Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack (2014)

autoreview

Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack (2014)

Signalement

UitvoeringOptima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf109.777 km
KM-stand laatst128.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfort, ruimte en stilte aan boord

  • 112.500 km

De Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid automaat Super Pack. Een mond vol.
CVVT heeft overigens niets te maken met continue variabele transmissie, maar met variabele kleptiming.

We zochten een écht ruime auto. Want ikzelf ben 2 mtr. lang en onze zoons groeien als kool. De meest auto's zijn gewoon te krap op de achterbank. Zelfs grote auto's zoals een Volvo V70, BMW 5-serie en Mercedes E. Daar heb ik allemaal naar gekeken. Totdat ik bij toeval in een Kia Optima stapte. Wat een ruimte en wat een luxe! En toen rijden met de auto: de Hybride aandrijving hoor je eigenlijk nooit. Alleen bij echt stevig toeren maken hoor je 'm ver op de achtergrond werken. Verder is het superstil in de auto. Op hogere snelheid hoor je alleen wat bandengeruis. Onze kinderen vergeleken de ruimte al met een limousine :-)
De kofferbak is niet al te groot (400 liter) vanwege het accupakket. Maar eerlijk gezegd voor ons ruim genoeg. En voor die 1x per jaar dat we meer ruimte nodig hebben...een dakkoffer voldoet dan ook.

We zochten eigenlijk een auto van max 3 jaar oud met een lage km.stand. Maar deze beviel zo goed....en dus hebben we, geheel onverwachts deze (naar mijn mening) mooie auto aangeschaft.

Volgens de Autoweek specs heeft de auto 177 pk maar dat is niet juist. Het gecombineerde vermogen is 190 pk.

Als ik de Eco-stand uitschakel dan is de auto echt lekker rap (8.4 sec. 0-100 met GPS geklokt) en schakelt de automatische versnellingsbak sneller terug (van het schakelen van de automaat merk je overigens helemaal niets). Af en toe best leuk maar het lekkerst rijdt de Optima toch in de Eco-stand.

Het hybride systeem werkt ook zonder dat je er iets van merkt. Ik kijkregelmatig naar het dashboard om te kijken of ie nu elektrisch of op de motor rijdt (of een combi). De auto regelt het allemaal zelf.

De auto is voorzien van alle luxe. Het betreft een Super Pack uitvoering. Vol-lederen bekleding, stoelverwarming voor maar ook op de achterbank en stoelkoeling voorin. Het stuurwiel kan ook verwarmd worden. Verder Navigatie, Keyless entry + start en een erg fijne Infinity Hi-Fi geluidsinstallatie. Etc. etc.

Kosten: de Optima Hybrid weegt wel wat, bijna 1600 kg. Dus betalen we 78 euro per maand aan motorrijtuigenbelasting. Verbruik tot nu toe ongeveer 7 lor. per 100 km. Ik rij lekker door en ook veel korte stukken. Voor zo'n grote, zware auto met 2.0 ltr. motor niet slecht.

Al met al zijn wij erg tevreden!

1 jaar in gebruik en ingeruild

  • 128.500 km

We zijn een jaar verder! De Optima bevalt zeer goed. Wat een fijne auto. Ruim, stil, comfortabel en mooi.

De materialen in het interieur kunnen ermee door. Sommige knoppen voelen wat...ehhhh...typisch Aziatisch. Maar het slijt niet en werkt uitstekend.

En toch hebben we de KIA ingeruild. Er zijn meerdere redenen.
- de auto rijdt zeer goed maar ook gevoelloos. Ik wil toch meer dynamiek.
- de kofferbak is toch wat te klein bevonden. En de achterbank is niet neerklapbaar
- trekhaak is niet mogelijk op deze Hybride

En zeker dat laatste is echt wel een dingetje. Want ik wil toch wel een trekhaak kunnen laten monteren.

Allemaal luxeproblemen natuurlijk! Daarbij komt wel dat ik toch erg graag nog eens een dikke motor met 6 cilinder wil. En die kans wordt in de toekomst steeds kleiner dus daarom aangeschaft: BMW 535i GT High Executive.

Aan de KIA heb ik wel een zeer goed gevoel aan overgehouden. Het is echt een super fijne auto gebleken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.