Kia Optima SW 1.7 CRDi DynamicLine (2018)

autoreview

Kia Optima Sportswagon
Kia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima SportswagonKia Optima Sportswagon

Signalement

UitvoeringOptima SW 1.7 CRDi DynamicLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst137.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e Ervaring

  • 6.800 km

Na 4 jaar en 160.000 tevreden kilometers met een Skoda Octavia Combi 1.6TDI Greenline te hebben gereden mocht ik weer 1 van mijn favoriete hobby's gaan uitvoeren: het uitzoeken van een nieuwe auto.

Vanuit mijn werkgever zijn er geen specifieke restricties betreffende merken en modellen, waardoor ik een volledige vrijheid had in mijn keuze.

Vooraf waren natuurlijk wel een aantal wensen waaraan mijn nieuwe auto moest voldoen:
- Diesel in verband met een jaar kilometrage van ongeveer 50.000km
- Ruime bagageruimte
- Automaat
- Goede stoelen (persoonlijk)
- Stoelverwarming
- Ruimte op de achterbank (opgroeiende kinderen en een eigen lengte van 1,92m)
- DAB+
- Gescheiden Airco

De short List
De planning om te beginnen met een shortlist bleek al een lastige opgave. Dit werd namelijk al snel een long list die steeds weer werd aangevuld met een nieuw model.
Hieronder een lijst met modellen die de shortlist hebben gehaald en waarom ze uiteindelijk zijn afgevallen:
- Ford Focus Station (nieuw model) --> Met gewenste opties net zo duur als de Kia Optima en Skoda Superb, maar wel een slag kleiner)
- Ford Mondeo Station --> Verouderd model, Hoge prijs door WLTP en minder materiaal gebruik in de auto.
- Honda CRV (Bleek niet meer leverbaar vanwege aanstaande modelwisseling)
- Hyundai Tucson --> Nauwelijks leverbaar door aanstaande modelwisseling
- Kia Ceed Station (nieuw model) --> Ruimte achterin te beperkt.
- Kia Optima station
- Opel Insignia --> Hoge prijs wanneer uitgerust met de gewenste opties en 110pk diesel
- Opel Grandland X --> Hogere prijs met gewenste opties
- Peugeot 508 --> Station nieuw model nog niet beschikbaar
- Renault Talisman --> 110pk diesel en verschrikkelijk multi media systeem.
- Skoda Karoq --> Relatief beperktere ruimte achterin (in vergelijking met andere modellen in deze lijst)
- Skoda Superb estate
- VW Passat Variant --> Hoge prijs

Uiteindelijk bleven de Skoda Superb en kia Optima over.
De Skoda Superb heb ik al meerdere keren gereden en is een fantastische auto. De Kia Optima heb ik altijd een mooie auto gevonden, maar ik had er nooit in gereden.
Na een uitgebreide proefrit in de Kia was ik echter overtuigd.

Na een korte zoektocht op internet kwam ik een showroom model tegen die aan al mijn wensen voldeed.
Het is uiteindelijk een Kia Optima Estate 1.7 CRDI in DynamicLine uitvoering geworden in de kleur Gravity Blue.
Het betreft een pre-facelift model, waardoor deze nog is voorzien van de 141pk sterke 1,7 liter diesel.

Inmiddels heb ik de auto 1,5 maand in bezit en heb ik de eerste 6800km op de teller staan. Tijd voor een eerste review.

Wat een fantastische reis auto is dit. Comfortabel, luxe, stil, zeer goede stoelen (8 voudig elektrisch instelbaar met geheugen) en een fijne krachtige motor met goede 7 traps automaat.
1 van de redenen om voor de Kia te kiezen in plaats van de Skoda is de exclusiviteit van de auto. Je ziet ze bijna nooit waardoor je het gevoel hebt in iets bijzonders te rijden.
Onbekend maakt onbemind blijkt hier duidelijk van toepassing. Zonde want de kwaliteiten van de auto doen niet onder voor die van menig concurrent.
Inmiddels heb ik meerdere collega's in de auto gehad waarvan geen 1 de Kia Optima echt kende, maar die onafhankelijk onder de indruk waren van de ruimte, het comfort en de luxe.

Positieve punten:
- Comfort (al is de auto wat stug gedempt, het is nooit oncomfortabel)
- Motor - met 141 PK en 340NM ruim voldoende om lekker vlot door het verkeer te bewegen. Verwacht echter geen strepen trekker.
- Automaat - Soepel en op het juiste moment schakelend.
- Ruimte - Een goede ruime kofferruimte en meer dan voldoende beenruimte op de achterbank
- Multimedia systeem - Zo hoort een systeem te werken. Simpel, snel overzichtelijk en met fysieke knoppen op het dashboard voor directe toegang tot de verschillende menu's.
- Audio - Super systeem van Harman Kardon. Helder, mooie balans en kan harder dan ik mijn oren wil aandoen.
- Stoelen - Goed gevormd, lang genoeg voor mijn onderbenen en uitgebreid instelbaar voor een goede zitpositie.
- Opties - Werkelijk alles wat ik kan wensen zit standaard op deze auto. Zelfs een panorama dak, de Harman Kardon audio en automatische achterklep zijn standaard.
- Draadloos opladen van de telefoon - Ideaal als je telefoon hier geschikt voor is.

Negatieve punten:
Tot nu toe heb ik geen irritaties over de auto.
Een paar kleine puntjes heb ik echter wel.
- Het dashboard kastje is niet gevoerd. Wanneer je hier harde voorwerpen in legt, dan hoor je deze continue schuiven.
- Vanwege de Amerikaanse roots van dit model heb je redelijk wat piepjes waar je mee te maken krijgt.
- De demping zou van mij nog iets minder stug mogen voor dan laatste beetje extra comfort.

Voor zover een klein inzicht in mijn eerste ervaringen met de Kia. Wordt vervolgd.
Foto's volgen.

Een jaar verder.

  • 49.893 km

Inmiddels zijn we een jaar en 50.000km verder en is het hoog tijd voor een update:

Het afgelopen jaar in de Kia is me zeer goed bevallen. De auto wordt dagelijks ingezet voor zowel zakelijke als privé ritten en voert alle taken met het grootste gemak uit.
De combinatie van motor en versnellingsbak bevalt me zeer goed en geeft rust tijdens lange reizen en tijdens het file rijden.

Het zijn de kleine dingen die het doen:

Vaak zijn het de kleine dingen die het leven aangenamer maken of die juist voor irritatie kunnen zorgen.
Om maar direct met de deur in huis te vallen: de plaats van de cruise controle bediening op het stuur bevalt me niet. De knoppen voor het instellen zitten aan de rechterzijde van het stuur wat naar mijn idee toch echt de verkeerde kant is. Nu zelfs na een jaar komt het af en toe voor dat ik de radio harder zet als ik de snelheid wil aanpassen. Waarschijnlijk heeft het te maken dat de ik de afgelopen 12 jaar enkel auto's heb gereden waar de cruise control aan de linker zijde van het stuur was geplaatst en ik daardoor in mijn gewoonte ben vastgeroest.

Er zijn echter ook een aantal kleine dingen die me juist zeer goed bevallen.
Zo zijn de zonnekleppen verschuifbaar. Simpel en zeker geen nieuwe uitvinding, maar toch 1 die niet in elke auto beschikbaar is.
Een fantastische optie is de dubbele lichtsensor. Dit heb ik nog niet eerder in een auto gezien, maar werkt fantastisch. Dit systeem zorgt ervoor dat de buiten- en dashboardverlichting automatisch en afzonderlijk van worden ingeschakeld/uitgeschakeld. Zo gaat bij schemering of hevige regen val de verlichting van de auto aan, maar blijft de dashboardverlichting nog in de dag stand en dus goed afleesbaar. Zodra het dan nog donkerder wordt, dan schakelt de dashboardverlichting over op de nacht stand.

Is hij nu zwart?

Een discussiepunt dat ik al vaker heb mogen voeren. De kleur is Gravity Blue, maar het blauw is zo donker dat het met regelmaat als zwart wordt gezien.
Wanneer de auto net is gewassen en de zon er op staat is het duidelijk blauw. Echter wanneer de auto niet schoon is of het geen heldere dag is, dan is de kleur moeilijk als blauw te onderscheiden.

Problemen:
Tot op heden is er nog niets misgegaan met de auto. Er is zelfs nog geen lampje doorgebrand, dus daar ben ik zeer tevreden over.

Het enige minpunt dat ik de auto kan geven is de kwaliteit van het lakwerk. Het is me opgevallen dat deze snel beschadigd. Op de motorkap zijn al duidelijk enkele steenslag punten zichtbaar (nee, ik ben geen bumperklevers) en op het rechter portier heb ik al eens lakschade gehad waarbij de clearcoat lak was beschadigd en de blauwe onderlaag nog intact was.
Verder vind ik de lak vrij dof ogen.

Op naar de 100.000km.

Na 4 jaar

  • 137.000 km

Inmiddels zijn we ruim 4 jaar verder en staat de teller op zo'n 137.000km. Tijd voor een laatste update voordat de Kia wordt ingeruild.

Over het algemeen is de auto mij goed bevallen. Op een defecte accu na is er geen enkel ding mis gegaan met de auto en is hij zeer betrouwbaar gebleken.

Pluspunten:
Uitrusting
Ruimte aanbod
Geluidsinstallatie
Betrouwbaarheid

Minpunten:
Lak kwaliteit (snel beschadigd, doffe uitstraling)
Bestuurdersstoel --> waar ik in het begin goed zat op de stoel, heb ik in de loop van de tijd steeds meer rug klachten gekregen tijdens het rijden. Enkel door de stoelverwarming altijd op de hoogste stand te zetten kan ik het momenteel nog uithouden tijdens ritten langer dan 20 minuten.

Al met al een ruime, betrouwbare en rijk uitgeruste auto, maar wel met wat specifieke nadelen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.