Lancia Gamma 2500 F.L. i.e. (1981)

autoreview

Lancia Gamma 2500 F.L. i.e. (1981)

Signalement

UitvoeringGamma 2500 F.L. i.e.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1981
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst102.250 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 102.250 km

Al van jongs af aan met een heel schuin oog naar de statige en op en top Italiaanse Gamma Berlina gekeken. Had en heb er meer mee dan de stijlvolle Coupe waarvoor Pininfarina heeft getekend. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Fiat 130, ook de Berlina spreekt me meer aan. Deze Gamma is een origineel in Nederland geleverde auto, september 1981. Ik kwam ’m op marktplaats tegen en inmiddels blijkt via het Gamma Forum, dat de auto diverse malen van eigenaar is gewisseld de laatste paar jaar, maar daarvoor waarschijnlijk heel lang ergens binnen heeft gestaan. Dat moet ook wel gezien de lage kilometerstand, het nagelnieuwe interieur en het, voor een Gamma, erg goed bewaard gebleven exterieur.
Ik rijd er nu zo’n twee maanden in, naast de dagelijkse lease-159 (zakelijk) en Lybra SW (privé) en dat bevalt me meer dan goed! Zeer comfortabel, absoluut voldoende vlot en alles werkt (nog), behalve de airco, die moet eens worden afgevuld. Enige nadeel, en dat werd destijds ook al geschreven, is dat een auto van dergelijk formaat en klasse eigenlijk een zescilinder onder de kap had moeten hebben. Nou ja, als dat alles is...

PROBLEMEN

  • 102.250 km

Toen ik hem kocht wist ik dat de koppeling vervangen moest worden. Dit is inmiddels gebeurd. Verder is de bumper vastgehangen en zijn er nieuwe twee lampjes ingedraaid. Van 16 tot en met 21 mei ga ik met de auto naar Italië, dat zal de grote test worden! Als hij zo soepel en goed blijft rijden als nu, voorzie ik geen problemen. De kleine olielekkage wordt hopenlijk niet erger, maar volgend jaar is de koppakking wel aan de beurt en laat ik de auto misschien overspuiten, restaureren hoeft nu nog lang niet.

1 juni 2007:

Inmiddels zit de Italiëtrip erop... 3700 km in 6 dagen. Helemaal vlekkeloos is het niet verlopen, maar eigenlijk ben ik apetrots op de Gamma! Op de heenreis liep de motor warm vlak voor de top van de Gotthartpas. Dat dit onwennigheid geweest moet zijn, kan bijna niet anders, want de terugreis werd de Gotthart weer genomen, maar nu langs de oude, veel steilere, route en met 4 in plaats van twee mannen in de auto. Geen centje pijn!

14 augustus 2008:

Er lijkt een heel stuk tekst uit de review te zijn verdwenen, maar goed. Na de Italiëtrip van vorig jaar ben ik in september nog naar Genua op en neer gereden met de Gamma, onderweg in de nacht van de ADAC een nieuwe waterslang gekregen, maar verder een topreis geweest. Heen alleen (bijzonder) en terug met vriendin er bij.
Eind september is de Gamma weg gezet en in januari geschorst vanwege de APK...
Omdat ik er een ALfa 6 naast heb gekocht, wilde ik daar eerst van genieten en die is dan ook in 2008 mee geweest naar de jaarlijkse Italiëtrip (www.italyherewe.com). Eind juli kreeg ik toch de kriebels en ben ik schoorvoetend naar de stalling afgereist om te kijken hoe de Gamma er bij stond. Zeil er af, meteen weer gecharmeerd van de prachtige lijnen en de accupool er op gezet, interieurverlichting floept aan, dashboardlampjes felrood bij sleutel op contact zetten, en na 6 seconden aanspringen, op eigen kracht! Na 10 maanden! Vervolgens werd ie ook nog meteen APK goedgekeurd en hoef ik nu niet meer in januari te schorsen, maar lekker in juli keuren. Het linkerraam gaat niet meer omhoog, maar dat moet een kleinigheid zijn, omdat naar beneden wel lukt. Enfin, ik ben nog steeds erg gelukkig met de Gamma en wil misschien volgend jaar alle roestplekken naar de eeuwige jachtvelden laten verdwijnen en er een echt plaatje van maken, hij is het meer dan waard!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.