Kia Optima SW 1.7 CRDi ExecutiveLine (2017)

autoreview

Kia Optima SW 1.7 CRDi ExecutiveLine (2017)

Signalement

UitvoeringOptima SW 1.7 CRDi ExecutiveLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf61.000 km
KM-stand laatst64.500 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar stationwagen en diesel

  • 64.500 km

Mijn wagenpark is in de loop der jaren aardig divers geweest:
- klein (Renault 5 (2x))
- hoekig (Volvo 440 (2x))
- voor ons jonge gezin (Grand Scenic)
- ruim: stationwagen (Laguna (2x), Mondeo, Volvo V40)
- elegant (Lancia Delta 2009)
- hoog op poten (Kia Sportage).

De eerste auto's reden op benzine, vervolgens op LPG, daarna de meeste auto's op diesel en de laatste auto, de Sportage, wederom op benzine.

Na drie jaar tevreden de Sportage te hebben gereden begon het weer te kriebelen. Na wikken en wegen ben ik als een blok gevallen voor een luxe en zeldzame verschijning: een Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDI Automaat Executive Line, maar dan wel weer een (hopelijk betrouwbare) Kia met nog 4-5 jaar garantie tot 150.000 km.

Dus teruggekeerd naar een stationwagen en op diesel. De trekkracht en het relaxed rijden bij laag toerental kan ik erg waarderen en mistte ik juist bij de Sportage met de ietwat lome 1.6 GDI benzine motor.

De Optima is een bijzondere verschijning; sportief en tegelijkertijd elegant in de kleur wit parelmoer.
De Executive line zit boordevol met opties waarbij stoelventilatie, stuurverwarming, 360 graden camera, elektrische achterklep, adaptieve cruise control, immens panorama-dak en volledig lederen bekleding opvallen. De Executive line is nog meer een zeldzaamheid tussen het aanbod van Dynamique- en GT-lines.

Het bij te betalen bedrag was meer dan schappelijk doordat groot en diesel uit de gratie zijn en mijn in te ruilen SUV op benzine juist niet.

De auto "zweeft" over de weg, heeft meer dan voldoende trekkracht en rijdt heerlijk relaxed. De 7-traps automaat schakelt geruisloos en is in te stellen als Eco-Normal-Sport modus. Na 2500 km te hebben gereden geeft de boordcomputer 6.0 l/100 km aan.

Na de hoge Sportage zit gewend te zijn, kostte het me wel enige moeite om de (elektrisch verstelbare) stoelen goed in te stellen en weer laag te zitten. Door het panorama dak moet je wel extra laag gaan zitten om niet mijn hoofd te stoten (1.87 m lengte). Achterin is hoofd- en zitruimte meer dan voldoende voor mijn 3 pubers. Het bagagevolume van 552 liter is voor mijn gevoel meer dan bij de Sportage.

Het is nog wat te kort om de auto goed te beoordelen dus een uitgebreide review volgt later. Tot nu toe meer dan tevreden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.