Lancia Flavia (1971)

autoreview

Lancia Flavia (1971)

Signalement

Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1971
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 91%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Addio Bella Macchina

  • 95.000 km

Mijn Lancia Flavia coupé heb ik in 2011 aangeschaft om naast mijn young timers ook een echte klassieke reisauto te hebben. Mijn broer tipte mij deze Flavia die in Limburg te koop stond. Het verhaal van de verkoper; het taxatierapport en de informatie van de garage die de auto onderhield, trokken mij over de streep. Helaas bleek van al die informatie niet veel te kloppen. Hij kwam niet door de APK en er bleken er aardig wat gebreken te zijn. Onduidelijk bleef ook hoe vaak hij het klokje rond was gegaan. Verkoper en andere partijen gaven vervolgens niet meer thuis.

De belangrijkste zaken liet ik daarom door Jan Doornebal van Autototaal, die een speciale Lancia-afdeling heeft, herstellen. Na deze tegenvaller en extra investering kon het genieten eindelijk beginnen.

Het ontwerp van Pinin Farina vind ik prachtig. Hij heeft v eel overeenkomst met dat van de Ferrari 250 GTE coupé, maar kost in aanschaf en onderhoud hooguit een tiende daarvan! Van het interieur met het alu dash, de gestikte hemelbekleding, alle metertjes (voor temperatura, olio, acqua) en houtensportstuur wordt je helemaal vrolijk. De koets is geboetseerd rond vier volwassenen en vier golftassen, die ruim in de grote bagageruimte passen. De voorwielaandrijving en het lage zwaartepunt van de korte viercilinder boxermotor maken hem echt tot een Grande Tourismo. Ik heb er mooie tochten meegemaakt. De Eifel, Ardennen, Vogezen en verder zijn prima bestemmingen . De prestaties waren voor de zeventigerjaren groot te noemen, waardoor je nu nog prima mee kan komen met het dagelijkse verkeer. Je moet, gezien de leeftijd, niet meer de top van 187 km/uur op de autobahn proberen te bereiken, maar bij 120 a 130 km/uur voelt hij zich heel senang.
De afgelopen tien jaar heeft hij zich verder prima gehouden. De kwaliteit van deze laatste, nog soeverein door Lancia ontworpen, auto moet wel goed zijn want van de slechts plm. 1300 geproduceerde exemplaren rijden er verhoudingsgewijs nog veel rond. In Nederland nu meer dan in de 60er en 70er jaren.
In 2019 heb ik nog een grote beurt laten geven om alles weer up to date te krijgen met het oog op een reis naar Italië en Oostenrijk. Helaas kwam corona ertussen en de reis van de Lanciaclub, dit najaar naar Oostenrijk, heb ik om gezondheidsredenen als kaartlezer moeten ervaren. Hierdoor kon ik wel met veel Lanciamodellen kennismaken en concluderen dat de Flavia zeer comfortabel is.

Door toeval kwam ik een kennis tegen die een Flavia coupé wilde hebben. Wat te doen? Inmiddels had ik ook nog een Tesla Model 3 aangeschaft en kwam daardoor een stalling tekort. Ik had liever een van mijn andere auto’s weggedaan, maar Jan Doornebal was gestopt met zijn Lancia-afdeling waardoor ik niet goed meer wist hoe en waar het winteronderhoud te laten uitvoeren bij gebrek aan een betrouwbaar alternatief in de buurt. Bovendien kwam het bod overeen met dat van de aanschafprijs destijds en voorkwam ik het gedoe dat een verkoop van een auto altijd met zich meebrengt. De gedachte dat hij naar een liefhebber zou gaan en ik deelgenoot van de verdere geschiedenis zou blijven trok mij over de streep. Wel heb ik de koper uitvoerig op alle punten gewezen die bij het winteronderhoud mijns inziens aan de orde zouden moeten komen. Dit om te voorkomen dat hij voor eenzelfde onaangename verrassing zou komen te staan als ik destijds. Met Lancia Specialist Garage Franke in Den Haag om de hoek heeft hij een gedroomde situatie. Kortom, ik heb er vrede mee en vind het leuk om ook een ander te laten genieten van zo’n mooie wagen.

Terugblikkend. Het is dus mogelijk een bijzondere klassieker te rijden zonder hoge kosten. Uitgesmeerd per jaar is het onderhoud zeker te overzien. Daarnaast was er geen afschrijving, vrijstelling van wegenbelasting en nu ook van periodieke apk. Alleen nog (lage) verzekeringskosten en stalling. Dus heel veel plezier voor relatief weinig geld.

Tip: Ga altijd eerst na of er betrouwbaar onderhoud voor de door jou beoogde klassieker in de buurt is als je zelf linkerhanden hebt. Verder is een goede club als steun in de rug ook enorm van belang. De LanciaClubNederland is geweldig!

Blessing in disguise?

A Blessing in disguise?
Helaas heeft de nieuwe eigenaar de Flavia achterop de klassieke Mercedes van een clubgenoot van hem gereden. De Merc werd total loss verklaard vanwege het feit dat er nog voldoende van het model te koop zijn. De Lancia mocht wel hersteld worden. In plaats van het repareren en spuiten van de voorzijde werd ervoor gekozen om nog wat spaargeld er bij te leggen en de hele auto te ontmantelen en opnieuw te spuiten. Meestal kom je dan voor onaangename verrassingen te staan, maar gelukkig bleek de hele carrosserie 'keihard', wat een klein wondertje mag heten voor een auto uit 1971. De auto is opnieuw in de originele kleur gespoten en wordt nu weer opgebouwd. (zie foto) Wordt vervolgd.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.