Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 111 km |
KM-stand laatst | 51.788 km |
Een nieuwe ervaring
- 5.500 km
Half april 2020 werd mijn nieuwe leaseauto voor de deur afgeleverd, een Kia Niro Hybrid DynamicLine. Deze auto gekozen vanwege de prima binnenruimte én de lage leasekosten; ik heb er zelfs wat extra's bij kunnen leasen voordat mijn leasebudget vol was.
Na 5.500 km kan ik een eerste balans opmaken. De auto rijdt heerlijk soepel en comfortabel. Het is absoluut geen strepentrekker, maar flink gas geven heeft echt een prima acceleratie tot gevolg. Het is een echte allemansvriend; ook andere chauffeurs konden er meteen mee wegrijden.
Ondertussen rijd ik ongeveer 1 op 20 wat ik best bijzonder vind; de hybride-aandrijflijn werpt duidelijk z'n vruchten af. Wel heb ik moeten wennen aan de adaptieve cruise-control. Als voor mij een auto afslaat van een provinciale weg, duurt het best lang voordat de auto weer gaat versnellen. Ietsje té lang eigenlijk. Het went vanzelf en ik snap de techniek erachter ook wel; als de genoemde afslaande auto nog binnen de strepen van de rechtdoorstrook rijdt geeft de auto simpelweg zelf nog geen gas bij.
Verschillen met de Kadjar, die ik hiervoor reed zijn er nauwelijks. De zitpositie is ietsje lager, omdat de auto zelf ook iets lager is. Het rijcomfort en de rijbeleving zijn wat mij betreft vergelijkbaar. Het enige écht in het oog springende verschil is de ruimte in de kofferbak; die is significant kleiner. Maar aangezien we maar met z'n tweeën zijn zou dat alleen op vakantie een probleem kunnen zijn.
Kortom: een prima auto, comfortabel en zuinig, die ten opzichte van de Kadjar rationeel gezien niet echt een stap terug is. Maar stiekem vind ik de Kadjar mooier... :)
Update 32000 km
- 32.000 km
Na 32.000 km ben ik eruit dat dit een prima auto is. Hij is goedmoedig en voorspelbaar, heeft genoeg bagageruimte voor dagelijks gebruik en vakanties (we zijn maar met z'n tweeën) en is zuinig. Wel kwam ik er in de vakantie achter dat hij minder eenvoudig hellingen opkomt, bijvoorbeeld in de Duitse middelgebergtes en de Ardennen. Het beste is om bij wat steviger hellingen de automaat in de sportstand te zetten en heuvel-op in de 4 te houden. Dan is 130 km/uur goed te doen. Gaat prima, maar is minder relaxed dan met alle turbodiesels die ik hiervoor reed.
Verder geen issues; hij doet wat er van hem wordt gevraagd. Ook met een zware aanhanger trekt hij goed door. Het verbruik stijgt dan overigens wel explosief; hier merk je het gemis van de turbo.
Toch weer een Kadjar ;)
- 47.000 km
Inmiddels weer terug van de vakantie naar Oostenrijk met junior van 11. Nu ik de auto wat beter heb leren kennen, en met name zijn (on)hebbelijkheden, vormen de heuvels in de snelwegen in Duitsland en Oostenrijk nog minder een probleem dan eerst. Automaat in sportstand en heuvel-op met de hand terugschakelen naar de vierde versnelling en geen centje pijn. Het gaat allemaal niet zo vanzelf als met de turbodiesels die ik hiervoor heb gereden, maar problematisch wordt het nooit. 130-140 op de Autobahn is goed vol te houden.
Maar toch kriebelde het al een tijdje. Toen de mogelijkheden en middelen zich aandienden, heb ik dan ook de knoop doorgehakt. De Niro ga ik alleen nog zakelijk rijden (en buiten de bijtelling houden) en voor privégebruik heb ik wederom een Renault Kadjar aangeschaft. Deze wordt eind augustus geleverd. Review volgt t.z.t.
Ingeleverd
- 51.788 km
Vandaag is de auto opgehaald door de leasemaatschappij. Ik heb besloten de auto volledig weg te doen en in plaats van te leasen alleen nog een privéauto te rijden. Qua arbeidsvoorwaarden kon dat heel aardig uit en nu rijd ik in een auto die mij nog meer bevalt. Door de gestegen leasekosten kon ik geen grotere cross-over met automaat meer leasen.
Wat is mij goed bevallen aan de Kia:
- goedmoedig weggedrag bij dagelijks gebruik
- pittig als daarom gevraagd wordt
- zuinig
- veel luxe die goed werkt en eenvoudig te bedienen is
- prima geluidsinstallatie
Wat zijn de mindere punten:
- toch de interieurruimte, hoewel ik eerder aangaf dat deze ruim genoeg was; ik ben nogal lang uitgevallen en kon eigenlijk niet hoog genoeg zitten naar mijn smaak
- tekort aan vermogen/koppel op heuvelachtige/bergachtige snelwegen; heuvel-op met de hand schakelen omdat de automaat anders de weg kwijtraakt en schokkerig heen-en-weer blijft schakelen tussen 4 en 5, waarbij de snelheid ook steeds afneemt en weer oploopt bij gebruik van de cruise-control
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6i Hybrid ExecutiveLine Dealer onderhouden | Meest luxe uitvoering | Trekhaak | Fabrieksgarantie | NAP
- 2019
- 111.959 km

Kia Niro 1.6i Hybrid Edition Bluetooth | Camera | Apple carplay & Android Auto | Metallic lak | Fabrieksgarantie | NAP
- 2019
- 124.444 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine // FULL LED // NAVI + CARPLAY // LEDER // ADAPTIV CRUISE // CAMERA // MEMORY SEAT
- 2019
- 88.377 km