Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 67.455 km |
KM-stand laatst | 197.200 km |
Van Mazda naar Kia
- 68.708 km
Na jarenlang Mazda te hebben gereden ben ik niet anders gewend dan betrouwbaarheid. Een Mazda 626 rijdt net als hij er uit ziet: Niks bijzonders. Toch ben ik door mijn vorige auto's in de watten gelegd. Nooit iets bijzonders, nooit mankementen, wel enkele zwakke punten maar die zul je bij elke auto wellicht tegen gaan komen. Ook de kosten vallen met de Mazda binnen het budget, ik rij per jaar 50.000 Km en de Mazda reed 1 op 11 op gas. Prima!
Maar waarom zou je dan veranderen? Dat is de hamvraag samen met de vraag of dat mogelijk is zonder concessies te hoeven doen. En welke merk wordt het dan? Ik nam in 2011 kennis van het toen nieuwe model, de Optima. Ik was er meteen weg van. Ik ben me toen eerst toch wat gaan verdiepen in het merk Kia.
Om eerlijk te zijn zou ik 15 jaar geleden hartelijk gaan lachen als iemand zou zeggen dat ik ooit een Kia zou gaan kopen. Maar ik ben onder de indruk van hoe ze de zaken aanpakken.
Zo stormden ze in 2011 vanuit het niets de top tien binnen van meest verkochte automerk in Nederland terwijl er in 2009 nog een totale terugval is geweest doordat de toenmalige importeur (Kroymans) failliet is gegaan. Vervolgens werd het Kia Motors Nederland, en lijken ze sindsdien niet meer te stoppen. De reviews op deze site spreken voor zich, Kia scoort zeer goed in alle segmenten.
Ok, ik wist dus dat ik de Optima erg graag tweedehands aan zou willen schaffen. Maar LPG zou hem niet gaan worden dus "Hoeveel duurder is een Optima CRDI dan?" Ik ben dat na gaan rekenen en kwam behoorlijk duurder uit als met mijn huidige auto. Ik ben echter geen zakelijke rijden en moet alles zelf betalen. Maarja de Optima is nog altijd een grotere auto dan de 626 en ik zou de meerkosten per maand voor lief moeten nemen. Het is maar net waar je de grens wilt leggen.
Ik zag echter op een gegeven moment een Toyota Prius rijden met een gas aansluiting en nu schijnen er ook hybrides rond te rijden op gas. Ik ben me meteen gaan richten op onderzoek haalbaarheid en kosten om in een Optima Hybrid LPG in te laten bouwen. Ik ben naar een van de beste gas specialisten van NL gegaan en die heeft het onderzocht. Moederconcern Hyundai heeft de I-40 en die heeft precies dezelfde 2.0L motor als de Optima Hybrid, rijden ook rond op gas en inbouw zou geen probleem zijn mits er ook een klepsmeersysteem zou worden ingebouwd.
Ook heb ik nog getwijfeld om te gaan voor een Toyota Auris TS Hybrid. Deze auto's vind ik ook erg mooi en scoren ook goed in de reviews en kunnen ook op gas. Toch kwam ik steeds meer tot de conclusie dat de exclusiviteit bij de Toyota Auris ver te zoeken is. Je komt ze zo'n beetje op elke straathoek tegen en begint al echt een "grijze muis" te worden. Dat kun je van de Optima niet zeggen in ieder geval.
Toen mijn laatste trouwe Mazda de 500.000 Km bereikte was het duidelijk dat het eind er aan zat te komen. De kleppen konden niet meer gesteld worden en hij moest er binnen de 20.000 Km uit. Ik kwam via Kia.nl een jonge gebruikte Optima CVVT Hybride op het spoor en ben meteen gaan kijken. Prachtige exemplaar, en bovendien de Super Pack uitvoering, de meest luxe versie. De koop was gesloten en de auto ging meteen door naar de gas inbouwer. Ik zal later in deze review de bevindingen op gas regelmatig updaten
De eerste 1000 Km...
Ik moest eerst even wennen aan een auto die je niet start maar "aan zet".
En het is werkelijk een genot om in deze auto rond te rijden. Het is een aparte ervaring om in de stealth modus weg te rijden en het hybride systeem zijn werk te laten doen.
Verschijning
Het ontbreekt je werkelijk aan niets en de blikken van de vele medeweggebruikers spreken boekdelen. Ook in mijn directe omgeving niets dan lof waar ook zelfs BMW en Audi rijders moeten beamen dat deze auto alles heeft wat een automobilist zich zou wensen.
Zeker in het wit is deze auto in mijn opinie het mooist, hij lijkt groter en alle lijnen komen er mooi bij uit, alsmede het zwarte glazen dak en de achterlichten die ver naar voren doorlopen.
Zitpositie
De zit achter het stuur is in mijn beleving prima, al hadden de lederen zittingen iets langer mogen zijn en ook iets meer zijdelingse steun had niet verkeerd geweest. Toch stap ik ook na enkele uren rijden uitgerust uit. Zoals gezegd is deze auto voorzien van een glazen schuifdak. Ik ben 1,90M maar de stoel is dusdanig electrisch omlaag te stellen (met geheugen) dat ik met mijn hoofd geheel vrij zit van de hemel. Het stuur is vrij klein en ligt lekker in de hand en is voorzien van bediening van Audio, telefoon,CC en boordcomputer. In het donker zijn alle knopjes op het stuur verlicht maar ze hadden van mij wat feller mogen zijn. Ik heb zelf de dashboardverlichting nooit zo heel fel staan maar als ik het dashboard iets dim dan is de verlichting op het stuur vrijwel niet meer te zien. Ik weet het, het is een kleinigheid maar toch jammer...
Het zicht naar achteren is dramatisch vanwege de oplopende koetslijn (Het achterruit ligt bijna horizontaal) maar de uitstekende achteruitrijcamera in combi met parkeerhulp maakt dat goed.
Interieur
Da afwerking van het interieur is goed te noemen. De kwaliteit van alle gebruikte materialen is in mijn beleving OK en de verschillende materialen sluiten goed op elkaar aan in tegenstelling wat er in AW tests werd beweerd. Wel is er een puntje van irritatie: Ik vind de middenarmsteun op de opbergruimte in het midden vrij hard en ook kraakt het tijdens de rit als ik mijn arm er op laat steunen doordat je arm altijd wel wat beweegt. Wel is de ruimte in het armsteunkastje groot, je kunt er heel wat in kwijt. Je zult dat ook nodig hebben. Het dashboardkastje is namelijk weer niet zo groot. Daar zit trouwens een koelkastfunctie in en als je het in de zomer als zodanig wilt gebruiken zul je je overige zooi ergens anders kwijt moeten. De bekleding is erg mooi en de auto straalt niets dan luxe uit. Het dak laat zich makkelijk bedienen. Er zitten twee daken in en de voorste kan open op twee manieren: naar achteren en de sunroof stand. Ook kunnen de zonnepanelen voor beide daken open of dicht als het glazen dak dicht is.
Uitrusting
De auto is zoals gezegd "Super Pack" uitgerust en is behalve reeds genoemde luxe ook nog uitgerust met een zeer goed Infinity audiosysteem, Full map navigatie, Alarm, gescheiden Climate Control en stoel verwarming met 2 standen en niet te vergeten de stoel-airco (dat laatste overigens alleen voor de bestuurdersstoel)
Verbruik
Hier kan ik nog niet zo veel over zeggen. Maar De auto heeft een fuel econometer en deze geeft een verbruik aan van 5.1 liter per 100 Km. Maar hier blijk ik weinig aan te hebben.
Want er zit een gastank in van 69 Liter en er gaat met tanken 55 liter in. De eerste tank was leeg na 732 Kilometer en dat komt neer op een verbruik van 1:13,3 en dat is en dikke 9 liter per 100 Km. Wel een erg groot verschil met de econometer maar toch, deze auto weegt 1562 Kg en het verbruik is nog altijd Beter als de oude Mazda 626 van 1250 Kg.
Wel heb ik de indruk dat het verbruik van gas met een hybride erg afhankelijk is van buitentemperatuur. Het is de laatste week rond de 6 graden geweest en het valt me op dat de auto na de koude start geruime tijd gebruik lijkt te blijven maken van de verbrandingsmotor. (Ook in de EV modus) Maar ook buiten de "EV mode" wordt er minder gebruik gemaakt van een gecombineerd koppel voordat de auto goed warm is. Waarschijnlijk omdat de capaciteit van het accu pack in de kofferbak eerst op temperatuur moet komen om het hybride systeem volledig te laten werken. (De capaciteit van een accu kan met koude wel 60% afnemen) Met als gevolg een hoger verbruik onder de streep. Ik zal hier later nog op terugkomen in een update, waarschijnlijk rond de 100.000 Km.
Ik zal tot slot even mijn beoordeling onderbouwen.
Het comfort
heb ik na een ruime week al echt ervaren als premium, dus hoog niveau en wat mij betreft uitmuntend.
Prestaties
heb ik op 4 sterren gezet en niet op 5. De reden daarvan is tweeledig: in de eerste plaats is het zeker geen auto om mee te scheuren maar om mee te touren. Het is absoluut geen strepentrekker maar door het gecombineerde koppel zit je in een mum van tijd op de 130 km per uur (wat ik overigens vaak niet eens rijd) niets mis mee dus alleen met koude batterijen merk je dat het gecombineerde koppel minder is omdat de batterij gespaard wordt. daarom niet uitmuntend. In de tweede plaats vind ik toch dat een zeer lange levensduur ook een prestatie is dus in zekere zin valt deze voor een deel samen met betrouwbaarheid.
Betrouwbaarheid
is na een week bevindingen goed maar zal op de langere duur echt moeten blijken, Ik zal hier in de updates op terug komen
Gebruikskosten
Ook hier kan ik u nog weinig over zeggen, ook hier ga ik later na diverse onderhoudsbeurten op terugkomen.
Conclusie
Ik ben erg blij om deze aankoop te hebben gedaan. Kia heeft volgens mij met de Optima echt een Top auto neergezet die echt een concurrerende positie zou kunnen hebben. Niet voor niets dat ze in 2011 een Award for winning design hebben binnengesleept met deze auto (Ontworpen door Peter Schreyer, voormalig Audi designer) en ik ben er van overtuigd dat ook de kwaliteit in alle opzichten niet onder doet voor zijn duitse concurrenten.
Ik merk dat voor veel mensen het imago van aziatische auto's een probleem is. Ook ik moet het wel eens aanhoren "daar heb je hem weer met z'n japanner/Koreaan" maar ik ben daar gelukkig niet gevoelig voor. Neem van mij aan: Ik vind een BMW of Audi ook prachtig maar een auto van dat merk met een zelfde uitrusting zal zo ongeveer het dubbele kosten. Ik zie sommigen nu denken "ja maar die inruilwaarde dan? " Tja je moet het er toch ook eerst voor uitgeven? Bovendien stuur ik elke auto die ik bezit naar het half miljoen kilometer en bij een dergelijke KM stand zal het niemand uitmaken of er nou Mazda, Mercedes, Kia of BMW op de grill staat.
Mocht u een Kia (Optima) overwegen dan zou ik het zeer zeker doen, (in ieder geval van na 2011)
Voor meer info en details over autogas voor dit type auto kunt u me altijd vragen.
Ik hou u op de hoogte.
Ervaringen na bijna 10.000 Km
- 78.555 km
Zoals ik al verwachtte heb ik erg veel bekijks met de Kia. menigeen zie je nog even omkijken en heb zelfs meegemaakt dat men vanuit andere auto's op de snelweg foto's maakte. Ook heb ik erg veel complimenten gehad.
En de ervaring op zich is nog altijd bijzonder. Blijft Leuk om in de "Stealth modus" ergens aan te komen rijden. zeker omdat je bij het ontwerp van de Optima als omstander niet gauw verwacht met een Hybride te maken te hebben. Ik ben nog steeds erg blij met de auto maar uiteraard zijn er altijd wel puntjes van aandacht en een enkele kritische noot. We zijn nu bijna 3 maanden en zo'n 10.000 km verder dus ik heb wat meer indrukken en ervaringen opgedaan met mijn Optima.Zoals beloofd dus hier een update.
Interieur: Ook op langere ritten en op langere termijn zitten de stoelen voortreffelijk ondanks de ietwat korte zittingen. Ik ben na de aanschaf van een andere auto altijd wat bang voor rugklachten maar net als in mijn vorige auto zit ik nog steeds goed. De bijrijdersstoel is helaas niet in hoogte verstelbaar en dat is best jammer vind ik. Mijn vriendin is 1,60m en die klaagt toch wel dat ze erg laag zit in de auto.
In het donker echter vielen nog een paar dingen op: Allereerst de verlichting van de knopjes op het stuur, deze hadden best iets feller mogen zijn. Meestal heb ik de verlichting van het dashboard iets gedimd en dan vallen de lampjes op het stuur bijna niet meer op terwijl die in de middenconsole gewoon goed te zien zijn. In het portier zijn alleen de knopjes voor de raambediening verlicht terwijl de knopjes voor bediening van de spiegel (verstellen + inklappen) niet verlicht zijn, alsmede de knopjes voor tankklepje en achterklep. (Die laatste heb ik besteld in USA alwaar deze met verlichting als accesoire te verkrijgen zijn) Ook zitten er in de portieren zg amberkleurige "Mood lights" kwam ik later achter. Ik had dat ergens op een forum gelezen en zag in het donker dat het wel werkte maar je ziet het alleen als je je hand er onder houdt. Dit zou voor mij gevoel wat sterker licht moeten zijn zodat het ook zin heeft. Had geen overbodige luxe geweest als dit dimbaar was geweest maar schijnt niet zo te zijn.
Wat ik verder best jammer vind is dat geen separaat klokje in de auto aanwezig is. Er is wel een tijdsindicatie maar deze zit in het beeldscherm van de onboard stereo/navi. In het donker is het scherm me net iets te fel en het geeft meer rust om dan over te gaan op nacht-modus (beeldscherm uit) en dan heb je dus geen klokje meer. Ik weet het, het is een klein dingetje maar toch mis je het wel.
Stereo/Navigatie
Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van het Infinity Stereo systeem. het klinkt echt fenomenaal en alle tonen zijn uitgebreid instelbaar. De muziek is ook op de hogere volumes niet vervormd en ook zijn en blijven de kleinste details in de muziek goed hoorbaar.
Ik was in eerste instantie van plan om een MP3 playertje aan te schaffen voor in de auto. Ik heb echter een 16Gb USB stick in de USB aansluiting gedaan en tot mijn verbazing is alles in het scherm op te zoeken, zelfs de afzonderlijke mappen. De radiostations zijn makkelijk op te zoeken en te programmeren en de ontvangst is perfect, zelfs in de tunnel. Dit is echt een systeem waar je iets aan hebt.
Het Navigatie systeem doet zijn werk prima maar wel is het jammer dat de gesproken begeleiding (Die ik zelf altijd bloedirritant vindt) iedere keer weer opnieuw uit moet zetten.
De Optima en LPG.
Voor vele lezers hier een interessant punt aangezien mijn Optima zoals ik zei voorzien is van een Gas installatie. het gekke is dat het houderschapstarief hetzelfde is als een Optima Hybrid zonder gas. De besparing is dus aanzienlijk want een liter benzine is op het moment een euro duurder. betekent dus dat je kwa rijden een euro per liter bespaart! Natuurlijk rij je op gas iets minder zuinig en heb je ook nog de kosten van de inbouw maar als je de auto langere tijd wilt gaan rijden bespaar je absoluut geld.
Het was wel even slikken toen ik mijn nieuwe kenteken in de bus kreeg: Het gewicht incl. Gasinstallatie is 1717 Kg. Even was ik bang dat het verbruik tegen zou vallen maar dat is dus niet het geval. Er ligt in de auto op de plek van het reservewiel (Het thuiskomertje is een thuisblijvertje geworden) een tank van 69 Liter en er gaat 55 liter in. Ik haal daarmee een afstand van 750 Km. Dat komt neer op 1:13,6 en dat is heel netjes. Ik ben tevreden! Het reservoir van de klepsmering wat een inhoud heeft van ongeveer een halve liter heb ik voor de eerste keer bijgevuld na 8000 Km dus ook dat is te doen. een litertje doet zo'n 20 euro.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte over het wel en wee van het rijden op gas met deze auto.
Rijgedrag:
De auto gedraagt zich goed kwa remmen en sturen, ligt stabiel in de bocht. je kunt redelijk vlot wegrijden waarbij je het gecombineerde koppel voelt van de in totaal 190PK van deze auto. Je zit in een mum van tijd op 120/130 Km per uur. Tot 130 Km per uur blijft de auto af en toe op electrisch rijden meestal voor ongeveer een kilometer afhankelijk van verscheidene factoren. (windfactor, helling etc)
Wel ondersteun ik de verklaringen in verscheidene auto verslagen dat de auto zich wat onstabiel kan gaan gedragen als je een keer echt flink moet accelereren om ergens voorbij te komen. Soms duurt het heel even voordat de auto reageert bij het flink intrappen van het gas en ook schakelt ie in dat geval erg laat over. Deze auto is duidelijk gemaakt om rustig mee te toeren en dan gaat het allemaal prima. Gelukkig ben ik zelf van nature een rustige rijder.
Op lagere snelheden schakelt de auto al vrij snel over naar de hoogste versnelling waardoor je soms het gevoel hebt dat het toerental te laag is. Toch heb ik hem ook in Manual shift geprobeerd om een versnelling hoger te rijden op lagere snelheden maar dan geeft de verbruiksmeter toch een hoger gebruik aan dus is hier denk ik wel over nagedacht. Overigens begrijp ik nu ook dat ze bij de facelift eind 2014 aandacht hebben besteed aan geluidsisolatie want de motor is met name met optrekken zeer duidelijk aanwezig.
Problemen:
- Koplampsproeier: Deze klapte niet meer terug in de bumper. Als je je ruiten sproeit klapt ie uit door waterdruk en gaat weer terug door veerdruk maar bleek een kleinigheidje te zijn. Is door de dealer onder garantie opgelost.
- Parkeersensor: Bleef piepen in de achteruit. De dealer heeft de sensoren doorgemeten en er is er inmiddels een vervangen tevens in de garantie. probleem opgelost.
- Gaspedaal: Ergens onder het gaspedaal zit een irritant kraakje wat zich soms openbaart, vooral de eerste kilometers na een koude start. Binnenkort moet de auto voor onderhoud en dan zal hiernaar gekeken worden.
De minpuntjes en kleine probleempjes tot nu toe, doen in mijn opinie absoluut geen afbreuk aan de totaalbeleving van deze auto. Ik heb er nog geen minuut spijt van gehad deze auto aangeschaft te hebben.
We gaan vrolijk op weg naar de ton en ik zal omstreeks die tijd weer een update geven van mijn ervaringen.
Ervaringen na bijna 30.000 Km
- 107.880 km
Inmiddels heb ik alweer ruim 30.000. Km afgelegd met deze genoegelijke auto, dus voor mij tijd om mijn ervaringen met u te delen.
Zoals ik al berichtte was ik Mazda gewend met een bijna spreekwoordelijke betrouwbaarheid. Voor mij was het verruilen van een Mazda voor een Kia dus het verlaten van mijn comfort zone zeg maar. Zeker als je een gas installatie in laat bouwen zoals in mijn geval.Maar ik moet zeggen dat deze auto zich zeer goed gedraagt in alle opzichten. Ook het inbouwen van gas heeft tot nu toe geen problemen opgeleverd. Tegen alle adviezen van de Kia dealer in heb ik besloten dit toch te doen en blijkt toch een goede keuze geweest te zijn.
Verbruik
Ik heb deze auto gekocht in Januari toen het relatief koud was. Ik verwachtte veel minder brandstof te gaan gebruiken naarmate de temperatuur omhoog zou gaan maar daar heb ik me wel een beetje op verkeken. Het verbruik ligt nog steeds op een gemiddelde van 1:13 ook al gaat de auto wat eerder in de hybride modus. Bovendien duurt het in de winter wanneer het vriest na een koude start langer voordat de koelvloeistoftemperatuur rond de 40 graden is waardoor het beeld van LPG gebruik ook weer wordt beinvloed. Zal niet heel veel schelen, maar toch.. Er gaat 56 liter in de tank en meestal is hij na 700 Km leeg, .Al met al ben ik zeer tevreden met het verbruik van zo'n 8 liter per 100 Km. Zeker als je bedenkt dat het LPG is en in combinatie met een auto van in totaal 1717 Kg.
Comfort
Ik merk dat ik in deze auto uren rond kan rijden zonder lichamelijke vermoeidheden. De zit is zeer prettig ondanks de vrij korte zittingen. Ook na langere tijd merk ik dat ik ook in dit opzicht een goede keuze heb gemaakt.
De automatenbak schakelt goed en zoals het hoort en op de juiste momenten. Wel kan het zijn dat het schakelen een enkele keer schokkerig kan verlopen als de auto nog koud is. Hij schakelt naar mijn idee dan ook best laat over maar dat zal naar verluid komen doordat de olie in de bak nog koud is. Ik ben over het algemeen een rustige rijder dus dat gaat wel goed komen.
Een ander puntje wat de bak heeft: Ik heb het wel eens gehad dat ik even weg wilde sprinten omdat ik als eerste weg wilde zijn voor het stoplicht. De auto schiet dan in de toeren en je komt bijna niet vooruit, de bak lijkt op dat moment totaal de weg kwijt te zijn. Maar ik ben er achter gekomen dat je de auto in dat soort situaties beter even uit de ECO stand kunt halen en dan doet ie wel wat jij wilt. Ik heb hierover niets terug kunnen lezen in het Instruction Manual. Toch zijn dat net even van die dingetjes die je even moet weten.Dit gezegd hebbende wil ik trouwens ook even opmerken dat met een beetje flink optrekken de motor zich echt flink laat horen. Wellicht een reden dat de facelift versie vanaf 2014 een verbeterde geluidsiolatie heeft?
Het algeheel comfort van de auto denk ik nog vrijwel hetzelfde over als in het begin. De auto is comfortabel en heeft een premium uitstraling waar ik elke dag erg veel plezier van heb. Toch zijn er kleine irritaties. Neem bijvoorbeeld de regensensor. Als deze op de auto stand staat gaat iedere keer bij inschakelen van het contact de ruitenwisser 1 keer heen en weer. Ik ben niet zo'n fan van een droge ruitenwisser over een droog raam en in de meeste gevallen laat het ook een waas en/of strepen achter omdater altijd wel wat stof op je raam zit.Moet je dus weer noodgedwongen sproeien. Ik heb het Instruction Manual doorgespit maar dit is dus alleen te voorkomen door de Regensensor helemaal uit te zetten. De optie van het enkelvoudig wissen bij de start is niet apart uit te zetten wat ik best irritant vind. Daarbij komt ook dat ik de regensensor an sich ook niet zo heel geweldig vind werken. Soms blijft de wisser gaan als er bijna geen regen is en soms komt het met bakken uit de lucht en is ie te laat. Er zit echter een regelknop op en het kan zijn dat ik nog steeds de juiste settings nog moet vinden. Ik sta in ieder geval open voor tips.Bij mij staat ie standaard uit en als het begint te spetteren zet ik hem op de "auto" stand.
De navigatie doet z'n werk en is goed up-to-date. Ik heb met m'n onderhoudsbeurt in ieder geval kostenloos een update gehad en ik mag niet klagen over de werking. Ook hier is echter een puntje van irritatie: Ik hou persoonlijk niet van stembegeleiding en deze is in de settings uitschakelbaar, echter moet je dit keer op keer opnieuw doen. Zelfs als je even gestopt bent om te tanken begint de stem gewoon weer opnieuw en moet je wederom in de settings dezefde handelingen verrichten, Het is niet echt heel moeilijk maar kunnen ze dit bij Kia nou echt niet anders doen?
Ook het gemis van een klokje in je dashboard als je scherm op de nachtstand staat... Ik weet het, het is iets kleins maar toch mis je het. Overigens is er nog wel wat meer te melden als het gaat om de nachtverlichting in het interieur van de auto. Toen ik de auto al een paar weken had, las ik ergens op internet dat de mood verlichting in de protieren van de Optima niet fel genoeg zijn. Ik kwam er achter dat ze er bij mij ook inzaten maar dat ze idd bijna niet opvallen omdat ze te zwak zijn. (je ziet het alleen als je je hand er in het donker onder houdt) Deze zouden regelbaar moeten zijn, net als de verlichting van de knopjes in het stuurwiel trouwens, deze zijn in vergelijking met de verlichting van de rest van het instrumentarium zeker te zwak.
Het LCD schermpje tussen de klokken is mooi helder en kleurrijk. Wel was het zo dat onlangs mijn Ruitenwisser Fluid op een laag niveau kwam te staan en de auto geeft dit dat weer op niet te missen wijze, dus "scherm breed". het vervelende is wel dat je op die momenten de overige informatie niet meer af kunt lezen van de boord Computer.
Nu we het over de boord computer hebben, ik heb hier ook een puntje van aandacht voor: Omdat ik LPG rijdt is het belangerijk dat ik mijn dagteller op 0 zet na het tanken. het is echter regelmatig gebeurd dat mijn dagteller zomaar is ge-reset waardoor ik dus niet meer weet hoeveel KM ik nog kan rijden. Kennelijk is de reset knop altijd actief en als je deze even per ongeluk te lang aanraakt (Ook tijdens het rijden) gaat ie dus op 0. Omdat ik de tweede dagteller eigenlijk verder niet gebruik zet ik die ook maar op 0 als een soort Back-up.
Stereo Installatie
Deze auto is voorzien van een Infinity systeem met 6 speakers en een Sub Woofer in de hoedenplank. Ik heb werkelijk nog nooit een auto gehad met zo'n geweldig geluid. Alles is haarfijn te tunen in de settings en het geluid klinkt kristalhelder. Ook de Media toepassingen zijn goed. Ik wilde in eerste instantie een I-podje kopen voor het afspelen van muziek. Ik heb echter eerst een USB stickje geprobeerd en tot mijn verbazing kwam er een heel menu tevoorschijn met mappen en al om de muziek af te spelen. De I-Pod was dus niet meer nodig. Overigens zit er naast de USB poort in het dashboard ook een I-Pod ingang en een Aux ingang. Je kunt dus alle kanten op. Geweldig.
Problemen
Voor de tweede keer heeft een parkeersensor de geest gegeven. De eerste viel nog in de Bovag garantie maar mijn auto valt helaas niet meer in de fabrieksgarantie waardoor ik deze voor mijn eigen rekening moest nemen a 143 Euro. Het was niet de vervangen sensor (want op vervangen delen schijnt ook weer garantie te zitten). Om eerlijk te zijn vind ik het jammer voor een auto van twee jaar oud dat er in een half jaar twee parkeersensoren kapot gaan. Op zich kan ik wel leven zonder die piepjes want het is immers niet zo moeilijk om objecten in de camera buiten de rode zone te houden. U zult zich dan afvragen "Kun je het parkeerdetectie systeem dan niet uitschakelen" ? jazeker kan dat maar ook hier heeft Kia weer besloten dat je dat iedere keer opnieuw dient te doen als het contact is uitgeweest dus wederom levert dat ook weer de nodige irritaties op. Vervangen is dus het beste.
Met dit euvel ben ik ook meteen door de problemen heen en tja, als dat alles is ben ik al met al dik tevreden en is de Optima voor mij een zeer veelzijdige en mooie auto die ook nog eens vriendelijk blijkt te zijn voor de portemonee want echt verdere problemen heb ik ook niet gehad.
De prestaties zijn OK maar ben er verder niet van onder de indruk en laat ik onverlet op 4 sterren. de betrouwbaarheid en de kosten geeft ik ondanks de parkeersensoren toch een extra puntje erbij omdat ik vind dat Kia met deze auto toch laat blijken dat de prijs/Kwaliteit verhouding uitstekend is en dat deze zeker is aan te bevelen.
Ik zal met 150.000 weer een update geven. Voor vragen kunt u altijd reageren.
Review update
- 113.241 km
Bij deze even een nieuwe update ter aanvulling op bovenstaande review: In de eerste plaats bleek het probleem met de parkeersensor als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen nadat de auto door de wasstraat was gegaan. Ik ga er dus van uit dat wat vuil op een van de sensoren de boosdoener is geweest.
Verder kreeg ik onlangs een blauwe envelop in de bus met de mededeling dat ik met ingang van 2017 geen subsidie meer krijg zoals die tot nu toe gold voor Hybride auto's. men vindt kennelijk dat het beleid is ingehaald door de techniek en het aantal KM's wat electrisch wordt gereden klaarblijkelijk niet genoeg is. De regeling hield in dat het additionele gewicht van het batterypack wat aan boord zit was vrijgesteld als extra gewicht voor de houderschapsbelasting. We praten over een slordige 120 Kilo waardoor ik twee klassen minder hoefde af te rekenen. (Op kenteken staat 1717 Kg) Het betekent dat ik nu in plaats van 210 euro per kwartaal bijna de helft meer mag aftikken, dus 312 euro. In het lease segment zal de bijtelling voor deze auto's ofwel hybrides in het algemeen flink hoger uitpakken. Dus mocht je bezig zijn met een calculatie of een hybride interessant voor je is, dan is dit wel een dingetje zeg maar. Het is in mijn opinie kenmerkend voor de nederlandse overheid: we lokken eerst mensen om met subsidies massaal "groene" beslissingen te nemen om deze regelingen vervolgens de nek om te draaien. Het is dezelfde overheid die Groengas de hemel in prijst maar LPG rijders probeert te ontmoedigen. iets wat ik nog nooit heb begrepen. De regelingen voor Plug-in Hybrides en volledig electrische auto's blijven zover ik weet wel bestaan.
Verder bevalt de auto nog steeds uitermate goed en na bijna een jaar rijden is er nog steeds geen enkel mankement te bespeuren.(Zou Kia dan toch echt zijn zaakjes op orde hebben en inderdaad niet bang hoeven zijn voor het geven van 7 jaar garantie?) Wel blijf ik natuurlijk de Park-Sensors in de gaten houden.
Ik zal wederom een update plaatsen als de auto de 150.000 Km heeft bereikt.
Bijna bij de 2 ton
- 197.200 km
Bijna 3 jaar verder en de Optima gedraagt zich nog steeds voortreffelijk. Natuurlijk heeft hij alle onderhoud gehad maar dan nog vind ik het een prestatie, zie ik een hoop europese auto's niet doen...
Op dit moment is het enige probleem wat zich openbaart het lampje van de TPMS wat blijft branden. Een van de 4 sensoren (aktief systeem) veroorzaakt wellicht een discrepantie in de meting en geadviseerd is daar om ze alle 4 te vervangen. Dit heeft te maken met de levensduur van het ingekapselde batterijtje wat elke sensor heeft. Ik heb besloten om de sensoren op dit moment niet meer te vervangen en ook de grote beurt zit er aan te komen maar aangezien ik de plannen doorzet om te gaan emigreren (In Maart) heb ik besloten om de Optima nu te koop aan te bieden. Hij is behalve bovengenoemd dingetje nog steeds in topconditie en is zowel van binnen als van buiten nog helemaal als nieuw. Mocht je een bod willen doen kun je mij benaderen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid BusinessLine | Leer | Navi | Airco | Cruise | 17" LM | Camera | Dealeronderhouden |
- 2014
- 143.117 km

Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack full optie. export prijs ex bpm.
- 2012
- 270.619 km

Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack Aut. Leder|Cam|Navi|Clima |LMV
- 2013
- 138.961 km