Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-Line (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 15.500 km |
Kia Sportage 2021
- 15.500 km
Na 5 jaar met plezier 210.000 km in een Skoda Superb combi 1.6 tdi gereden tijd voor een auto met wat hogere zit. Gekeken naar Mazda CX5, Skoda Karoq, Tiquan en de Sportage. Mazda wat oudere techniek, Karoq en Tiquan beetje saai. Dus de nog hagelnieuwe besteld. Levertijd ca. 3 maanden dus dat viel best mee. Enige kleur was toen groen die snel leverbaar was. Eerste indruk was dat de instap lekker hoog is en behoorlijk stil. Stoelen voelen best goed en stevig aan. De electrische instelling is goed maar een kantelstand kan ik niet vinden. Lendesteun is ook aanwezig. Het materiaal voelt lekker aan. Het rijden gaat vanzelf, schakelt heel soepel, maar blijft soms in de 3 wel eens doorloeien bv na een bocht of rotonde. Verbruik is nu bij 15.000 km gemiddeld 6,5 l/100km.
Het zicht naar voren is best goed, de raamstijl is wat dik dus opletten bij rotondes e.d. Zicht naar achter is erg slecht, maneuvreren met een kar of caravan is een drama omdat deze compleet uit zicht verdwijnt. Remedie is de achterklep open doen, dat scheelt iets.
Bij aankoop waren de banden slecht gebalanceerd en eentje zelfs zo slecht dat die onder garantie is vernieuwd (hoogte slag buiten de parameters). Tevens bij hoge temperaturen dat de beplating van de deuren elkaar raken, grote “tik” bij openen achterdeur.
Radio is nogal eens de zender kwijt omdat hij zoekt tussen DAB+ en FM. Ik selecteer zelf maar handmatig afstemmen op FM anders is het niks. De krachtige sound van de Superb is helaas hier niet aanwezig (GT-line). Door de lange levertijd was GT-plus toen geen optie.
Het electrische deel is iets aparts, nu in januari start de auto meteen als deze koud is, ook als de accu nog 3/4 vol zit. Tevens kan het zomaar voorkomen dat je bij een halfvolle accu bij het stoplicht met een ronkende motor staat. Als alles warm is gaat dit wat beter maar het is geen 10. Geen idee of het heel veel scheelt deze manier van Hybride. Veelal rijdt deze auto op de snelweg waarbij de elektromotor dan af en toe bij komt, soms maar 200 meter. In de file is het wel een mooie manier van aandrijven. Gunstigste rit (spits)van 5.38 ltr/100km over 180km snelweg en autoweg. Hoogste verbruik 9,2 ltr/100km over 120km (s’ nachts) 135 km/uur.Dit jaar gaat er een caravan achter, ben erg benieuwd hoe dat gaat.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sportage

