Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2019) #3

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2019) #3

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst200 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste hybrid ervaring

  • 200 km

samenvatting:
- mooi interieur
- stoelen okay
- boordcomputer gemakkelijk in gebruik
- 18" velgen: je voelt de weg (drempels ed) wel goed, maar niet storend
- auto kiest wanneer je EV rijdt
- in eco stand is auto best sloom
- in sportstand kun je makkelijk meekomen in het verkeer
- verbruik: ben benieuwd of 1:20 haalbaar is met een normale rijstijl

Reden voor mij om een hybrid te kopen, is om toch minder milieubelastend km's te maken, en tegelijkertijd een kostengunstig alternatief te hebben voor hetgeen ik reed (diesel). PHEV vond ik nog te duur.
De bedoeling is om zoveel mogelijk gebruik te maken van de EV stand als mogelijk, zonder in te leveren op de rijbeleving.

Mijn eerste ervaring met deze auto is dat de rijbeleving goed is, maar dat de eco-stand niet goed vooruitkomt. Dit is geen probleem als je bijvoorbeeld ergens in het midden staat van de rij voor een stoplicht, want dan kom je wel goed mee. Sta je vooraan, dan is ie echt niet snel genoeg weg, naar mijn idee. Na het ontdekken van de sportstand, is dat probleem opgelost: dan rijd je lekker vlot weg. Volgens mij ook niet zo'n probleem qua verbruik: als je de snelheid hebt bereikt, heb je m zo weer in de eco-stand gezet, en is een gecombineerd gebruik, of zelfs EV weer mogelijk.'

Ik merk dat bij het koud wegrijden de auto vaak de brandstofmotor activeert. Daarna kun je binnen de bebouwde kom (30 km/u) vrij snel EV rijden. Als je net bent aan het rijden is het lastig om de auto met 50 km/u in EV te krijgen. Kom je de bebouwde kom in na een stuk op snelheid te hebben gereden (en de accu dus kans heeft gehad om op te laden), dan is ie t/m 50 km/u op EV stand te rijden.

Wat ik jammer vind, is dat je de auto niet zelf in de EV stand kunt zetten (dmv een knop). Nu moet je in de meeste gevallen iets boven je gewenste snelheid gaan rijden en gas loslaten. Als de accu het toelaat, gaat de auto dan in de EV modus. Dit werkt sowieso tot 50 km/u, maar ik heb het idee dat dit met iets hogere snelheden ook werkt. Probleem is dat je dan meer bezig bent met die auto in EV te krijgen, dan dat je bezig bent met het verkeer. Ben je zelf natuurlijk bij, maar is niet handig.

Het regenereren via de schakelflippers werkt wel goed: je kunt naar keuze harder op de motor afremmen (dus de electromotor als dynamo gebruiken, en de accu opladen) om zo het gebruik van het rempedaal te minimaliseren. Nu is het volgens mij zo, dat als je het rempedaal gebruikt, de auto deels ook regenereert. Ik heb geen goed beeld wanneer dit nu het geval is, dus ik heb mij voorgenomen om het met de schakelflippers te doen.
Ik begrijp wel van mijn passagiers dat ze daar wel wat eerder wagenziek door worden (je remt toch harder af dan met een brandstofmotor, en voor een langere tijd). Of het ligt gewoon aan mijn rijstijl, haha.

Nou, al met al vind ik de eerste kennismaking met deze Niro prima, heel benieuwd wat er te halen is qua verbruik op langere termijn.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Niro

Arval
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 463
 
Kia
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 509
 
Leaseplan
Kia e-Niro 64.8kWh DynamicLine (5D/CVT)
€ 674
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens