met ingang van 01-01-2025 heel Wallonie 1 grote LEZ wordt. Auto's tot en met euro 3 mogen dan niet meer, zowel benzine als diesel. Natuurlijk hoop ik dat deze maatregel uitgesteld wordt.
Verder rijdt de Lybra nog heerlijk en is het 100% waard om distributie te doen en te voorzien van een nieuwe koppeling. Hopelijk geen LEZ in heel Wallonie...
update 21-03-2025
- 393.340 km
Wallonie is dus geen LEZ zone geworden per 01-01-2025 dus Lybra rijdt nog rond...
Auto heeft weer een jaar goedkeuring. Deze keer met een herkeuring. Auto was afgekeurd op staat rubbers in de aluminium langsdraagarmen (achter). Dit door een garage laten doen. Verder zijn achterremklauwen los geweest en nieuw revisiesetje erin. Ook meteen remolie laten verversen.
Na het garagebezoek de herkeuring bezocht en weer ok. Weggedrag was ook behoorlijk verbeterd. Als je een lange bocht nam met een oneffenheid in de weg voelde je de auto even zwabberen. Nu toch weer wat strakker door de "afritbochten".
Deze zomer laat ik nog de distributie doen. Had ik vorige keer ook gemeld maar heb zo weinig gereden afgelopen jaar (net geen 10.000 km) dat ik dit nog even in de wacht heb gezet. Koppeling houdt het ook nog steeds uit, maar komt wel dichtbij zijn einde. Daar neem ik een klein risico mee.
Er staat, sinds eind 2023 ook een Mitsubishi Outlander PHEV., op de oprit. De Lybra rijdt voornamelijk alleen nog de lange ritten, mits er geen LEZ zone hoeft worden aangedaan. In de buurt wordt bijna alles met de Outlander gedaan. Dan is zo'n plug in hybride wel gunstig. Lange afstanden dan verlies je het voordeel van het hybride systeem enigszins en neemt het verbruik behoorlijk toe. Dan is de Lybra al snel gunstiger met zijn lage verbruik.
Op naar de 4 ton...Nog steeds veel plezier van deze Lybra en de verschijning is al zeer zeldzaam aan het worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.