Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)

autoreview

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)
Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)

Signalement

UitvoeringSportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst3.300 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

na 8 maand geleverd, eerste indruk

  • 77 km

Afgelopen vrijdag 17 februari 2023 is de Kia geleverd. Na 15 jaar auto's uit het VAG-concern is de overstap naar een nieuw merk even wennen. Wel is zoveel duidelijk dat de auto ongekend goed in elkaar zit, de kwaliteitsbeleving goed is en de elektronica, (i.t.t. die van de vorige auto) uitermate goed en snel werkt.

De bediening van alle functies werkt snel en intuïtief. De koppeling van de
telefoon met de auto is kinderspel. De navigatie is goed in te stellen en de spraakherkenning werkt prima.

Wat rijden betreft heb ik nog geen 100 km gereden. Bij de Passat was het mogelijk om volledig elektrisch te rijden zonder dat de verbrandingsmotor bijspringt. Bij de Kia moet ik wennen dat in de EV stand (zeker als er veel verbruikers aanstaan) de verbrandingsmotor ook zo nu en dan draait.

De auto rijdt comfortabel hoewel ik bij een bepaalde snelheid merk dat deze even iets inhoud.

De Dynamic Plus Line is mooi uitgevoerd met alle opties die wij van belang vonden. Ik heb de auto via een private lease voor 4 jaar met 20.000 km per jaar. Ik schat in dat ik daarmee uit kom.

Zodra ik meer kilometers en ervaring heb opgedaan volgt er een uitbreiding op deze eerste kennismaking met de Sportage.

Overigens is het systeemvermogen 195 kW/265 PK. Dit i.t.t. de bovenstaande gegevens

Eerste 1000 km: fijn, jammer, irritant, zuinig?

  • 1.000 km

Eerste 1000 km: fijn, jammer, irritant, zuinig/verbruik?

Fijn, goed en mooi.
De eerste 1000 km met de Sportage zitten erop. Het algehele gevoel, een fijne auto: comfortabel, ruim genoeg, mooi uitgevoerd en technisch in orde. De auto rijdt heerlijk is snel en krachtig genoeg en is qua interieur een lekkere plek om te zijn. Voor het eerst een auto met stuurwielverwarming, heerlijke optie bij koud weer. De stoelen zitten goed en zijn goed instelbaar. Met mijn lengte van 1.82 zit ik prima.

De instelbaarheid van radio, media, navigatie, en multimedia vind ik top. De balk met twee functies (Airco/verwarming en radio/navigatie) is een fijne vondst die het gebruiksgemak vergroot. Evenals de knoppen op het stuur.
De auto is intuïtief te bedienen en geeft veel informatie in de twee grote schermen. Kortom een auto die helemaal up to date is en qua rijden voldoet aan wat wij zochten, hoewel onder de 60 het schakelen af en toe wat voelbaar is.
Alle rijhulpsystemen werken fijn. De adaptieve CC werkt fijn ook in de file, de achteruitrijcamera geeft een goed beeld. Op dit punt geen klagen.

De Kia-connect app werkt prima en geeft op afstand veel informatie over je auto.

Jammer
Onze vorige auto was een Passat GTE uit 2020. Dat je minder ruimte hebt in de Sportage is dan te verwachten maar een paar dingetjes had ik vooraf anders ingeschat. Wat ik in deze tijd van het jaar echt mis is het voorverwarmen aan de laadpaal, dat kan bij de Sportage niet. Dat betekent dat ’s ochtends als het koud is, de motor ook in de EV-stand aanslaat en bij het opwarmen van het interieur ook blijft draaien. Weliswaar op ca. 1300 tpm, de motor wordt dus niet gebruikt voor de aandrijving, dat is even wennen, een koude auto en een EV-stand met een draaiende benzinemotor. Dit soort dingen had ik graag gehoord in al die reviews die ik voor aanschaf heb bekeken. Wanneer je echter de interieurverwarming terugzet naar 18 graden (stuurwiel- en stoelverwarming aan) dan slaat de benzinemotor snel uit.

Irritant
De auto denkt erg met je mee en laat zich horen door alle piepjes en waarschuwingen. Bij achteruitrijden is er een piep ook buiten de auto luid hoorbaar. De buren weten wanneer je aan het inparkeren bent. Daarnaast zijn de hulpsystemen hoorbaar aanwezig wanneer je iets doet dat het systeem niet goed acht. Fijn dat de hulpsystemen er zijn, wat minder nadrukkelijk ondersteund door alle biebjes en piepjes had wel gemogen.

Verbruik
Bij volledig gebruik van de batterij is de volelektrisch actieradius met koud weer zeker 50 km en wellicht nog wel wat meer. Dat is voor hoe wij de auto dagelijks gebruiken prima, we kunnen op de elektromotor op en neer naar het werk.

Deze week een rit van 380 km gemaakt, heen met ondersteuning van de batterij terug vrijwel geheel op de verbrandingsmotor. Voornamelijk autoweg met een kruissnelheid van 105 km/u. Het verbruik viel mij niet mee: gemiddeld 1:16,4. De terugweg op de verbrandingsmotor 1:13.
Onlangs met de Passat op de verbrandingsmotor teruggereden uit Parijs: 1:16 bij kruissnelheid van 130 km/u. Bij 100 km/u gemiddeld haalde de VW zeker 1:18. Dat verschil had ik kleiner ingeschat.
Dat maakt mij niet bepaald optimistisch over het verbruik met de caravan erachter en kruisen met 100 – 105 km/u ik schat in dat het verbruik in de buurt van de 1:5!.
Na de vakantie in mei volgt een update hoe de Sportage het als caravantrekker doet.

Als caravantrekker

  • 3.300 km

Inmiddels ervaring opgedaan met de Sportage met een Kip Vision (ca 1200 kg beladen) erachter naar Zuid Frankrijk.
Onze vorige auto was een Passat GTE van 2020.

Op internet had ik wat horrorverhalen gelezen van een Tucson met dezelfde aandrijflijn die hoog in toeren gaat (4000-6000 tpm) en niet versneld, terugzakt naar 90 etc. Ik heb dit de afgelopen 1100 km. niet ervaren. De Sportage trekt de caravan met gemak, bij stijging schakelt tie wel terug en loopt redelijk hoog in toeren (3300 tpm) ook als dat niet hoeft. Ik heb vrijwel de hele rit in de eco-stand gereden. De auto schakelt keurig op en af als het nodig is.

Gemiddelde kruissnelheid in Frankrijk tussen de 105 en 110 km/u. Wat mij opvalt is dat de benzinemotor altijd ook de batterij bijlaadt. De Passat had een stand dat alleen de benzinemotor draaide en er geen energie naar de batterij ging. Vind ik bij het trekken van een caravan efficiënter. Wel kun je op een vlak stuk en bij niet al te hoge snelheid prima elektrisch rijden met de aanhanger erachter. Zuinig is de Sportage met bovenstaande snelheid en een caravan erachter niet: 1l. op 7,5km.

Kortom mooie stabiele combinatie met voldoende trekkracht en het verbruik... tja dat hangt ook van je rechtervoet af.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens