Lancia Delta 1.8 16v LE (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Delta 1.8 16v LE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 236.587 km |
KM-stand laatst | 245.891 km |
Eerste ervaringen.
- 236.993 km
Heb helaas de Peugeot 306 eerder dan gepland moeten afschrijven, en dus was er nog niet veel budget vrij/over voor een andere auto.
Toch heb ik een auto nodig en ook bij de kleine prijsjes zitten weleens verrassende auto's. Na wat zoekwerk besloot ik toch te gaan zoeken naar een Lancia Delta, oorspronkelijk een 1.6 16-klepper. Eentje gevonden in mooie staat met weinige kilometers (wel een stuk duurder dan deze), climate control (een must) en een jonger bouwjaar (1998). Auto had wat reparatiewerk maar dat was netjes ondergebracht in een koopcontract. Volgens hun was het te wijten aan een zekering, die is netjes vervangen en alles werkte weer op de electrische ramen na.
Redelijk vervelend als je vaker gebruikt maakt van een stukje tolweg hier om de hoek en je telkens de deur moet openen voor de poortjes. De deal afgezegd en op zoek gegaan naar een andere.
Was een erg mooie Lancia Delta alleen was de airco pomp kapot, en gezien het aantal Delta's die je op de sloop kunt vinden (eeerrrggg gering) was dit nou ook niet echt een optie, dat zou me teveel geld en teveel tijd gaan kosten.
Uiteindelijk die zelfde avond nog een afspraak kunnen maken met een particuliere verkoper. Het ging dan wel om een 1.8 maar is gezien het gewicht toch uiteindelijk nog de beste keuze.
Het is niet moeders mooiste meer maar hij rijd fantastisch en daarnaast is het interieur nog in opperbeste staat! Er zit een deur met een andere kleur in (dat is dan wel weer echt een minpunt, maarja) en wat kleine krasjes maar niets bijzonders.
Hij heeft schijfremmen rondom en Borbet velgen. Tevens nieuwe bandjes. De distributieriem is 12.000 km geleden vervangen.
Hij heeft 750 euro gekost en voor dat geld vind ik het hem echt wel waard (te weten dat de velgen nieuw alleen al bijna 500 euro kosten!). Hij staat nog steeds zijn mannetje en is in vergelijking tot de 306 echt een snelheidsduivel (daar moet ik echt op letten want hij trekt snel op maar zuipt dan ook als een gek).
Plannen voor de toekomst:
- Sowieso de passagiersdeur laten maken (die gaat alleen van buiten uit open en daardoor blijft het electr. raam hangen, is iets mechanisch verschoven).
- Misschien de deur over laten spuiten (weet iemand een goed(koop) adres?)
- Parrot vanuit Peugeot inbouwen in de Lancia.
- Nokia carkit van 1999 uitbouwen.
Hoofdstuk 1
- 241.192 km
Nu een maandje met de Lancia te hebben mogen rijden vond ik het tijd mijn ervaringen opnieuw met jullie te delen.
Heb hem even mogen beproeven met een reis naar Frankrijk (Lees: Disneyland Parijs) en dat was een verademing voor deze mooie, met emotie overladen, Italiaanse bolide. De Lancia stond zijn mannetje en wat kritische momenten in België (Hedde gij uw rijbewijs in een pak cornflakes gevonden, allee?) heb ik kunnen verijdelen. Zo weet ik nu dat ik perfect op de remmen aankan en dat stuurbekrachtiging toch een prachtige uitvinding blijft.
Het enige wat ik mis, in een auto die voor luxe en comfort word aangeschreven, is een spaarversnelling 5. De auto rijd nu bij 4200 toeren per minuut 120 km/h, toch vrij stevig en ook voor het verbruik.
Heb het voorportier aan de passagierszijde laten repareren (kostte me gelukkig maar 15 euro) en het openen van het electrische raam en het portier is nu weer mogelijk, scheelt me weer een blokje om als moeder de vrouw uit de auto wil.
Ik vind het nog steeds iedere dag een waar genot om in deze Italiaan te mogen rijden. Gewoon die kleine dingetjes als het lancia logo op de instaplijsten of de pedalen. Het Lancia logo wat licht geeft. De radio die zo lekker fout laag zit. De armsteun. De verlichte stengels aan het stuur. De ruitenwisser intervallen die nergens op slaan. Onpraktische portiervakken en ga zo maar door, gewoon geweldig! Een verademing om naar te kijken en om mee te rijden.
Binnenkort op het programma:
- Achterportier aan bestuurderszijde over laten spuiten
- Velgen reiniger aanschaffen
Nog een vraag:
De temperatuur van de Lancia komt nooit boven de 80ºC, is dit iets normaal voor Lancia (bij de Peugeot reed ik steevast tussen de 90-95ºC, wat ik altijd heb aangenomen als een mooie temperatuur). Vaak rijd ik tussen de 65-75ºC. Alvast bedankt
Het laatste hoofdstuk
- 245.891 km
Hebben toch besloten afstand te gaan doen van de Lancia. Een geweldige auto maar helaas ging het een na het ander defect. Zo heb ik al 3 x met de ruitenwissers gestoeid. Gingen ze kruiselings over elkaar in een stortbui op de snelweg, of schoot het ruitenwisserblad zo uit de houder. De uitlaat was lek aan het gaan, de v-snaar was aan vervanging toe, m'n sleutel brak af door metaalvermoeidheid (was de enige sleutel die ik had dus met veel pijn en moeite in R'dam een reserve kunnen laten maken). Al met al moet er teveel geld in gestoken worden om deze auto die amper 700 euro heeft gekost weer op en top te krijgen.
Nu: Rover 111 L Ascot, een stuk kleiner maar veel minder kilometers (118.000).
Volg ook daar weer mijn avonturen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.