Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 500 km |
Aflevering en eerste kilometers
- 500 km
In maart hebben we de auto besteld. Deze was bij de dealer al in bestelling en dat zorgde voor een ietwat kortere levertijd. Alles is relatief, want we hebben toch tot begin juli moeten wachten. Maar uiteindelijk heb je dan ook wat. Helaas had de dealer de accu niet geladen bij aflevering en moesten we de eerste kilometers dus op benzine rijden. Het mocht de pret niet drukken. Verder was alles prima in orde en hebben we met het dakje open lekker kunnen genieten. De vrienden en familie vonden het meteen ook een mooie auto. Daar doe je het niet voor, maar is altijd meegenomen.
's Avonds aan de lader, gewoon via de 220 aansluiting en de dag erna konden we dan ook echt genieten van het elektrische rijden. Dit bevalt super. Het is geen racemonster, maar daar hebben we hem ook niet voor gekozen. Het zoeft heerlijk en binnen de bebouwing is het heerlijk rustig. Ook is het een genot om te zien wat het verbruik is. We hebben er nu iets meer dan 500 km mee gereden en een gemiddeld verbruik van 0.7l/100 km. Dit is met reguliere ritten, naar en van het werk en in het weekend boodschappen doen en met vrienden afspreken. Tot nog toe redden we het meeste ervan op de accu. Af en toe moet de verbrandingsmotor het laatste deel overnemen. Op de snelweg is 100 km/u geen probleem. Het heeft wel iets langer nodig om op snelheid te komen. We hebben nog geen referentie wat het verbruik op langere afstand zal gaan doen.
De leren stoelen zitten prima en de verkoeling die het heeft is lekker tijdens de warme dagen.
Nieuwe auto en proefrit
- 500 km
Eens in de zoveel tijd ga je op zoek naar iets nieuws op vier wielen. Soms gewoon omdat het kan, soms zit er een diepere reden achter. Dit laatste was hier meer het geval. We hadden een mooi Skoda Superb uit 2015 (3de generatie). Een geweldige auto, qua rijervaring en qua ruimte bijna niet te overtreffen. Zeker die ruimte was nodig omdat de kinderen nog jong waren. Waarom moest hij dan weg? Omdat het een diesel was en met de huidige prijzen is dat voor een particulier gewoon niet meer rendabel. Zeker gezien de kilometers die we nog rijden sinds Corona. Woon-werk verkeer werd drastisch minder, gezien het thuiswerken.
We gingen dus op zoek naar een nieuwe auto. Deze moest qua uitvoering wel beetje aangekleed zijn en volledig elektrisch of op zijn minst Plug-in elektrisch zijn. Dat laatste is het geworden. Een PHEV, met name vanwege het gemak om tijdens langere ritten te kunnen tanken i.p.v. te laden. De noodzaak om dit door het jaar te hebben is beperkt gezien de normale dagelijkse ritten binnen de range van de PHEV passen. Verder moest er elektrische verstelbare rijdersstoel zijn met geheugen, gezien het verschil in lengte en was Android Auto een pré. Het oog wilt ook wat, maar dit is natuurlijk smaakgevoelig.
Gezien deze wensen en eisen viel de keuze op de Kia XCeed. In eerste instantie wilde we een jonge occasion hebben, maar door gebrek aan deze in de uitvoering die we wensten, maar ook het verschil dat het qua prijs was, zijn we toch voor een nieuwe gegaan. Dus op naar een dealer, voor een proefrit. Deze proefrit werd helaas niet gemaakt in de ExecutiveLine die we wilde, maar in een Dynamic Line. Weinig verschil, behalve dat de hoofdruimte anders is gezien het open dak dat de Executive Line wel heeft. Verder beviel het goed en voldeed het prima aan de verwachtingen.
Opvallende zaken
- 500 km
Je gaat natuurlijk altijd zaken vergelijken met je vorige auto. Sommige zaken kun je natuurlijk niet vergelijken, andere wel en zijn er aparte keuzes gemaakt door een merk.
Dingen die je niet kunt vergelijken tussen een Skoda Superb en een Kia XCeed is de ruimte. Dat gaan we dan ook niet doen. Totaal verschillende auto's.
Dingen die je wel kunt vergelijken is hoe sommige zaken zijn geïmplementeerd. Zoals de inzet van de cruise control, de ‘auto hold’ functie en het geheugen van de stoelen.
Wat hier opvalt is dat de cruise control elke keer weer uitgeschakeld is. Bij de Skoda was die actief en hoefde je alleen de snelheid vast te zetten (kon pas na het gebruik van de rem). Bij Kia heeft men ervoor gekozen dat deze eerst moet worden aangezet en dan pas kun je de snelheid vast zetten (ook hier pas na het gebruik van de rem). Dit ervaar ik als vervelend. Hetzelfde geld voor de 'auto hold' functie. Elke rit moet je die bij de Kia opnieuw activeren. Wat er vaak toe leidt dat de auto bij de eerste stop even rolt en ik dan er pas aan denk dat de 'auto hold' nog moet worden geactiveerd. Wederom ervaar ik dit als vervelend. Laatste vervelende aspect is dat de stoel wel een geheugenstand heeft, maar de buitenspiegels hier niet in zijn meegenomen. Terwijl het wel elektrisch verstelbare spiegels zijn.
Wat verder opvalt is dat het digitale instrumenten display meer een gimmick is dan het echt toegevoegde waarde biedt. De navigatie wordt er nog op getoond en je kunt er ook niks aan personaliseren. Alleen als de sportstand wordt geactiveerd wijzigt het instrumentarium een beetje. Het is leuk, maar dat is het ook wel.
Het zijn allemaal zaken die niet wereldschokkend zijn, maar waar Kia misschien toch even naar moet kijken. Wellicht dat sommige zaken eenvoudig via een update in de toekomst wel in te stellen kunnen zijn. Hier ben ik sowieso wel benieuwd naar. De facelift versie is onlangs gepresenteerd en daar zaten wat zaken in waarvan ik hoop dat deze ook via een update op dit model komen. Iets wat Tesla natuurlijk geregeld doet.
Voorlopige conclusie
- 500 km
De zaken hierboven omschreven zijn misschien vervelend, maar ik ben er ook van overtuigd dat ze gaan wennen en je ze over een tijdje niet meer merkt. Het gevoel wat er overblijft is dat het vooralsnog een heerlijke auto is, die er leuk uitziet en waarbij het elektrisch bereik voor ons toereikend is. Binnenkort gaan we op vakantie en dan ben ik wel benieuwd naar de ervaring die dat oplevert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia XCeed
Had je deze auto's al gezien?

Kia XCeed 1.4 T-GDi DynamicLine /Deal ond. /Org NL /NAP /48dkm
- 2020
- 48.091 km

Kia XCeed 1.0 T-GDi Dyn.Line | Navi | Camera | Cruise
- 2020
- 80.042 km

Kia XCeed 1.0 T-GDi DynamicPlusLine / Trekhaak / Climate Control / Navigatie / Stoel & Stuur Verwarming / Cruise Control / Camera / Bluetooth / NAP / Origineel Nederlands
- 2021
- 79.355 km