Kia Optima SW 1.7 CRDi ExecutiveLine (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Optima SW 1.7 CRDi ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 64.500 km |
Terug naar stationwagen en diesel
- 64.500 km
Mijn wagenpark is in de loop der jaren aardig divers geweest:
- klein (Renault 5 (2x))
- hoekig (Volvo 440 (2x))
- voor ons jonge gezin (Grand Scenic)
- ruim: stationwagen (Laguna (2x), Mondeo, Volvo V40)
- elegant (Lancia Delta 2009)
- hoog op poten (Kia Sportage).
De eerste auto's reden op benzine, vervolgens op LPG, daarna de meeste auto's op diesel en de laatste auto, de Sportage, wederom op benzine.
Na drie jaar tevreden de Sportage te hebben gereden begon het weer te kriebelen. Na wikken en wegen ben ik als een blok gevallen voor een luxe en zeldzame verschijning: een Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDI Automaat Executive Line, maar dan wel weer een (hopelijk betrouwbare) Kia met nog 4-5 jaar garantie tot 150.000 km.
Dus teruggekeerd naar een stationwagen en op diesel. De trekkracht en het relaxed rijden bij laag toerental kan ik erg waarderen en mistte ik juist bij de Sportage met de ietwat lome 1.6 GDI benzine motor.
De Optima is een bijzondere verschijning; sportief en tegelijkertijd elegant in de kleur wit parelmoer.
De Executive line zit boordevol met opties waarbij stoelventilatie, stuurverwarming, 360 graden camera, elektrische achterklep, adaptieve cruise control, immens panorama-dak en volledig lederen bekleding opvallen. De Executive line is nog meer een zeldzaamheid tussen het aanbod van Dynamique- en GT-lines.
Het bij te betalen bedrag was meer dan schappelijk doordat groot en diesel uit de gratie zijn en mijn in te ruilen SUV op benzine juist niet.
De auto "zweeft" over de weg, heeft meer dan voldoende trekkracht en rijdt heerlijk relaxed. De 7-traps automaat schakelt geruisloos en is in te stellen als Eco-Normal-Sport modus. Na 2500 km te hebben gereden geeft de boordcomputer 6.0 l/100 km aan.
Na de hoge Sportage zit gewend te zijn, kostte het me wel enige moeite om de (elektrisch verstelbare) stoelen goed in te stellen en weer laag te zitten. Door het panorama dak moet je wel extra laag gaan zitten om niet mijn hoofd te stoten (1.87 m lengte). Achterin is hoofd- en zitruimte meer dan voldoende voor mijn 3 pubers. Het bagagevolume van 552 liter is voor mijn gevoel meer dan bij de Sportage.
Het is nog wat te kort om de auto goed te beoordelen dus een uitgebreide review volgt later. Tot nu toe meer dan tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi GT-LINE AUTOMAAT | NL-AUTO! | FULL OPTION! | PANODAK | 360 CAMERA | AFN. TREKHAAK | 1 EIGENAAR! | LEDER | NAVI | ADAPTIVE CRUISE | PRACHTIGE STAAT!
- 2018
- 119.314 km

Kia Optima 2.0 GDI PHEV *PANORAMADAK* 117dkm Leder/Navi/Camera/Harman Kardon
- 2017
- 117.171 km

Kia Optima 2.0 GDI PHEV Business DynamicLine
- 2016
- 139.500 km