Kia Opirus 3.5 V6 (2005)

autoreview

Kia Opirus
Kia OpirusKia OpirusKia OpirusKia OpirusKia OpirusKia OpirusKia OpirusKia Opirus - interieurKia Opirus - interieurKia Opirus - interieur

Signalement

UitvoeringOpirus 3.5 V6
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf190.000 km
KM-stand laatst212.665 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van het Kia front geen nieuws

  • 205.000 km

Inmiddels een half jaar in mijn bezit. Ik hou van extravagante auto's. Gewoon een auto rijden die niet iedereen rijdt. Ik deed dat met de Hyundai 3.0 XG en nu heb ik z'n Kia broertje gekocht.

Een auto met een front dat veel liefhebbers doet griezelen. Erg veel inspiratie bij de E-klasse van Mercedes opgedaan, maar er toen een echte over-de-top Kia grill op gemonteerd. Maar goed, niet ieders smaak maakt het voor mij aantrekkelijk om te rijden. Van binnen: Veel hout, leer en heel veel luxe. Zo'n beetje alle extra's die toen leverbaar waren zitten er op. Navigatie, cruise control, ESP, automaat. Noem maar op. Een auto die 1863 kg weegt! Dat gegeven geeft meteen al aan dat de Opirus geen bochtenridder is. Maar die zoek ik ook niet. Ik wil comfortabel van A naar B. En ik kan je verzekeren: dat lukt met deze Opirus uitstekend.
Met 120 km/h draait de motor 2300 tpm. Geruisloze motor, die in de verte laat horen dat hij een zescilinder is, die desgewenst toch nog redelijk van z'n plaats wil komen. Geen sprintmonster en tegen elke GTI, RC, OPC legt hij het glansrijk af. Voorzien van een tiental airbags en met veel staal in neus en kofferbak, lijkt dit een redelijk veilige auto te zijn. Heb nog geen NCAP gegevens over deze auto kunnen ontdekken, maar die zullen er ongetwijfeld zijn.

15.000 comfortabele kilometers met de Opirus gereden. Geen problemen ondervonden. De auto maakt gewoon geruisloos en comfortabel zijn kilometers en ik heb nog geen seconde spijt gehad van de aankoop. Tuurlijk, ik weet ook dat deze auto geen designprijs zal winnen. Maar dat deert me niet. Ik rij geen auto die je op iedere straathoek tegenkomt. Mocht je aan een autoliefhebber vragen of hij onderweg nog een Kia Opirus heeft zien rijden, dan zal 9 van de 10 keer het antwoord ontkennend zijn. Vraag je of ze een Mercedes E klasse, Audi A6 of BMW 5 hebben zien rijden dan krijg je meestal als antwoord: ik ben bij 200 de tel kwijt geraakt. Ik weet best dat de Kia het qua imago en kwaliteit aflegt tegen de driegenoemde auto's, maar dat doet niets af aan het feit dat ik met een auto rondrij die heel veel biedt, met respect behandeld wil worden (ga je hoeken met deze auto, is de kans groot dat je van de dijk af dondert)en zijn berijder heel veel plezierige en comfortabele kilometers terug geeft. Elke medaille heeft twee kanten: een verbruik van 1 op 7 is niet echt geweldig en ook die 155 euro per maand aan motorrijtuigenbelasting is sytevig aan de prijs. De kofferbak is niet geweldig groot (dat had echt wel beter gekund met deze afmetingen), maar wel weer buiten de kofferbak scharnierend! Dat dan weer wel. Prima Xenon verlichting die een goed zicht in het donker waarborgt. Veel beenruimte voor passagiers op de achterbank. Ook met de stoelen in de achterste stand. Hoofdruimte te over en ik heb nog niemand horen klagen over deze auto (althans niet als passagier). De meeste mensen hebben geen idee wat voor merk het nou eigenlijk is. De grill is volkomen neutraal en heeft geen merkplaatje op de voorplecht. Als ze dan horen dat het een Kia is, zijn de meesten toch verrast. Niemand dicht aan Koreanen dergelijke grote auto's toe. Op een paar mm na is hij vijf meter lang en aardig aan de breedte. Wat meteen een volgend nadeel van deze auto aan het licht brengt: je kunt hem niet in elk gaatje prikken dat je tegenkomt. Een draaicirkel van een vrachtauto, dus 2 tot 3 keer steken voor je op straat gekeerd bent is niet ongewoon. Ach, het zijn van die kleine missers. Ik heb er geen problemen mee. Ik rij wel doo tot de volgende rotonde.

Samenvattend: het is zeker geen auto voor Jan en alleman. De sportieve bestuurder (wat dat ook moge inhouden) zal gruwen van de lange veerwegen en de overmaat aan comfort. Zeker geen strakke stuurauto, maar meer een auto die helemaal ingesteld is voor de noord amerikaanse markt. En daar schijnt ie het redelijk goed te doen, heb ik uit diverse verhalen op internet begrepen.

Ik heb er schik mee en daar gaat het tenslotte om. Tot nu toe geen problemen gehad. Probleemloze kilometerverslinder (het liefst op rechte stukken auto(snel)weg.

Zal de volgende review plaatsen als er echt wat te melden valt.

Grote beurt en Chiptuning

  • 210.000 km

Bij km stand 207.000 bij mijn vaste BOVAG garage een grote beurt laten geven. Geen echt schokkende dingen. Achterremmen vernieuwd, automaatbak laten spoelen, 17 inch velgen met winterbanden (Michelin Alpin) laten monteren en de gebruikelijke vloeistoffen en filters laten verversen. Wat ik al zei, geen schokkende dingen. De Opirus doet ijzersterk wat ie moet doen, namelijk geruisloos en comfortabel van A naar B vervoeren. Wat een geweldige auto is dit toch. Al 20000 km in 9 maanden en geen centje pijn. Door en door betrouwbare auto. Gisteren met 3 maatjes van Rhenen naar Beesd gereden. Die hebben met open mond in de auto gezeten. Ook voor hen gold: onbekend maakt onbemind, maar ook zij waren unaniem in hun mening: een geweldige, comfortabele auto.

Gistermorgen de Opirus laten chiptunen door Datatechnics uit Goor. Resultaat: een nog soepeler rijdende auto, een aanmerkelijk vlotter accelererende auto, een vermogensstijging van 203 naar zo'n 230 pk en ook nog een 10 to 15 % zuiniger rijdende auto. Dat laatste heb ik nog niet kunnen verifiëren. Wacht ik dus even af, maar werd mij verzekerd doir Datatechnics. Meten is weten, dus daar kan ik over een paar duizend kilometer war zinnigs over zeggen. Zoals gewoonlijk hou ik u op de hoogte.

Bye Bye Opirus

  • 212.665 km

Mijn Opirus gaat me verlaten. Het viel me de afgelopen maanden steeds zwaarder om fatsoenlijk in- en uit te stappen vanwege rugklachten. Dus niet iets wat je de Kia kunt verwijten. De Opirus heeft me bijna 11 maanden lang gebracht waar ik wilde zonder ook maar één zuigerslag te missen. Uiteindelijk heb ik hem ingeruild ten een Saab 97X. Inderdaad, de ene extravagante voor de andere. Wat ik al eerder zei, wordt ook nu weer bewaarheid: ik hou van een auto waar niet iedereen in wil rijden. En dus kies ik voor een Saab, die in de ogen van een Saab liefhebber geen echte Saab is. En inderdaad, dat is ie ook niet. Een Saab neus, dashboard en kont kunnen niet verbloemen dat z'n wieg als Chevrolet Trailblazer in de US of A heeft gestaan. Met bijbehorende V8 (op LPG3 uiteraard)die me tijdens de eerste 150 meter van de proefrit al smeekte of ik niet z'n baasje wilde worden..... En de geest is gewillig, maar het vlees is zwak. Binnenkort een nieuw avontuur met een auto die niet alledaags is. En dus vind ik 'm op voorhand al leuk! Bye bye Opirus. Bedankt voor 22.000 trouwe kilometers. Wat 'ze' ook van je mogen zeggen: iemand die jou niet kent en nooit in je heeft gereden, mist een sprakeloos makende ervaring als hij van comfort houdt. Ik hoop dat jouw volgende baasje net zoveel plezier aan jou gaat beleven als ik heb gehad!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.