AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lancia Delta 1.4 MultiAir 140pk Platinum (2011)

autoreview

Lancia Delta 1.4 MultiAir 140pk Platinum (2011)

Signalement

UitvoeringDelta 1.4 MultiAir 140pk Platinum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst97.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 300 km

Na 4 jaar voorloopauto's en leaseauto's van andere opgereden te hebben, mocht ik nu eindelijk een eigen auto uitkiezen. Ik heb veel gehad aan de gebruikersreviews op deze site en heb me dus voorgenomen om dit ook bij te gaan houden.

Mijn vorige auto heb ik, op een halve maand na, 2 jaar gereden en bijna 140.000 km mee afgelegd. Auto deed het goed en beviel ook goed, maar was vooral sportief ingesteld. Met het aantal KM's wat ik rij (ongeveer 70000 per jaar) wilde ik toch meer comfort. Verschillende auto's bekeken, maar bleef toch gefascineerd door de nieuwe Lancia Delta. Hij paste in het leasebudget en dus dan ook maar meteen genomen ;) !

Gisterenochtend om 10.00 uur was het dan zover, de nieuwe auto stond kalar op opgehaald te worden. Iets meer dan een week eerder was de auto al van de trailer gerold en toen ben ik meteen gaan kijken natuurlijk! In 1 woord: sprakeloos!
De auto is prachtig vormgegeven en persoonlijk vind ik de kleurstelling perfect bij de auto passen!

De volgende opties zijn extra genomen:
- Schuifdak "Gran Luce"
- Business Pack Platinum
- Adaptieve Xenon Verlichting

De auto is prachtig en de bijna 300 km in anderhalve dag tijd vertelt ook dat ie heerlijk rijdt!

Geregeld zal ik hier dus mijn bevindingen bij gaan houden en foto's bijwerken.

  • 1.206 km

Gezien de opmerkingen zal ik meer vertellen over mijn keuze voor de Delta.

De Alfa 147 die ik hiervoor had, was mij doorgeschoven in de organisatie om deze leasetechnisch "op" te rijden. Deze auto is puur sportief ingesteld, dus stuiterend van het sportonderstel en platte banden. Zie daar mijn eerste eis die ik had voor mijn volgende auto: comfort.
Het tweede punt wat mij tegenviel in de Alfa was het gebrek aan binnenruimte. Ik wilde dus zowieso een grotere auto.
Het derde punt was dat ik een auto wilde met 20% bijtelling. Mijn leasebudget is inclusief brandstof en de keuze van de auto is vrij (zo ook de keuze van brandstof).
Tot slot wilde ik een auto die qua snelheid ongeveer hetzelfde in de weegschaal zou leggen als de Alfa.

Ik vind diesel rustiger rijden, vooral als er langere afstanden afgelegd worden, maar gezien het feit dat de 20% bijtelling niet meer geldt en dat het totale leasebedrag hoger is, wordt dat feestje te duur ;) !

Aangezien ik de Lancia meteen vanaf de eerste tekeningen mooi vond, ben ik daarvoor ook gaan kijken. Als autofreak ga je natuurlijk geregeld kijken wat een bepaalde auto doet in de lease. Zo ben ik voor verschillende auto's wezen kijken, zoals bijvoorbeeld de Ford Focus Wagon en de Hyundai i40.
Voordat ik de Alfa had, heb ik een half jaar een Focus Wagon 1.6 TDCI gereden (en daarvoor een paar weken in het laatste model Fiësta). Mijn vader rijdt al jaar en dag Hyundai en de i40 vind ik ook een mooie auto.

Tijdens de AutoRAI ook in die auto's gezeten en daarna ook proefritten gemaakt. De Hyundai vind ik te langzaam en de Focus was net een Tupperware fabriek van binnen. Daarentegen zijn beide auto's wel een flink stuk gebruiksvriendelijker dan de Delta en ook een stuk goedkoper.

Toen ik in de Delta stapte, klopte dat plaatje voor mij wel. Hij paste binnen budget, qua snelheid is ie (op papier) iets langzamer dan de Alfa, qua grootte is ie net zo groot als de Focus Wagon (wat vooral de inzittenden ten goede komt, kofferruim is ie niet veel groter dan de Alfa). Daarnaast is de Delta van binnen gewoon veel mooier, luxer en weelderiger. Het lijkt echt alsof je in een auto van een hoger segment stapt.

Ja het klopt, het is en blijft een Italiaan! Dus al dat moois heeft een prijs. Het letterlijke iets duurder zijn dan bijvoorbeeld een Focus of i40, maar ook het figuurlijke. De regensensor is net zo temperamentvol als een rasechte Italiaan op kookpunt en de combinatie van het handsfree bellen met een Nokia N8 zorgt ervoordat de toehoorder aan de andere kant denkt dat ik vanuit Timboektoe bel... En nee, het is absoluut geen zuinigheidswonder zoals in de verbruiksmonitor te zien is.

Bij deze auto staat echt vorm boven functie. Deze auto heeft het bij mij gewonnen op het totaalplaatje, waarbij vooral het visuele aspect de uiteindelijke doorslag heeft gegeven.

eerste garagebezoek

  • 5.700 km

Allereerst dien ik terug te komen op mijn opmerking over de regensensor. In andere reviews op deze site heb ik gelezen dat de regensensor een onding is ;) !
Echter in deze gefacelifte versie hebben ze deze getracht te verbeteren. Je kunt deze namelijk zelf activeren en ook weer deactiveren. Het enige nadeel van de regensensor is dat deze moeite heeft met wannabee regen, regen die niet doorzet, maar heel zachtjes blijft druppelen. Op dat moment heeft de regensensor iets te veel temperament en dat is een understatement.

Mijn eerste bezoek aan de garage is een feit. Afgelopen donderdag is de auto bij dealer geweest voor het handsfree systeem. In een vorige ervaring sprak ik er ook al over dat men mij hoorde alsof ik aan de andere kant van de wereld zat. De microfoon is vervangen en nu werkt het geheel een heel stuk beter. Ik hoef niet meer te schreeuwen en de andere kant hoort mij tenminste weer fatsoenlijk.

Voor de rest heb ik absoluut nog steeds geen klagen met de Delta en voelt het nog steeds als een voorrecht om in deze auto te mogen rijden ;) !

Eerste beurt

  • 31.500 km

Na de eerste 30.000 km gereden te hebben is het dan tijd voor de eerste beurt. Een aantal puntjes heb ik meegegeven bij de beurt:
1. Bij volledige stuuruitslag klinkt het alsof de voorwielen de wielkasten raken. De dealer wist te melden dat er niets geraakt wordt, maar dat het het rubber van de Premacies is van Michelin ;)
2. Het fluiten van de motor, dit werd erger naarmate de kilometerstand opliep. De dealer wist te melden dat de auto ingereden is en dat het bij de MultiAir motor hoort.
3. Tijdens het poetsen van de auto was het vliesje voor het navigatiesysteem losgegaan. Het blijkt dat de dealer dit stukje plastic was vergeten weg te halen bij het afleveren...
4. Tijdens het wassen van de auto was de week voor de beurt de nummerplaat losgevlogen van de achterzijde :S ... Dit heb ik laten weten en de dealer heeft de nummerplaat nu maar weer opnieuw vastgezet...
Met de auto is dus niets mis, behalve de kleine punten die aan de dealer te wijten zijn ;) !

In het gebruik van de auto in de eerste maanden is me wel opgevallen dat de auto echt een design auto is waar op sommige punten de functionaliteit van de auto zeer zeker debet aan is. Deze geweldige auto heeft een aantal kleine minpunten in het gebruik:
1. De microfoon van het Blue&Me systeem.
Je bent zeer slecht te verstaan door dit apparaat op het moment dat de auto hogere snelheden rijdt (snelweg). Op het moment dat de auto stilstaat gaat het nog...
2. Het neerklappen van de achterbank.
Mijn Platinum editie heeft een gewelfde achterbank. Het zit echt voortreffelijk, zelfs vorstelijk (iedereen zit onderhand liever achterin dan voorin ;) ), maar indien men ff meer ruimte nodig heeft en de achterbank neerklapt, blijven de rugleuningen op ongeveer 40 graden steken... Dit is niet helemaal wenselijk natuurlijk :S ... Zoveel meer ruimte creëer je op die manier niet...
3. De hyperactieve regensensor.
De regensensor van deze auto, zoals ook al in andere reviews verteld is, is nogal hyper en vereist best nogal wat handmatig ingrijpen. Wat dat betreft was de regensensor van de Focus een verademing...

Buiten deze punten van kritiek blijft het een geweldige auto. Hij ziet er prachtig uit, rijdt heerlijk en comfortabel, goede zitpositie en het MultiAir motortje heeft genoeg power om lekker mee te komen in het verkeer. Vooral de meesturende koplampen in combinatie met de Xenon zijn een verademing!

Rectificatie Blue&Me systeem

  • 43.000 km

In mijn vorige ervaringen heb ik mijn negatieve ervaringen geuit ten aanzien van de handsfree functie van het Blue&Me systeem.

Het feit is dat mijn Nokia N8 het begeven had na ruim 1,5 jaar. Deze is nu vervangen door een iPhone 4 en ik ben ineens een stuk beter te verstaan in de auto, ook op hogere snelheden.

Uit mijn ervaring blijkt dat het Symbian besturingssysteem van Nokia dus niet helemaal compatible is met het Blue&Me systeem van de Fiat Groep...

2e beurt

  • 61.000 km

Na de 60000 gepasseerd te hebben, werd het weer tijd voor de beurt.

Ik had 3 aanvullende puntjes:

- De stoel maakt geluid in de bochten
Het blijkt dat ik een belabberde zithouding heb ;) !
Mijn stoel staat helemaal naar beneden en op een dusdanige positie naar achteren dat het leer van de stoel langs het leer van de middenconsole beweegt. Dat is alleen in de bochten want dan beweeg ik zijwaarts. Ik kan dus of de stoel verplaatsen of ermee leren leven. Gezien de lage frequentie dat het voorkomt, heb ik voor de laatste optie gekozen.

- Nummerbordhouder voor
Tijdens het parkeren bij ons in de straat is er een tak achter mijn nummerbord voor gaan zitten die tijdens het wegrijden de houder kapot heeft getrokken en het nummerbord licht verbogen heeft.
De dealer heeft netjes een nieuwe houder geplaatst.

- Geluid banden bij volledige stuuruitslag
Vanuit stilstand wegrijden met volledige stuuruitslag brengt geluid met zich mee. Het blijkt dat dit geluid voortkomt uit de banden. Ik meende dat de banden misschien ergens iets raakten op dat moment, maar dat was niet het geval.

Voor de rest de standaard punten van de beurt, maar geen noemenswaardige zaken.
De auto rijdt nog steeds prima, heb absoluut geen klagen, integendeel!

90.000 beurt

  • 92.000 km

De Delta had weer 30.000 km tot volle tevredenheid volbracht en moest wederom voor een beurt naar de dealer.

Ik had eigenlijk maar twee aanvullende punten:
1. Ruitenwissers waren versleten
2. Naar mijn mening waren de remmen aan vervanging toe

De ruitenwissers zijn vervangen en de remblokken en remschijven zijn allen vervangen.

Eerste grote mankement

  • 97.000 km

Tot mijn grote verbazing is de Lancia absoluut niet goed uit de beurt gekomen... De auto gaf de eerste ochtend na de beurt meldingen en geluiden weer dat de motor nagekeken moest worden. De beurt was 5 maart en 7 maart 's ochtends stond ik bij de dealer. Kreeg als antwoord dat tijdens de beurt het vervangen van de olie waarschijnlijke ervoor gezorgd heeft dat de olie ook uit het MultiAir systeem gelopen was en dat dit ervoor gezorgd had.
Het frappante was dat 's wonesdag 's Avonds (6 maart) de meldingen weg waren om vervolgens de ochtend van 7 maart weer terug te zijn...
Auto weer meegenomen en het leek allemaal goed te gaan, echter de volgende ochtend hetzelfde ritueel, meldingen en geluiden dat de motor gecontroleerd moest worden en het Start-/stopsysteem was uitgeschakeld. Het stotteren bij koude motor werd wel erger, maar als de auto warm was, dan was er amper of niets meer te merken. Dus 11 maart (er zat een weekend tussen waarin periodes waren dat er meldingen en geluiden waren en ook periodes zonder problemen) weer bij de dealer op de stoep na de vrijdag ervoor te hebben gebeld. Vervangende auto meegekregen en 's avonds kon ik de auto weer ophalen, bobine vervangen, probleem zou opgelost moeten zijn...
De volgende ochtend geen meldingen, maar het leek wel of ik een Lancia Kangoeroe aan het rijden was: horten, stoten, sputteren totdat de auto warm was, maar daarna klonk de auto nog steeds niet zuiver! 's Middags waren de meldingen weer terug... Ik had 's ochtends al gebeld dat de auto nog steeds niet fatsoenlijk klonk en reed en ik kon de maandag erna pas terecht, omdat ze dan pas een vervangende auto voor me hadden. Zo ben ik dus met een koude hortende en stotende auto gestart iedere morgen :S ...
18 maart heb ik toen de auto ingeleverd en heb ik een vervangende auto meegekregen. Op 28 maart heb ik pas weer mijn auto terug gekregen... De dealer heeft veelvuldig contact gehad met de Technische Dienst van Lancia en zij konden het probleem niet boven tafel krijgen. Toen hebben zij besloten om het gehele MultiAir systeem te vervangen. Nadat deze vervangen was, heb ik geen problemen meer gehad en ik heb in het afgelopen weekend (sinds 28 maart tot nu) een 2500 km gereden (weekend weg Zuid-Oost Frankrijk).

Ik ben wel bij de dealer te rade gegaan waarom bij zo'n jonge auto ineens de halve motor vervangen moet worden en wat de relatie was tot de beurt en het mankement.
Zij (en ook de technische dienst van Lancia) konden daar geen ander antwoord op geven waarom, maar wel dat dit niet in relatie stond met de uitgevoerde beurt...

De auto rijdt in ieder geval weer prima en de vervangende auto's hebben mij wel weer doen inzien wat voor een geweldige auto de Delta is. Rijden doet ie weer perfect en de vele kilometers hebben er nog steeds niet voor gezorgd dat ik uitgekeken ben op deze auto!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (23)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
sprakeloos...prachtig...heerlijk rijdend.....
Tja, heb ik niks aan. Je kunt er al niks over zeggen na 300km, dan is alles nog heerlijk...prachtig...geweldig. Maar als je ons dan toch wilt melden dat je een nieuwe auto hebt, geef dan info waarom je voor deze hebt gekozen. En niet voor een diesel met 70000km per jaar.
Kortom...beetje kort door de bocht om in de auto termen te blijven.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zo designtechnisch een heeeeel andere auto dan de 147.
Anoniem
Anoniem
  • 0
U heeft dus ook last van de regensensor?? Zie ook mijn review. Het enige dat ik er aan heb gedaan is het stekkertje tevoorschijn halen dat achter de binnenspiegel zit. Ik ontkoppel 'm altijd als het regent. Dan doet ie het gewoon met de normale intervalstanden. Reed onlangs met een collega mee in zijn A4, idem dito met de regensensor. Het is een leuke gadget maar het moet wel werken!

Heb de mijne al weer bijna 2 jaar en nog steeds heb ik geen enkel gevoel van "ik wil 'm inruilen" omdat er gewoon nog geen mooiere auto is (binnen mijn budget uiteraard). Misschien de nieuwe Alfa?? Ben wel heel benieuwd naar de opvolger van de 159 maar dat duurt nog wel even.

Veel plezier met uw Delta!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prima verslag en hulde voor de keuze. Mooiste auto in zijn klasse, jammer dat de TCT niet beschikbaar is voor de Delta met 1.4 MultiAir. Ik blijf de review volgen, want het blijft spannend hoe een Lancia zich houdt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Even een vraag waar ik het antwoord niet van kan vinden op internet. Is in de platinum uitvoering de achterbank ook verschuifbaar of is deze vast? Zo ja, wat is dan de inhoud van de kofferbakruimte?
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Platinum heeft een NIET verschuifbare achterbank! Deze is overigens wel (gedeeltelijk) neerklapbaar. De inhoud blijft dus die 465 liter.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De achterbankleuning is overigens wel aanpasbaar voor beide inzittenden achterin apart, deze kan van rechtop in loungzit gekanteld worden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Bedankt voor je reactie. Maar als je 465L hebt dan heb je dus de beenruimte zoals je deze bij andere uitvoeringen hebt zodra je de stoel helemaal naar voren klapt? Heb je dan nog fatsoenlijke beenruimte als je bijv. met 1.86m achter jezelf wil zitten?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beenruimte is alla limousines! Het zitvlak verplaatst niet, alleen de rugleuning is te verstellen.
Gisteren nog twee mensen van ongeveer 1.90 achterin gehad, qua beenruimte hadden die nog een kleine 10 cm over tussen hun kniën en mijn rugleuning (ik lig nogal in de auto )... Het enige is dat vanwege de aflopende daklijn zij niet heel veel hoofdruimte meer over hebben. Ze zit dan nog maar relatief weinig ruimte tussen hun hoofd en het dak. Het is echter niet zo dat ze met hun hoofd tegen het dak aan zitten...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beste Lars,

Het deactiveren van de regensensor, dat is zeker in een menu opgenomen? Net als de gevoeligheid van de lichtsensor denk ik. Als dit namelijk iets software-matig is, kan het misschien als een update in mijn Delta worden ingevoerd. Ik hoop dat dat kan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Meneer Ten Berge,

Bij mij werkt de regensensor op basis van de hendel aan het stuur. In de intervalstand kan de gevoeligheid bepaald worden en u kunt de hendel weer in de "normale" stand terugzetten en dan is de regensensor uitgeschakeld. Ook kunt u de regensensor overrulen door de hendel verder te duwen en rustige en supersnelle zwaaistand aan te zetten, alsof u geen regensensor zou hebben (deze is dan ook uitgeschakeld)... Ik weet niet of dit softwarematig geregeld is, of dat het met de hendel zelf te maken heeft... Kortom: bij mij werkt de regensensor alleen als de hendel in de intervalstand staat, anders niet. Zelfs als de auto uit is geweest en de hendel staat nog in de intervalstand, dan dien ik de regensensor eerst te activeren door de hendel uit en in de intervalstand te zetten.

Ik hoop dat u hier iets aan heeft....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beste Lars,

Dank voor de reactie. Ik denk echter dat de regensensor hetzelfde werkt als bij mij. Als je de handel 1 stand omlaag zet activeer je de regensensor (dat is normaal gesproken de intervalstand). Ik kan de gevoeligheid ook wijzigen. Als je de handel nog een keer omlaag doet, krijg je de normale wissersnelheid. Nog een keer en dan heb je de dubbele snelheid. Dat is bij u dus niet anders. Wat ik gewoon heel vaak heb in de 1e stand met de gevoeligheid op de minste stand, dat de wissers bij een klein beetje regen op de hoogste snelheid gaan wissen. Daar word je dus gek van, zeker als het niet hard regent. Ik hoopte dat de sensor in het menu uitgeschakeld kon worden. Net zoals je de LED verlichting en de mistlampen die aangaan bij een bocht uit kunt zetten.
Als ik de stekker eruit trek werkt de 1e stand als een gewone intervalstand zoals bij andere auto's zonder regensensor ook gewoon het geval is. Is niet ideaal maar het werkt wel.
civic2
civic2
  • 0
ze kunnen die motor beter multi fuel noemen dan multi air met zo'n dorst, dat fabrieksverbruik lijkt wel erg veel op gebakken lucht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ben een redelijk zuinige rijder maar met deze geweldig fijne auto is mijn verbruik nu gemiddeld 1:13 (21000 km op de teller) De eerste 15000 km was dit 1:12. Ik ben wel overgegaan naar Ultimate benzine het kan zijn dat dit toch invloed heeft gehad op het verbruik. Maar gemiddeld 1:17,5 is absoluut niet haalbaar.

Ik rij gemiddeld 50% binnen de bebouwde kom.

Je houd trouwens geen beenruimte over als de achterbank geheel naar voren wordt geschoven, maar je kan natuurlijk ook de bank voor de helft naar voren schuiven. Ik vind het een ideale optie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beste Frenk,

MIjn achterbank is niet te verschuiven ! Ik heb namelijk de Platinum uitvoering met de gewelfde achterbank... De inzittenden achterin kunnen wel de rugleuning verstellen...
Jasper2020
Jasper2020
  • 0
lijkt wel of de 120pk een stuk zuiniger is, wij halen wel 16,5 als het moet zonder onder de max snelheid te rijden
Anoniem
Anoniem
  • 0
er bestaat en opl voor dat geluid van leer tegen de middenconsole, nl een viltlaag leven. Werkt prima !
Anoniem
Anoniem
  • 0
@burnin ubber:
Benzine of dieselversie ?
Bovendien rij ik heel veel spitsverkeer (lees: veel afremmen, optrekken), wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor het verbruik ! Ik rij 90% van de tijd maximum snelheid en netjes rond de 2500 toeren schakelen... Die ene keer in Duitsland niet meegerekend natuurlijk !
Anoniem
Anoniem
  • 0
@snelwegridder
Waar en hoe heeft u die viltlaag aangebracht?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hoi Lars,
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn alfa 1.4 multiair, als jij beschrijft bij 97.000km

Viel dit bij jou nog in de garantie? Anders ben ik benieuwd hoe dit verder opgelost is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hi Lars, kan je ook vertellen wat men nu heeft vervangen?

"Het hele multi-air" gedeelte ... waar bestaat dat uit? Groet, Adriano
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jeroenvtw:
Mijn auto is een leaseauto, maar ze hebben dit binnen de garantie vervangen daar ik weet. De auto is ook pas 1 3/4 jaar oud (garantie is 2 jaar onbeperkt).
Anoniem
Anoniem
  • 0
@adriano vaneck
Zoals het mij hebben uitgelegd, behelst dat het motormanagement en aansturing van de kleppen, brandstof, turbo en alles wat daarmee samenhangt. Het MultiAir gedeelte zit "op de motor geklikt".
http://img651.imageshack.us/img651/8910/fiatmultiairengine01.jpg