Kia Picanto 1.0 DPi DynamicLine 4-zits (2024) #2

autoreview

Kia Picanto
Kia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia Picanto

Signalement

UitvoeringPicanto 1.0 DPi DynamicLine 4-zits
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst3.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooi, handig maar niet echt voordelig

  • 3.200 km

Sinds vorig jaar de nieuwe Picanto aangeschaft omdat de vorige auto (Suzuki Celerio) na 8 jaar prettig gebruik toch wel wat extra onkosten ging krijgen voor slijtage aan banden, uitlaat, koppeling etc.
Mede omdat de Suzuki Celerio niet meer leverbaar is in Nederland op zoek gegaan naar een leuk en compact alternatief, vooral qua afmetingen i.v.m. onze garage binnenruimte.
De Picanto kwam hier het dichts bij en had net ook een update gehad in uiterlijk aan binnen en buitenkant met ook leuke kleuren erbij.
Nadeel was toen wel dat het een stuk duurder was geworden, en ruim 100 kg zwaarder dan de Celerio , echter wel wat mooier, steviger en moderner.
In de praktijk was het wel erg wennen aan de vele menu's en mogelijkheden op he tmooie centrale scherm. Ook de vele piepjes en instellingen waren we zeker niet gewend in de Suzuki Celerio. Het rijden ging wel prima, rustig, stil en stabiel met vooral veel korte ritten in dorpen en plattelands omgeving. Weinig snelweg en stad.
Al snel viel ook op dat de Picanto aanzienlijk minder zuinig is dan eerst verwacht, zeker in vergelijking met de Celerio, die reed makkelijk 1 op 22 , met de Picanto blijft het rond de 1 op 18 wel hangen, duidelijk merkbaar die 100 kg meer gewicht.
Inmiddels is ook de eerste onderhoudsbeurt aan de orde die volgens internet ca. 40 min duurt en alleen maar wat nieuwe olie en filter vraagt, hetgeen voor goed 3000 km nauwelijks nodig is lijkt het haast, alles ziet er nog als nieuw uit.
Echter ondanks dat het maar een klein beurtje betreft van nog geen 3 kwartier moet er wel € 265 voor in rekening gebracht worden..!? Met recht "gouden monteurs" a € 145 p/u en olie van meer dan € 25 p/ltr (lijkt wel voor een racewagen).
Kortom de Picanto is enerzijds wel een mooie en fijne compact auto , maar zeker niet op elk gebied echt voordelig. Weet nog niet wat ik 'straks' ga doen als er ooit weer eens compacte Suzuki op de NL markt komt.


6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.