Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2022)

autoreview

Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2022)

Signalement

UitvoeringXCeed 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

7500

  • 7.500 km

Mijn vorige wagen was een Hyundai Ioniq PHEV, met dezelfde aandrijflijn. Ik ga dus een vergelijking maken.
Het is een full options zonder leder en bijhorende geventileerde zetels. In België heet hij Business Edition. Met 3 extra packs. Ook zonder 18 inch velgen (hoger verbruik en lager comfort)

Was een voordelige aanbieding in de lease (voor de prijs van een Renault Clio Hybrid).

De Xceed (tov Ioniq)
+ is mooier en loopt stiller
+ heeft een super voorvering die heel comfortabel is. Hij zet zich echt in de bochten
+ werkt verfijnder (ook in Sport mode waar hij minder luidruchtig is). Nieuwe software/hardware ?
+ Adaptive cruise control heeft nu ook file assistent en is minder bruut in zijn reacties
+ zetels zijn niet elektrisch regelbaar maar geven wel betere zijdelingse steun (a la sportzetels)
+ heeft een AUTO mode, onduidelijk wat die juist doet. EV bij lage snelheid en HEV bij hogere ?
+ heeft een pano open dak, iets wat op de Ioniq in België niet leverbaar was
+ de navigatie heeft een groter scherm, de navigatie is analoog aan die van de Ioniq maar haalt zijn route online
+ geeft via app een alert als je de auto niet op slot gedaan hebt
- heeft een kleinere actieradius op stroom (ik schat 50 km ipv 60 km, door slechtere airodynamica ?)
- heeft een kleinere koffer (5 cm minder diep) maar al bij al nog net groot genoeg
- in HEV mode houdt hij zijn batterij minder op peil dan de Ioniq. Bij elke rit ben je 10% kwijt.
- Sport mode laadt minder snel op dan in de Ioniq. Maar wel verfijnder (alweer)
- geeft de teller snelheid op de navigatie en gebruikt die om melding te geven dat je te snel rijdt. De Ioniq gebruikte de GPS snelheid welke juister is
- heeft snelheidsborden herkenning, maar dit gaat meer mis dan goed met de nodige beeps als gevolg

Grootste wensen:
- GPS snelheid op de nav
- tijdens flitspaal alert de mogelijkheid hebben met 1 druk op de knop de alert af te zetten

Verbruik (zonder stroom te verbruiken en tevens rekening houdend met de toegelaten snelheid, met airco en 25+ graden)
België naar Bilbao aan 116 op de teller : 4.6 l/100 km
Bilbao naar België aan 136 op de teller : 5.0 l/100 km
België naar Noord Italië (1850m hoger) aan 115 a 140 op de teller : 4.7 l/100 km
Noord Italië naar België (1600m lager) aan 120 op de teller : 4.1 l/100 km

Kortom, dik tevreden.

8500

  • 8.500 km

Nog vergeten.

GPS 2 maal in hang gehad. Herstarten van de auto hielp niet. Developer menu laat wel herstart toe. Hopelijk beter na een software update tegen het einde van het jaar.

Elektrische koffer is ok maar met de voet zwaaien had handiger geweest. Nu moet je 5s achter je koffer gaan staan.

Om de koffer optimaal te benutten moet de hoedenplank eruit. Dan gaan er net 4 ryanair cabincases in. Plus wat kleine rommel.

In sportmode opladen gaat heel traag boven de 120.

Toch een fijne en zuinige auto.

16000

  • 16.000 km

1e onderhoud gedaan.
Nog spijtig:
- schakelt soms terug naar 5e bij 120km/h op snelweg bergop. Net als de Ioniq. Storend. Maar wel zuiniger.
- nu ook over the air updates. Helaas zit er nog niets in die air.
- ik mis een klein subwoofertje

Globaal verbruik staat op 4.6l/100km + 1kwh/100km (schatting, ik moet zo'n 150 kwh opgeladen hebben). Spijtig dat de wagen dit zelf niet bijhoudt.

31000

  • 31.000 km

2e onderhoud gehad. Geen problemen. Globaal verbruik na 2 zomers en 1,5 winters (met winterbanden) is 4.3l/100km plus wat stroom (1 kwh want bij lange afstanden naar de Alpen laad ik nooit op).

50000

  • 50.000 km

Bij onderhoud 45000 km aangegeven dat de banden veel rolgeluiden maken. Garage (alle banden vervangen) en bandencentrale (zien niets afwijkends) geraakten het niet eens over de oorzaak. Dus overgegaan naar winterbanden. Lawaai weg en probleem uitgesteld.

Van februari tot eind december geprobeerd zo veel mogelijk op te laden. Bijna 200 keer schat ik. Gemiddeld verbruik 1.9 door de lange trajecten.
Maar daar stop ik nu mee. Te veel problemen met laadpalen en in de winter draait de motor toch om te verwarmen. Stom is ook dat het onderhoudsinterval geen rekening hier mee houdt (blijft 15000 km). Dus olie vervangen na 8000 km gereden.

Ook met 1 velg de borduur geraakt. Laat ik zo want de kost is groot (>300€).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia XCeed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.