Lancia Lybra SW 1.8 16v LX (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lybra SW 1.8 16v LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 95.450 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Prachtige Intensa uitvoering, waaraan eigenlijk alles bevalt! Gekocht bij Auto Milano in Dordrecht. De auto heeft een superzuinige eerste eigenaar gehad, getuige het prachtige interieur en de bijna smetteloze buitenkant. De Intensa onderscheidt zich door 16 inch velgen die antraciet zijn gespoten in de kleur van de auto. Verder zijn alle lijsten die bij de standaard Lybra’s verchroomd zijn, in een mooie titanium uitvoering afgewerkt. De stoelen zijn half met leer en half met alcantara bekleed. Heel chique. De G3 LPI installatie werkt uitstekend, zij het dat het inbouwtankje je wel iedere 320 kilometer langs de pomp stuurt. Maar als je dan € 16 lichter weer naar buiten loopt ben je het keertje extra tanken gauw vergeten. Enige kleine minpuntje is dat de motor iets te rumoerig is in relatie tot de rest van het grote comfort van deze auto. Maar het is geen vervelend geluid, evenals dat uit de boxen van het Bose sound system dat aanwezig is. Grote verbazing overigens toen we de cassetterecorder ontwaardden... Dat kon zelfs in 2002 niet meer, maar gelukkig zit er een CD-wisselaar achterin. Heerlijke auto en elke keer een genot om naar te kijken.
PROBLEMEN
Maart 2007: niets!
Juni 2007: nog steeds niets, nou ja, een lampje links en rechts...
Juli 2007 km stand 113.000: drukveren van de achterklep hebben het begeven. Worden vervangen. Bij 116.100 beurt gehad, pollenfilter airco en remolie vervangen. Drukstangen achterklep vervangen.
Augustus 2007 km stand 120.500. Vakantie Italië (4100 km) glansrijk doorstaan! Vooraf vermoeden over olieverbruik blijkt naar nul te zijn gereduceerd. Oh ja, kapot stadslichtje... en volumeknop van de audio is lam. Maar dat geeft niet, want die bedien je vanaf het stuur...
November 2007 km stand 126.400. 1 liter olie na 10.000 bijgevuld. Stadslichtje eindelijk vervangen. Verder onverstoorbaar doorrijden. Helaas wat kleine deukjes in de carrosserie van vruchten die vanaf grote hoogte uit de platanen vallen. Binnenkort even laten uitdeuken zonder spuiten, want we willen de auto wel zo perfect mogelijk houden. Over drie weken bij Halan een beurt (130.000) en APK. Stempels in het boekje en op naar de 140.000
Januari 2008 de keuring bij Halan bracht aan het licht dat de nokkenasversteller niet vervangen was bij de vervanging van de distributieriem, dit diende alsnog te gebeuren omdat de auto wat onregelmatiger ging lopen en dikwijls bij stationair de neiging had af te slaan. Dit is onder garantie inmiddels gebeurd en hij loopt weer als een zonnetje. Minder prettig was dat het hulpstuurhuis voor de APK moest worden vervangen... een vrij dure reparatie, maar moest gebeuren. Verder niets dan lof.
12 juni 2008 het doek valt voor de trouwe Lybra Intensa... met enige pijn in het hart ga ik m wegbrengen naar Arendse in Duiven, waar hij (of zij) wordt achtergelaten. Maar, huiswaarts gaat het in een waardig opvolger: een 2.4 Emblema! Hiervan zal spoedig een review verschijnen!
Ik wens de volgende eigenaar van onze Intensa veel fijne en probleemloze kilometers toe, ik weet dat ie het kan!
Intensa bedankt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.