Kia ProCeed 1.4 CVVT Fifteen (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.4 CVVT Fifteen |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 23.000 km |
kia pro-ceed 1.4 isg fitfteen
- 5.500 km
In juni 2009 een rond gaan kijken naar een nieuwe auto, omdat de toyota aygo een beetje klein was. De voorwaarden aan de auto waren dat het een sportieve auto moest zijn om te zien en dat er minimaal 3 jaar garantie op zat. Uiteindelijk bij de kia pro-ceed uit gekomen en deze meteen gekocht.
Voor het gemak heb ik een afneembare trekhaak laten monteren. Als de trekhaak niet gemonteerd is dan is hij ook niet zichtbaar en er is ook niets aan de achterbumper te zien. Ik krijg veel complimenten over het uiterlijk van de auto van vrienden collegas.
De stoelen zitten fijn en zijn voorzien van een instelbare lendesteun wat ook fijn is. De auto bevalt goed. Ik ben zelf 1.93 meter groot en (met een beetje inschikken) kan er iemand goed achter mij zitten. De koffer ruimte is groot genoeg. Afwerking van de auto is netjes en het interieur is ook netjes afgewerkt. Wel jamer dat bij de fifteen uitvoering de deurklinken altijd zwart zijn.
De motor is goed, al merk je wel dat de auto redelijk weinig vermogen heeft. Tijdens een reis door frankrijk heb ik heel wat moeten schakelen om het tempo er in te houden in de bergen. De auto maakt flink wat toeren op snelheid (130 km/h is bijna 4000 toeren) maar daar merk je wat betreft geluid en verbruik weinig van. Uiteindelijk circaq 4000 kilometer gereden over landelijke wegen met een verbruik van 7 liter per 100 km. Tevens valt het mij op dat het start/stop systeem een beetje nutteloos is, of je moet er echt rekening mee gaan houden. Je kunt niet als eerste bij een verkeerslicht gaan staan, want dan duurt het net iets te lang voordat je weg bent.
- 6.800 km
naar aanleiding van de onderstaande reactie het volgende. Het is inderdaad mogelijk om bij bekende verkeerslichten de koppeling van te voren in de trappen. Dan kan je gewoon met het verkeer mee komen. Of het verbruik daadwerkelijk minder is weet ik niet. Ik heb namelijk nog niet in een cee'd gereden zonder het systeem.
- 18.000 km
Inmiddels 18000 kilometer gereden met de auto. Het verbruik blijft rond de 7.2 per 100 kilometer hangen (met een sportieve rijstijl). Voor mijn gevoel is de motor een stukje soepeler geworden ten opzichte van de eerse 5000 kilometer. In de winter was het ongeveer 7,3 liter per 100 kilometer, maar het start/stop systeem werkt dan niet ivm de temperatuur.
Wel valt het op dat de auto niet echt geschikt is voor kleine kinderen achter in, want die kunnen niet door het raam naar buiten kijken omdat dit te hoog zit voor de kinderen.
Inmiddels heeft de auto ook een beurt gehad en de prijs daarvan was redelijk (200 euro). Er zijn wel enkele kleine storingen geweest. De volumeknop van de radio deed het niet meer, maar dat heeft zich zelf opgelost. De raambediening van het linkerportier deed het ook niet meer goed want je moest hem vast houden om er voor te zorgen dat het raam helemaal dicht ging, maar ook dit heeft zich opgelost.
Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden over de auto. De stoelen zitten goed voor mij (195 groot) en de verstelbare lendesteun in de stoelen is een verademing.
- 600 km
de auto radio is inmiddesl vervangen omdat de volumeknop niet bleef werken. Op een gegeven moment begon ook het lampje van het stabiliteitssysteem eps te branden. Op zich best bijzonder want mijn auto was niet voorzien van eps. Blijkbaar was dit een bekend probleem want er werd mij meteen verteld dat heel de klokkenwinkel vervangen moest worden. Imiddels is de klokkenwinkel ook vervangen, met als gevolg dat ik weer met 0 kilometer op de teller ben begonnen. Niet echt fijn, want ik ben benieuwd of dit invloed heeft op de waarde van de auto bij inruil. Al met al toch al best veel gebruik moeten maken van de garantie, meer dan ik op had gehoopt. Neemt niet weg dat de garage ook helemaal niet moeilijk doet mbt garantiegevallen.
- 23.000 km
Ik heb in middels een nieuwe auto gekocht. De redenvoor een nieuwe auto was het feit dat ik een 5-deurs auto wilde hebben. Deze auto is mij in de 2,7 goed bevallen. Ik verbaas mijeen beetje over de uitslag bij de tevredenheids trofee. In de tijd dat ik hem heb gehad zijn er maar wee dingen kapot gegaan, namelijk de radio en de klokkenwinkel en deze zijn onder de garantie goed verholpen. Het verbruik in al die tijd varieert van 7,2 tot 7,8 liter per 100 km. Het start-stop systeem is een complete wassen neus, want in de winter werkt het niet en was het verbruik een fractie hoger, maar dit kan ook aan andere dingen liggen zoals winterbanden. De afschrijving over de jaren is in procenten vrij veel (62 % waard van de orginele waarde) maar in geld is het ongeveer als een gelijk waardige golf (€6000) uitgaande van de waarde berekening op deze site.
Pluspunten: vormgeving, ruim, aantrekkelijke aanschafprijs, zeer compleet
Min: afschrijving in procenten, niet geschikt voor kleine kinderen omdat ze niets zien door de ziijruiten achter, vervangen van de klokkenwinkel heeft effect op prijs gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.